Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Max 60-70% av 100Mbit


Anbefalte innlegg

"Fra" masinen deler en nettverks-disk som den andre henter filen fra på "Mine nettverksteder"

Før du prøver noe annet så bør du prøve å sette opp ftp server på maskinen du trar det fra og ta det via ftp da det alltid går tregere om du går via windows shares.

Akkurat samme hastighet der. Bruker FTP til xbox

Testet andre nettkort ? standard 3com 905 kort for eks ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt forslag er å teste med to 3com-kort eller liknende, da nForce ikke er direkte god kvalitet.

 

edit; jeg får i underkant av 10MB/s fra min filserver (AMD XP 1800+, 1024ddr, 3com 905 100mbit, 7200rpm, 8mb cache) til min PowerBook G4 (1,33ghz, 256ddr, 4200rpm, 100mbit). Dette er via en uskjermet cat5-kabel som ligger innimellom strømkabler, og ut i boden. Vil anslå ca. 30m kabellengde.

Jeg utnytter da ca. 80%, men her ligger begrensningen i 4200rpm-disken på laptopen.

Endret av jallakim
Lenke til kommentar

hm.. jeg hadde lignende "problemer", men når jeg gikk over til ftp så skjøt hastigheten opp i 10-11 mbyte/sek, prøv å sette opp en ftp server på den ene maskinen og last opp til eller fra denne med den andre maskinen. Er ikke sikkert xbox er noen god sammenligning.

 

På gigabit over selv-klipt cat-5 kabel gikk det opp i max 22-23 mbyte/sek, ved ftp.

 

smb (delte filer) klarte seg ikke stort bedre på gigabit enn på 100 mbit (høyst uoffisielt)

Lenke til kommentar

Det er vel ganske åpenbart at verken nettverkskort, driver eller kabel er problemet her.

 

70-80mbit er ikke unormalt i det hele tatt.

 

Årsakene er:

 

1. Kopiering over vanlig windows shares er tregt. FTP, DC++ eller andre metoder går raskere.

2. Harddisk. Er harddiskene skikkelig defragmentert?

3. Selvfølgelig må du teste med store filer. Du får ikke vite den virkelige hastigheten hvis du driver å kopierer mange filer. Bruk en film eller noe sånt til å teste. Bruk også f.eks Totalcopy til å kopiere med.

Lenke til kommentar

Tror problemet her ligger i den elendige overføringsprotokollen windows har. Bruk FTP istedet, så kan du iallefall luke ut den muligheten. Jeg har en bærbar med en celly 2.4 og en stasjonær P4 3.6 med en seagate P-ata-disk, og mellom de får jeg nesten bestandig 10-11MB/s via FTP.

Anbefaler Bulletproof som ftp-klient, den kan du bruke i 30 dager. EN guide for å sette opp denne finner du her.

Lenke til kommentar
Det er vel ganske åpenbart at verken nettverkskort, driver eller kabel er problemet her.

 

70-80mbit er ikke unormalt i det hele tatt.

 

Årsakene er:

 

1. Kopiering over vanlig windows shares er tregt. FTP, DC++ eller andre metoder går raskere.

2. Harddisk. Er harddiskene skikkelig defragmentert?

3. Selvfølgelig må du teste med store filer. Du får ikke vite den virkelige hastigheten hvis du driver å kopierer mange filer. Bruk en film eller noe sånt til å teste. Bruk også f.eks Totalcopy til å kopiere med.

Virker litt merkelig at den nesten aldri kommer over 70 Mbps. Personlig er jeg tett opptil/over 100 Mbps hele tiden mellom mine maskiner, og jeg bruker det ypperste av jalla-kort som er tilgjengelige (http://komplett.no/k/ki.asp?sku=113655&cks=PRL) med standard driverene til Windows (Realtek)...

Endret av bK_Coder
Lenke til kommentar

Er som noen sier her, windows filesharing er rett og slett tregere med overføringer enn f.eks DC... Jeg fant ut at om man skulle utnytte mest mulig av ei 100Mbit linje så gikk jeg enten inn på en dc-hub med en bruker fra hver pc(hadde egen dc hub da)

Jeg fikk ca 10,5MB/s fra Trondhjem til Molde på en 600MB stor fil, og 11,5 mellom mine 2 windows pc`r.. Med window kom jeg opp i ca 6-7 trur jeg..

Lenke til kommentar

Jeg vil nok også tippe på at det er windows sin overføringsmetode over nettverket som er problemet. Jeg ligger mellom 7-9MB/s når jeg bruker Totalcopy, mens med FTP har jeg ligget på nesten oppi maks hastighet (mellom 11,5 og 12 på det meste (12,5 er jo teoretisk maks hastighet på 100Mbit)).

DC++ har også gått på rundt 10-11MB/s

Lenke til kommentar

Brannmurer kan også sinke hastigheten. Kjøres feks sygate,som sjekker utgående trafikk, så vil den senke hastigheten drastisk.

 

Hvis maskinene ikke er koblet direkte til internett så kan det være greit å prøve å slå av evt brannmurer for å teste.

Lenke til kommentar
Bare sånn helt ut av det blå.

 

Kjører du halv eller full duplex ?

 

100Mbit halv duplex git ikke 100Mbit.

 

Inge

Det stemmer. Halv duples betyr 100Mbit/s i en retning av gangen. Dvs. at det blir en del mer overhead enn når man kjører full duplex. Pga at hver pakke må bekreftes mottatt for hver gang så blir det mye skifting av retning og dermed mye overhead.

 

100Mbit/s full duplex er 100Mbit i begge retninger samtidig. dvs. mye mindre overhead siden bekrefting av pakkene ikke tar noe av båndbredden og skifting av retning ikke forekommer.

Lenke til kommentar

Det var masse mer eller mindre fornuftig svar her.

 

Såvidt jeg vet er dette overhead, samme problemet vil du finn på adsl.

På grunn av tcp/ip protokollen. Hvis det overføres ftp-ftp evt nsf-nsf så vil overhead minske.

 

Hardiskhatigheten er langt over dette.

 

Overhead ligger på 10-25% avhengig av en del forskjellig ting. Filstørrelse osv.

Selfølgelig kan den bli høyere ved feil.

 

Hvis du ribber Windows for alle servicer som ligger i tillegg ute å scanner og setter opp faste adresser så klarer jeg iallefall 88mBit stablit, men klarer ikke mere uansett.

 

dette gjelder selfølgelig hvis nettet holder minimum cat5.

:thumbup:

Lenke til kommentar

Vel, jeg klarer 95 Mbit/s på store filer (over 100MB). Har full duplex og begge maskinene står på camme switch med ca 60 meter Cat5e-kabel fordelt på 30m mellom hver maskin og switchen. Programmet jeg brukte når jeg oppnådde denne hastigheten var DC++. Ellers har jeg ikke gjort noen som helst tweak med innstillingene på noen av maskinene. Switchen er en 24porter av ukjent merke. Hastigheten bruker å synke ned mot 80-90 Mbit/s dersom mange av de andre brukerene på switchen er aktive og det surfes på nettet samtidig med begge maskinene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...