Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Godzilla (2014): I et øyeblikk hvor jeg ikke hadde snøring på hvilken film jeg skulle se, falt valget på denne. Dette var trauste greier. Som vanlig har vi den gale professoren som må prøve å overtale noen til at han har rett. Vi har den triggerhappy generalen som mener atombombe er tingen. Samtidig har vi en hovedperson som, bortsett fra å skade seg flere ganger og bli frisk igjen, må redde kone og barn.

 

Det er altså duket for hjernedød underholdning, og der passer Godzilla inn en kveld man har ellers lite å gjøre på. Filmen kan by på greie effekter og en jævla dinosaur (som faktisk fungerer som et bra høydepunkt i filmen).

 

3/6

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du ha monster vs monster underholdning ser du Godzilla: Final Wars fra 2004. Den er nuts på den rette måten.

ALLE monstrene popper opp overalt i verden og knuser byer. Hvem kan redde oss nå? Joda, det ligger jo en stor kar fryst ned på nordpolen i masse is..la oss tine han opp og se hva som skjer. Åja, la oss slenge inn noe kampsport-superhuman soldater og noen aliens også!

 

Det er tilogmed en morsom referanse til den elendige US godzilla filmen, der monsteret fortsatt er CGI.

 

https://www.youtube.com/watch?v=_aZKHsha3Ek

 

Denne filmen er ikke kjedelig ett sekund. 10/10

Endret av Bytex
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Et av de kuleste øyeblikkene for oss som misliker US Godzilla sterkt.  "Zilla" er det eneste CGI monsteret i filmen fordi han var CGI i filmen sin. Det skurken sier på slutten er "that useless tuna-eating piece of shit".

 

Sier sitt om hva Toho synes om den amerikanske versjonen :D

 

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Haha, såg rimelig bananas ut!

Den er japansk. Trenger vi si mer? :p Men ja, Final Wars er totalt bananas på en bra måte. Elsker den filmen. De to amerikanske Godzilla-filmene har sine stunder, men de har misforstått hele poenget med Godzilla. Ingen bryr seg om en seriøs historie med mye drama og alt det pisset der. Man vil ha sprø historie og svære monstre som denger løs på hverandre. Det får vi som regel i de japanske filmene, men Final War dro den helt ut og gikk fra kneskudd til headshot. :p (for å si det sånn.) :p Kan trygt anbefale Godzilla: Final Wars til alle.

Lenke til kommentar

Det er ikke behov for ett mer utfyllende svar nei :p

 

Såg veldig mange av de gamle Godzilla filmene når de gkk på det som het FilmNet den gangen, var storartet underholdning det altså :) Etter det så har jeg bare vært innom de US Godzilla i grunn. Men den traileren der gav litt blod på tann altså  :wee:

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Det er ikke behov for ett mer utfyllende svar nei :p

Å joda. Jeg kommer til å mase helt til du har sett Final Wars. :p

 

 

 

 Ingen bryr seg om en seriøs historie med mye drama

 

Er det bra laget selger det jo.

Vi snakker Godzilla her. :p Vil man ha tre timers drama med mye syting, romantikk og kliss har vi King Kong-filmen til Peter Jackson. Er nok en grunn til hvorfor det er så sykt mange Godzilla-filmer, men bare noen få King Kong-filmer ingen husker engang. :p  Godzilla denger monstre og ble svært populære. King Kong kidnappet en kjerring og fikk én bra film (som er laget tre ganger, riktignok.). Tilfeldig? ;)

Lenke til kommentar

Syns det er drøyt å si ingen husker King kong filmer(tuller du?). 76 versjonen er bedre syns jeg da.

 

Men jo, det går an å lage seriøs historie uten "syting, romantikk og kliss". Det er det beste.

Hehe, ta det ikke så seriøst. Mente mer at Godzilla har flere titalls filmer, spill og tegneserier. King Kong har den samme historien i reprise tre ganger, samt en ræva oppfølger eller to ingen burde huske. Hva om vi i stedet hadde gjorde King Kong til en franchise i stil med Godzilla? Både Gamera og Mothra fra Godzilla-filmene er egne franchiser, så det er absolutt marked for det. For den saks skyld fikk vi jo King Kong vs Godzilla, så hvorfor ikke King Kong vs Mothra, eller King Kong vs Gamera? Og selv om King Kong er et drama må man ikke glemme at det var nok av store monstre på øyen han bor på, så det er ikke noe problem å finne ting han kan sloss mot.

