Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Warrior

 

Tom Hardy og Joel Edgerton gjør fantastiske jobber med en Nolte i sitt beste ess i denne filmen om en opprevnet familie.

 

Also; theres MMA fighting, og faktisk jævlig bra gjort sådan. So theres that.

 

Men in all seriousness er filmen veldig bra, jeg vil bare ikke slenge inn noen spoilers.

 

Tom Hardy (som forøvrig spiller skurk i The Dark Knight Rises) er virkelig noen vi MÅ se mer av fremover, og Edgerton (som spiller i The Thing med hauger av norsker) er også noen jeg ikke hadde fått øyet opp for før nå.

 

Nolte klikker oscarvinkel.

 

En av de beste filmene jeg har sett i løpet av de siste 3-4 årene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Super 8

 

Kjøpte meg denne i går og så den i kveld, da den kom ut på DVD og Blu-Ray denne uka. Fikk ikke sett den i sommer, da det var mye militærtjeneste som kom i veien og jeg fant ikke det rette tidspunktet, så det var gledelig å få sett den nå.

Må si at traileren hentydet til noe helt annet. Jeg trodde den Super 8-filmen, som tilfeldigvis fikk et innblikk av togulykken og skapningen, ville få mye oppmerksomhet. At ungene kom til å jaktet etter myndighetene fordi de har skapningen på film. Jeg tenkte at man så hva det var først på denne filmrullen og i klimakset på filmen, men det var det ikke. Likte hvordan de løste det uansett, selv om det hadde vært gøy om filmrullen hadde mye mer å si. Likevel hadde den en betydning for karakterene og satte i gang etterforskningen på hva dette var.

Oppdaget både J.J. Abrams og Michael Giacchino fra Lost, og mener de er et veldig bra team. Selv om J.J. Abrams sine filmer er ikke helt 100% min smak, så er han flink på det han gjør. Jeg elsket det han gjorde i Star Trek. Vi sitter skikkelig på setekanten når historien dundrer igjennom og du lurer på hva som er det neste han finner på. Super 8 er et flott eksempel på en god, morsom og litt nostalgisk familiefilm. Det er tydelig at den er en homage til Steven Spielbergs tidligere dager, og det synes jeg fungerte fint. Jeg er dessverre ikke i den generasjonen, da jeg heller vokste opp med Pixars begynnelse, Ringenes Herre og Star Wars-prequelsene, men så Spielbergs tidligere arbeid (som E.T. og Close Encounters of the Third Kind) på VHS og DVD. Men Super 8 blir nok en film vi viser våre barn om 20 år kanskje?

Jeg likte plottet og diverse elementer som ble plantet inn tidlig og fikk fin betydning utover og mot slutten av filmen. Man bryr seg veldig om disse barna og man tenker tilbake på sin egen barndom. Har selv lekt med videokamera sammen med kompiser og vet hvordan det er. Den lille romansen er også fint skrevet og veldig troverdig. Vi bryr oss veldig om disse barna. Alt blir godt hjulpet av nåtidens beste filmkomponist, Michael Giacchino, som elsker karakter-temaene og leitmotifene og bringer alt sammen så vi husker tilbake på filmene hver gang vi hører scoret.

Og denne filmen bør bli nominert og kanskje vinne noen av de tekniske prisene under Oscar-utdelingen. Spesielt lyd! Det var jeg meget imponert over. Tog-ulykken lød helt fantastisk på anlegget mitt hjemme. Det samme gjaldt de ulike lydene til skapningen.

Alt i alt er jeg veldig fornøyd!

 

 

Likte også filmen veldig godt, men jeg tror nok ikke at barna våre kommer til å se denne filmen sammen med oss. Tiden går nå for tiden så altfor fort!! Og noe annet kommer etter som er så mye bedre hva effekter og mere gjelder.

 

Cgi idag ser ikke så veldig ekte ut selvom jeg synes det var bra i denne filmen (super 8).

 

Er glad jeg kjøpte denne blurayen.

Lenke til kommentar

Drive (2011)

Brutalt, rått, og fantastisk.

