Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

 

Dette blir vel off-topic og må flyttes over i en egen tråd? Eller gjelder det kun når det er jeg som diskuterer de samme filmene?

Butthurt?

Nope. To filmer jeg har prøvd å diskutere ble flyttet over i en egen tråd, og da jeg nylig prøvde å diskutere Cap America ble det for off-topic. Så hvorfor er det helt greit at dere diskuterer samme film?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

MV5BMjMzOTcxMDk2NV5BMl5BanBnXkFtZTgwMzA1

 

ANTBOY (2013)

 

Overraskende bra dansk superheltfilm som ikke må forveksles med Ant-Man fra Marvel. På mange måter er det en helt typisk film: Eng unge blir mobbet på skolen og føler seg som en "usynlig, ubetydelig maur i en maurtue". En dag bilr han bitt av en helt spesiel maur, og ender opp med å få kreftene til mauren. Det høres kanskje litt vel likt ut som Spider-man, men ta det med ro. Det er absolutt en helt annen type film på mange måter. Pelle er bare tolv år og bor sammen med foreldrene sine, og han har helt andre krefter enn Spider-man. De er begge svært sterke og kan klatre på veggene, men Pelle har mer enn nok egne krefter til å bli mer unik.

 

Starten på filmen er ganske morsom, og å utvikle superkrefter er ikke bare en bra ting. Hva gjør man når man er på dass på skolen og oppdager at man pisser syre? :p Spider-man har også kreftene sine hele tiden, men det er ikke tilfellet hos Antboy. Kreftene hans har en tendens til å forsvinne ganske ofte, noe som dessverre ikke ble utnyttet før i den neste filmen. Men det som gjør at jeg liker denne så mye er at den tar en rimelig mørk vending ca halvveis og blir langt mer "voksen" enn jeg hadde regnet med. Selvsagt, vi snakker ikke sex og blod her, men skurken her er på mange måter mer forstyrret og skremmende enn noe Spider-man har sloss mot i filmene så langt. Vi snakker typen "WTF skjedde nå?".

 

Liker du superheltfilmer er Antboy definitivt enn av de bedre jeg har sett på lenge. Jeg var skeptisk fordi den er mest for barn (hovedpersonen er jo bare 12 år) og fordi den er dansk, men der ble jeg rimelig overrasket. Faktisk var den så bra at jeg ble nødt til å se oppfølgeren dagen etter.

 

VURDERING: 9/10

 

 

MV5BMjMwMTE3NTgxNF5BMl5BanBnXkFtZTgwMzE0

 

 

ANTBOY: DEN RØDE FURIES HÆVN (2014)

 

I den første filmen ble Pelle/Antboy etablert som superhelt, han fikk kostymet sitt, han forsto hvordan kreftene fungerte, han fikk, mer eller mindre, drømmedamen, og superskurken sitter bak lås og slå. Hvor går turen videre? Vi gjør det større og bedre, så klart. :) Dr. Gæmelkro har blitt stoppet, men arbeidet hans er fortsatt tilgjengelig. To pøbler får tak i det, blir bitt av insektene til den gærne doktogeren, og dermed har vi Terror-Tvillingene som nye superskurker. Det i seg selv er jo ille nok. Men i tillegg er det en stor dans på skolen, og Pelle vil selvsagt dra med kjæresten sin. Problemet er at han redder en jente fra de to pøblene tidligere som Antboy, og hun sier hun er hans største fan, og hun vil bli overlykkelig om hun får lov til å dra på dansen med ham. Usikker på hva han skal gjøre lover han (Antboy) å dra sammen med henne, uten helt å mene det. Resultatet sier seg selv: Pelle har en date med en jente, Antboy har en date med en annen, dama viser litt for mye interesse i en annen gutt, og han blir selvsagt for sen til dansen fordi han må stoppe en forbrytelse. Nå viser det seg jo fort at hun jenta Antboy skulle på date med har en sprø far som jobber med en usynlighetskappe, og da er vi i gang. På den ene siden har vi Terror-Tvillingene, to pøbler med like sterke krefter som Pelle. På den annen side har vi en usynlig og rimelig forbannet jente som gjør alt hun kan for å ødelegge livet hans...

