Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Memoirs of a Geisha

 

Forventet at denne filmen skulle være god da jeg så den her om dagen, og forventningene innfridde.

 

Filmen handler om en jente og hennes liv som Geisha på midten av 19-hundretallets Japan. Flott film med søte jenter (im a sucker for asian chicks ;) ) og nydelige locations. Jentas historie, som blir fortalt av jenta selv som gammel, er en trist og vakker historie om den strenge disiplinen som Geishaene måtte leve under.

Selv om jeg vanligvis foretrekker asiatisk språk til asiatiske filmen, synes jeg likevell filmens engelske tale fungerer utmerket. Og man lever seg lett inn i rollene.

 

Flott film som jeg ikke har fått sett før nå.

 

8 kanskje 9, av 10.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eh, kremt, Romeo & Juliet (1994):

Så denne på skolen idag, oooog:

 

Fy faen, stykket Romeo & Juliet er sikkert uhyre spennende på teater, men denna her:

Dårlige kulisser, dårlige lydeffekter, + at Julie så ut som hu var 35, da hu skal være 14. Ente med at jeg la meg til å sove under stolrekka etter 2 timer. :hrm:

 

1/10.

 

Håper Romeo + Juliet er bedre, da med Leonardo Di Caprio, som vi skal se i morra.

Lenke til kommentar
Eh, kremt, Romeo & Juliet (1994):

Så denne på skolen idag, oooog:

 

Fy faen, stykket Romeo & Juliet er sikkert uhyre spennende på teater, men denna her:

Dårlige kulisser, dårlige lydeffekter, + at Julie så ut som hu var 35, da hu skal være 14. Ente med at jeg la meg til å sove under stolrekka etter 2 timer.  :hrm:

 

1/10.

 

Håper Romeo + Juliet er bedre, da med Leonardo Di Caprio, som vi skal se i morra.

9479413[/snapback]

Vi så Romeo+Juliet på skolen og for en stund siden...

Lenke til kommentar
Eh, kremt, Romeo & Juliet (1994):

Så denne på skolen idag, oooog:

 

Fy faen, stykket Romeo & Juliet er sikkert uhyre spennende på teater, men denna her:

Dårlige kulisser, dårlige lydeffekter, + at Julie så ut som hu var 35, da hu skal være 14. Ente med at jeg la meg til å sove under stolrekka etter 2 timer.  :hrm:

 

1/10.

 

Håper Romeo + Juliet er bedre, da med Leonardo Di Caprio, som vi skal se i morra.

9479413[/snapback]

Det latterlige er vel at dere ser en TV-film og den moderne fremstilingen fremfor denne: http://www.imdb.com/title/tt0063518/

Lenke til kommentar
Léon (1994)

 

Filmen handler om en leiemorder, han bor alene og jobber alene. Til en dag han må ta i mot en 12 år gammel jente, siden familien hennes har blitt drept. Hun blir stadig mer interessert i å bli som Leon. Livet deres blir forandret og de vil ta hevn for de som drepte familien hennes. De er glad i melk og liker å stelle den vesle planten til Leon. En god film, som jeg gir:

9475591[/snapback]

 

Helt klart ett solid stykke film. Leon åpnet vel muligheten til at Eric Serra fikk utvikle musikken til Goldeye og som etter min meningen bidrar sterkt til å gjøre filmen så vellykket som den faktisk betraktes å være.

Lenke til kommentar
Eh, kremt, Romeo & Juliet (1994):

Så denne på skolen idag, oooog:

 

Fy faen, stykket Romeo & Juliet er sikkert uhyre spennende på teater, men denna her:

Dårlige kulisser, dårlige lydeffekter, + at Julie så ut som hu var 35, da hu skal være 14. Ente med at jeg la meg til å sove under stolrekka etter 2 timer.  :hrm:

 

1/10.

 

Håper Romeo + Juliet er bedre, da med Leonardo Di Caprio, som vi skal se i morra.

9479413[/snapback]

Det latterlige er vel at dere ser en TV-film og den moderne fremstilingen fremfor denne: http://www.imdb.com/title/tt0063518/

9480779[/snapback]

Ja, nå syns jeg hele Romeo & Juliet er tragisk, men det er smak og behag. Jeg syns bare måten de prater på, og den tingen med at de ofte prater med seg selv blir dumt. Men når er det tross alt et 400 år gammelt skuespill da :wee:

Lenke til kommentar
Ja, nå syns jeg hele Romeo & Juliet er tragisk, men det er smak og behag. Jeg syns bare måten de prater på, og den tingen med at de ofte prater med seg selv blir dumt. Men når er det tross alt et 400 år gammelt skuespill da :wee:

9482918[/snapback]

Da kommer du sannsynligvis ikke til å like noe Shakespeare har gjort, som er litt synd. Med Shakespeare må man se gjennom metaforene og alt det fine språket for å finne ut hva de snakker om, noe man lærer seg etterhvert, og når man gjør det finner man noe av det beste som er skrevet i fiksjon.

 

En annen ting som er litt morsomt med Shakespeare er at mange som elsker skuespillene hans er de samme som sier at voice-overs og at karakterene sier det de tenker på rett ut er dårlig skriving. Faktisk er de aller fleste i bransjen enig om at det er dårlig skriving, hvis man skriver et manus i stilen til Shakespeare får man sannsynligvis aldri noe ut av det, men siden Shakespeare skrev sine skuespill for 500 år siden da det var greit er han et geni. :p

Lenke til kommentar

For en neve dollar

 

Karakteren til Clint Eastwood, "Mannen uten navn", er genial. Han er smart, farlig og tar ikke dritt fra noen... Ikke en gang dem som fornærmer muldyret hans. Han er ikke en typisk helt, bare en rappkjefta kar med god moral (og humor).

