Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Paul (2011)

 

Veldig morsom film, med Simon Pegg og Nick Frost på sitt beste. Mange "laugh out loud"-øyeblikker. Det er en mer "nerdete" film enn Hot Fuzz og Shaun Of The Dead, men for meg passer det perfekt.

 

Filmen presenterer alle kristne som idioter, noe som kan være litt irriterende til tider, da det blir det samme som kristenpropaganda, bare andre veien.

 

7/10.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Paul (2011)

 

Veldig morsom film, med Simon Pegg og Nick Frost på sitt beste. Mange "laugh out loud"-øyeblikker. Det er en mer "nerdete" film enn Hot Fuzz og Shaun Of The Dead, men for meg passer det perfekt.

 

Filmen presenterer alle kristne som idioter, noe som kan være litt irriterende til tider, da det blir det samme som kristenpropaganda, bare andre veien.

 

7/10.

 

På sitt beste, men filmen får 7/10....jaha, med andre ord du liker dem ikke.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Paul (2011)

 

Veldig morsom film, med Simon Pegg og Nick Frost på sitt beste. Mange "laugh out loud"-øyeblikker. Det er en mer "nerdete" film enn Hot Fuzz og Shaun Of The Dead, men for meg passer det perfekt.

 

Filmen presenterer alle kristne som idioter, noe som kan være litt irriterende til tider, da det blir det samme som kristenpropaganda, bare andre veien.

 

7/10.

 

På sitt beste, men filmen får 7/10....jaha, med andre ord du liker dem ikke.

 

 

 

Er ikke for alle 7 er dårlig, selv om jeg har noe inflasjon på mine karakterer, er 7 langt fra dårlig, men er enig i et 7 og på sit beste ikke helt passer sammen, med mindre man snakker om Chuck Norris

Lenke til kommentar

Joda, jeg har veldig sansen for de. :) Og filmen var veldig morsom.

 

Men det er ikke en en fantastisk god film jeg kommer til å se igjen med det første.

 

EDIT:

 

Og i mitt hode fungerer det slik:

7/10: En god film som jeg kommer til å kjøpe.

8/10: En veldig god film jeg kan se mange ganger.

9/10: En ekstremt god film, som jeg nevner som en av mine favoritter.

10/10: En av de få filmene jeg virkelig elsker, og kan se når som helst.

Endret av Coffey
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mr. Nobody (2009)

 

Rotete historie om parallelle/alternative univers, det manglet et gjennomgående driv og jeg mistet interessen for filmen som helhet selv om forholdet mellom enkelte bruddstykker av den kunne være interessante. Visuellt pent.

 

3/10.

 

Atlas Shrugged : Part 1 (2011)

 

Filmen tar utgangspunkt i et amerikansk samfunn og en økonomi i sterkt forfall som gir grobunn for korrupt politisk styring fordekt som sosialisme. Mangel på råvarer har nærmest tilintetgjort effektiv transport og teknologiske nyvinninger. Ineffektive tradisjonelle bedrifter og deres arbeidsplasser vernes desperat av den politiske og økonomiske makteliten, noe som i sin tur hindrer samfunnet et håp om noen reell forbedring . Filmen følger noen "idealistiske markedsliberalister" som forsøker å stable samfunnet på bena igjen ved å bytte ut korrupt byråkrati med teknologi. Historien er i mine øyne sterkt farget av et amerikansk politisk ståsted.

 

Det hele virker noe forhastet, og uten å vite det sikkert føler jeg at det er viktige bakhistorier og karakterbygging fra bøkene som går tapt i filmen. Etter min mening ville dette gjort seg bedre som en lengre serie enn som bare 2 filmer.

 

Likevel blir jeg veldig interessert i universet filmen bygger opp, og har lyst på mer når den er ferdig.

 

6/10.

Endret av Saftis
Lenke til kommentar

Tekken: Blood Vengeance (2011)

 

 

Møkkete ræv film. Herregud, ting bare ble mer og mer absurd. Skulle tro handlingen var skrevet av en 7 åring.

