Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Problemet med dagens slashere er at man hele tiden skal ha en forklaring samt bakgrunnsinformasjon om alt mulig rart. Hva er galt med å bare la en diger mann drepe halvnakne studinner?

9546810[/snapback]

 

Ingenting, funket når jeg var mindre og funker ennå. Er bare ikke alle som skjønner når man skal slutte å tenke og la seg underholde...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spartanerne i filmen er jo sosialdarwinister (man blir jo gjort oppmerksom på dette nesten fra starten) og det kommer nå temmelig klart frem at de nok også er på grensen (om ikke over) til å være rasister.

 

Men når det kommer til å se kunstverk (som film er) så må man la politikken "ligge". 300 er en oppskrytt film og årets skuffelse for min del, men det var ikke den morbide fremstillingen av folkeslag som irriterte meg (men man kan jo ikke unngå å legge merke til det, det er jo særdeles relevant i historien at spartanerne er avlet frem og det er derfor de er så fysisk overlegen en vanlig mann)

Lenke til kommentar
300

 

Jeg sliter med å finne de korrekte ordene i beskrivelsen på dette "mesterverket". Etter alt oppskryte filmen hadde fått, regnet jeg med å få levert et praktfullt stykke film. Der tok jeg megetfeil, filmen er ikke bare homo- erotisk til det absurde men gjennomsyret av pinefulle klisjeer og dølsk karakterutvikling. Apropos karakterer, er de tatt rett ut fra en gymsal med steroidfylte gorillaer? Jeg var vitne til mye gauling og muskelfleksing men hvor ble det av alle skuespillerprestasjonene? Hvor ble skuespillerne av?

 

Og handlingen, uff av meg hvor enstonig, forutsigbart og tafatt. Ja vi var alle klar over at det skulle bli mye slossing og blod men var overbevist på at det i det minste skulle eksistere et plott på Arnoldnivå. Masseslakting med bl.a et ikke- eksisterende følelsesspekter har motsatt virkning av det en "heroiskfilm" som dette ønsker, nemlig det å skape medlidenhet for Spartanene. De framstod dessverre som kaldblodige, forsimplet hulefolk med dialoger av latterlig og predikativ (som alt annet i filmen) kaliber.

 

Var det bare meg eller merket andre de nasjonalistiske undertonene? Hva med den åpenbare rasismen? Ikke bare glorifiserer filmen Hellas – den hvite rases representant som "renhet" og "fullkommenhet" på genetisk og politisk plan, men framstiller helt klart motparten (som bestod av alt annet enn den hvit rase) som en underrase som bedriver homofili og imperialisme (snakk om ironi!) Det hele er rett og slett direkte svinaktig.

 

Nei, finner du noen verdi i misbruk av CGI og søvndyssende underholdning som er historisk ukorrekt, er dette noe som er verdt å sjekke ut. Burde vært obligatorisk filmmaterial for Vigrid.

9553265[/snapback]

1. Skriv mindre avanserte setninger. En rekke småfeil gjør det irriterende å lese innlegget ditt, det hadde vært enklere om du la deg til en litt enklere skrivestil.

2. Jeg tror ikke det var meningen at man skulle "skape medlidenhet" overfor spartanerne, snarere tvert imot.

3. Hvorfor denne negative fokusen på det du kaller "homoerotikk"? Det er rett og slett barskt å se staute menn glinsende av svette. Om det ikke får båten din til å flyte, så synd for deg.

4. Nasjonalismeteoriene holder ikke mål. Mange glupe mennesker har tolket filmen en helt annen retning, blant annet Slavoj Zizek. Les artikkelen her:

http://www.lmd.no/index.php?article=1663

Lenke til kommentar

Before Sunset (2004)

 

Å som jeg elsker denne filmen. Så den for første gang april 2006, og var mildt tatt skeptisk til at en 80 min lang samtale mellom to mennesker som møtte hverandre, og var sammen 1 dag for 9 år siden kunne være særlig interessant. Der tok jeg grundig feil. Dette blir fjerde gang jeg ser denne filmen, og fortsatt er den like interessant og engasjerende som første gangen. Gjennom hele filmen sitter jeg med et stort smil om munnen mens jeg med glede tar til meg de fantastiske replikkene, humoren og ikke minst de fantastiske skuespiller prestasjonene denne filmen har.