Lenke til kommentar

440px-Critters_4.jpg

 

CRITTERS 4

 

Siste i rekken av Critters-filmer, og helt klart den svakeste. Den tredje filmen hadde på mange måter en fin avslutning, men mens rulleteksten går får vi også en rimelig stor cliffhanger. Critters 4 starter derfor rett før den tredje slutter, og er en direkte oppfølger. eg skal selvsagt ikke spolere for mye, så vi får hoppe over store delever av historien her. Men kort sagt foregår en stor del av handlingen på en romstasjon. Det kan jo høres sprøtt ut, men da må man ikke glemme at hele serien startet med crites'ene i et fengsel på en asteroide, før de stakk av, stjal et romskip og dro til jorden. Dette er dermed ikke en typisk "in space!"-film (Jason X (In Space!) Hellraiser 4: In space! Leprechaun In space! osv...). Dette er mer å ta serien tilbake til starten, så vi går full sirkel.

 

Et stort problem her er at det er få folk med, og de er også rimelig like. Vi har den stereotypiske kapteinen ingen liker, nerden, slemmingen (spilt av Leo fra Twin Peaks, av alle folk) og så videre. Noe av det beste med de tre første er at folkene er rimelig forskjellige, men her er de alt for like hverandre og vanskelig å skille fra hverandre. Vi har heller ikke så mye humor som før, og selv crittersene gjør lite annet de ikke har gjort før. På toppen av det hele blir det forklart at eggene trenger seks måneder på å klekkes, men den andre filmen foregikk to år etter den første, og i den første ble eggene klekket etter bare noen timer. De klarer med andre ord ikke engang holde styr på noe så viktig.

 

Men for all del, dette er og blir Critters. Liker man de tre første, vil man nok like denne også. Jeg synes bare det er kjipt å gå fra å invadere en hel små by til å invadere en tom romstasjon. Blir ikke helt det samme, liksom.

 

Vurdering: 7/10

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Heldiggrisen Babe

 

Så den når jeg var liten en gang, husket ingenting egentlig før jeg så den nå. En fantastisk film og en fantastisk skuespillerprestasjon av James Cromwell :) Synd oppfølgeren ikke holder mål /: Håper fortsatt på en tredje babe film og med James Cromwell tilbake i rollen :)

Endret av Bruker-292501
Lenke til kommentar

poster.jpg

 

FAST & FURIOUS 7

 

Dafuq did I just watch... :p For å ta det med en gang: Jeg gir ikke karakter til denne filmen, fordi a) folk bare vil klage og b) jeg både elsker og hater den. Noen karakter er derfor umulig å gi. Det er strengt tatt ikke en "film" engang. En film har en historie, dialog, en start og slutt, og så videre. Furious 7 har stunt etter stunt etter stunt, og fint lite annet. Eller joda, en "historie" er det jo. Tror jeg. Dialog er det også, om man regner totalt intetsigende svada som "dialog". Dette er mer Jackass med høyd budsjett, fokus på biler og stort sett bare CGI. Dette er det verste mølet jeg har sett på lenge, og jeg har sett "Gorrmet,  Zombie Chef From Hell" (og han var ikke en zombie engang, bare litt kannibal), Nintendo-reklamen The Wizard og, faktisk, The Room. :p

 

Husker dere den scenen i en av de forrige filmene der de dro en stor safe etter bilen gjennom Rio? Synes dere det var litt vel idiotisk? Ta den scenen, gjør den hundre ganger verre og strekk den ut over en hel film, og man har Furious 7. Her har vi biler som hopper ut av fly, mldt sagt tvilsom fysikk, helter som er så godt som usårbare med mindre de skades pga historien (en er på sykehus fordi historien krever det, men strengt tatt skulle han ha vært stein død i virkeligheten, og alle de andre tåler langt mer enn han gjorde og har ikke en skramme) og så videre. Ta to biler i en parkeringsgarasje, eller hva det nå er. De to sjåførene ser på hverandre en stund, gasser på og kræsjer front mot front i stor fart. Deretter går de ut av bilene på vanlig vis (dvs en på passasjersiden, så de kommer på samme side) og oppfører seg helt normalt. Aner ikke hvor fort de kjørte, men vi snakker minst femti, seksti km/t her, og godt muilg enda mer med tanke på hvor ramponerte bilene er etter kræsjet. Uten en skramme. Airbag har de heller ikke. Men historien krever at begge overlever, så da gjør de vel det. :p

 

Det verste er vel at Furious 8 faktisk er så godt som bekreftet allerede. Riktignok blir det uten Paul Walker, men den kommer. Skjønt det blir vel interessant å se hvem andre som dukker opp. Fast & Furious har gått mer og mer over til å bli en parodi på Expendables, så hvorfor ikke ta med enda flere gamle actionhelter? Det var jo digg å se Kurt Russel igjen, selv om jeg heller hadde sett ham i en ekte Expandables-film.

Endret av Schreiber
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Interstellar 2014

 

Så var det dette her som er blitt skrytt sånn oppi skyene. Og det så jo interessant ut, så her hadde jeg store forventninger.

 

Det tok ikke så lang tid inn i filmen, før det ble ganske tydelig at dette er sterkt inspirert av 2001/10 filmene, og helt klart lagd med de som grunnmal. Ja på et visst tidspunkt ble det såpass påtagelig, at det var nærliggende å kalle det en re-make. Selv om det var en litt annen varient på handlingen her.

