Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

peter-lorre1.jpg

 

 

M (1931) av Fritz Lang

 

"Who knows what it's like to be me?"

 

Her snakker vi om en film som var forut for sin tid, måtte nesten stoppe filmen og sjekke at dette virkelig ble laget på 1930 tallet. Ble virkelig imponert over kamera bruket i filmen, rett og slett mesterlig. Peter Lorre spiller meget bra i "hovedrollen". Ikke rart at folk på gata på den tiden kastet mat og spyttet på han. Den uhyggelige plystringen av dovregubbens hall satt i hjernen min i mange dager etter jeg så filmen. Alt i alt en meget spennede thriller som avsluttes på et mesterlig vis.

Se den!

 

9/10

Endret av MKej
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

(Fare for spoilers):

 

Django Unchained

Karakterane i Quentin Tarantinos nyaste film, ein over 2 og ein halv times lang western om slaveri, er stereotypar i den eine eller andre retninga. Anten den rasistiske og skurkeaktige kvitmannsamerikanaren eller den undertrykte svarte slaven i offerrolla. Ta Christopher Waltz karakter, som forresten gjer eit portrett av filmens artigaste karakter på utmerka vis, ein tyskar med i overkant moraliserande slavesyn og tankegang. Noko som man i dag ville tatt som ein sjølvfølgje, men som gjer karakteren hans svært lite samansett. Men stereotypane er så overdrivne og eindimensjonale at dei lett glir inn som ein del av Tarantionos fantasiunivers.

 

For Django Unchained held fram der Inglourious Basterds slapp. Den tar oss tilbake til westerntida i USA og presenterer ei fantasering om den lukkelege slavehistoria. Den er definitivt ein meir kynisk film, men deler noko av dei same forteljargrepa og vendingane.

 

Musikken er godt komponert med bilete, valden kunstnarisk, lekker og stilisert og fotoet skinner fleire gonger igjennom som inspirert og leikent. Likevel kjenst Tarantinos nyaste ein smule formlaus. Klart kameraarbeidet er både Leone og generelt western liknande, men heilskaplig kjenst det ein smule tafatt. Fargetoninga er gråaktig og slapp, sett bort ifrå eit par smålig vakre landskapsskot.

 

Django Unchained si største svakhet ligg i at den alt i alt står fram som veldig tom. Framgangen er liten, speletida lang og dermed oppstår det etterkvart fleire og fleire tomrom. Tarantino er heller ikkje særlig flink til å introdusere skurken sin, karakterar og situasjonar ramlar etterkvart berre inn i historia. Av og til er filmen inne på eit eller anna, som når Jacksons karakter blir gjort om til den verkelege skurken, men summert opp seier ikkje Django Unchained særlig mykje om verken slaveri eller menneske.

Endret av StrangeWorld
Lenke til kommentar

T7F03Bi.jpg

 

Texas Chainsaw 3D

 

Fikk sett denne i går. Åpningen er bra med klipp av den gamle Texas Chainsaw filmen, så går det bare downhill egentlig. Classic med de dumme ungdommene som skal på tur til Texas for hun ene skal hente arv å noe greier. Der lurer jo godkaren selv i kjelleren, disse folka får ikke veldig hyggelig velkomst for å si det sånn. Tok faktisk en stund før han fikk tak i denne motorsaga si, kjørte først på med diverse andre redskap for å slå inn skaller.

 

De klarer å rømme vekk fra huset, hvor dumme ting skjer gang på gang, de prøver blant annet å kjøre ned en port som ikke går helt etter planen, selv om den åpnet seg automatisk. Med massakeren sjøl i hælene (treig som bare det) kommer de seg unna i siste liten, men dumme som de er står de i ro å venter 4-5 sekunder så massakeren kan komme å kappe dekket på bilen.

Ene scenen kaster han faktisk motorsaga også 10-15 meter, ikke dårlig for en mann som skal være 65 år gammel?

 

Største problemet jeg hadde med denne var plutselig hvor sensitiv og snill han plutselig skulle være, ikke sadistisk og gal som i de andre. Litt som Halloween remaken.

 

Fikk ikke engang se tits, tragisk film rett og slett 2/10. Men kult at Scott Eastwood var med.

Endret av Cortese
Lenke til kommentar

Jeg synes Django Unchained var alt for kort. Når filmen var ferdig var min første reaksjon "hæ?", og det samme var dama mi sin, til tross for at hun var veldig skeptisk til lengden før filmen. Sinnsykt underholdende film, og mest sannsynelig Tarantinos beste siden Jackie Brown IMO.