 

Dialogen er helt latterlig, ofte så henger ikke ting sammen.

 

Animasjonen på miljøet er meget bra, mens personene er helt tåplig dårlig. Skulle tro at folka bak "Barbie" filmene stod bak.

 

2/10

 

http://www.youtube.com/watch?v=3f7YKCVmPNs&feature=fvst

Lenke til kommentar

Kjapp summering av noe av det jeg har sett i det siste.

 

Tangled (2010)

Dette her er mer hva jeg forbinder med Disney enn de foregående filmene som f.eks Bolt, Chicken Little, Home on the Range. Filmen har også en dose av disney-magien. Dette var en fornyelig affære, men når ikke helt opp til pixars fantastiske nivå. 7/10

 

Limitless (2011)

Dette er virkelig en film etter min smak. Bare så synd den ikke utnytter potensialet fult ut, men likte den uansett veldig godt. 8/10

 

Drive Angry (2011)

Helt utrolig over the top og trashy, det går simpelthen ikke ann å ta filmen seriøst. Småfestlig. 5/10

 

Tenkû no shiro Rapyuta (1986)

Fantastisk animasjon fra Studio Ghibli med flere magiske øyeblikk. 8/10

 

Constantine (2005)

Begynner jo ganske greit. Resten derimot er veldig variende, til tider er det helt latterlig teit. 5/10

 

The Book of Eli (2010)

Denne startet også bra, ganske så bra faktisk. Filmen hadde potensialet til å bli en liten favoritt, men når de religøse undertonene blir klarere og klarere så gikk også filmopplevelsen tilsvarende nedover. 6/10

 

The Thing (1982)

De lager ikke skrekkfilmer som dette lengre! Helt vanvittig hvor bra Carpenter klarer å fremstille den byggende paranoiaen. Og effektene, cgi kan ta seg en stor bolle. Må heller ikke glemme den utrolig intense blodprøvingscenen, lettet omtrent fra sitteplassen. 8/10

 

Paul Blart: Mall Cop (2009)

Veldig lik Observe and Report i starten.Forskjellen er deimot at der Observe and Report er en helt midt på treet flim, er Paul Blart en virkelig dritt film. Svak 3/10

 

The Road (2009)

Flott kinematografi, deprimerende og egentlig skummelt "realistisk". Savner dog et "bedre" mål enn å bare gå sør, er også litt usikker på hva jeg syns om slutten. Slutten ble rett og slett litt skuffende i forhold til resten av filmen. 7/10

 

Festen (1998)

Forventet egentlig ikke å like dogme sjangeren og dermed heller ikke like dene filmen, men her ble jeg virkelig tatt på senga. En jævla bra film! 9/10

 

Fear and Loathing in Las Vegas (1998)

En syretripp uten like uten tvil, men syns dessverre det blir litt for repeterende etterhvert. Får ikke helt tak på filmen som så mange andre gjør. 6/10

 

The Hangover Part II (2011)

Mye resirkulering, men det funker fortsatt sånn tålig. 6/10

 

Machete (2010)

Over the top, nakne damer, heftig action, blod. Ja, egentlig sabla fet. 8/10

 

Pumping Iron (1977)

Arnold er helt latterlig stor og viser seg som kongen av bodybuilding. Motivasjon på disk, men mangler det lille ekstra. 7/10

  • Liker 3
Lenke til kommentar

TT: Closer to the edge (2011)

aka TT3D: Closer to the edge

post-38451-0-36342100-1323256856_thumb.png

Det sangnomsuste TT motorsykkelløpet "The Isle of Man Tourist Trophy" hvor verdens tøffeste racingførere utfordrer døden gjennom nåletrange gater i hastigheter som gjør dette løpet uønsket i alle mesterskap.

 

Jeg har sjelden vært såpass i ekstase når jeg har sett en dokumentarfilm og det som kommer nogenlunde nær denne opplevelsen er "Senna (2010)".