Ryan Gosling (som jeg ikke har sett før i denne filmen), gjør en fantastisk rolle som... (en vi ikke får navnet på). En mann med få ord er han i hvert fall i denne filmen. Mye tøff kjøring, og jeg synes plotet er helt ålreit. Enkelte scener er meget brutale. Mer brutalt en det meste jeg har sett på en stund. Stemningen er tøff, og musikken hever hele filmen generelt. Anbefales!

 

Eneste jeg ville likt er om filmen hadde vært lenger. 1 time og 40 minutter synes jeg er lite. Mer bilkjøring (stuntmann-delen f.eks) ville jeg likt å se mer av.

 

9/10.

En av årets beste filmer etter min mening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hesher (2010)

Drama

joseph-gordon-levitt-chats-about-hesher.jpg

 

I "Hesher" får vi innblikk i livet til en famlende unge (Devin Brochu), hvis mor akkurat har strøket med. Inn kommer samfunnsutskuddet Hesher, portrettert av undertegnedes favorittskuespiller Joseph Gordon-Levitt, og lager liv og røre.

 

Personlig blir jeg helt solgt av karakterdrevne filmer som dette. En gutt som havner på villspor kommer fram av det han gjør og sier likeledes av det han ikke gjør og ikke sier. Nettopp dette gjennomsyrer hele filmen, i form av kroppspråk, ansiktsuttrykk og taushet. Medrevet sådan er det bare for meg å hylle, en fantastisk skuespillersammensetning!

 

Settingen er for meg heldigvis ukjent(bank.bank.bank.), men det kniper kjipt i magen når faren, spilt av Rainn Wilson, gjerne kjent som humorkongen Dwight Schroot i den amerikanske versjonen av "The Office", gjør sitt for å bekle konens bortgang i lag med sønnen. Den melankolske stemningen er tilstede i stort sett hele filmen.

 

Uten Hesher hadde dette vært et sørgelig stykke film. Hans banale innspill gav familien, og filmen, en viss lettbeinthet og "Fuck you"-holdning som for noen kanskje kan være lurt å la seg inspirere av, og som filmen åpenbart utnyttet til det fulle. Den opprinnelige progresjonen ble gradvis avsporet, og jeg ble sjokkert og fascinert av hans påvirkning på mottakerne, faren og sønnen.

 

Hvis ikke du blir overbevist av dette, så kan jeg friste med Natalie Portman i av birolle og et nokså sjeldent Metallica-preget soundtrack! Brutalt godt drama!

 

4/5

Endret av sch0n
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg likte også Hesher veldig godt, men det jeg likte best med filmen var ikke Joseph Gordon-Levitt i rollen som Hesher, men Devin Brochu som spilte T.J., gutten som har mistet moren sin. En fantastisk prestasjon!

 

Elsket som vanlig også å se Natalie Portman på skjermen og likte trekant-dramaet hennes rolle bidro til. Det vil si, jeg synes det var helt jævlig å se på, mye sterke følelser i denne filmen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hesher (2010)

Drama

 

joseph-gordon-levitt-chats-about-hesher.jpg

 

I "Hesher" får vi innblikk i livet til en famlende unge (Devin Brochu), hvis mor akkurat har strøket med. Inn kommer samfunnsutskuddet Hesher, portrettert av undertegnedes favorittskuespiller Joseph Gordon-Levitt, og lager liv og røre.

 

Personlig blir jeg helt solgt av karakterdrevne filmer som dette. En gutt som havner på villspor kommer fram av det han gjør og sier likeledes av det han ikke gjør og ikke sier. Nettopp dette gjennomsyrer hele filmen, i form av kroppspråk, ansiktsuttrykk og taushet. Medrevet sådan er det bare for meg å hylle, en fantastisk skuespillersammensetning!

 

Settingen er for meg heldigvis ukjent(bank.bank.bank.), men det kniper kjipt i magen når faren, spilt av Rainn Wilson, gjerne kjent som humorkongen Dwight Schroot i den amerikanske versjonen av "The Office", gjør sitt for å bekle konens bortgang i lag med sønnen. Den melankolske stemningen er tilstede i stort sett hele filmen.

