Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Le Fabeleux destin d'Amèlie Poulain

 

Vet ikke helt hva som treffer meg ved denne filmen. Det er en annerledes romantisk komedie(?) enn de jeg er vant til å se, og den er flere hakk over de fleste andre sjanger-kameratene.

Amèlie er vakker, og jeg blir fascinert av at det snakkes fransk(vet ikke hvorfor, men det er et satans stilig språk).

 

8/10

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Little Miss Sunshine (2006)

 

Denne filmen ble lovprist og hyllet, før alle begynte å snakke om hvor overvurdert den er. Jeg må si meg enig med den siste gruppen.

'Dysfunksjonell familie'-konseptet har vi alle sett før i en eller annen form, og selv om det er tilfredsstillende gjennomført, er denne veldig lik sine artsfrender, og generelt ganske gjennomsnittlig. 160. plass på IMDb er i alle fall uforståelig for min del.

Men filmen kan vaffal skryte på seg flinke skuespillere, og alle hovedrollene gjør en fin figur. De som stikker seg ut er Alan Arkin som frigjort bestefar og Abigail Breslin, som spiller imponerende godt til å være under 10 år (og hun er verken irriterende veslevoksen som Dakota Fanning eller kvalmende sukkersøt som han i Charlie og Sjokoladefabrikken, hva han nå enn het).

Filmen pusher heldigvis ikke moralen om at overfladiskhet er dumt for hardt, og får fram hva for en motbydelig business skjønnhetskonkurranser for barn er (måten det fremstilles på i filmen er ikke mye annerledes enn hvordan man ser det i TVNorge-dokumentarene. Konseptet er jo uansett temmelig sjukt, samme hvordan man vrir og vender på det).

Alt i alt, en litt middels og opphypet film, trukket opp av gode skuespillervalg.

 

6/10, takket være Alan Arkin.

Endret av athorb
Lenke til kommentar
Little Miss Sunshine (2006)

 

Denne filmen ble lovprist og hyllet, før alle begynte å snakke om hvor overvurdert den er. Jeg må si meg enig med den siste gruppen.

6/10, takket være Alan Arkin.

9509598[/snapback]

Hver gang jeg leser en slik anmeldelse blir jeg så glad for at jeg så den så tidlig. Jeg lot meg virkelig sjarmere fordi jeg slapp å tenke på IMDb-score og hva alle andre mente om den, og da kunne den verken bli over- eller undervurdert, kun akkurat det jeg mente om den.

 

Det skal være sagt at jeg sikkert bidro til dine forventninger, så mye som jeg lovpriset den =D

Lenke til kommentar

Jeg kan nevne The Royal Tenenbaums, som jeg vil påstå hadde en god del likhetstrekk, spesielt mtp karakterene, som i TRT er glitrende gjennomførte. Men i LMS går liksom karakterene med skavankene utenpå klærne, de er for lette å få tak på, og står igjen for meg som litt enkle. Ellers har vi jo et par Chevy Chase-filmer om dysfunksjonelle familier på tur, som det riktignok er litt for lenge siden jeg så til at jeg føler jeg kan bruke de som argument. Men det var diverse småting som minnet meg om de filmene.

Stort sett hadde jeg gjennom hele filmen en følelse av at "dette har jeg sett før". Litt magefølelsevurdering er det også.

Lenke til kommentar
Likte selv filmen, eneste som egentlig trakk ned var vel at det føltes som om den tidvis prøvde for mye å være annerledes fremfor å prøve å være original (Nei, setningen er ikke så selvmotsigende som den kan virke ^^)

9512762[/snapback]

For all del, det er ikke et ukjent fenomen at man skiller seg ut med vilje. Omtrent samtlige opprørs-stiler har jo begynt med noe originalt (arbeidsklærene til Brando/Dean, punkantrekkene fra England, emostilen vi opplever nå) som blir kopiert framfor at man blir inspirert. Slik kan man skille seg ut som svært annerledes, men fortsatt være dørgenes kjedelig og uoriginal.