 

Atmosfæren i filmen er fantastisk, det er noe spesielt med filmene til Sergio Leone. Kameravinklene er også gode. De har blant annet brukt mange nærbilder, noe som er flott.

 

En svært god film :)

Lenke til kommentar
Ja, nå syns jeg hele Romeo & Juliet er tragisk, men det er smak og behag. Jeg syns bare måten de prater på, og den tingen med at de ofte prater med seg selv blir dumt. Men når er det tross alt et 400 år gammelt skuespill da :wee:

9482918[/snapback]

Da kommer du sannsynligvis ikke til å like noe Shakespeare har gjort, som er litt synd. Med Shakespeare må man se gjennom metaforene og alt det fine språket for å finne ut hva de snakker om, noe man lærer seg etterhvert, og når man gjør det finner man noe av det beste som er skrevet i fiksjon.

 

En annen ting som er litt morsomt med Shakespeare er at mange som elsker skuespillene hans er de samme som sier at voice-overs og at karakterene sier det de tenker på rett ut er dårlig skriving. Faktisk er de aller fleste i bransjen enig om at det er dårlig skriving, hvis man skriver et manus i stilen til Shakespeare får man sannsynligvis aldri noe ut av det, men siden Shakespeare skrev sine skuespill for 500 år siden da det var greit er han et geni. :p

9482987[/snapback]

 

det gode med shakespeare, er utforskingen av den mennesklige natur, enten det er kjærlighet eller stormansgalskap.

Hamlet er jo en drit kul hevn story, eller Richard III som er kjempe fin, mange av historiens makt gale mennesker følger historien til Richard III både før og etter Shakespeare skrev historien

Lenke til kommentar

The Apartment (1960)

 

84m.jpg

 

Den unge ambisiøse Baxter benytter leiligheten sin, av alle ting, for å komme seg opp i forsikringsselskapet han jobber i. Han låner den ut til sjefene, som benytter den til å boltre seg sammen med sine elskerinner, godt skjult for sine respektive koner. Men så blir det hele litt mer komplisert når den søte jenta som jobber som heisoperatør, og som Baxter har et godt øye til, blir involvert.

 

Filmens stjerne er Jack Lemmon, en mann jeg falt helt for i 1993 når klassen min var på gratisvisning og så Grumpy Old Men. Han er en fantastisk skuespiller og komiker og kler rollen i denne filmen helt ypperlig, spesielt med sin vinglete sjarm. I tillegg er Fred MacMurray minst like overbevisende i denne som i Double Indemnity. Shirley MacLaine er jo bare elskverdig søt, men like irriterende naiv, i sin rolle.

 

Denne filmen har muligens en av tidenes mest kjedelige titler, men så må man ikke la omslaget lure en. For innholdet i filmen er en fin romantisk komedie som virkelig er å anbefale. Den begynner rolig og blir bare bedre og bedre.

 

Filmen vant 5 Oscar, blant annet for beste film, og er en av Billy Wilder sine absolutt beste. Det er en film jeg i aller høyeste grad vil anbefale ;)

 

post-15355-1191324394_thumb.png

Lenke til kommentar
Ja, nå syns jeg hele Romeo & Juliet er tragisk, men det er smak og behag. Jeg syns bare måten de prater på, og den tingen med at de ofte prater med seg selv blir dumt. Men når er det tross alt et 400 år gammelt skuespill da :wee:

9482918[/snapback]

Da kommer du sannsynligvis ikke til å like noe Shakespeare har gjort, som er litt synd. Med Shakespeare må man se gjennom metaforene og alt det fine språket for å finne ut hva de snakker om, noe man lærer seg etterhvert, og når man gjør det finner man noe av det beste som er skrevet i fiksjon.

 

En annen ting som er litt morsomt med Shakespeare er at mange som elsker skuespillene hans er de samme som sier at voice-overs og at karakterene sier det de tenker på rett ut er dårlig skriving. Faktisk er de aller fleste i bransjen enig om at det er dårlig skriving, hvis man skriver et manus i stilen til Shakespeare får man sannsynligvis aldri noe ut av det, men siden Shakespeare skrev sine skuespill for 500 år siden da det var greit er han et geni. :p

9482987[/snapback]

 

det gode med shakespeare, er utforskingen av den mennesklige natur, enten det er kjærlighet eller stormansgalskap.

Hamlet er jo en drit kul hevn story, eller Richard III som er kjempe fin, mange av historiens makt gale mennesker følger historien til Richard III både før og etter Shakespeare skrev historien

9483091[/snapback]

Men det virker litt merkelig at Romeo & Julie blir forelsket bare av å se hverandre èn gang? :wee:

Lenke til kommentar
¤ Speed 2 ¤

 

Heftig film dette!

Inneholder alt jeg liker: Najse damer, fete action-scener, herlig natur og nydelig båter!

 

Denne skal jeg se igjen for å si det sånn!

9477724[/snapback]

 

Veldig festlig når det er Roger Ebert som utgjør de fire prosentene. Han er jo ikke akkurat en hvem-som-helst.

Lenke til kommentar

Vet, han ga jo også Die Hard dårlig kritikk i sin tid :D

 

Men mannen kan mye om film og jeg har stor respekt for han, selv om jeg selvfølgelig ikke helt skjønner smaken hans til tider og han kan komme med litt merkelig kritikk. Synd det ser ut til at han vil stryke med snart, han sliter jo enormt med helsen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...