Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
The Terminator (1984)

 

Dette er en klassiker alle må se! Filmen er jo gammel så den har ikke all verdens spesial effekter. Historien er god og skuespillet er bra.

 

Jeg gir denne filmen 8/10.

9597136[/snapback]

 

Den har masse spesial effekter, det du savner er CGI.

 

The Terminator er en lavbuskjett film fra '84, noe som gjør den desto mer imponerende...

Lenke til kommentar
The Terminator (1984)

 

Dette er en klassiker alle må se! Filmen er jo gammel så den har ikke all verdens spesial effekter. Historien er god og skuespillet er bra.

 

Jeg gir denne filmen 8/10.

9597136[/snapback]

Så filmen for første gang for noen dager siden. Er ikke enig i at skuespillet er bra. Arnold ser ut som en idiot, ikke minst i hvordan han håndterer våpen i begynnelsen av filmen. Måtte faktisk le flere ganger i løpet av filmen. Mye av dialogen føles idiotisk og måten den leveres på er ikke voldsomt troverdig heller. Historien er verken mer intrikat eller spennende enn i T2. Når i tillegg spesialeffektene er såpass utdaterte blir det ikke mer enn 4/10 fra meg. Gir derimot T2 7,5/10. Endret av computerwelt
Lenke til kommentar

Black Hawk Down

 

Når en først skal lage film av en historiske hendelse som har funnet sted i nyere tid, en historie som har involvert folkegrupper og tap av menneskeliv, er det essensielt å vinkle den rettferdig og korrekt. En skal selvsagt få ta seg noen friheter men det finnes en tydlig ramme en burde forholde seg til. Ikke bare for å kunne trekke til seg et tallrikt publikum men også for å unngå stigma som absurditet og motbydelighet. Denne filmen har gått fullstendig av hengslene og resultatet er en respektløs og egosentrisk smørje uten et fnug av troverdighet.

 

Hvilken tanker gjorde Ridley Scott seg når han benyttet Jerry Bruckheimer, Ja du hørt korrekt, JERRY BRUCKHEIMER som produsent i en film som i utgangspunkte skulle være av episk karakter? EPISK, smak på ordet og gjør deg en liten tanke om hva Bruckheimer vet om dette. Hvordan kan en man av Scotts kaliber ikke begripe at en som Bruckheimer ikke har noe som helst å tilby i en slik type film, bortsett fra overdimensjonerte eksplosjoner, dristige stunts og kolossal nasjonalpatriotisme.

 

Filmen er så komplett av propaganda og fedrelandsbegeistring at man særiøst får lyst til å kaste opp. Bruckheimer har selvsagt benyttet en patriotistisk retorikk til å bygge filmen som tilsier ensidig vinkling, umenneskelig tapperhet, landsære og flaggveiving. Gjennom 140 minutter med uoversiktlig skyting, sloss amerikanerne mot en "fienden" som Bruckheimer har avsatt 30 sekunder til å framstille som primitive, psykopater med en intensjon om å drepe alt med amerika i. Fienden er presantert som ansiktsløs, det finnes ikke skille mellom sivil og paramilitær, alle er blandet sammen til en og samme fiende, noe som burde forklare hvor absurd, vemmelig og respektløs til histore denne filmen er.

 

ALT i denne filmen er fokusert rundt amerikanerne. ALT. Hvor "dramatisk" de hadde det, hvor "tappert" de sloss og hvor hederlig de falt. Bruckheimer fyller selvfølgelig dialogene med idiotiske klisjeer og dermed er vi ikke foruten "det har vært en ære og et privilegium å sloss for mitt fedreland" utsagnet. Karakterene er av så dumme stereotyper at man ikke finner interesse av å bli kjent følelsesmessig med dem og dermed driter man i om de stryker med i kampene.

 

Og som avslutting vil jeg at Josh Hartnett skal få fratatt rettigheten om å få bedrive skuespill da han suger helt jævlig.

Lenke til kommentar

Nå har jeg hatt gleden av å lese 300 anmeldelsen din og nå denne.

 

Da har jeg bare et lite spørsmål: Hva er det du røker og hvor får man kjøpt dette hen?

 

Rart du ikke klarte å finne plass filmens rasistiske undertoner (litt har du jo fått plass til) og hvis jeg får lov til å dra det litt langt homoerotiske øyeblikk som det er en del av også...

 

 

 

 

Kan jo nevne en annen ting i farten også. Stort sett så er det produsentene inne i bildet før regissørene kommer til...

