Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Lasse & Geir (1976)

 

Jeg lo av Airplane!, men ikke halvparten så mye som av denne. Glem Bård & Harald, dette er tusen ganger morsommere, fordi det er dønn seriøst. Filmen begynner faktisk ikke så ille, men det snur seg fort. Først og fremst kan man jo nevne skuespillet, som er så uoverbevisende man kan få det. Men det gjør bare de fantastiske sitatene enda bedre.

 

"Er du liberal, din jævel?"

 

Kamera og klipping er heller ikke på akseptabelt nivå, med noen aksebrudd her og der og lignende. Men det har ikke så mye å si, her er det budskapet som teller. Jeg får nesten litt dårlig samvittighet av å latterliggjør Wam & Vennerød på denne måten, men når de høyst alvorlig disker opp med samfunnskritiske metaforer som disse (i spoiler for de som ikke har sett filmen, dette er mye morsommere hvis det kommer uventet):

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Når Lasse & Geir går opp en bakke og damen foran dem sier: "Det gjør vondt i låra, men det går nå framover", etterfulgt av at de møter en fyr som går i nedoverbakke og utbryter jovialt: "Det går nedover!" Han fortsetter nedover bakken, og møter et stoppskilt. Ikke veldig subtilt.

 

Filmen slutter med noe som jeg håper for Guds skyld ikke passer til min tolkning: Lasse og Geir blir arrestert, kun Lasse (den mest rebelske, Geir er ikke så opprørsk egentlig) stritter imot, men overgir seg fort. Polititet representerer systemet, som som så ofte før prøver å rævkjøre de stakkars rebellene. L&G gir etter. De kjører vekk i politibilen, og man kan se en prostituert, som man følger videre opp gaten. De har gitt etter for systemet og samfunnsmaktene, og forkastet hele sin ideologi. De har solgt seg (derav den prostituerte).

 

Man maler med bred pensel her, de som har det miserabelt har det virkelig miserabelt, og de streite er virkelig streite.

Skal jeg gi en seriøs karakter, må det bli 2.5/10. Men som underholdning? 7.5/10

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Resident Evil: Apocalypse

 

Guttekveld, og demokratiet råder(uheldigvis for min del).

 

Filmen starter ikke så halvgæri', med massevis av zombier og skyting, noe jeg kan tolerere. Men så blir filmen bare teit, rett og slett teit. Muterte hunder og andre gollum-lignende monster blir bare for dumt, med altfor mange idiotiske scener.

 

Det eneste som trekker opp i denne filmen er at det er med et par brukbare damer, og en fet zombie-sekvens i ny og ne, men det er langt mellom godbitene.

 

3.5/10

Lenke til kommentar

The Texas Chainsaw Massacr: The Beginning

 

Hvis jeg forstår det riktig så skal denne filmen vise hvordan Thomas Hewitt ble Leatherface, men det gjorde den overhodet ikke. Altfor lite bakgrunnsinformasjon (hvem er hvem og hva slags rolle har de), og for mye av uintellegente tenåringer som er så dumme at det hele bare blir en klisè.

 

En brukbar skrekkfilm med masse blod og andre ting som man egentlig ikke vil se. Dårlig handling, skuespill og historie (selv om den skal være "basert på en sann historie").

 

3/10 Dårlig

 

Guttekveld resulterer sjelden i en bra film, valgene i kveld var: Texas Chainsaw, The Departed og Smoking Aces. :nei:

Endret av heanwi
Lenke til kommentar

The Bourne Ultimatum

Kanskje den kuleste kinoopplevelsen på lenge. Filmingen er helt insane, kanskje den mest hektiske filmen i historien (ingen overdrivelse). Kamera beveger seg mer enn i Magnolia, konstant bevegelse. Selv i en enkel dialogscene så er det filmet med håndholdt, med en stødig og rolig bevegelse som flyter fra scene til scene. Jeg fant det hele utrolig behagelig, og kanskje den beste måten å formidle den sterkeste delen av Bourne-historien. Jeg kommer til å se denne mange, mange ganger, kanskje mest for kampscenene (som mange ikke likte). Jeg likte så godt hvordan klippingen krevde mye av seeren, man må virkelig unngå å blunke for å få alt med seg, men hvis man faktisk gjør det så ser man de kuleste, mest realistiske kampscenene siden.. vel, den første Bourne-filmen.

 

Jeg må nesten si meg enig med faren min, som (etter vi så den første) sa til meg: Stef, this is your generations McClane.

Lenke til kommentar

Matt Damon ftw :D

 

Jeg har kjøpt de to før Bourne filmene, og når den tredje kommer kan det hende det blir natt-maraton med disse :D

 

Men i alle fall min film:

 

The Insider:

 

Al Pacone og Russell Crow spiller begge fantastisk. Helt fra begynnelsen av ser du at disse er fantastiske skuespillere som lever seg helt inn i rollen. Denne filmen har så sterke roller at det går ikke ann å la være å leve seg inn i filmen. Russell får man med en gang sympati for, mens Al Pacones mann oser det respekt av. Denne filmen var instens som få andre. Helt fra begynnelsen av hvor det egentlig ikke skjer så veldig mye klarer regissøren/produseren, å lage en spenningsfølelse som bygger seg opp gjennom hele filmen. Det geniale av skuespillerne her i filmen er når Russell og Al møtes i begynnelsen merker du ikke noe særlig til kjemi, men ettersom at filmen går og går så bygger dette seg opp med takt i handlingen i filmen. Skuespillerprestasjonene er enorme, Russell spiller enormt bra som nervøs familiemann og samtidig en sterk og rettskaffen mann som tør å stå fram. Al Pacone tviler nok ingen på fra før av, og han skuffer ikke.