 

Det er flere dager siden jeg så den og jeg har tenkt og kviet meg for å skrive noe om den siden alle ord blir fattige ift. denne opplevelsen. Fantastisk!

 

10/10

 

 

 

edit:

Denne filmen kom desverre aldri til lerretet i Norge noe som er en tragedie. Å se denne med likesinnede entusiaster i en stor kinosal på et stort lerret måtte ha være en utrolig opplevelse med jubel, hyling, plystring og stamping!

 

Nå forsøker jeg bare å få tak i "Fastest (2011)" som er motogp dokufilm.

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar

TT: Closer to the edge (2011)

aka TT3D: Closer to the edge

post-38451-0-36342100-1323256856_thumb.png

Det sangnomsuste TT motorsykkelløpet "The Isle of Man Tourist Trophy" hvor verdens tøffeste racingførere utfordrer døden gjennom nåletrange gater i hastigheter som gjør dette løpet uønsket i alle mesterskap.

 

Jeg har sjelden vært såpass i ekstase når jeg har sett en dokumentarfilm og det som kommer nogenlunde nær denne opplevelsen er "Senna (2010)".

 

Det er flere dager siden jeg så den og jeg har tenkt og kviet meg for å skrive noe om den siden alle ord blir fattige ift. denne opplevelsen. Fantastisk!

 

10/10

Tenkte å kjøpe denne til en venn som julegave. Hvor kjøpte du filmen, og er det med tekst? Engelsk eller norsk? Jeg har allerede lastet den ned, men skjønner jo ikke en dritt av dialekten :p Kunne tenkt meg å se den ordentlig selv.
Lenke til kommentar
Uhm, du glemte den veldig uforutsigbare og kreative twisten på slutten som knyttet filmen til den første...

 

 

FD5 viste seg å være en prequel, og sluttet der eneren begynte (på flyet).

 

 

Dette skiller jo filmen ifra de tre andre i serien (2rn, 3rn og 4rn) og lager en liten, rød tråd.

 

Husker du i det hele tatt den første filmen? En idé når du skal se en film i en filmserie, er å huske hva som skjedde i de foregående filmene.

 

Huff, jeg overså en detalj, dermed må karakteren opp fem, seks hakk. ermm.gif

 

 

Jeg satt hele filmen og gjettet hvem som ble drept og når, og det stemte 100% hele veien. Før han der, så han der, så en liten vri, så han der, og så ble den vrien vridd om igjen. Det er så ufattelig forutsigbart at det ikke er morsomt engang. At alle døde på slutten driter jeg i, fimen var jo heldigvis over uansett.

 

Lenke til kommentar

post-143771-0-54677800-1323383412_thumb.jpg

 

*SPOILERE FRA DEN FØRSTE THE THING I ANMELDELSEN*

 

THE THING (2011)

 

Jeg er en stor fan av Carpenter/Russel-filmen, og jeg er -ikke- en stor fan av remakes, prequels og oppfølgere generelt. At den er skrevet av fyren bak Final Destination 5 og Nightmare on Elm Street remaken og at det er nesten tretti år siden den første The Thing kom lover ikke helt bra, for å si det mildt. (btw jeg tar ikke med den originale filmen fra 1951 da den ikke har noe med denne filmen å gjøre.)

 

Men faktisk ble jeg svært positivt overrasket. I den første filmen fikk vi vite ganske lite om forhistorien til romvesenet, og strengt tatt var alt vi fikk vite at noen norske (!) forskere hadde funnet et romskip i isen, alle ble drept og "Det er ikke en bikkje! Det er en ting som imiterer en bikkje!" :p (sorry, måtte nesten ha den kommentaren med.) :p Det gir ganske mye rom for en forhistorie, men fra Hollywood? Det er lov å bli skeptisk, og ja, det er en del amerikanske skuespillere her. Men heldigvis er det en del norske skuespillere med her (blandt annet Varg Veum), og det er forklart på en logisk måte hvorfor det er amerikanere med her. (de hentet inn eksperter fra utlandet.) Og strengt tatt sa de i den forrige filmen aldri at det bare var norske forskere. Basen var norsk, men ikke nødvendigvis alle forskerne. Videre holder denne den forrige filmen seg ganske tro mot den første. De finner romskipet i isen, tar det med opp i basen (som minner mistenkelig om den norske basen i den forrige) og så videre. Det igjen er ikke bare bra.

