Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Kill Bill Vol. 1

 

En utrolig kul film, masse action, masse blod, fantastisk musikk og bilde.

La også merke til at lyden var utrolig bra, jeg tenker ikke på Tarantino som en effekts mann, men lyden var virklig superb og dette var bare DVD ikke BD.

 

Men man må se japse versjonen, den er lengre og ganske mye blodigere, filmen er ca. 3 minutter lengre, og det er 3 minutter med bare mer blod, ikke bare er show down senen lengre men animasjon senene er lengre også.

 

Animasjonen er også et kapitel for seg selv, den ser så bra ut, man ønsker at den aldri slutter..

 

Den nest beste hevn filmen laget.

 

9.5/10

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Drunken Master (1978)

 

Dette er en film jeg har vokst opp med. Som jentunge på 80-tallet med to eldre brødre som var bitt av kampsportbasillen, så var dette en av mange Jackie Chan filmer jeg vokste opp med. Jeg har sett den utallige ganger og har den på DVD, men når NRK3 bestemte seg for å sende den i kveld, så fristet det med et gjensyn.

 

Hvorvidt det var NRK som trøblet eller våre signaler som var ustabile (sistnevnte er mer sannsynlig) vet jeg ikke helt, men filmen skiftet mellom engelsk dub og kinesisk tale flere ganger. Det er dub-versjonen jeg er vokst opp med, og interssant nok så er det ofte stor forskjell mellom de engelske replikkene og oversettelsen av de kinesiske. Jeg vet ikke hvilke som er mest korrekte, men jeg synes det var flott at NRK sendte den på kinesisk.

 

Filmen er i seg selv en klassiker, og er vel regnet av de fleste som Jackie Chans beste. For de som kun kjenner ham gjennom halvgode Hollywoodfilmer med varierende kvalitet, så kan jeg bare si at de har gått glipp av mye. Dette var også før de helgale stuntfilmene han gjorde på 80- og 90-tallet. Dette er en av de klassiske kampsportfilmene satt i "gamle Kina".

 

Selve produksjonen er dårligere enn hva vi er vant med fra dagens vestlige filmer. Skuespillet er melodramatisk og teatralsk, humoren er snodig, lyden er dårlig, historien er tynn og lydeffektene så overdrevne at de noen ganger blitt direkte komiske. Men ingenting av dette betyr noe, for det er ikke av de grunnene man velger å se en slik film. Denne ser man for å se Jackie Chan i sin glanstid, og for å se fantastiske kampsportscener. JC er vel så mye akrobat som kamsportutøver her (som i alle andre av hans filmer), og det er en fryd å se på. Minner meg om dans, vakkert.

 

Det er vanskelig for meg å gi en unbiased karakter til denne filmen, til det er mitt nostalgifilter og min interesse for JC-filmer for stor. Likevel er ikke dette en film for alle, til det er den for snever. Det er en kung fu-film, ingenting annet. Men innen den sjangeren er den svært god.

 

Karakter: 9/10

Endret av Tabris
Lenke til kommentar

Drunken Master (1978)

 

Hvorvidt det var NRK som trøblet eller våre signaler som var ustabile (sistnevnte er mer sannsynlig) vet jeg ikke helt, men filmen skiftet mellom engelsk dub og kinesisk tale flere ganger. Det er dub-versjonen jeg er vokst opp med, og interssant nok så er det ofte stor forskjell mellom de engelske replikkene og oversettelsen av de kinesiske. Jeg vet ikke hvilke som er mest korrekte, men jeg synes det var flott at NRK sendte den på kinesisk.

 

 

Utgaven NRK3 sendte, er den til tider omstridte re-releasen fra noen år tilbake. Den har kantonesisk lydspor, men pga. at de originale filmkopiene har ødelagt/dårlig lydspor her og der, er filmen dubbet til engelsk på de stedene som er ødelagte.

 

Uansett er faktisk dette lydsporet det beste jeg har kommet over på Jui kuen. Mandarin lydsporet på HKL utgivelsen er ikke like bra (HKL utgivelsen er også feil beskjært til 1.85:1 i stedet for 2.35:1 som den er spilt inn i), og de forskjellige english dub sporene er forkastelige...