 

Edit:

 

Du er kanskje for ung til å huske tv bildene av de forbrente likene av amerikanske soldater som blir dratt rundt i gatene av den "uskyldige" sivilebefolkningen...

Endret av Manx
Lenke til kommentar
Du er kanskje for ung til å huske tv bildene av de forbrente likene av amerikanske soldater som blir dratt rundt i gatene av den "uskyldige" sivilebefolkningen...

 

Joda, men de fortjente det for USA er Satan ;)

 

BHD er faktisk en av mine favoritt filmer, å viser ett mye mer realistisk syn på hvor kaotisk krig er enn mange andre filmer.

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Du er kanskje for ung til å huske tv bildene av de forbrente likene av amerikanske soldater som blir dratt rundt i gatene av den "uskyldige" sivilebefolkningen...

 

Joda, men de fortjente det for USA er Satan ;)

9597625[/snapback]

 

Herregud for et ubeskrivelig teit utsagn.

Lenke til kommentar
Du er kanskje for ung til å huske tv bildene av de forbrente likene av amerikanske soldater som blir dratt rundt i gatene av den "uskyldige" sivilebefolkningen...

 

Joda, men de fortjente det for USA er Satan ;)

9597625[/snapback]

 

Herregud for et ubeskrivelig teit utsagn.

9598353[/snapback]

 

Ja, for det var jo ikke meningen.......

Lenke til kommentar

Er enig med at BHD er en veldig Usa-sentrert film som legger veldig tyngde på de amerikanske soldatene. Men samtidig viser den også litt av innbyggernes gode side, som f.eks på slutten, når de heier på korpset når de løper ut og når han ene skyter faren sin i et uhell. BHD er også en av mine favoritter, som viser hvor kaotisk og voldsom krig er. Forresten, dicktator, jeg mista helt troen på deg når du sier Josh Hartnett er en dårlig skuespiller, hva er det seriøst du røyker?

Lenke til kommentar
Samtidig er den veldig USA-sentrisk.

9598318[/snapback]

 

Selvfølgelig er den det, den er jo finansiert av $$$, blir fort sånn da...

 

Skal jo sies at jeg er stort sett en av de første som kjenner smaken av galle oppe i halsen når ting blir for amerikansk. Men BHD er ikke en som plaget meg i det hele tatt for å si det sånn og jeg kjenner smaken så vidt når jeg ser f.eks Spider-Man som svinger seg i toppen av flagstangen med det amerikanske flagget vaiende :sick:

 

 

På slutten står det noe som "19 Amerikanere mistet livet, omtrent 1000 somaliere ble drept", eller noe liknende. Bruken av ordet "omtrent" og "mistet livet" i forhold til "ble drept" reagerte jeg litt på.

 

Hvilken ord skulle de ha brukt hvis de ikke brukte omtrent? Ca. 1000 mennesker ble mistet livet/drept

 

Det er jo sikkert ingen som har det eksakte tallet og ingen vil noensinne ha det tallet heller. Så skjønner ikke helt hvorfor ordet omtrent ikke kan brukes...

Lenke til kommentar
Samtidig er den veldig USA-sentrisk.

9598318[/snapback]

 

Selvfølgelig er den det, den er jo finansiert av $$$, blir fort sånn da...

 

Skal jo sies at jeg er stort sett en av de første som kjenner smaken av galle oppe i halsen når ting blir for amerikansk. Men BHD er ikke en som plaget meg i det hele tatt for å si det sånn og jeg kjenner smaken så vidt når jeg ser f.eks Spider-Man som svinger seg i toppen av flagstangen med det amerikanske flagget vaiende :sick:

 

 

På slutten står det noe som "19 Amerikanere mistet livet, omtrent 1000 somaliere ble drept", eller noe liknende. Bruken av ordet "omtrent" og "mistet livet" i forhold til "ble drept" reagerte jeg litt på.

 

Hvilken ord skulle de ha brukt hvis de ikke brukte omtrent? Ca. 1000 mennesker ble mistet livet/drept

 

Det er jo sikkert ingen som har det eksakte tallet og ingen vil noensinne ha det tallet heller. Så skjønner ikke helt hvorfor ordet omtrent ikke kan brukes...

9598785[/snapback]

Dessuten, de TRENGTE ikke å nevne somalierne i det hele tatt?

 

Og, er ikke BHD den største millitærfiaskoen i den amerikanske hær noensinne? Bare det at de lager film av den er jo ikke veldig patriotisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...