 

Anbefales på det sterkeste.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Transformers

Nei dette vart for mye rot og dumme replikker etc. for min del  :ph34r:

Kule effekter, thats it!

4/10

Syns du ikke den var utrolig underholdene i tillegg? Jeg hater egentlig Michael Bay etter å ha sett denne, men jeg kan ikke benekte at jeg hadde det veldig kjekt under hele filmen.

9554740[/snapback]

 

For en selvmotsigelse.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
At jeg syns filmen var underholdene. Men hater Michael Bay fordi filmen også inneholdt ekstremt mye patetisk søppel som irriterte meg grenseløst? Nei det syns jeg ikke.

9554791[/snapback]

 

Michael Bay er en fantastisk fyr. Jeg digget ham før (selv om jeg egentlig kun er virkelig fan av Bad Boys II), men etter å ha sett en biografi om han, så har jeg fått enorm respekt for mannen. Han er en viktig mann i filmindustrien, mener jeg.

Lenke til kommentar
At jeg syns filmen var underholdene. Men hater Michael Bay fordi filmen også inneholdt ekstremt mye patetisk søppel som irriterte meg grenseløst? Nei det syns jeg ikke.

9554791[/snapback]

 

Jeg er bare glad filmen ikke tok seg selv for selvhøytidelig.

 

Det er snakk om romvesen i form av roboter som blir til biler og fly. Det er absurd. Da er det kjekt at man kan få dialog og menneskelige karakterer som er like absurde (og urealistiske). Det hører hjemme i dette universet og filmens mål er vel at man skal se filmen som en liten guttunge og ikke en voksen mann. Om filmen ikke makter å forvandle en til en liten unge igjen så vil den ikke slå ut for fullt. Jeg ble 8 år igjen når jeg så filmen og forble i den fasen i lang tid etterpå. Det er ekte filmagi i min verden, for det er få ting jeg savner mer enn å kunne se film gjennom et barns ukritiske øyne. :)

 

At jeg forelsket meg så i filmen skjønner jeg egentlig lite av. Jeg leste manuset et år i forveien og fant det helt absurd og tåpelig. Jeg følte meg vel på lik linje som da Michael Bay i sin ungdom leste manuset til en av Spielberg sine filmer og mente det var søppel og idioti. Filmen viste seg å være Indiana Jones og Bay ble forelsket i den. Noe som sikkert også forklarer hvorfor Bay gjerne lager filmer av absurde manus med absurde hendelser og dialoger og gir en god beng i å prøve å gjenspeile vår verden (heldigvis). Spielberg og Bay er ganske like på det området og det er vel hvorfor de er så like også og hvorfor førstnevnte så på Bay som den perfekte til å lage Transformers.

 

Når man ser på filmer som Jaws og Indiana Jones så er det jo en lik form for absurditet i filmene. Men det er jo i tråd med filmenes absurde temaer, så det plager vel ikke den jevne seer.

Lenke til kommentar

The Good, The Bad & The Ugly

 

I natt var det klart for å se denne filmen for første gang. Av en eller annen merkelig grunn har jeg hatt den i hylla i et år, men aldri sett den :hmm:

Men det skulle vise seg at det var en film verdt å bruke 3 timer på, særlig når man har en kebab-pizza ved sin side :D

 

Kool western, uten at jeg har noe å sammenligne med. Er vel ikke så mye å skrive som ikke er sagt før. Clintern tar ting med knusende ro, og de 3 timene flyr unna rimelig fort, med spennende historie og utvikling.

Kanskje jeg burde se flere western-filmer gitt :thumbup:

 

8.5/10

Lenke til kommentar
300

 

Jeg sliter med å finne de korrekte ordene i beskrivelsen på dette "mesterverket". Etter alt oppskryte filmen hadde fått, regnet jeg med å få levert et praktfullt stykke film. Der tok jeg megetfeil, filmen er ikke bare homo- erotisk til det absurde men gjennomsyret av pinefulle klisjeer og dølsk karakterutvikling. Apropos karakterer, er de tatt rett ut fra en gymsal med steroidfylte gorillaer? Jeg var vitne til mye gauling og muskelfleksing men hvor ble det av alle skuespillerprestasjonene? Hvor ble skuespillerne av?