 

Antboy 2 er som sagt større og bedre på de fleste områder, men er også en av de få filmene som faktisk klarer å utnytte dette. Skurken fra den første filmen var rimelig rå, men var litt ensformig etter en stund. Hat og rå styrke er jo tøft, men denne gangen får vi mer variasjon, da det er tre av skurkene. Pelle på sin side er mer erfaren som helt, men også dette klarer de å utnytte. Jeg nevnte at kreftene har en tendens til å forsvinne, og det gjør de selvsagt her på verst tenkelige tidspunkt.

 

Alt i alt en svært bra oppfølger jeg lett anbefaler til alle.

 

VURDERING: 9/10

Endret av Schreiber
  • Liker 1
Lenke til kommentar

SORORITY HOUSE MASSACRE (1986)

 

 

Uff, nei. Dette blir for dumt. "Vi har huset helt alene, så vi får... prøve klær!" :p Kjerring blir drept i hagen, mens alle de andre sitter "tilfeldigvis" og ser på skrekkfilm, og tror hylene utenfor er en del av filmen. Tulling stikker av fra sinnssykehus fordi det er omtrent null overvåking der. Straks han er ute av rommet er det bare å løpe ned korridoren, stikke ut den vid åpne inngangsdøren og hoppe over et gjerde. Ikke akkurat høysikkerhet, det der. Legg til en hovedperson som har litt paranormale evner og har telepatisk kontakt med morderen, og det sier seg selv at dette blir sære saker, på godt og vondt. Men det største problemet er at det prøver å være en slasher i stil med Halloween, Friday 13th osv, men morderen er ganske kjedelig og anonym, karakterene idioter, og hovedpersonen selv ikke spesielt interessant, og dette ble kjedelige greier.

 

Vurdering: 5/10 Litt action, nakenhets osv her og der, men ikke noe som gjør den bedre enn gjennomsnittet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Interstellar: En av tidenes mest oppskrytte film. Så vidt jeg gadd å fullføre da den var så kjedelig og ute på kjør. I tillegg er slutten helt håpløs.

 

2/10

 

Såpass. Gav den en femmer jeg, men det var ikke så veldig mye å rope hurra for nei

 

Nja, jeg velger å gi den en 2'er. Det var gode effekter i selve filmen, men det var ikke akkurat noe jeg likte. Filmen bygget hele tiden opp forventninger for meg om at "snart skjer det noe spennende". Men det endte i skuffelse hver gang og nå angrer jeg på at jeg brukte de nesten tre timene på noe annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Crank

 

Nei hva skal jeg si? Jeg syns hele filmen var et komplett kaos :p Men artig fordi :D Den scenen hvor han og kjæresten knuller forran de folka er en av de morsomste film scenene jeg har sett på mange år :lol:

 

Filmen får en 6/10 Jeg gleder meg til å se toeren, vil gjerne se hvordan de kan fortsette etter det som skjedde på slutten ;)

Lenke til kommentar

Wet hot american summer, 2001

 

Med en ny serie satt til denne filmens verden, tenkte jeg det var verdt å sjekke ut "originalen". Siste dag på sommercamp (tv-serien vil ta for seg første dag). Her gjelder det å få seg noe og få til en minneverdig dag. Filmen er en parodi på 80-tallets komedier, særlig ungdomskomedien, og på mange måter fungerer det. Veldig mye her er veldig morsomt isolert sett. Men satt sammen til en 90 min lang komedie blir helheten hverken like morsom eller like god som enhetene den er gjort opp av. Den fikk meg til å le mange ganger, noe som jo er et pluss.

 

Gleder meg til tv-serien fordi her har man figurer og materiale til å lage noe dritmorsomt. Hadde bare filmen klart å utnytte dette potensiale.

