Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Driver å "oppdaterer" filmbloggen min http://www.hillefoto.no/film/

 

Litt sent ute, men her kommer vertfall,

 

The Social Network (2010)

 

Her har vi historien om Facebook, kanskje ikke slik Zuckerberg selv ville fortalt den, men ihvertfall en veldig interessang og underholdende en. Vi følger Zuckerberg og Saverin fra de var to nobodys på college til å bli to giganter innen IT verden. Fra å være et college prosjekt for å skaffe seg damer til å bli verdens mest besøkende nettsted. Hat, forakt, vennskap, arroganse og nerder er noen stikkord fra filmen. Den byr på en utrolig interessant historie som man lett blir forfengt av. Man trenger absolutt ikke å være ivrig facebookbruker for å bli engasjert i filmen. Skuespillet er av ypperste klasse, og folk trenger ikke å deppe om Jesse Eisenberg stikker av med Oscaren. Han leverer en fantastisk rolle.

Facebookentusiast eller ikke, dette er en film du absolutt bør få med deg.

 

10av10.jpg

Lenke til kommentar

Okay...

 

Da får vi se litt..

Konklusjon (in before execution): USA har ikke noen egen kultur.

Nei, de har ingen særegen og homogen kultur slik vi har, men det utelukker da ikke at de har kulturer hentet fra store deler av verden. Amerikanere er i stor grad som du vet utflyttede europeere og jeg velger da å tro at en viss kulturtilhørighet har blitt overført fra generasjon til generasjon. Selv om ikke HELE nasjonen har et forhold til troll, så betyr det ikke at en gruppe kan relatere seg til myten. Selv i Norge har vi et lignende demografisk fenomen i Lange flate bæller :roll:

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Det virker ikke som at amerikanerne har kultur fordi vi tar alle de beste delene og bruker de selv. Både kinesisk mat slik vi kjenner den i dag og tex-mex er amerikanske oppfinnelser, men de er på ingen måte eksklusivt amerikansk. At vi låner idéene deres på en måte ingen andre gjør (jeg tror ikke grekerne eller australere tenker "Brunost? I LOVE IT, det er nå nasjonalretten vår!") fører til at kulturen virker veldig utvannet utenifra.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg husker fra O-fag finnes det noe som heter Indianere, eller Native Americans. Sist jeg sjekket har disse noen hundre år med særegen kultur som strekker seg langt forbi tex-mex og fastfood.

 

Legend of the Guardians: The Owls of Ga'Hoole

 

Med utgangspunkt i en fantastisk setting og en fin-fin eventyrsetting har Zack Snyder, mannen bak det fantastiske eventyret (jeg mener det er et eventyr) 300, klart å bomme på en ganske enkel sjanger.

 

Filmen har noen fantastiske øyeblikk, men alt i alt er den for enkel som et eventyr for voksne. Handlingen går i rykk og napp med harde overganger i stemning. En enkel og søt historie er prøvd endret til noe større, med et heller halvgodt resultat.

 

Kort og godt: Ikke like givende for voksne som for barn. Jeg vil heller Narniaom man ønsker å se magiske dyr i rustning.

Lenke til kommentar

@cbastus: Hva har indianerne (native americans) med USA å gjøre? De var en mildt sagt viktig del av nord-Amerika, men har blitt jaget bort og nesten utryddet. I våre dager er det alt for få igjen av dem, og de har ikke akkurat en viktig posisjon lenger. Det er mye av det samme som i f.eks Australia og New Zealand. Selv her i Skandinavia har vi mye at det samme med samene. Bare fordi et folkeslag bodde i et land først betyr det ikke at de har noe de skulle ha sagt lengre. Overmakten hersker, dessverre. For å si det på denne måten var det en del oppstyr da Obama ble valgt til president fordi han er halvt afro-amerikaner. Men når var sist de hadde en native american i en viktig posisjon i politikken? Kan du seriøst se for deg en native american som president i USA? Det kommer nok aldri til å skje.

Endret av vikingkylling
Lenke til kommentar

Selv om ikke HELE nasjonen har et forhold til troll, så betyr det ikke at en gruppe kan relatere seg til myten.

Tenker du på etterkommerne av de utvandrede nordmennene? Hvor mange utgjør de i dag egentlig? Anyway, alle kan vel relatere seg til myten på en måte uansett.

 

At amerikanerne ikke skal ha en egenutviklet og særegen kultur virker for meg som et veldig merkverdig utsagn. Se på mat, musikk og sport etc.

Greit nok. Men det ligger kanskje i at det er såpass nytt alt de har. De har ikke noen genuin, gammel kultur. Da må man inn på the natives. Og vi vet jo hvordan den kulturen har blitt verdsatt.

 

Det virker ikke som at amerikanerne har kultur fordi vi tar alle de beste delene og bruker de selv.

Nja, jeg vil heller skylde på globalisering og kulturimperialismen de har bedrevet. Men jeg ser poenget.

 

Kan du seriøst se for deg en native american som president i USA? Det kommer nok aldri til å skje.

Når en kvinnelig president virker ganske fjernt så skjer nok ikke det heller på ei stund nei. Det hadde vært rettferdig i det minste.

Lenke til kommentar

@cbastus: Hva har indianerne (native americans) med USA å gjøre? De var en mildt sagt viktig del av nord-Amerika, men har blitt jaget bort og nesten utryddet. I våre dager er det alt for få igjen av dem, og de har ikke akkurat en viktig posisjon lenger. Det er mye av det samme som i f.eks Australia og New Zealand. Selv her i Skandinavia har vi mye at det samme med samene. Bare fordi et folkeslag bodde i et land først betyr det ikke at de har noe de skulle ha sagt lengre. Overmakten hersker, dessverre. For å si det på denne måten var det en del oppstyr da Obama ble valgt til president fordi han er halvt afro-amerikaner. Men når var sist de hadde en native american i en viktig posisjon i politikken? Kan du seriøst se for deg en native american som president i USA? Det kommer nok aldri til å skje.