 

Storien er fantastisk, vistnok basert ganske så nøyaktig på en sann historie som skjokkerer.

 

9.9 / 10. Absolutt anbefalt å se.

Lenke til kommentar

Gangs of New York

 

23m.jpg

 

En prestesønn vitner sin fars død i en gjengekamp. Sønnen bestemmer seg på å forsøke å gjøre hevn når han vokser opp.

 

Syntes ikke den var så veldig bra. Men den var underholdene, og tok opp hele kvelden min. Ble litt irritert over hvorfor den slemme fyren alltid skulle være svett og skitten, mens Leonardo DiCaprio i sin skinnende rustning alltid skal være nybarbert og fin.

 

6.5/10.

Lenke til kommentar

Mr Bean's Holiday

 

Har nettop sett Mr Bean's Holiday, og ble veldig positivt overassket!

Vi har jo alle hørt om Mr Bean vil jeg tørre og påstå.

 

Og utifra det jeg har sett av serier og filmer av Mr Bean har det vært basert på små sketch-aktige scener, klippet sammen for og forme en liten velsmakende lapskaus av en film.Denne gangen dermiot, har de tatt disse sketchene, kastet dem, og satt inn noe som enhver person med IQ på under 20 hadde klart og gjøre i hverdagslivet.

 

Høres dumt ut? Det er det, men det er så passende dumt at når man ser at han faktisk klarer ting, og at han gjør det rette, så er det så genialt at bærumsgutten ville gjerne byttet ut gud, allah og buddah mot Mr Bean sin fantastiske 12 retters middag av en film.

 

Kan godt hende jeg er svak for Herr Bønne, men jeg digget filmen! 7/10

Lenke til kommentar

Miami Vice var den største skuffelsen jeg hadde sett på lenge.

 

Selv så jeg 28 dager senere igår, og ble bittelitt skuffet der også.

Den første timen fungerte veldig bra synes jeg, men etterhvert mistet jeg litt av interessen. Den kunne vært litt kortere for min del, men alt i alt var det en ganske god og spennende film.

 

28 uker senere var litt for overfladisk, og 28 dager ble litt småtam til tider igjen.

Dawn of the dead (2004) står som min desiderte favoritt innen denne sjangeren. Av nyere filmer iallfall.

Lenke til kommentar

Die Hard (3): With a Vengeance

 

 

Denne likte jeg. Willis og Jackson komboen er helt perfekt. Litt annerledes enn de 2 andre, med tanke på at det er de som blir herset med. Spenningen var som vanlig på topp og den var en smule mindre forutsigbar (noen som økte spenningen litt).

 

Flott film 8/10

 

 

Ble litt overraska av at selveste politimann McLane ikke bruker sikkerhetsbelte når han kjører. Fy McLane!

Lenke til kommentar

300

 

Jeg sliter med å finne de korrekte ordene i beskrivelsen på dette "mesterverket". Etter alt oppskryte filmen hadde fått, regnet jeg med å få levert et praktfullt stykke film. Der tok jeg megetfeil, filmen er ikke bare homo- erotisk til det absurde men gjennomsyret av pinefulle klisjeer og dølsk karakterutvikling. Apropos karakterer, er de tatt rett ut fra en gymsal med steroidfylte gorillaer? Jeg var vitne til mye gauling og muskelfleksing men hvor ble det av alle skuespillerprestasjonene? Hvor ble skuespillerne av?

 

Og handlingen, uff av meg hvor enstonig, forutsigbart og tafatt. Ja vi var alle klar over at det skulle bli mye slossing og blod men var overbevist på at det i det minste skulle eksistere et plott på Arnoldnivå. Masseslakting med bl.a et ikke- eksisterende følelsesspekter har motsatt virkning av det en "heroiskfilm" som dette ønsker, nemlig det å skape medlidenhet for Spartanene. De framstod dessverre som kaldblodige, forsimplet hulefolk med dialoger av latterlig og predikativ (som alt annet i filmen) kaliber.

 

Var det bare meg eller merket andre de nasjonalistiske undertonene? Hva med den åpenbare rasismen? Ikke bare glorifiserer filmen Hellas – den hvite rases representant som "renhet" og "fullkommenhet" på genetisk og politisk plan, men framstiller helt klart motparten (som bestod av alt annet enn den hvit rase) som en underrase som bedriver homofili og imperialisme (snakk om ironi!) Det hele er rett og slett direkte svinaktig.

 

Nei, finner du noen verdi i misbruk av CGI og søvndyssende underholdning som er historisk ukorrekt, er dette noe som er verdt å sjekke ut. Burde vært obligatorisk filmmaterial for Vigrid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...