Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

The Last King of Scotland (2006)

 

Jeg roste Forest Whitaker da jeg anmeldte Ghost Dog her om dagen. Jeg var imponert da, nå står det bare klart for meg at mannen uten tvil er en av dagens aller, aller beste skuespillere. Hans tolkning av Idi Amin er intet mindre enn spektakulær, og Oscarstatuetten var fullt fortjent.

Hovedrolleskuespilleren er jeg mer skeptisk til, ikke bare blir han totalt overskygget av Whitaker, men i tillegg føler jeg ikke at han er i stand til å bære en film. Tror vi vil se ham i flere bi- enn hovedroller framover.

Filmen skildrer Idi Amins person veldig bra, og fremstiller godt hvordan han både var en sjarmerende og karismatisk 'folkets mann', men også en ustabil psykopat (de fleste har vel hørt rykter om at Amin hadde kannibalistiske tendenser, jeg synes også de håndterer de beskyldningene på en god måte).

men i det store og det hele blir filmen ganske uengasjerende til tider, men er absolutt verdt å se for Whitakers praktfulle rolletolkning.

 

6/10

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Braindead

 

Så denne perlen av en zombie-film igår med noen venner.

Var et aldeles bra gjensyn, blir bedre og bedre for hver gang jeg ser den.

Peter Jackson har lagd en horror film som både er ekkel og morsom samtidig.

 

Braindead er ekstremt blodig og folk som ikke liker slikt

burde se noe annet. Kjæresten til kompisen min ble regelmessig

kvalm og måtte snu. Kan ikke si jeg gjorde det samme :dribble:

 

Filmen inneholder ikke bare kun blod og gørr,

men den har mye humoristiske scener.

Scenen i parken og kung-fu presten er glimrende innslag.

 

Skuespillet er ikke så mye å rope hurra for, de gjør helt greie prestasjoner.

Noen overspiller så mye at det til grader blir morsomt.

 

Er du fan av zombie-filmer, roll this film.

 

8/10

Lenke til kommentar

The Last Boy Scout

 

Yndlings filmen min fra Tony Scott. alt klaffer, Bruce er tøffere enn toget, Damon er morsomere enn et veldig morsomt tog.

 

Wayans og Willis er drit kule sammen, perfekt "buddy" team.

 

Masse banning, masse skyting og et lite glimt av puppene til Halle Berry.

 

En veldig undervurdert film, en av 90tallets beste action filmer, og en klassiker for meg.

 

9/10

Lenke til kommentar
The Last Boy Scout

 

Yndlings filmen min fra Tony Scott. alt klaffer, Bruce er tøffere enn toget, Damon er morsomere enn et veldig morsomt tog.

 

Wayans og Willis er drit kule sammen, perfekt "buddy" team.

 

Masse banning, masse skyting og et lite glimt av puppene til Halle Berry.

 

En veldig undervurdert film, en av 90tallets beste action filmer, og en klassiker for meg.

 

9/10

9580758[/snapback]

 

Kunne ikke sagt meg mer enig Gunfreak, men for all del ikke se den sensurerte Norske utgaven. Har både den å den usensurerte utgaven liggende. Sensurerte er så skamklippet at jeg har faen ikke ord engang.

 

Eks:

 

Touch me again and I'll kill you. Neste scene er han bare dau. Fyttihelvete, alt jeg har å si.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Braindead

 

9579501[/snapback]

Enda tilgode å se genialiteten i noe av det Jackson har laget, å hvertfall ikke i denne. Kan være kultfilm så mye det vil, jeg var totalt uengasjert når jeg så denne filmen.

9583129[/snapback]

 

For en gangs skyld er jeg enig med Hyrlen.

Lenke til kommentar
The Last Boy Scout

 

Yndlings filmen min fra Tony Scott. alt klaffer, Bruce er tøffere enn toget, Damon er morsomere enn et veldig morsomt tog.

 

Wayans og Willis er drit kule sammen, perfekt "buddy" team.

 

Masse banning, masse skyting og et lite glimt av puppene til Halle Berry.

 

En veldig undervurdert film, en av 90tallets beste action filmer, og en klassiker for meg.

 

9/10

9580758[/snapback]

 

Kunne ikke sagt meg mer enig Gunfreak, men for all del ikke se den sensurerte Norske utgaven. Har både den å den usensurerte utgaven liggende. Sensurerte er så skamklippet at jeg har faen ikke ord engang.