 

6/10

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Crank

 

Nei hva skal jeg si? Jeg syns hele filmen var et komplett kaos :p Men artig fordi :D Den scenen hvor han og kjæresten knuller forran de folka er en av de morsomste film scenene jeg har sett på mange år :lol:

 

Filmen får en 6/10 Jeg gleder meg til å se toeren, vil gjerne se hvordan de kan fortsette etter det som skjedde på slutten ;)

Sier meg enig der. Filmingen ga meg angst og hodepine. Selve handlingen var ok, og Jason Statham presterte en god jobb 

Lenke til kommentar

Sabzian-og-Makhmalbaf.jpg

 

Close-Up (1990) av Abbas Kiarostami

 

Har ikke du noen gang ønsket at du levde et annet liv?

 

Det er kanskje derfor vi ser filmer i første omgang. For å gå inn en verden helt ulikt vår egen, og for å flykte fra virkeligheten, som for hovedpersonen (Samzian) i denne filmen er preget av fattigdom. Close-Up er en fiktiv dokumentar basert på den sanne historien om en mann som forsøkte å gjøre sin flukt om til hans egen virkelighet. Alt Sabzian ønsker er for noen å skildre smerten og lidelsen han føler, og Kiarostami setter ut for å gjøre akkurat det. Filmen sympatiserer med Sabzian uten å faktisk se igjennom fingrene på forbrytelsen han begår. Dette er hva som gjør Close-Up til en av de mest fengslende psykologiske karakterstudier noensinne begått på film, men det er ikke bare det filmen har å tilby.

 

Ved å blande de tilsynelatende uskriptete rettssal opptakene med iscenesatte rekonstruksjoner ved hjelp av de faktiske personene involvert i hendelsen, gjør Kiarostami en «statement» om sannhet på film. Vi tenker ofte på filmer i binær forstand: de er enten "fakta" eller "fiksjon", "fortelling" eller "dokumentar". Close-Up hevder at linjen mellom de to kan være nærmere enn vi trodde, for det er noe grunnleggende sannhet i makten til film, og måte vi lar oss rive med. I noen tilfeller få vi mer medfølelse for disse fiktive filmene som vi ser enn dokumentarene vi finner å være et ork å sitte gjennom. Dette temaet går igjen i Close-Up og er det som gjør den til en av de mest gripende filmene noensinne laget om filmer.

 

Close-Up er et enormt kunstverk i det å skildre hvor langt et menneske er villig til å gå for å miste seg selv i kunsten han elsker. Noen ganger når vi føler oss knust, er det eneste som gjenstår å gjøre er å omorganisere brikkene til en ugjenkjennelig helhet, også bare ta en nærmere titt ...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Evil Dead(2013)

Samme setting som Evil Dead fra 1981. En ungdomsgjeng drar til en liten hytte i skogen. Som i originalen, er det en bok der som fremkaller djevelen, og besetter ungdommene. Med en så snever setting, ligger underholdningen i gode splatter og volds scener.

Ingen enkelt personer kommer like godt ut av dette, som Bruce Campbell gjorde i sin tid. men filmen klarer seg bra for det.

7/10. 

 

Ex Machina (2015)

En film jeg viste jeg kom til å like, da jeg er glad i robot filmer type I Robot og A.I. Som i filmen over, en film med ganske snever setting. Et Hus langt ute i ødemarken, hvor det forskes på kunstig intelligens hos roboter. En programmer og sjefen hans er de eneste som jobber der. Og handlingen spilles ut over løpet av en uke. 

post-296524-0-33311600-1433278798.jpg

Alicia Vikander, i rollen som roboten Ava, bærer mye av filmens troverdighet. 

8/10.