 

Heldigvis tok filmen seg bra opp i den siste delen, og fikk i da det minste litt nerve. For store deler av den var ganske daff og på grensen til kjedelig.
Skuespill og stemning var på sterilt tv-serie nivå, så man fikk ikke intrykk av å se en ordentlig film egentlig. Det var ikke imponerende. Feks - Man går fra normalt dagligliv og opp i en dramatisk romferd med et knips, og ser ut som man tar bussen til jobb en mandags morgen.

 

Var sikkert greie poenger her, men hadde ventet mye mer ut av dette.

 

 5/10

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

 Fast & Furious har gått mer og mer over til å bli en parodi på Expendables, så hvorfor ikke ta med enda flere gamle actionhelter? Det var jo digg å se Kurt Russel igjen, selv om jeg heller hadde sett ham i en ekte Expandables-film.

 

Uenig i at Fast & Furious har blitt en parodi på Expendables. Fast & Furious-filmene er ekstremt mye mer underholdende etter min mening, Expendables virker bare som en lang sjekkliste over kjendiscameos satt til film. Er ikke stor fan av Fast-filmene, men hvis de er en parodi av noe som helst så er det nok heller actionfilm fra 80-tallet, som også Expendables prøver på. 

 

Synes selv Fast 7 var underholdende. Elendig dialog, historie som ikke henger på greip, men likandes karakterer og ekstremt kule actionscener. Actionscenene var enda bedre enn tidligere, sånn sett var den egentlig bedre enn de andre filmene. Filmen ga også en verdig avslutning for Paul Walkers karakter. 

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar

Synes det er morsomt at en hver sci-fi film skal bli sammenlignet med 2001. Er jo en kjent sak at Nolan er stor fan av Kubrick, men synes Interstaller er milevis unna 2001 på alle plan. Åpningssekvensen i Under The Skin synes jeg har mer likhetstrekk med 2001

Lenke til kommentar

 

 Fast & Furious har gått mer og mer over til å bli en parodi på Expendables, så hvorfor ikke ta med enda flere gamle actionhelter? Det var jo digg å se Kurt Russel igjen, selv om jeg heller hadde sett ham i en ekte Expandables-film.

 

Uenig i at Fast & Furious har blitt en parodi på Expendables. Fast & Furious-filmene er ekstremt mye mer underholdende etter min mening, Expendables virker bare som en lang sjekkliste over kjendiscameos satt til film. Er ikke stor fan av Fast-filmene, men hvis de er en parodi av noe som helst så er det nok heller actionfilm fra 80-tallet, som også Expendables prøver på. 

 

Synes selv Fast 7 var underholdende. Elendig dialog, historie som ikke henger på greip, men likandes karakterer og ekstremt kule actionscener. Actionscenene var enda bedre enn tidligere, sånn sett var den egentlig bedre enn de andre filmene. Filmen ga også en verdig avslutning for Paul Walkers karakter. 

Som sagt både elsker og hater jeg den, og nekter å gi karakter fordi folk bare vil klage. ;) Filmen er på mange måter det verste mølet jeg har sett, fordi historien ikke henger sammen, karakterene aldri utvikler seg, dialogen er direkte flau, og selv om den første ikke akkurat var realistisk, er realismen bare blitt mer og mer fraværende. Spesielt nr fem og seks hadde store mangler på realisme, men nr syv tar det til en helt ny dimensjon. Det eneste vi har her er syke stunts etter stunts, og rimelig mye action. Bare slå av hjernen i to timer og nyt de vanvittige scenene. Og tro meg, du klarer neppe å gjette hva som skjer videre. Delvis fordi historien som sagt ikke gir mening engang, og delvis fordi alt virker totalt tilfeldig. Vi snakker typen ekstreme stunts hvor ingenting gir mening, så hva gjør vi nå? Vi tar en drøss biler og kjører dem ut av et fly. What the actual fuck... :p Deretter blir det jo bare verre og verre.

 

Og ja, jeg sammenligner denne serien med Expendables. Begge har mye action, bra stunts, gørrkjedelig historie og alt det der, og begge er laget for å få så mange actionhelter i samme film som mulig. Expendables fokuserer nok mer på gamle actionhelter, men begge prøver å samle så mange som mulig i en film. Nettopp derfor vil jeg mer enn gjernde ha en Expenables/Fast & Furious crossover-film. Det hadde vært tøft. :)

Lenke til kommentar

Garfield: A Tail of Two Kitties (2006)

 

Så den tilfeldigvis på TV 3 i dag. Det var jo en riktig morsom film det. Pusur blir mikset med en lik engelsk katt som bor på et slott.

John Cleese spiller eieren på slottet, så det ble mye artig her haha.

 

7/10   

Endret av Delvis
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...