 

M (1931) av Fritz Lang

 

"Who knows what it's like to be me?"

 

Her snakker vi om en film som var forut for sin tid, måtte nesten stoppe filmen og sjekke at dette virkelig ble laget på 1930 tallet. Ble virkelig imponert over kamera bruket i filmen, rett og slett mesterlig. Peter Lorre spiller meget bra i "hovedrollen". Ikke rart at folk på gata på den tiden kastet mat og spyttet på han. Den uhyggelige plystringen av dovregubbens hall satt i hjernen min i mange dager etter jeg så filmen. Alt i alt en meget spennede thriller som avsluttes på et mesterlig vis.

Se den!

 

9/10

 

Jaggu, denne må sees (om jeg ikke har sett den, da. Er så sinnsykt dårlig på å huske titler og greier). En av de femtusen filmene jeg har hatt på watchlisten min i noen år allerede. Jeg har dessverre sett alt for lite av Fritz Lang, men de filmene jeg har sett har vært beyond fantastiske. Skal få sett denne i løpet av neste uke.

Lenke til kommentar

Cat's Eye (1985)

 

En av de merksnodigste filmer jeg har sett. Ganske orginal med en katt i hovedrollen.

Mye rart, ikke lett å bli helt klok på sammenhengene.

 

Hva som var poenget med røykesluttgreia, og de som måtte balansere rundt veggene begriper jeg ikke helt.Men men

 

 

Innholdsrik film i typisk 8o talls-stil med mange artige påfunn. Kjekk film

 

7/10

Lenke til kommentar

Fast and Furious 6

 

Dette var ekstremt drøye greier. God stemning i salen og mye latter fra noen av scenene. Anbefales hvis du vil se en actionfilm som er litt "over the top". La dama være hjemme hvis hun ikke likte den forrige. :p

Dansken fra Teddy Bear dukket opp i en birolle og får the Rock til å se temmelig liten ut. Gledelig gjensyn!

 

7/10

Endret av mushi
Lenke til kommentar

Django Unchained

 

Synes det har vært på høy tid vi har fått en moderne spaghetti western film. Og denne filmen leverte så til dem grader!!!

 

En sitter å bare koser seg igjennom hele filmen med deilige skyte sekvenser som får deg til å sitte å smile å le. Musikken drar opplevelsen opp igjennom taket!

 

Alle som liker disse gode gamle spaghetti western filmene kommer nok til å elske denne filmen. Dette ble en utrolig positiv overraskelse og jeg har fått en ny favoritt film.

 

10/10

Endret av _LarZen_
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

"skal hente arv å noe greier"

 

Apropos greier......under innspillinga av Motorsagmassakren '74 så fant dem en marihuana-åker på baksida av huset fra den forrige eiern , lol......politiet ga vel blaffen siden det lå midt i gokk ;)

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar

Bullet to the Head

 

Filmen er omtrent like kreativ som navnet. Jeg savner mer særpreg her. Stallone er kjent for actionfilmer med stort særpreg, men av en eller annen grunn har han latt seg fascinere av leiemordere de siste årene. Det syns ikke jeg er spennende nok. Du har potensiale her til mer - for eksempel øksekampen på slutten. Hva med å rendyrket øksemorder-konseptet gjennom hele filmen i stedet?

 

Det er også et par artige repetisjoner, som hvor mange steder hovedkarakteren Jimmy Bobo har plassert bomber, klare til å detonere. Det er sånne ting som er fascinerende, litt komisk og samtidig tøft. Men det er ikke nok. Filmen er som en blomst som ikke har blomstret fult. Ingen av elementene er satt på spissen godt nok.

 

Terningkast 3

Lenke til kommentar

EPIC

post-89658-0-20758400-1369638395_thumb.jpg

 

 

Skulle egentlig se Great gatsby, men alle billettene var utsolgt da jeg ankom kinoen. Da kjøpte jeg Epic billetter fordi det var den eneste ledige.

 

Ble positivit overrasket !

Filmen er morsom, fantastisk, episk, spennende og trist. Alt dette uten å være cheesy. Noe som er en bragd siden jeg syntes alle filmer nå til dags smører på alt for mye av alt.

