Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For min del blir oversvømming av blod på skjermen berre som eit dårleg verkemiddel for å få oppmerksomheita vekk frå det dårlige plottet eller den ikkje så flotte stemninga, typisk fjortisgrøssar.

 

Eg seier ikkje at SAW VII er ein slik type film, har aldri sett filmen, og uttaler meg om bruken av blod og gørr i alle filmar, ikkje nødvendigvis i SAW VII.

Lenke til kommentar

SAW VII

Okei, denne filmen har fått så utrolig dårlige tilbakemeldinger at jeg nesten blir forbanna. De går altså for å se en GRØSSERfilm på kino, og så for å anmelde den, og de sier at det er for mye blod. For mye blod? Hva faen? Det er jo en grøsser! Det er som å gå og se American Pie og si at det er for mye pupp.

 

Nei, det er en splatterfilm. Grøssere er noe helt annet.

 

- Grøsser: Prøver å skremme vettet av deg og trenger ikke ha blod, vold og så videre. Se for eksempel på den første Alien-filmen. Det er fint lite blod, drapene skjer off-screen og selv monstret dukker ikke opp før på slutten. Likevel er det en av de beste grøsserne noensinne.

 

- Splatter: Fint lite handling og stort sett bare en unnskyldning for å vise så mye blod som mulig.

 

[RECord]

 

[Rec], ikke [Record]. Et fint eksempel på en grøsser. Lite blod, men veldig skremmende.

Lenke til kommentar

SAW VII: Crime | Horror | Mystery

 

Om det er en "splatter-grøsser" eller grøsser spiller ingen rolle, det er fortsatt en grøsser. Splatter har aldri vært en sjanger for seg selv, bare en referanse, så teknisk sett er SAW VII en grøsser.

Det er ikke to forskjellige ting. Get your facts right!

 

Og derfor jeg skrev [RECord] var fordi filmen er mer kjent som "Record" i statene og UK.

Lenke til kommentar

The Fighter (2010) 8/10

post-38451-0-23223200-1295214428_thumb.png

Hvis jeg kunne gitt denne filmen karaktere ene og alene på grunn av skuespiller prestasjonen til Christian Bale så hadde det blitt en inner 10er.

Jeg har ikke allitd vært overbevist om denne mannens kaliber som skuespiller utenfor actionhelt/slick rollene men i denne rollen og et par andre er det bare å bøye seg i støvet. Sjelden har jeg blitt så imponert av denne karen selv om jeg har sett mye bra i senere tid.

 

Mark Wahlberg spiller hovedkarakteren men havner nesten litt i skyggen av Bales prestasjoner, men bare nesten. Dynamikken mellom disse er god og de fungerer godt som brødre i denne filmen.

 

Filmen omhandler en sann historie fra 80 tallet og utspiller seg rundt et par irske brødre fra en bokserfamilie hvor storebror har hatt "five minutes of fame" med de store uten å lykkes helt og hvor det nå er lillebror som forsøker å oppfylle drømmen. Det er historien om familiens og Micky Wards kamp mot flere elementer som står i veien for suksess. Ingen stor "rocky" aktig affære men alikevel en god film og verdt å se nesten ene og alene pga. Bales imponerende dypdykk i rollefiguren. Den tar ikke helt av slik man kanskje skulle ønske, men for meg var det en flott opplevelse uten å måtte høre på masse klisjeaktige oppspilte greier.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Twin Peaks: Fire Walk WIth Me

 

Dette er en prequel til TV-serien Twin Peaks der vi følger etterforskningen av Laura Palmers død. Denne filmen tar for seg å samle sammen noen løse tråder ang. hva som virkelig hendte. Til tross for dette bringer den ikke noe særlig nytt til TV-serien, men er alkivel verdt en titt. Tjaa.. hva skal man si, dette er Lynch, stemnings-skaperens mester. Jeg sitter nå med en veldig merklig følelse, en jeg ikke jeg kan huske å ha hatt siden jeg var rundt 10 år. Filmen føles egentlig veldig "tom", men dette er nok pga. at TV-serien var stappfull av karakterer og hendelser, mens filmen bare tar for seg en veldig spesifikk del av historien.

 

Verdt en titt om man har sett ferdig TV-serien, men på egne ben står den svært vinglete.

