Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Water for Elephants (2011)

 

post-140267-0-70608500-1325623255_thumb.jpg

 

Må innrømme at jeg var skeptisk til en film med Twilight skuespilleren, men jeg bestemte meg å stupe i det.

 

Ble litt forvirret at det tok vel ut halve filmen før vi ser Robert, men han gjør en fabelaktig entree.

 

Sirkuset trenger hjelp, og han blir den store attraksjonen.

 

Rollen er begrenset. Han har lite dialog, og må bruke kroppspråket og grynter/hyle lyder konstant for å få frem budskapet. Noe han mestrer utmerket.

Hans skuespiller tallent kommer godt frem i denne filmen! En særdeles allsidig skuespiller er han! Respekt!

 

Forholdet mellom han og Reese Witherspoon er rørende, de spiller sammen elegant i sirkus ringen. Du ser kjemien mellom de to kommer frem.

 

Er flere heftige scener der hun rir han....men igjen ble jeg forvirret at forholdet her havner litt i bakgrunnen til fordel av en kjærlighets drama mellom Reese og en Elefant...merklig greier...jaja.

 

http://www.youtube.com/watch?v=_6b2XhXkPpg

 

 

EDIT:

LOL, ser ut som ikke tok med seg ironien i anmeldelsen...jaja.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

The Girl With The Dragon Tattoo 2011

 

Jeg har verken lest noen av bøkene eller sett noen av filmene, så jeg har ingen sammeligningsgrunnlag til dem. Derfor blir dette en vanlig thriller/krim for min del, uten at jeg blir påvirket av forhåpninger og forventninger fra den kanten. Har dog sett flere David Fincher filmer, så hadde forventninger ut ifra det.

 

Filmen er dyster og mørk, mye handling foregår i kalde omgivelser i Sverige, hvor mørket synes alltid å være nærme. Dette skaper en god stemning i filmen, og som den tjener på. Noe annet filmen tjener på er at Fincher holder igjen tempoet, han slipper det ikke løs, noe som også skaper en god spenning og stemning.

 

Historien i seg selv er ikke så spennende. Har lest lite nordisk krim, som kanskje heller bør kalles for thrillere ofte?, skal jeg lese krim leser jeg Sherlock Holmes. Det er "detektiv"-arbeidet, hvordan saken løses gjennom gåter, blindspor og oppdagelser ytterst i et bilde. Filmen har dette, og det er fornøyelig at Fincher bruker tid på dette, og som dermed senker tempoet litt, slik at det ikke bare blir full fart. Drapsgåten løste jeg fort, og resten av historien er ikke så engasjerende.

 

Jeg tror nok at jeg hadde tjent på å lest bøkene på forhånd, fordi jeg føler at jeg ikke kommer nære nok inn på verken Mikael Blomkvist eller Lisbeth Salander. De er forøvrig godt spilt av henholdsvis Daniel Craig og Rooney Mara, men spesielt Blomkvist forblir litt for udefinert for min del. Fincher har skjønt Salanders potensiale, og bruker mer tid på henne, men det virker nesten som en annen film i den første delen da Blomkvist og Salander ikke jobber sammen. Da Salanders historie går over inn i Blomkvists, er overgangen egentlig litt for brå og lite forklart. Dette preger også historien rundt karakterene før og etter filmens "hovedfortelling", men dette blir kanskje bedre ved neste film (om den lages?)?

 

Jeg skjønner at de ønsker å beholde det "svenske" med filmen, som steder, navn etc. De skal ha kudos for dette, men noen ganger kunne de vel ha engelskifisert(?) personnavn. Svenske Mikael kunne lett blitt engelske Michael, man kunne uttalt Martin mer "engelsk" etc. Når de beholder de svenske navnene brytes ofte flyten i dialogene, spesielt når de engelskspråklige uttaler de svenske navnene. Hadde det blitt ramaskrik om man hadde gjort dette?

 

Allikevel er filmen så absolutt finfin underholdning. Men makan til pris, 200 kroner for billett, halvliter Solo og en pose M.