 

Uten Hesher hadde dette vært et sørgelig stykke film. Hans banale innspill gav familien, og filmen, en viss lettbeinthet og "Fuck you"-holdning som for noen kanskje kan være lurt å la seg inspirere av, og som filmen åpenbart utnyttet til det fulle. Den opprinnelige progresjonen ble gradvis avsporet, og jeg ble sjokkert og fascinert av hans påvirkning på mottakerne, faren og sønnen.

 

Hvis ikke du blir overbevist av dette, så kan jeg friste med Natalie Portman i av birolle og et nokså sjeldent Metallica-preget soundtrack! Brutalt godt drama!

 

 

4/5

Takk, kveldens film ble klar :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

The Girl with the Dragon Tattoo (2011)

the-girl-with-the-dragon-tattoo-2011-rooney-mara-nude-topless-poster-01-326x494.jpg

Det var en stor glede å se David Fincher leke seg i Millenium-universet og når man åpner filmen med en sort visuell orgi akompanjert med Led Zeppelin i en fantastisk remix av den orginale klassikeren så var stemningen satt.Jeg var skeptisk til hvordan de valgte å løse problemet med at dette her skulle forestille Sverige men jeg må si jeg er imponert over gjennomføringen. Vi hører i løpet av filmen et par svenske fraser men de har gjort et smart triks og "englifisert" og med hyppig bruk av uskarpt bakgrunn på ting man kanskje vil klassifisere som typisk svensk så egentlig kunne vel hele filmen ha foregått i hvilket som helst land egentlig og svært lite særtypisk svensk eller skandinavisk i filmen for den delen og det valget forstår jeg når orginalen nesten trør det ned i halsen på deg.

 

Daniel Craig var ikke en dom casting i det hele tatt, han fyller sin rolle som Mikael utmerket, kanskje en anelse mer reservert en hva orginalfilmen og bøkene har gitt uttrykk for men det funger veldig bra. Christopher Plummer som Henrik Wanger fungerer så fantastisk selv om man ikke ser stort til han i filmen. Max von Sydow som er svensk var egentlig påtenkt hans rolle men Plummer utfører det mesterlig og flere skuespillere av svensk opphav dukker opp blant annet Stellan Skarsgård…jeg ser ikke for meg en annen svensk skuespiller til den rollen som Martin. Skarsgård ble aldri superskummel men utfører glimrende.

 

Rooney Mara er MEGET overbevisende og det lukter nesten litt Oscar av fremstillingen av Lisbeth Salander. Det bildet de prøver å male om at hun er sosialt tilbakestående fungere kanskje ikke helt hundre prosent men at det er noe som er helt galt er det vel ingen tvil om. Hadde nok kanskje forventet en med forbannet "Salander" når hun tok hevn på sin verge men jeg godtar det at de gjorde henne så kald i gjerningsøyeblikket men over alt, en glimrende tolkning av Salander.

 

5/6.

Lenke til kommentar

Jeg så:

 

Star Wars IV A New Hope (1977)

 

og

 

Star Wars V The Empire Strikes Back

 

med dama for noen dager siden. Jeg har sett dem mange ganger, og for morro skyld skal jeg skrive anmeldelse basert på hennes tilbakemeldinger :)

 

Episode IV preges av å være fra 70- tallet, men er allikevel imponerende laget. Handlingen var bra, men det var litt mye slossing. Absolutt en bra film, men ikke noe hun hadde satt på på eget initiativ. Kjedet seg ikke.

 

Episode V var morsom. Både Yoda og Chewie fenget, både ved å være søte og morsomme. Det var litt mye slossing i denne filmen også, og Leia og Luke kommer helt sikkert til å bli kjærester etter hvert.

 

Begge filmene får terningkast 4 (Jeg personlig gir begge filmene full pott).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg likte også Hesher veldig godt, men det jeg likte best med filmen var ikke Joseph Gordon-Levitt i rollen som Hesher, men Devin Brochu som spilte T.J., gutten som har mistet moren sin. En fantastisk prestasjon!