 

 

På slutten er hele basen ødelagt, så de overlevende bestemmer seg for å dra til en russisk base i nærheten. Det kunne ha blitt en logisk oppfølger, men når "Lars og bikkja" er med helt fra start sier det seg selv hvordan ting "egentlig" vil slutte.)

 

 

Den forrige filmen fokuserte mye på paranoia, men det var nok av effekter også. Denne filmen fokuserer litt mindre på paranoiaen og litt mer på effektene og å skremme vettet av oss, men det vil jeg si er en bra ting. De kunne ha laget mer av det samme som før, men det kunne fort ha blitt kjedelig. Hadde de derimot laget en film som stort sett handlet om å sloss mot romvesener hadde det blitt kjedelig, så jeg vil si de fant en bra balanse. (og btw, for de som mener det er for mange romvesener, tenk litt på en viss Aliens...) ;)

 

Om jeg skal si noe negativt er det ikke noe Kurt Russel denne gangen, så det er en god del mindre badassnes her. Som vanlig har de en kvinnelig hovedperson, men i den forrige var det kun menn hele veien. (men ser vi helt tilbake til The thing from another world var det flere damer med der). Det kan bli litt rotete med noen amerianske folk, noen norske, en danske og en svenske. Det gjelder å være stødig i språk, med andre ord. :p Men dette er som sagt en forhistorie til den første og skulle foregå på en norsk forskningsbase, så det logisk at det er norske folk med her.

 

Alt i alt storkoste jeg meg med denne og vil si den var langt, langt bedre enn forventet. Nå trenger vi vel bare vente tretti år til på neste film. :p

 

Vurdering: 9/10 - Absolutt godkjent og vel så det.

Lenke til kommentar

 

THE THING (2011)

 

På slutten er hele basen ødelagt, så de overlevende bestemmer seg for å dra til en russisk base i nærheten. Det kunne ha blitt en logisk oppfølger, men når "Lars og bikkja" er med helt fra start sier det seg selv hvordan ting "egentlig" vil slutte.)

 

 

 

 

Hvis du ser utover i rulleteksten så forsetter filmen. Da ser man ett helikopter lande i den norske basen, en pilot komme ut å rope etter folk. Da kommer Lars frem, og også en bikkje kommer løpende i hundre å helvete. Lars kommanderer piloten inn i helikopteret, og de begynner å fly etter hunden mens Lars skyter etter den. Den slutter mao helt likt til hvordan originalen med Kurt Russell begynner.

 

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar

Har tenkt litt over den slutten. Jeg regnet med det var en happy ending med hun dama som siste overlevende menneske, men var hun romvesen? Vi så ikke fyren i bilen endre seg (tror jeg?), så kanskje han var mennesket? Da ville det i såfall ha ledet opp til en logisk oppfølger på den russiske basen. Men det var en forhistorie til den forrige filmen, så de måtte nesten ta med slutten/begynnelsen med Lars og bikkja også. En ting jeg synes det var litt rart Lars og bikkja var borte mesteparten av filmen bare for å dukke opp igjen på slutten, men det gjør strengt tatt ikke så mye. Jeg fikk i alle fall ikke følelsen av at det bare var lagt til for å glede fansen av den forrige. (og Lars var jo med ganske lenge uansett.) Men uansett var det en svært bra film jeg gjerne ser igjen flere ganger. Absolutt godkjent prequel. :)

Endret av vikingkylling
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...