 

7,5/10

Lenke til kommentar

Apollo 13 (1995)

5/6

 

http://www.youtube.com/watch?v=nEl0NsYn1fU

 

Femmeren er svak, men likefullt en femmer. Først og fremst er dette en film som, til tross for et litt ensidig plot, klarer å bevare spenningen hele veien. Filmen er ikke engang halvveis da det skjer en oksygen-lekkasje fra romskipet som er på vei til månen, med de tre astonautene Jim, Fred og Jack, som man har møtt tidligere i filmen. De neste 1,5 timene til slutten av filmen er fylt med både dramatikk, sorg og følelser, og det lykkes i skape nervepirrende stemning, der man som seer vet at døden kan bli det neste for astronautene. Foruten noen pustepauser der man blant annet møter Jim Lovell's (Hanks) kone og familie, er det intens spenning hele veien gjennom. Skiftningene mellom NASAs bakkestasjonen og astronautene er også gjort på en god måte. Man er med å kjenne spenningen både blant NASA-ingeniørene og ikke minst astronautene idet de prøver å finne en løsning på problemet. Dette er positivt, da jeg på forhånd fryktet jeg at det kom til å bli for mye hopping fram og tilbake til at man rekker å få et forhold til personene. Kanskje litt mye teknisk ingeniør-prat mellom bakkestasjonen og astronautene, noe som kan ta vekk fokuset fra personskildringene og føre til at filmen mister litt av spenningen som er bygget opp siden starten. Dette ble for min del reddet av sterke skuespillerprestasjoner i hovedrollene. Bl. a. Hanks, Sinise og Bacon, som jeg alle liker godt, trekker filmen opp til femmern. Slutten gjør likevel at filmen får en noe dårlig oppbygging etter min mening.

 

Filmen er forøvrig basert på en sann historie. Absolutt verdt å se.

 

 

 

Her røper jeg nok litt, så stopp og les hvis du ikke vil vite noe: Ble litt skuffet over slutten, både fordi den var så kort og pga måten den var vinklet. Ville gjerne sett mer til hvordan det senere gikk med astronautene som jeg hadde bygget opp et forhold til, da særlig Jim. For meg var slutten alt for kjapp, og skulle gjerne ha sittet igjen med en bedre følelse etter filmen. Fikk også litt følelsen av at jeg var en tilfeldig tilskuer nede på jorda som aldri hadde sett astronautene før. Kan også dikuteres om de prøvde for hardt å etterligne den virkelige hendelsen, så filmen fikk litt mer dokumentarpreg enn den trengte. Dette mener jeg kommer til dels fram i at de bruker en god del tid på å teknisk beskrive feil/løsninger på romskipet, og dels fram i den svake slutten.

 

Endret av Nycolan
Lenke til kommentar

Once Were Warriors (1994)

 

Dette er den første filmen jeg har sett som er satt i Maori-kulturen i New Zealand. Den viser en del av skyggesiden ved kulturen, om problemene hos de som faller utenfor. Filmen handler om en fattig Maori-familien, hvor far i huset er en voldelig drukkenbolt. Den er brutal på en realistisk måte, en svært sterk og god film.

 

Man skal selvsagt passe seg for å generalisere slike filmer for mye, den generelle Maori er ikke en aggressiv alkoholiker, men etter hva jeg leste på wikipedia, så har studier vist at ingen etniske kulturer opplever like mye "domestic violence" som kvinner og barn i Maori-kulturen. Og det er ikke å stikke under en stol at etniske minoriteter i mange land har problemer med aggresjon, fattigdom, alkoholisme og selvmord.

 

Dette er likevel ikke en selvmedlidende film, men en mørk og realistisk skildring av hva fattigdom og rotløshet kan føre til. Filmen har fått svært gode kritikker jevnt over (94 % totalt på Rotten Tomatoes), og har veldig gode skuespillerprestasjoner. (Mannen som spiller far i huset spilte også Jango Fett i Star Wars). Anbefales absolutt for de som ønsker et innblikk i en litt annen verden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

The 13th Warrior

 

It is a silly movie lets not go there.

 

Filmen vil aldri havne på noe liste over beste filmer, faktisk er det trolig av visse folk vil sette den på lista over dårligste filmer, filmen er tullete, rustinger of sverd i filmen har ikke noe med rustinger og sverd brukt av vikinger, ikke en gang hester har de fått til, i filmen rir vikinger på store kraftige bryggeri hester, mens i virkligheten brukte vikinger små hester nesten på størrelse med ponier. Faktisk ville den arabiske hesten være betydlig større enn viking hester. Men hele konseptet rundt filmen, er vikinger er tøffe se så tøffe de er. Og i det greier filmen å gjøre den den er ute etter, vikingene er tøffe i denne filmen faktisk så tøffe at filmen har blitt litt av en kult film blandt utenlandske viking fans.

 

På ingen måte en bra film, men en typisk dårlig film som er kul og blitt kult film.

 

Filmen er veldig severdig og kul, den oser kul.

 

7.5/10

 

Brukte ikke vikinger store seilbåter, halbard og kasteøkser/spyd? Har aldri sett noen skildringer om vikinger på ponier.