 

Ikke at jeg er enig i at LMS er sånn, men det var bare noe med suicidal, homofil Proust-scholar som får meg til å le høyt. =D

Lenke til kommentar
Ikke at jeg er enig i at LMS er sånn, men det var bare noe med suicidal, homofil Proust-scholar som får meg til å le høyt. =D

9513560[/snapback]

Jeg er halvveis gjennom In Search of Lost Time selv, og det er ganske lett å bli suicidal av den ja. :D

 

Men jeg ser ikke noe overvurdert ved LMS, den hadde en spesiell atmosfære som jeg likte veldig godt.

Lenke til kommentar
Little Miss Sunshine (2006)

 

Denne filmen ble lovprist og hyllet, før alle begynte å snakke om hvor overvurdert den er. Jeg må si meg enig med den siste gruppen.

6/10, takket være Alan Arkin.

9509598[/snapback]

Hver gang jeg leser en slik anmeldelse blir jeg så glad for at jeg så den så tidlig. Jeg lot meg virkelig sjarmere fordi jeg slapp å tenke på IMDb-score og hva alle andre mente om den, og da kunne den verken bli over- eller undervurdert, kun akkurat det jeg mente om den.

 

Det skal være sagt at jeg sikkert bidro til dine forventninger, så mye som jeg lovpriset den =D

9510114[/snapback]

Veldig enig. Var så heldig å så den i fjor høst i Amsterdam og visst null og niks om den, da jeg ble dratt med. Syns tutescena var ekstra morsom, men kan ha no med at jeg var høy.

Lenke til kommentar

Lost in Translation

 

Fy fader for en herlig opplevelse. Andre gang jeg ser denne filmen og den var så utrolig mye bedre andre gangen. Jeg merket at jeg ble forelsket i både Bill Murray og Scarlett Johansson under filmen. Scenene med språkbarrierer er utrolig morsomme (Lip my stocking! Hey, lip them!) og flere ganger merker jeg at jeg blir rørt og får nesten lyst til å gråte.

 

Helt klart 10/10

Lenke til kommentar
The Prestige:

 

 

Den ender på en fantastisk måte!

 

8.5/10

9519828[/snapback]

Its the prestige...

 

Chihiro og heksene forleden,

det er 2 gangen jeg ser den og er like fornøyd.

Dette er et genialt eventyr, jeg vet ikke hva som får meg til og like det, mystikken, japansk tale ?

 

På en måte vil jeg ikke at hun skal komme unna, bare la eventyret forsette(Ringenes herre :p )

 

Det er en veldig god film. (Ikke kall meg barnslig for og se en påstått "Barnefilm")

 

8/10

Endret av Revolution
Lenke til kommentar
The Prestige:

 

Jeg hadde ingen forventninger før jeg så denne filmen, så jeg ble veldig imponert. :)

En fantastisk god film om tryllekunster og hemmeligheter.

Den ender på en fantastisk måte!

 

8.5/10

9519828[/snapback]

 

Du bør se Sleuth (med Caine og Olivier). En lignende psykologithriller, bare enda litt mer imponerende.

 

Edit: Ser at det også kommer en ny-versjon av klassikeren, denne gang med Caine og Law.

Endret av Dotten
Lenke til kommentar

Det Sjunde inseglet (Bergman, 1957)

 

Fikk gleden av å se min første Bergman i dag, og filmen levde så absolutt opp til forventningene.

Veldig teatralsk spill (som ikke plaget meg i det hele tatt, for å nevne det), men Bergman var jo like mye teater- som filmregissør, så det overrasket meg ikke spesielt. Det gjør jo i utgangspunktet at filmen ikke gir noen 'virkelighetsillusjon', men til tross for det skapes det noen utrolige stemninger, jeg ble helt overveldet enkelte ganger.

Dette er tung poesi, og jeg har til gode å la alt synke inn. Jeg vil ikke genierklære filmen før jeg har tenkt litt gjennom den, men jeg er ikke tvil om at den fortjener en 8.5/10.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...