Lenke til kommentar

Det jeg vet, er at verken mandarin lydsporet fra HKL eller det kantonesiske som har engelsk her og der, er det originale lydsporet. Det finnes derimot på en fransk(!) utgivelse fra 2004...men som skal ha dårlig bildekvalitet og ingen engelske subs.

 

Det er også en HK utgivelse fra 2004, som har både det originale kantonesiske lydsporet, mandarin lydspor og ett kantonesisk som har blitt dubbet på kantonesisk der de originale delene manglet (og er på engelsk på den som NRK viste).

Men det er vel noen kantonesiske dialoger som er tatt bort, og noen deler i mandarin på extended scenes, så det blir ikke ordentlig bra uansett. Har ikke skaffet den utgaven pga. at mange mener at det er ødeleggende.

 

La oss håpe på en ordentlig restaurert HK Blu-ray utgivelse, med riktig lydspor, riktig aspect ratio og fornuftige engelske subs! ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror det er HKL-utgaven jeg har på DVD. Vet du om det er det originale lydsporet (dvs: oversettelsen av det) eller den engelske dubben som er nærmest manuset?

I så godt some alle tilfeller er undertekster nærmere den ekte oversettelsen enn dubben. Dubbene er i større grad laget for å passe hvordan de snakker like mye som hva de sier.

Lenke til kommentar

Å ha et lesbe par som foreldre er ikke alltid like lett, men det virket som det var fort gjort å lage en såpass skuffende film som akkurat dette.

 

The Kids Are All Right er også med i Oscar-løpet med sine 4 nominasjoner hvor Annette Bening og Julianne Moore har teamet seg opp som det lesbiske paret Nic og Jules som med sine to barn Joni og Laser, spilt av Mia Wasikowska og Josh Hutcherson, lever et normalt familieliv. Dette forandres når barna møter sin biologiske far og donor Paul, spilt av Mark Ruffalo, som er far til begge kidsa. Det vil si at Nic og Jules begge har født hver sin unge med samme sæd. Vi følger altså da prosessen med at familien kommer tettere på deres donor og pappa hvor lyster, krangler og konflikter oppstår, et trekantdrama mellom Nic, Jules og Paul graver seg gradvis opp til overflaten.

 

Jeg liker familiestilen over det hele med litt annerledes og småinteressante karakterer, men plottet viser seg å være bare helt middels. Dette mener jeg på grunnlag av at et slik type oppsett har man på en måte sett en del ganger før. Filmen har uten tvil et velspilt skuespill, nevner da særlig Annette Bening, Julianne Moore og Mark Ruffalo. De er gode på hva de driver med, men det er ikke alltid det er like underholdene. Filmen holder en solid lengde på litt over 100 minutter og bruker duoen Benning og Moore som historiens kjerne. De yngste er helt greie og viser seg bedre og bedre fram i lyset som dyktige og profesjonelle skuespillere. For ja, denne var litt skuffende. Jeg hadde sett for meg en litt morsommere utvikling. Det var til tider litt humoristisk, men mesteparten av filmen var bare ok drama med litt livligheter her og der som moret bare bittelitt og kjedet mest.

 

Jeg ser ikke for meg at denne vinner så veldig mye på Oscar-utdelingen, men et dramatisk, lystig og småvittig skuespill har den. Gode skuespillere, middelmådig fortelling. Dog Annette og Julianne tar seg veldig godt ut som lesbiske da.

04/10

http://www.youtube.com/watch?v=bdDSqgZ87fM

Endret av .........
Lenke til kommentar

Kill Bill Vol. 1

 

En utrolig kul film, masse action, masse blod, fantastisk musikk og bilde.

La også merke til at lyden var utrolig bra, jeg tenker ikke på Tarantino som en effekts mann, men lyden var virklig superb og dette var bare DVD ikke BD.

 

Men man må se japse versjonen, den er lengre og ganske mye blodigere, filmen er ca. 3 minutter lengre, og det er 3 minutter med bare mer blod, ikke bare er show down senen lengre men animasjon senene er lengre også.

 

Animasjonen er også et kapitel for seg selv, den ser så bra ut, man ønsker at den aldri slutter..