 

Elsket som vanlig også å se Natalie Portman på skjermen og likte trekant-dramaet hennes rolle bidro til. Det vil si, jeg synes det var helt jævlig å se på, mye sterke følelser i denne filmen!

 

Ingen tvil, han var faktisk kjempeflink! Var helt månebedutten der eg satt krøplet i sofakroken :p

 

Takk, kveldens film ble klar :)

 

Håper det ble en suksess.

Lenke til kommentar

(...)

Ja, det er alt for mye slossing! Når jeg så A New Hope og Obi-Wan og Vader begynte å fekte, da bare slo jeg av hele hjemmekinoen.

 

Dama di har sett de to beste filmene noensinne laget, også gir hun de terningkast 4! Send hun inn på kjøkkenet og be hun lage deg et herskapelig måltid - bare slik kan hennes giftige ord bli tatt med en klype salt, og deres forhold fortsette i noen dager til. :nei:

Endret av Adulf Ordtitter
Lenke til kommentar

(...)

Ja, det er alt for mye slossing! Når jeg så A New Hope og Obi-Wan og Vader begynte å fekte, da bare slo jeg av hele hjemmekinoen.

 

Dama di har sett de to beste filmene noensinne laget, også gir hun de terningkast 4! Send hun inn på kjøkkenet og be hun lage deg et herskapelig måltid - bare slik kan hennes giftige ord bli tatt med en klype salt, og deres forhold fortsette i noen dager til. :nei:

 

Nå var du litt krass :cry:

 

Det at fruen i det hele tatt har sagt ja til å se ALLE SW- filmene gjør at hun scorer poeng allerede før filmen starter. At hun har andre preferanser, siden hun er jente, på hva som er bra og dårlig av filmer er egentlig ganske naturlig. Jeg vet om mange jenter som ikke hadde gidda å sett halve traileren til noen av filmene engang, og det at hun var positiv til filmene synes jeg er ganske kult :)

 

Sett ting i perspektiv, så ser du at hun ikke bare hører hjemme på kjøkkenet.

Lenke til kommentar

Det at fruen i det hele tatt har sagt ja til å se ALLE SW- filmene gjør at hun scorer poeng allerede før filmen starter.

Njau, alle jenter burde gi en film i katagorien "sci-fi" en sjanse uansett, men greit nok; 1 poeng for en heltmodig innsats.

 

Jeg vet om mange jenter som ikke hadde gidda å sett halve traileren til noen av filmene engang, og det at hun var positiv til filmene synes jeg er ganske kult :)

Positiv er bra, men terningskast 4 er fortsatt veldig undervurdert, og du blir derfor nødt til å spanke henne i kveld for en meget, meget dårlig oppførsel.

 

Sett ting i perspektiv, så ser du at hun ikke bare hører hjemme på kjøkkenet.

Glemmer hele tiden soverommet :w00t:

 

Det var litt mye slossing i denne filmen også, og Leia og Luke kommer helt sikkert til å bli kjærester etter hvert.

Du må fortelle henne at Luke og Leia faktisk er søsken, slik at hun er obs på incesten forholdet deres ville medført.

 

Og forresten, hva var responsen hennes når Darth Vader viste seg å være Lukes far? Og likte hun Yoda? :)

Endret av Adulf Ordtitter
Lenke til kommentar

Du må fortelle henne at Luke og Leia faktisk er søsken, slik at hun er obs på incesten forholdet deres ville medført.

 

Og forresten, hva var responsen hennes når Darth Vader viste seg å være Lukes far? Og likte hun Yoda? :)

At Luke og Leia er søsken har jeg unnlatt å fortelle henne, ettersom det ikke har kommet frem i de to filmene vi har sett enda. Jeg er av den oppfatning at filmer er best når man ikke vet noe som helst om handlingen, derfor velger jeg å la filmene fortelle historien :)

 

Hun visste allerede at Vader er faren til Luke, men jeg tror ikke hun er obs på forhistorien, altså at Vader het Anakin før han ble med i GE.

 

Seff likte hun Yoda :) Og Chewie ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...