 

Og handlingen, uff av meg hvor enstonig, forutsigbart og tafatt. Ja vi var alle klar over at det skulle bli mye slossing og blod men var overbevist på at det i det minste skulle eksistere et plott på Arnoldnivå. Masseslakting med bl.a et ikke- eksisterende følelsesspekter har motsatt virkning av det en "heroiskfilm" som dette ønsker, nemlig det å skape medlidenhet for Spartanene. De framstod dessverre som kaldblodige, forsimplet hulefolk med dialoger av latterlig og predikativ (som alt annet i filmen) kaliber.

 

Var det bare meg eller merket andre de nasjonalistiske undertonene? Hva med den åpenbare rasismen? Ikke bare glorifiserer filmen Hellas – den hvite rases representant som "renhet" og "fullkommenhet" på genetisk og politisk plan, men framstiller helt klart motparten (som bestod av alt annet enn den hvit rase) som en underrase som bedriver homofili og imperialisme (snakk om ironi!) Det hele er rett og slett direkte svinaktig.

 

Nei, finner du noen verdi i misbruk av CGI og søvndyssende underholdning som er historisk ukorrekt, er dette noe som er verdt å sjekke ut. Burde vært obligatorisk filmmaterial for Vigrid.

9553265[/snapback]

 

Jeg må si meg veldig uenig i dette. Homoerotisk? denne filmen er pakket med action, og jeg føler den absolutt appelerer til menn nesten på samme måte som en kraftig motor eller en eksplosjon. Dette er mer hetrofilt enn noe annet må jeg mene. En homoerotisk film vil heller spille mer på andre følelser enn dette.

 

Spartanerene gauler og har muskler for de er et krigerfolk. De er krigere og de uttrykker dette for å skremme motstanderen i kamp, bruke det i sin fordel. Det ser man flere ganger i filmen.

 

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du kaller filmen rasistisk. I filmen skal vi se alt fra spartanerenes synsvinkel. Vi blir presantert for dem i starten, og vi blir kjent med deres folkeslag. Når de møter perserene som har våpen og dyr som de aldri har sett før (de hadde ikke discovery channel og animal planet som viste dem hvordan et nesehorn ser ut) skal det virke skummelt og absurd ut. Når vi ser perserene blir fremstilt på en helt naturlig måte slik de var, vil ikke vi få denne følelsen av at det er noe fra en annen verden for vi har allerede kunnskap om hvordan de var.

Jeg føler heller ikke at den forteller deg at midtøsten er fult av svin og underverdige mennesker. Den bare fremstiller dem fra spartanerenes syn på noen som invaderer dem og de ikke har kunnskap om.

 

8/10

for den er veldig fin visuelt, har en veldig sterk kraft og har masse gode actionscener. Filmen er fylt med testosteron til randen.

Lenke til kommentar
Når man ser på filmer som Jaws og Indiana Jones så er det jo en lik form for absurditet i filmene. Men det er jo i tråd med filmenes absurde temaer, så det plager vel ikke den jevne seer.

Det er ikke likt nok. I Transformers har vi romvesner som urinerer på agenter, som kan capoeira, som sier "What's cracking little bitches?", som lager Gremlins lyder etc.

 

Ikke nok med det, men Bay velger faktisk å bruke Battle Without Honor Or Humanity sangen fra Kill Bill i en scene...

Helhetsmessig prøver filmen å være en oppriktig spennende, og realistisk film (Basert på sin egen logikk såklart). Men den formen for absurditet som du nevner er helt annerledes her. Dette er bare fjoll og tull. I Spielberg filmene går de aldri så langt. Det blir aldri så teit og barnslig. Om selv om det er basert på en gammelbarneserie så er det fremdeles teit.

Lenke til kommentar
Når man ser på filmer som Jaws og Indiana Jones så er det jo en lik form for absurditet i filmene. Men det er jo i tråd med filmenes absurde temaer, så det plager vel ikke den jevne seer.

Det er ikke likt nok. I Transformers har vi romvesner som urinerer på agenter, som kan capoeira, som sier "What's cracking little bitches?", som lager Gremlins lyder etc.

