Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

The Town

 

It's the apocalypse Every man, woman, child, chimp, monkey, dolphin, elephant, sperm whale, king cobera, comodo dragon, hedge hog, frog, iguana and penguin for them self.

 

Dette må være en av tegnene på en domme dag, ikke bare spiller Ben Afflick bra i en film, men han regisørte også filmen. Dette er ikke bra jorda er sikkert bare minutter unna å bli utslettet

 

Filmen er en veldig bra og ikke så alt for cliche heist movie, den har bra action og er heller ikke kjedelig i ikke action sener.

 

Karakterne er gode og intersange, spennende gjennom, og man vet ikke helt åssen det ender.

 

Ikke den ultimate heist filmen som HEAT, men helt klart en film som er verdig å bli nevnt sammen med HEAT.

 

8/10

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Easy A er smart som faen, sett den?

Ja, og den er grei nok. Og Kick-Ass enda bedre. Men Due Date er håpløs og Scott Pilgrim vs. the World var skuffende. Jeg konkluderer med at The Kids Are All Right er den beste av filmene. Både best laget og morsomst. Så jeg står på det at den er 2010s beste komedie.

Lenke til kommentar

Ghosts...Of the Civil Dead

 

Det var en film som skilte seg ut. John Hillcoats debut og med Nick Cave som bidragsyter både når det gjelder manus, musikk og skuespill. Filmen føler jeg tar for seg det det gode og det onde, ettersom det ikke finnes en hederlig protagonist - eller i det hele tatt en god rolle - gjennom hele filmen.

 

Filmen tar for seg livet i et maximum security prison, hvor fangene tvinges til total isolering etter en rekke voldelige utbrudd. Denne utviklingen fører med seg videre undertrykkelse og brutalisering av både fanger og fengselsvoktere, mens offentligheten blir utsatt for løgner. Alt for å rettferdiggjøre videreutbyggingen av fengselet til et "super-maximum security prison". På mange måter er den dystopisk. I tillegg er den jævlig. Enda verre at den er basert på en sann historie. I karakter kan Ghosts... minne veldig om A Clockwork Orange

 

Som en ekstra bra ting - Nick Caves skuespillerprestasjoner er fantastiske, noe jeg ikke sier som Cave-fan, men som forblåst av overraskelse over hvor kompetent han var som batshit insane nazi-psykopat.

 

Det er en veldig imponerende film, men utrolig "spesi". Ikke den beste jeg har sett i hele verden, men den har etterlatt meg med en følelse av å være en erfaring rikere. Det må jo være verdt noe.

 

(For dere som ikke er sarte i sjelen, sjekk ut: http://www.youtube.com/watch?v=q0SmHZV1Zks )

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

Kick-Ass, Scott Pilgrim, Easy A og Dude Date

 

Nå ville jeg satt de filmene du never der innen "teen comedy" sjanger, altså de er laget med humor som fokus og handling/hendelser skrevet rundt det. Mens "The Kids are all right" er mer et "adult comedy" der handling er skrevet først og humoren faller heller naturlig på plass.

 

Så de er i helt andre katagorier på en måte.

 

If that made sense...

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Jepp, derfor jeg spurte. Filmer som Caddyshack, Anchorman, Superbad og Airplane! fungerer fordi de tar utgangpunkt i noe interessant/morsomt, og lar deretter skuespillerne og manusforfatterne utfolde seg, improvisere og gjerne ta mange tagninger, og til slutt klipper man sammen de morsomste klippene til noe som ligner på en film. Slike filmer er, i min erfaring, de morsomste, men jeg vil ikke påstå at de er de beste. Filmatisk sett er det mye som mangler, og i enkelte filmer er handlingen direkte latterlig (Caddyshack, f eks, klippet vekk mesteparten av det som skulle være handlingen for å inkludere mer av Bill Murray, Rodney Dangerfield og Chevy Chase sine karakterer som egentlig bare var tiltenkt biroller). Da er det greit å kunne skille mellom de filmene som får deg til å le høyt, og de som er smarte og får deg til å humre samtidig som du får en god film servert (Dr. Strangelove).

Lenke til kommentar

Faster (2010)

 

Er det mulig? Dwayne Johnson i et action film igjen? Ikke noe Disney film? OMG!

 

For en god action film dette var! Dwayne har tydlig trent/bolet igjen og kommet i form, mulig pga hans Wrestling "comeback" er han også i ferd med å få tilbake hans badass image isteden for hans barnevennlig image...huff....

 

Filmen oser som et The Terminator clone. Driver (Dwayne) tramper og stormer mot hans mål som rene Terminator. Han prater lite, og fokuserer 100% på å hevne hans brors død.

 

Er fint mer handling i filmen. Vi følger 3 rettinger i filmen. Driver, Cop (som jakter han), og en leiemorder som har blitt hyret for å drepe Driver.

 

Det mest negative i filmen er leiemorderen. Vi følger med personen som om han er et viktig element i filmen. Men det hele føles helt meiningsløst og mer som et "filler" for å trekke ut tiden.

 

Kort, realistisk, men bra action. Historien er interessant, og rollene bra gjennomført.

 

Dette er ikke en action film som forsøker å være ekstrem, men heller levere et tilfredstillene underholdnings nivå, og det klarer den i god stil.

 

Bra jobba Dwayne, håper han forsetter med dette.

 

7/10

 

http://www.youtube.com/watch?v=Buf4_Crt27c

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Bra jobba Dwayne, håper han forsetter med dette.