 

Eks:

 

Touch me again and I'll kill you. Neste scene er han bare dau. Fyttihelvete, alt jeg har å si.

9580796[/snapback]

Jeg har alltid sett på TLBS som en slags Die Hard 2,5. Fet action.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

The Chronicles of Narnia

 

Jeg er en av de få født på 80-tallet som ikke vokste opp med Narnia. Den eneste karakteren jeg husker fra serien er løven Aslan og det er et særdeles vagt minne. Serien satte ikke spor og det gjør ikke filmen heller. Jeg kan ikke kalle den en positiv overraskelse med tanke på all den sukkersøte kritikken som har florert blant kritikere og publikum, men den var absolutt en positiv opplevelse. Full av stemning og sympatiske rollefigurer, ganske feelgood egentlig. Jeg tror filmen får god hjelp av minnene folk har fra serien, men det gjør egentlig ingenting.

Lenke til kommentar

Sunshine

 

Så den i går med noen venner :)

 

Veldig bra film som handler om at solen har mistet mye av kraften sin slik at det alltid er vinter. Filmen følger en gjeng astronauter og forskere som skal dra til sola for å slippe en bombe inn i den sånn at den "starter" på nytt. Etterhvert møter de flere farer og de møter også den skipet til den første ekspedisjonen som ble sendt ut; Ikaros I.

 

Filmen er spennede fra første stund og minner om en action film men blir til en thriller senere etterhvert som folk dør og en ukjent dukker opp på skipet dems...

 

9/10 Utrolig bra!

Endret av tommyes
Lenke til kommentar

A History of Violence:

 

Tom (Viggo Mortensen) er en helt vanlig familiefar og caféinnehaver i en helt vanlig amerikansk småby. Over natten, og til sin egen forargelse, blir han nasjonalhelt etter at han alene overmanner to hensynsløse ranere. Han vil leve i fred, men får i stedet et innpåslitent besøk av en gangster fra Philadelphia. Den fremmede mener å kjenne Tom fra før under navnet Joey, og minner ham om de gode, gamle dagene i Philly. For Tom og hans kjernefamilie betyr dette en særdeles utrygg tilværelse som de helst ville vært foruten.

 

(snurrfilm.no)

 

Velspilt, bra manus, men konklusjonen blir for dårlig, både måten filmen "setter" opp til en konklusjon, og selve avslutningen.

 

Den tar, som navnet indikerer, vold, og dets følger.

 

Totalt sett en helt kurant film, som med en bedre avslutning kunne vært 1-2 karakterer høyere oppe.

 

7 - God

Lenke til kommentar

Bitre Blomster

 

Jeg spådde i Filmprat at dette kom til å bli årets beste norske film. Det riktignok den eneste norske filmen jeg har sett i år, men jeg er rimelig sikker på at det ikke er den beste. Jeg kan riktignok garantere deg at det ikke er dialekten til Trond Espen Seim som irriterer deg mest når rulleteksten dukker opp.

 

For dette var skuffende. Kanskje jeg hadde for store forventninger, men likevel var dette en begredelig forestilling. I begynnelsen er det historien som holder meg engasjert, kidnappet unge er en klassiker, og fungerer alltid. Så begynner det å dabbe av. Skurkene er stereotyper deluxe; de er som tatt ut av Olsenbanden jr, konspirasjonen blir teitere og teitere, her er stikkordene russere og kjemiske våpen, og den eneste skuespilleren som fungerer, er Varg Veum selv, i Seims skikkelse.

 

Riktignok glimter den til enkelte steder. Fotoet er til tider meget sexy, men det varer bare en stund. For mens det i hele filmen er rolig, så dukker det opp en veldig malplassert scene her og der med shaky kamerabevegelser uten grunn. Actionscenene er dårlig regissert, og den siste halvtimen venter man bare på at rulleteksten skal komme. For man vet fort ut i filmen hvem som er skurkene, man vet hva som har skjedd, og man vet hva som kommer til å skje. Det blir uengasjerende.

 

Likevel er det noe med den som er sjarmerende. Det er norsk film som bare prøver å være norsk, og Bergen fungerer overraskende godt som location. Striregn, den blå steinen og Kvamskogen gjør hvertfall at undertegnede bergenser til tider koser seg.

 

5/10

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...