 

(Forøvrig så er Sheryl Lee særdeles vakker)

Endret av thadon
Lenke til kommentar

men jeg synes det er helt tåpelig av anmeldere å dømme filmen fordi det er mye blod i den.

 

Det kan bli for mye ost på en cheeseburger.

Men jeg elsker jo ost!!

 

Men ikke alle gjør det.

 

Og bare fordi man ser en film i en spesiell sjanger og vet hva man har å forvente så betyr ikke det at du kommer til å like det. Kritikere må jo se nærmest alt, og mannen/dama på gata kan bli dratt med av venner, kjærester eller rett og slett ikke ha noe bedre å gjøre. Bare fordi en grøsser har lov til å ha blod og at det er et vanlig sjangertrekk betyr ikke det at folk som ikke liker det, skal like det.

Lenke til kommentar

Megamind (2010) 8/10

 

En av de bedre mainstreak animerte filmene jeg har sett og vesentlig bedre enn "Toy Story 3" og "With a chance of meatballs". Eneste som var litt synd var at jeg ikke ventet på Blu-ray for her var det virkelig flotte detaljer til å være denne type film. Megamind synes jeg setter seg godt utenfor resten av "suppa" i denne dataanimerte Pixar/Dreamworks/Disney gruppen.

 

 

Hvilke andre filmer kan anbefales? Har ikke sett så mange i denne sjangeren i det siste annet enn siste Shrek, Toy Story 3, kjøttboller, 9, UP, dragetreneren. Blitt noe pga. gjennomsyn med barn, men savner de gode som Megamind.

Lenke til kommentar

Detective Dee and the Mystery of the Phantom Flame (2010)

 

Dette var en helt FANTASTISK opplevelse av et eventyr film! Jeg fikk en sikkelig "Indiana Jones" følelse, men uten all komedie greiene.

 

Det skjer et par mystisk død. Ja, sikkelig grusomme død spør du meg...de brenner opp fra innsiden ut..huff. Detective Dee blir ansatt til å hjelpe Empress Wu og riket til å finne svaret. Det er mer bak dette, men jeg vil ikke røpe noe mer enn det.

 

post-140267-0-01799900-1295296122_thumb.png

 

Vi blir tatt med på en utrolig reise med ånder og naturligvis masse martial arts kamp...av type Wire-Fu. Jeg er ikke fan av Wire-Fu, særlig når den er brukt på et overdrevet måte, men takket til verden vi blir pressentert til ER overdrevet, så passer det inn.

Kampenes Choreography (hva er det på norsk?) er meget bra utført, og jeg opplevde en del nye triks som jeg likte veldig godt.

 

post-140267-0-11970500-1295296132_thumb.png

 

Alt er praktfult utført, og joda CGI nivået er litt lav. Men den gjør jobben å gjengi omgivelsene og å fortelle handlingen. Jeg ble dratt rett inn i filmens verden (noen en film som dette bør gjøre), og hadde ingen problemer med effektene. Faktisk så levde jeg såpass inn i det, at jeg glemte det til tider.

Om du er en person som ikke takkler å se på tydlig CGI, så bør du mulig unngå denne.

 

post-140267-0-47340100-1295296139_thumb.png

 

Skuespillingen er ganske bra, men mest av alt ble jeg imponert over filmingen. Alt er tydlig, og ikke noe overdrevet nære scener med masse risting som amrikanske filmer er smittet av.

 

 

Absolutt anbefaler denne til de som liker martial arts film, samt en heftig dose eventyr.

 

Fatter ikke at den har så lav rating på imdb, men men...

 

 

8/10

 

post-140267-0-99654500-1295296145_thumb.png

 

http://www.youtube.com/watch?v=B1LN656YUuU

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Scott Pilgrim vs. The World (2010)

Startet småkult, men endte katastrofalt. Utrolig teit. Den 'greia' som filmen prøvde på, fungerte ikke for meg. 4/10

 

Black Swan (2010)

Darren Aronofsky gjør det igjen… Natalie Portman's beste rolle noensinne. En ekstremt god psychothriller. Kanskje 2010's beste. 9/10

 

127 Hours (2010)

James Franco er en flink skuespiller. Filmen er god, men litt forutsigbar. Men jeg er ikke misfornøyd, den er jo ikke dårlig. Man må ta den for hva den er. 7/10

Lenke til kommentar

SAW VII: Crime | Horror | Mystery

 

Om det er en "splatter-grøsser" eller grøsser spiller ingen rolle, det er fortsatt en grøsser. Splatter har aldri vært en sjanger for seg selv, bare en referanse, så teknisk sett er SAW VII en grøsser.