 

En obskur bekjent inviterte på ostepop og den nye Fast & Furios-filmen med steinharde The Rock. Da verken Vin Diesel eller eksploderende biler dukket opp den første halvtimen skjønte jeg fort at nevnte bekjent burde holde seg enda mer i skyggen fremover.

 

Du bør forresten opplyse om at du gir 7/10 på Dwayne Johnson-skalaen.

Lenke til kommentar

Coffee and Cigarettes 2003

 

Jeg har ikke sett nok av hans filmer for å kunne dømme selv, men jeg kan jo alltids spørre: Jim Jarmusch sin beste? Dette er uansett flotte greier, spør du meg, men spurte du meg for 8 år siden ville nok svaret vært et annet. Manuset, om det fantes et, er til tider herlig humoristisk, og jeg hadde nesten klart å overbevise meg selv om at alt var improvisert, helt til jeg så scenen med Cate Blanchett. Dynamikken mellom karakterene er en fryd å bevitne, og det ble nok lekt mye i løpet av de 17 årene som ble brukt på å lage denne filmen. Visuelt sett er den heller ikke dum, med svart og hvitt i kopper og kanner, og ellers enkel men effektfull. Den bør oppleves, spør du meg.

 

http://www.youtube.com/watch?v=P_7uQsP2TBk

Lenke til kommentar

Obligatorisk med full pressekanne og tyvepakning hver gang jeg setter meg ned for å se den filmen! Om ikke hans beste, så definitivt helt der oppe (sammen med filmer som: Mystery Train, Night og Earth, Broken Flowers, Down by law, The Limits of Control; alle er mer eller mindre rimelig fantastiske).

Endret av blured
Lenke til kommentar

The Tourist

 

Så denne sikkert mye senere enn andre, men ryktene stemmer. Det er en ganske tam skuespillerprestasjon fra hovedrollene.

 

Det verste er at jeg skrev i min forrige minianmeldelse at Red, fulgte samme oppskriften som Knight and Day. Og det gjør søren meg denne filmen også, bare små variabler skiller dem. Men konseptet er det samme, hemmelig spion plukker opp en sivil person som hun/han tar med på reisen inn i et dødelig oppdrag. Krydres med litt humor, action, flotte miljøskildringer og kjærlighet.

 

Jeg syns det er seriøst oppsiktsvekkende at alle disse filmene er så like, og kommer på samlebånd nå. Før brukte jeg ordet "nesten", men nå er jeg rimelig sikker på at det har vært en slags utfordring, eller et veddemål blant noen regissører i Hollywood, om å lage den beste filmen av denne typen.

 

Terningkast 2

Lenke til kommentar

The book of Eli

 

Grei nok actionfilm (?). Jorden har gått under, så det er ikke så mange folk igjen. En fyr spaserer vestover med en bok han gjør alt for å beskytte, men andre gjør alt for å få tak i den. Det er kanskje ikke så vanskelig å skjønne hvilken bok det er snakk om. Akkurat dette syntes jeg var helt på tryne, men resten av filmen var ganske bra. Noen ting er direkte idiotiske og usannsynlige (fyren i hovedrollen er enten udødelig eller komplett idiot. Eller bare for treg i toppetasjen til å forstå at han burde ha dødd flere ganger), men alt i alt var det meget bra. Litt vel macho Denzel til tider, men det skader jo ingen. :) Lite pluss for Mila Kunis i en bra rolle. Dette er ikke helt That 70's Show. Men så hadde hun hovedrollen i American Psycho 2, da. :p

 

Vurdering: 6.5/10

Lenke til kommentar

True Grit

 

Når man leser historien rundt True Grit, er det en ganske så typisk western film. Hevn, ære og smart i kjeften. Hva som skiller True Grit derimot fra resten av sortemanget, er karakteriseringe, cinematografien og en knallsolid regisering.

 

Jeff Bridges gjør en solid rolle som Rooster Cogburn, med mange sleive ord og en prestasjon som kan være av Bridges sterkeste noen sinne. At han vant Oscar i fjor for hans prestasjoner i Crazy Heart skulle ikke legge noen dempere for han å vinne i år igjen for dette var solide saker.

 

Også vel å merke er Hailee Steinfeld som gjør en knall rolle som den kjeftsterke Mattie Ross, som til tross for sin harde ytre og store ord er en karakter med flere dimensjoner.

 

Og Matt Daemon gjør og en flott tolkning av Texas ranger LaBoeuf, men det merkes at han ikke er hovedrollen for hans karakter kommer ikke like sterkt frem.

 

Vel å merke er og musikken, som setter den perfekte tonen for den ville vesten, uten å komme i veien.

 

Alt i alt en meget sterk og god pakke, og til tross for sin nær 2 timer spilletid virker det som filmen er over før du vet ordet av det.

 

 

127 hours

 

Da jeg hørte historien rundt denne filmen var jeg naturlig nok litt skeptisk. Historien om en som sitter fast i en kløft i 5 dager høres ikke så spennende ut, og passer kanskje fint som en halvtimes show på Discovery. La deg ikke lure, dette er en meget solid film med meget solide prestasjoner både av hovedrolle innhaver James Franco og regisør Danny Boyle.

 

Det er vanskelig å gjøre en dypere omtale av filmen uten å faktisk avsløre for mye, så dette er en film jeg bare simpelt henn anbefaler flat out uten noe mer sagt enn som så. Om det er lite matcho av menn å "svette" på øyeplene når en ser film ja så får jeg bare være lite matcho.

 

Fantastisk film, A+ og hele pakken. Anbefales.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...