 

Den nest beste hevn filmen laget.

 

9.5/10

 

 

Hvordan vet man hvilken versjon som er hva? Men hvis det bare "blod" kan jeg ikke helt se the big deal.

 

Har ikke sett Kill Bill filmene siden de var aktuelle. Og syntes de falt igjennom med for mye useriøst tull. Men kanskje på tide gi den et forsøk til.

Lenke til kommentar

Her var mine frustrasjonsinntrykk av Moby Dick 2010. Den var så annoying dårlig at jeg måtte stoppe flere ganger.

 

Det jeg ikke skjønner er at folk klarer å lage CGI som ser ut som en spillcutscene fra 1998 i 2010.

Og den er der HELE tiden..når man ser ubåten fra utsiden i vannet i starten ser det ut som en 1995-videosnutt fra et ubåtspill..helt tåpelig. Hvis de ikke kan lage skikkelig grafikk, bør de heller la være, og bruke modeller og plast/gummimonstre som de gjorde i b-filmer på 70 og 80-tallet.

 

Når kameraet zoomer inn på øyet til hvalen, er det så få polygoner at man ser wireframe-grafikken, øyet ser rett og slett blokkete ut istedet for rundt. Wæh. Quake 3 klarte å få runde overflater allerede i 1999, da må for pokker en film greie det i 2010.

 

Bildet på coveret er en homage til Jaws-coveret, men ingen slik scene skjer noensinne i filmen. Nok en skuffelse.

Produsentene har gjort så dårlig research at et moderne ubåt-crew går i US Rangers-uniformer i ubåten, og hvalen endrer størrelse hele tiden fysisk. I en scene kommer de inn på GRUNT vann, og likevel klarere denne 150 meter lange hvalen å jage dem i vertikal retning. Tragedie. Og hvor ofte har en kar med ett bein og en arm klart de harde physicals-testene for å bli kaptein i den amerikanske marinen? Hardly ever.

 

For å ikke snakke om alt det andre tullet som dukket opp. F.eks. at tårnet på en ubåt er bare 2 meter høyt så folk kan stå på dekk og de i tårnet være en halvmeter over dem..ser man f.eks. Hunt for Red October er tårnet mange mange meter over dekk.

 

De tok opp periskopet under vann, som er umulig på en virkelig ubåt

 

En 150m lang hval kan plutselig glidefly 50 meter gjennom lufta, OVER land.

 

Atombomber som ikke gjør mere skade enn en liten håndgranat. Osprey-flyet fløy rett ved siden av detoneringen og mistet ikke et eneste instrument engang, samt holdt seg i lufta.

 

At helikopteret sitt maskingevær kunne treffe en ubåt mange meter under vann (siden hele tårnet var borte), og likevel riste ubåten som om det var depth charges som traff.

 

Vannminer som er cirka like tunge som en fotball

 

At en 150m lang hval kan angripe fra 90 grader vinkel undenfra på grunt vann..kanskje den boret seg 140 meter ned i bunnen først?

 

the list goes on and on..

[/quote

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Kill Bill Vol. 1

 

En utrolig kul film, masse action, masse blod, fantastisk musikk og bilde.

La også merke til at lyden var utrolig bra, jeg tenker ikke på Tarantino som en effekts mann, men lyden var virklig superb og dette var bare DVD ikke BD.

 

Men man må se japse versjonen, den er lengre og ganske mye blodigere, filmen er ca. 3 minutter lengre, og det er 3 minutter med bare mer blod, ikke bare er show down senen lengre men animasjon senene er lengre også.

 

Animasjonen er også et kapitel for seg selv, den ser så bra ut, man ønsker at den aldri slutter..

 

Den nest beste hevn filmen laget.

 

9.5/10

 

 

Hvordan vet man hvilken versjon som er hva? Men hvis det bare "blod" kan jeg ikke helt se the big deal.

 

Har ikke sett Kill Bill filmene siden de var aktuelle. Og syntes de falt igjennom med for mye useriøst tull. Men kanskje på tide gi den et forsøk til.

 

Det du merker er at det ikke er svart hvit, i show down senen, den er helt i farger hele tiden

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...