Lenke til kommentar

The 13th Warrior

 

It is a silly movie lets not go there.

 

Filmen vil aldri havne på noe liste over beste filmer, faktisk er det trolig av visse folk vil sette den på lista over dårligste filmer, filmen er tullete, rustinger of sverd i filmen har ikke noe med rustinger og sverd brukt av vikinger, ikke en gang hester har de fått til, i filmen rir vikinger på store kraftige bryggeri hester, mens i virkligheten brukte vikinger små hester nesten på størrelse med ponier. Faktisk ville den arabiske hesten være betydlig større enn viking hester. Men hele konseptet rundt filmen, er vikinger er tøffe se så tøffe de er. Og i det greier filmen å gjøre den den er ute etter, vikingene er tøffe i denne filmen faktisk så tøffe at filmen har blitt litt av en kult film blandt utenlandske viking fans.

 

På ingen måte en bra film, men en typisk dårlig film som er kul og blitt kult film.

 

Filmen er veldig severdig og kul, den oser kul.

 

7.5/10

 

Brukte ikke vikinger store seilbåter, halbard og kasteøkser/spyd? Har aldri sett noen skildringer om vikinger på ponier.

Gunfreak har helt rett, hans sans for historiske detaljer er legendarisk ;)

 

HESTEN

Vikingene brukte hesten som trekkdyr og til ridning - både til transport og i kamp. Skikken med å kjempe fra hesteryggen overtok vikingene av frankerne (Historisk Museum, Oldsakssamlingen, Oslo). Vikinghesten var forholdsvis kortvokst - som for eksempel knoklene av en hest funnet på Brattli, Eirik Raudes gård på Grønnland, har en skulderhøyde på 1,27 m. Mest sannsynlig gikk hestene ute hele året ( Helge Ingstad, Landet under Leidarstjernen, 1959,1995). Vikingene hadde hestekjerrer som gikk både på hjul og meier.

 

Vikingene regnet hesten nesten som en jevnbyrdig kamerat og fulgte eieren ofte i graven. Noen mener det derfor er vanskelig å forklare hvorfor en svært ofte bare finner hestehodet i gravene - noe som betyr at hesten ble halshogd. Etter min mening, da vikingene var svært praktiske mennesker, har dette sin naturlige årsak i at resten av hesten ble brukt som blotemat under gravølet. Hestekjøtt var en viktig del av kosten og ble brukt som blotemat.

 

Vikingene hadde nok flere typer hester, hvor islandshesten var en av dem. Hestene som er funnet i Gokstadskipet, ser ut etter knokkelene å dømme ut til å ha hvert fjordinger. (Sverre Marstrander, De skulte skipene. 1986. side 71).

 

Graver i fra vikingtiden , både i manns- og kvinnegraver (18 offerete hester i Osebergskipet), inneholder mange gjenstander som knyttes til hesten; Bissel, seletøybeslag, høvrer, stigbøyler, sporer - og "rangler". Vi vet ikke helt hvordan ranglene ble brukt, men en vanlig forklaring er at de skal knyttes til kult - og hest.

 

Bruken av hestesko var ikke kjent i vikingtiden, men til vinterbruk ble det satt en brodd i hoven foran, der moderne hestesko har "grevet". Broddene ble satt inn som en hesteskosøm, i den ufølsomme delen av hoven, og bøyd for å sitte støtt. I Osebergfunnet var noen av hestene utstyrt med vinterbrodder, og det ble også funnet reservebrodder blant gravgodset.

 

I den norrøne mytologien kan nevnes Odins åttefotete hest Sleipner og dens far Svadilfare, Dags hest Skinfakse og Natts hest Rimfakse som drar vognen med månen over nattehimmelen, Sols hest Årvak og Månes hest Allsvinn som drar solkjerra, Freis hest som også har overnaturlige evner, "...den bærer høyt gjennom mørke, flakkende flammer", Jotunen Hrungners hest, Guldfaxe, som Magne fikk etter Hrungners død, Hovvarpner som Friggs tjenerinne, Gnå, rir på når hun er Friggs sendebud og Heimdalls hest Gulltopp. I norrøn folketro finnes også "Helhesten", en mystisk hest som viser seg når et dødsfall forestår.