 

Du blir vel ikke overasket over at en snakket slik når han har hentet språket fra internett (som blir påpekt i filmen)? Noe som for ordens skyld er i tråd med hvordan Jazz er i tegneserien. Jeg ble faktisk forundret over at de ikke slengte inn noe l33t språk i tillegg, for enda litt mer realisme (men det er jo en grunn til at Optimus sier "My bad" osv. Hentet fra internett).

 

Ikke nok med det, men Bay velger faktisk å bruke Battle Without Honor Or Humanity sangen fra Kill Bill i en scene...

 

Noe som gjenspeiler hvor arrogant Bay er, det skinner igjennom i filmen også. Han gir en god beng. Noe som er flott, vi trenger det også og ikke bare regissører som regisserer etter pipa.

 

I Spielberg filmene går de aldri så langt. Det blir aldri så teit og barnslig.

 

Short Round begs to differ.

 

Om selv om det er basert på en gammelbarneserie så er det fremdeles teit.

9556121[/snapback]

 

Det er basert på leketøy, ikke tegneserie (tegneserien var kun skapt som reklame for å selge leketøyet). Da er det bare rett og rimelig at universet er til dels barnslig. Det er av respekt til Transformers sitt opphav. Å kritisere en film for å være barnslig når den er basert på leketøy, vel det faller på sin egen urimelighet. Med mindre man ønsket at Transformers skulle ignorere sitt opphav.

 

Takk og pris Bay ikke valgte en War of the Worlds tone for filmen.

Lenke til kommentar
300

 

Jeg sliter med å finne de korrekte ordene i beskrivelsen på dette "mesterverket". Etter alt oppskryte filmen hadde fått, regnet jeg med å få levert et praktfullt stykke film. Der tok jeg megetfeil, filmen er ikke bare homo- erotisk til det absurde men gjennomsyret av pinefulle klisjeer og dølsk karakterutvikling. Apropos karakterer, er de tatt rett ut fra en gymsal med steroidfylte gorillaer? Jeg var vitne til mye gauling og muskelfleksing men hvor ble det av alle skuespillerprestasjonene? Hvor ble skuespillerne av?

 

Og handlingen, uff av meg hvor enstonig, forutsigbart og tafatt. Ja vi var alle klar over at det skulle bli mye slossing og blod men var overbevist på at det i det minste skulle eksistere et plott på Arnoldnivå. Masseslakting med bl.a et ikke- eksisterende følelsesspekter har motsatt virkning av det en "heroiskfilm" som dette ønsker, nemlig det å skape medlidenhet for Spartanene. De framstod dessverre som kaldblodige, forsimplet hulefolk med dialoger av latterlig og predikativ (som alt annet i filmen) kaliber.

 

Var det bare meg eller merket andre de nasjonalistiske undertonene? Hva med den åpenbare rasismen? Ikke bare glorifiserer filmen Hellas – den hvite rases representant som "renhet" og "fullkommenhet" på genetisk og politisk plan, men framstiller helt klart motparten (som bestod av alt annet enn den hvit rase) som en underrase som bedriver homofili og imperialisme (snakk om ironi!) Det hele er rett og slett direkte svinaktig.

 

Nei, finner du noen verdi i misbruk av CGI og søvndyssende underholdning som er historisk ukorrekt, er dette noe som er verdt å sjekke ut. Burde vært obligatorisk filmmaterial for Vigrid.

9553265[/snapback]

 

 

Enig med deg!

Kjøpte filmen på BR her om dagen og angrer veldig på det. Ræva historie og mange harry scener. Eneste positive med filmen var lyden. :thumbdown:

Lenke til kommentar

Klarer ikke å quote deg Dotten, kodene nekter å fungere av en eller annen grunn.

 

Poenget er uansett at filmen kan godt (Og faktrisk bør) vise at den er basert på et leketøy og en tegneserie. Jeg sier bare at den ikke skal være teit, fjollete, latterlig og tullete. Og går ann å gjøre begge to.

I bunn og grunn så har jeg problemer med dette pga at jeg ikke har noe forhold med Transformers. Turtles filmene f.eks de er ikke heller ikke gode på dette området, men jeg liker dem alikevel. Men både dem og Transformers hadde vært enda bedre, hvis de hadde gitt faen i å fjerne seg selv fra virkeligheten på denne måten hele tiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...