Det er ikke to forskjellige ting. Get your facts right!

 

Og derfor jeg skrev [RECord] var fordi filmen er mer kjent som "Record" i statene og UK.

 

Morsom du. Splatter er ikke en sjanger? Det er vel ikke slashere heller? Eller monsterfilmer? Thrillere? Sci-fi? :p

Lenke til kommentar

127 Hours (2010)

James Franco er en flink skuespiller. Filmen er god, men litt forutsigbar. Men jeg er ikke misfornøyd, den er jo ikke dårlig. Man må ta den for hva den er. 7/10

Selvfølgelig er den forutsigbar. Det er jo en kjent historie fra virkeligheten.

 

Her er virkelighetens Aron Ralston

 

 

aronralston.jpg

aron-rock.jpg

 

 

 

Edit: Bildene satt i spoiler for de som absolutt ikke skjønner hva som kommer til å skje.

Endret av Mumsen
Lenke til kommentar

Tears of the Sun

 

På ingen måte en perfekt film, den har flere feil, den største av dem at den er en klassisk kliche hollywood film, det er bare en veldig godt laget en.

 

Filmen har lagt mye mye inn i å få riktig utstyr, jeg dette er så små ting at jeg ikke legger merke til dem, jeg måtte lese meg til det, små ting som at flamedemperen på M4ene er riktige og ikke feil som de ofte er i filmer, en annen er Sniper M25 rifla, den er faktisk som de ekte basert på M14, eneste måten man kan se det på er at selectoren er tatt bort fra rifla, da de orginale M14 hadde både semi og full auto, tok man å fjernet selectoren så den ikke kunne settes på full auto, men man kan fremdeles se der selectoren var, dette viser at det er en M25 basert på M14 og ikke en basert på sivilie M1A.

 

Helikopterne er de korrekte sea hawkene og ikke sivile eller hær baserte black hawks.

 

Sånne små ting er kult, filmen er en action film ikke en krigsfilm og her er problemet akurrat som Rambo 4 prøver filmen å forhøye seg selv, ved å vise jævlige saker mennesker gjør med hverandre, Rambo 4 viser Cambotjsa mens denne viser afrika. Problemet er at når du ser på en action film, vil du ikke bli nedstemt av å se på faenskap, du skal sitte i soffaen og si FUCK YEAH, kick ass, du skal ikke sitte å gråte over krigsforbrytelser. Skaperne av filmene har sikert gode intensjoner, og vil vekke seerene til hva som skjer disse stedene, men seriøst, en action film er ikke måten å gjøre det på, folk går ikke til action filmer for å gråte av faenskap, de går til filmene for å juble av faenskap.

 

Det er dette som er forskjell på action fylte krigsfilmer og action filmer, ser man på action filmer skal man bli revet med i øyeblikket man skal heie på heltene og smile når slemmingene får som de forsjenter, en krigsfilm skal vise de ektreme tingene soldater og sivile gjennomgår i krig, forskjellen er hårfin, og det er ikke vansklig å finne krigsfilmer som ikke gjør det riktig og ender opp som bare en action film, og Tears of the sun og Rambo 4 er action filmer som prøver å være krigsfilmer.

 

Nok rant and rave, filmen er en matcho action film, med en del kliche one liners, men også noe kule klishe one liners, liker spesielt Cowboy the fuck up, teknisk er filmen utrolig bra, fra kavalitet på lyd og bilde(ser den på bluray) til utstyr brukt av skuespillere, det er bare synd at filmen lider av litt splittet persjonlighet, den prøver å være noe den ikke er, noe som er synd.

 

Som en "krigsfilm" funker den ikke, den er ikke seriøs nok, du kjøper ikke de forferdlige senene, du er bare ikke i stemming til å bry deg om senene, som action film er den veldig kul og testosteron fylt, ikke så mye action, men den som er er bra.

 

7.4/10

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...