Jeg lo en god del under filmen, og det har jeg ikke gjort på lenge Jeg lo fordi det rett og slett var morsomt. Ikke dra-på-smilebåndet-littegranne morsomt, men latter.

Den har triste elementer også, i forholdet mellom far og datter.

En veldig fin filmopplevelse som fikk meg til å føle flere ting underveis !

Det er ikke en barnefilm hvis du er redd for det ! Men, den er passende for barn også :)

Eneste som er synd er at jeg ikke fikk sett den i 3D.

 

Filmen er på lik linje med Wall-E etter min mening.

Og hvis du ikke har sett Wall-E så skam deg !

Lenke til kommentar

Nora Inu (1949)

Film_233w_StrayDog.jpg?1328128295

Akira Kurosawa er kanskje mest kjent for de fleste for sine samuraifilmer, men lagde også en hel del filmer satt i det moderne Japan. I 1949's Nora Inu møter vi den unge førsteårs politietterforskeren Murakami (Toshiro Mifune), som på en spesielt varm dag blir frastjålet våpenet sitt på bussen på vei til jobb. Han prøver desperat å gjenvinne våpenet, men etter å ha mislyktes ser han ingen annen mulighet enn å fortelle det til sjefen sin. I frykt for å miste jobben setter Murakami ut på egenhånd i Tokyo's undergunn i et forsøk på å finne våpenet sitt. Deretter følger det en tragisk hendelse, der det viser seg at Murakami's våpen er blitt brukt. Istedefor å miste jobben blir Murakami satt på saken sammen med en veteran av en politietterforsker, Det. Sato (Takashi Shimura).

 

Etter som flere tragiske hendelser skjer i byen, og samtlige har en link til Murasaki's Colt blir han mer og mer desperat etter å finne våpenet. Han får mer og mer skyldfølelse og klandrer seg selv for alt som har skjedd, men med god støtte fra Sato klarer han å holde hodet oppe i den intense jakten, og delta i en av de mest intense 1on1 duellene jeg har sett.

 

Filmen har elementer assosiert med film-noir og blir av eksperter sett som en av de første "buddy cop" filmene. Kurosawa ble inspirert av Jules Dassin's The Naked City, men har sagt i ettertid at han ikke hadde veldig høye tanker om filmen. Dette har endret seg i ettertid. Denne filmen kan anbefales til absolutt alle. Herlig og intens opplevelse uten tomrom, fantastisk skuespill og en herlig atmosfære gjør dette til en av de kanskje 3 beste Kurosawa filmene jeg har sett.

Endret av SirUstinov
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nora Inu (1949)

 

Akira Kurosawa er kanskje mest kjent for de fleste for sine samuraifilmer, men lagde også en hel del filmer satt i det moderne Japan. I 1949's Nora Inu møter vi den unge førsteårs politietterforskeren Murakami (Toshiro Mifune), som på en spesielt varm dag blir frastjålet våpenet sitt på bussen på vei til jobb. Han prøver desperat å gjenvinne våpenet, men etter å ha mislyktes ser han ingen annen mulighet enn å fortelle det til sjefen sin. I frykt for å miste jobben setter Murakami ut på egenhånd i Tokyo's undergunn i et forsøk på å finne våpenet sitt. Deretter følger det en tragisk hendelse, der det viser seg at Murakami's våpen er blitt brukt. Istedefor å miste jobben blir Murakami satt på saken sammen med en veteran av en politietterforsker, Det. Sato (Takashi Shimura).

 

Etter som flere tragiske hendelser skjer i byen, og samtlige har en link til Murasaki's Colt blir han mer og mer desperat etter å finne våpenet. Han får mer og mer skyldfølelse og klandrer seg selv for alt som har skjedd, men med god støtte fra Sato klarer han å holde hodet oppe i den intense jakten, og delta i en av de mest intense 1on1 duellene jeg har sett.

 

Filmen har elementer assosiert med film-noir og blir av eksperter sett som en av de første "buddy cop" filmene. Kurosawa ble inspirert av Jules Dassin's The Naked City, men har sagt i ettertid at han ikke hadde veldig høye tanker om filmen. Dette har endret seg i ettertid. Denne filmen kan anbefales til absolutt alle. Herlig og intens opplevelse uten tomrom, fantastisk skuespill og en herlig atmosfære gjør dette til en av de kanskje 3 beste Kurosawa filmene jeg har sett.

 

Kult! Jeg så Drunken Angel i går og elsket den, og Stray Dog står på agendaen i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...