Endret av ClarkGable
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Wet hot american summer, 2001

 

Med en ny serie satt til denne filmens verden, tenkte jeg det var verdt å sjekke ut "originalen". Siste dag på sommercamp (tv-serien vil ta for seg første dag). Her gjelder det å få seg noe og få til en minneverdig dag. Filmen er en parodi på 80-tallets komedier, særlig ungdomskomedien, og på mange måter fungerer det. Veldig mye her er veldig morsomt isolert sett. Men satt sammen til en 90 min lang komedie blir helheten hverken like morsom eller like god som enhetene den er gjort opp av. Den fikk meg til å le mange ganger, noe som jo er et pluss.

 

Gleder meg til tv-serien fordi her har man figurer og materiale til å lage noe dritmorsomt. Hadde bare filmen klart å utnytte dette potensiale.

 

6/10

 

Jeg synes ikke filmen var så dritmorsom selv første gang jeg så den for noen år tilbake, men så den igjen nylig og den har vokst noe på meg. Så for meg er det et hakket mer 7/10-film i grunn.

 

Føler at miniserien vil utnytte latterligheten ytterligere, og lære av feiltrinnene til sesong 4 av Arrested Development, så ser fram til den. David Showalter som har både en rolle i filmen og som har skapt filmen (og står bak miniserien) har utviklet seg de siste åra etter Wet Hot American Summer som manusforfatter. Men også veldig synd at fokusgrupper forsetter å fucke opp tv-seriene han har vært involvert i. Filmen They Came Together i fjor var jo en frisk pust i den ellers ganske tragiske hverdagen med rom-coms det har vært de siste årene. 

Endret av Maury
Lenke til kommentar

Blitt mye kino i det siste:

 

Mad Max: Fury Road

Høyt tempo. Actionfylt. Dårlig plot. Ensidige karakterer uten sjel. Fin verden. 7/10

 

Tomorrowland

God idé, men kjedelig utført. Likte ikke premisset for skurken. Den brukte mye tid på uinteressante scener, og raste igjennom de jeg fant interresante. 6/10

 

San Andreas

Urealistisk. Ekstremt forutsigbar, og dermed ikke veldig spennende. Gode effekter. Dame med store pupper. 4/10

 

Spy

En komedie hvor Jason Statham er den morsomste (Ja, faktisk). Dårlige, platte vitser. Halvveis engasjerende plott. Kun verdt å se om du har vært jævlig mye på kino i det siste og dette er den eneste filmen som er igjen. 5/10

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Mad Max: Fury Road: Heseblesende action med punkaktige karakterer. Tynn historie og lite fokus på karakterene, men klarer likevel å imponere sterkt. De to timene filmen varte gikk fort, noe som er et tegn på at regissøren har gjort noe rett. En fryd for øyet!

 

8/10

Endret av Sidious
Lenke til kommentar

POLTERGEIST 2015 remake

 

En familie flytter inn i et hus som viser seg å ha blitt bygd over en gravplass, noe som skaper overnaturlige konsekvenser

i denne remaken som er full av irrasjonelle øyeblikk, billige skvettscener, provoserende klisjer og mangel på en eneste milligram av kreativitet. Lite hjelper det at tempoet er alt for raskt og at filmen er blitt transformert til en CGI-junkie av en sci-fi action-horror film

 

SCORE: 5/10

Lenke til kommentar

Chappie

 

Da jeg likte District 9 veldig godt og traileren til denne filmen ser meget lovende ut + meget lovende skuespillere i hovedrollene (han fra slumdog og Hugh Jackman), hadde jeg mildt sagt høye forventninger til denne filmen.

 

Filmen er satt omtrent i samme setting som District 9, i slummen og det kriminelle miljøet i Sør Afrika.

 

Chappie, eller Unit 22 som han først heter, er en vaktrobot som får installert kunstig intelligens. I utgangspunktet en kjempeide!

Men problemet her er at den chappie utvikler seg til å bli fenger utrolig lite for min del. En Snoop Dogg-kopi med bling rundt halsen som sier "fuckermother" istedenfor "motherfucker". Hjelper heller ikke på at det er di horrible medlemmene i Die Antwood som får store roller i filmen.

 

Veldig bra utgangspunkt for en film, men dårlig utført.

 

2 av 6

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...