 

Hestekamper og hesteritt var en del av de norrøne fruktbarhetsritene og var en viktig del på de store blotene, men hesten var også en del av den private fruktbarhetskulten som foregikk rundt på gårdene. Olav den hellige fikk engang overnatte på en gård. Ut på kvelden kom kona på gården fram med en avskåret hestefallos (=Volse) innpakket i urter og lin og løk. Hun har hatt den liggende i en kiste, og gjennom hele høsten har hun tatt den fram, mens hun sa fram faste formularer. Kona mente den var hellig og hun dyrket den som en gud. Volse vokste ettersigende utover høsten, og den ble så stor og stiv at den kunne stå av seg selv.

 

Kvinnen brukte Volse når hun mente det var nødvendig for å fremme fruktbarheten. Etterhvert tok alle gårdens folk del i denne fruktbarhetsriten. Mens de satt til bords gikk Volse fra fang til fang, samtidig som de sa fram kvad med tydelig seksuelt innhold. Alle kvadene ble avsluttet med bønn om at Maurnir måtte motta denne gaven. Maurnir må ha vært en fruktbarhetsmakt. Lina laukaR - lin og løk, som Volse er pakket inn i, er en gammel fruktbarhetsformel som er kjent fra eldre runeinnskrifter.

 

Nidstang, et hestehode satt på stake, var en skikk som ble brukt i magisk henseende. Nidstangen ble satt med hestehodet pekende i retning mot den eller de personene en ville skade.

 

I åsatroen var hesten så viktig i utøvingen av kulten at da Håkon den gode måtte delta i et blot på Lade, nektet han som kristen å spise hestekjøtt. Folk som deltok på blotet ble harme og forsøkte å få han i hvert fall til å spise av fettet på toppen av gryta eller drikke av kraften, men han nektet. Til slutt måtte han gå med på et kompromiss. Han gikk med på å gape over grytehanken som var fettet av dampen fra hestekjøttet - riktignok la han en linduk omkring hanken før han gjorde det.

 

Hesten var hyppig brukt som motiv på runesteiner, i billedtepper, som små figurer , bruksgjenstander osv. i vikingtiden.

 

Da kristendommen ble innført anså kirken tradisjonene rundt hesten tvers i gjennom hedensk. Derfor nedla kirken bl.a. forbud mot å spise hestekjøtt. Spiste en hestekjøtt i fastetida, kunne en enten bli fratatt alt en eide eller lyst fredløs. Forbudet mot å spise hestekjøtt hang selvfølgelig i sammen med hestens religiøse stilling i åsatroen og bruken av hesten som blotemat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg så Drive Angry for noen dager siden. Jeg gav den 5/10 på imdb. Helt grei underholdning, men den passer nok bedre for menn enn damer. Kona ba hvertfall om å få tilbake 1,5 time..

 

Det er masse bra kjente skuespillere med, Nicolas Cage, Amber Heard, William Fichtner og David Morse, som spilte med Cage i The Rock. Selve filmen handler om en mann, Cage, som rømmer fra helvete for å redde sitt barnebarn fra å bli ofret av en satanisk kult. Realistisk, med andre ord. Minst like underholdende som filmen er denne trolle-tråden fra imdb.

 

Jeg ser neppe denne filmen igjen, men vil ikke fraråde noen å se den. OK underholdning.

Lenke til kommentar

Star Wars Episode II

 

Jeg fikk Complete Saga samlesettet til jul, og er veldig fornøyd. Jeg elsker alle Star Wars-filmene, bortsett fra denne. Jeg er ikke sånn som syns alle i den nye trilogien var dårlig. Men Episode 2 er bare så merkbart dårlig at jeg blir lei meg.

 

Det skjer jo faen meg ingenting på halvannen time. Det er sceneskifte mellom klonefabrikken og skravlingen mellom Padmé og Anakin. Og for å gjøre vondt verre, så ser faktisk filmen dårligere ut enn Episode I. Er det noen som er enige i dette?

 

Etter å ha kikket gjennom ekstramaterialet, virker det seriøst som om de brukte mer datagrafikk i Episode II, og det var et dumt valg. For den ser ikke troverdig ut lengre. Noen scener er faktisk helt like Clone Wars i grafikken, og det er ikke bra. Det ser tegnet ut.

 

Det verste av alt er at skurken er utydelig her. Det er faktisk en ny Sith i Episode II, visste dere det? Darth Tyranus. men han kommer så dårlig frem i handlingen at man må se sagaen flere ganger og lese om Sith-ordenen på Wikipedia for å skjønne det.

 

Det gjør bare så vondt i sjelen det med den dårlige grafikken i denne filmen. At til og med Return of the Jedi ser bedre ut enn en 20 år nyere film. Det er sårende. Jeg hadde faktisk ikke hatt noe imot om George Lucas lagde hele dritten på nytt.

Terningkast 2

Endret av Ramius
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...