 

Ville ikke være for sikker på det. Tror det godt kan hende en NA kan bli president en gang.

 

Dessuten: Kultur i denne sammenheng går vel på gamle sagn og myter. Som feks "troll" her i Norge.

Det er ikke snakk om moderne kultur hverken i Usa eller andre steder. Så henvisningen til

NA er relevant nok. Og den er mye mer med på å prege Amerikansk kultur generelt, enn feks samer her.

En stor del av navnene på steder, stater osv er basert på native-amerikanske navn.

Lenke til kommentar

Selv om ikke HELE nasjonen har et forhold til troll, så betyr det ikke at en gruppe kan relatere seg til myten.

Tenker du på etterkommerne av de utvandrede nordmennene? Hvor mange utgjør de i dag egentlig? Anyway, alle kan vel relatere seg til myten på en måte uansett.

Det er like mange av norsk herkomst i USA som det er nordmenn i Norge. I tillegg kommer de andre nordiske landene som i alt utgjør omtrent 12 millioner av de drøye 300 millionene. Som du selv påpeker: man kan da pent relatere seg til en slik myte selv om man ikke er oppvokst med trollmyten. Filmen kan nå uansett lykkes i Minnesota og North Dakokta.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

"I have a competition in me. I want no one else to succeed. I hate most people."

 

Ja, hva skal man si om There Will Be Blood. En film omtalt som årets, tiårets og århundrets beste. En film som har mottatt haugevis og haugevis med ros sammen med drøssevis av filmpriser, både nominert og vunnet. Daniel Day-Lewis har blitt lovprist for sin rolle som oljebaron Daniel Plainview. Paul Thomas Anderson oppnådde sin perfekte film. Dette er bra sier de fleste. Dette er annerledes sier andre. Dette er kunst sier kritikere. For ja, denne filmen er bra, annerledes og kunstverdig. Den gir oss mot og hat, lykke og ulykke, visdom og grådighet, religion og motgang. Alt i en og samme film. Med Upton Sinclairs roman Oil! fra 1927 som utgangspunkt er dette avgjort et gjennombrudd som preger filmhistorien stort med rikelige porsjoner av episk kvalitet.

 

Vi befinner oss nemlig på begynnelsen av 1900-tallet hvor olje er verdt gull. Geografisk er vi i den sørlige delen av Amerika der vi fra start til slutt følger en manns jakt på rikdom. Denne mannen heter Daniel Plainview og er en såkalt prospekter som oppdager olje. Han etablerer et lite boreselskap og jakten på det sorte gull tar fatt for fullt. Etter en ulykke som rammer en kollega under boringen, tar Daniel ansvaret for guttebabyen hans H.W (Dillon Freasier) og gjør han til sin partner. År går og vi når nå ut til de store landområdene og investorene som skal spres gjennom Daniel og H.Ws oljesuksess. Den neste vi blir kjent med er Paul Sunday, spilt av Paul Dano, som kommer med beskjeden att California er rik på olje og at han kan få kjøpe området billig. Han tar imot rådet og møter tvillingbroren Eli Sunday, også spilt av Paul Dano. Her bosetter de seg og Daniel misbruker både lokalbefolkningen og sine egne verdier for å skape et oljeimperium å leve på. Daniel er en mann som ikke tar et nei for nei hvor motgang er hans bestevenn og egoisme er hans verste fiende.

 

Det er for meg ikke et eneste kjedelig eller dødt øyeblikk i filmen. Det er en blanding av det audiovisuelle, hvor bildet og lyden klinger i en perfekt harmoni. Jeg nevner særlig musikken som med sine noen langvarige episoder bryter med det "vanlige" filmspråket. Da mener jeg en skjærende og kanskje litt forstyrrende lyd som både høyt og lavt påvirker den skremmende atmosfæren. Det er en trengende konsentrasjon og besittelse over hele stemningen, miljøet og karakterene som jeg følger godt med på i de 158 minuttene filmen varer. Daniel Day-Lewis beviser nok engang at han er av dagens topprangerte skuespillere og er eksepsjonell og leverer igjen en original opptreden. Dette er rått og utsøkt som ikke bare gir oss historien om et oljeeventyr og en manns rike, men også innsikt i Amerikas kapitalisme, religion og røtter. Vi blir fortalt en av landets svarte hemmeligheter som skildrer hendelsene med en mektig og praktfull hånd. Dramasjangeren viser sin beste side med omfattende og emosjonelle virkemidler. Man vil helst fokusere på Daniel Day-Lewis sin fremhevende rolleprestasjon, men det er altså biroller rundt han som også mestrer kunsten å gripe fatt i karakteren med ren vanvidd. Jeg nevner da den fanatiske Paul Dano, som for min del stepper opp fra den uskyldige gutterollen og gjør sin så langt beste framførelse med gode og voksne trekk.

 

There Will Be Blood er en film jeg elsker og kommer til å tilbe så mye jeg kan. Opplevelsen gjør at man føler seg i en annen tilværelse. En tilværelse som skremmer og gjør godt. En mer sjelden, vanvittig og ekstraordinær film med så solid kvalitet skal du lete lenge etter!

10/10

"Drainage! Drainage, Eli, you boy. Drained dry. I'm so sorry. Here, if you have a milkshake, and I have a milkshake, and I have a straw. There it is, that's a straw, you see? You watching?. And my straw reaches acroooooooss the room, and starts to drink your milkshake... I... drink... your... milkshake!"http://www.youtube.com/watch?v=A2InFHoMmH4&feature=player_embedded

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...