Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Toy Story 3

 

Det tok litt tid, men nå har jeg endelig sett den tredje Toy Story-filmen. Litt synd å si det, men det var ikke verdt ventingen. Teknisk sett er den bedre enn de to første. Bildet er bedre, animasjonene er bedre og så videre. Problemet er at sjarmen mangler fullstendig denne gangen. Historien er ganske teit, karakterene kjedelige og plottet usedvanlig forutsigbart selv for en sånn film. De to første er bra komedier, men jeg lo ikke en eneste gang gjennom hele filmen. Det er vanskelig nok å strekke konseptet til en oppfølger, men til tre filmer blir det for tynt. La oss inderlige håpe det ikke blir enda en film. Toy Story 3 skulle være den siste filmen, men det skulle jo ikke bli en Pirates of the Caribbean 4 heller. Det er kun pengene som styrer. Forbanna kapitalisme.

 

Vurdering: 4/10

Lenke til kommentar

 

 

Tangled

 

En ny animasjonsfilm fra Disney i samme stil som Toy Story, Ice Age, Shrek og alt det der. Denne gangen er det historien om Rapunzel som skal til pers. Veldig kort fortalt blir en prinsesse født med magisk hår, så en ond dame kidnapper babyen og putter henne i et høyt tårn. Her blir prinsessen holdt fange og er helt avsperret fra resten av verden. Så lenge det varer. Men når en fyr havner i tårnet ved en tilfeldighet forstår Rapunzel endelig at hun ikke kan sitte i tårnet hele livet, så hun stikker av. Resultatet blir rent kaos, så klart.

 

Helt siden den første Toy Story-filmen har jeg vært interessert i slike CGI-filmer, men det har vært mye opp og ned på kvaliteten. Selv Toy Story 3 var ikke det helt beste, for å si det mildt. Shrek er en klassiker, men jeg gadd ikke se ferdig Shrek 2 og har ikke vurdert Shrek 3 og 4. En av hovedgrunnene til hvorfor jeg synes Toy Story og Shrek fungerer så bra er fordi det er så mange morsomme karakterer og en ganske absurd verden de lever i, men av samme grunn er "seriøse" filmer med mennesker i hovedrollen mer eller mindre dømt til å feile.

 

Og så har vi Tangled, eller "To på rømmen" som den heter på norsk. Det er vanlige mennesker i en mer eller mindre vanlig verden, så strengt tatt burde det ikke fungere. Det er null magi bortsett fra håret hennes, null absurde skapninger, en ganske troverdig verden og så videre. Hele "historien" går ut på at kongen og dronningen setter i gang et lysshow hvert år på bursdagen til Rapunzel, så hun vil se det på nært hold. Det er med andre ord en ganske tynn historie som ikke burde ha fungert til en hel film på en og en halv time. Men av en eller annen grunn fungerer det faktisk veldig bra. Greit, det er mange klisjéer, og greit, det er forutsigbart. Men det er veldig lett å like karakterene, og det er veldig lett å bli engasjert i historien og karakterene. Jeg storkoste meg gjennom hele filmen og setter den nesten helt oppe med Toy Story, Shrek og Ice Age. Nesten.

 

Det som trekker ned er at det er mange sanger her, og de fleste varer alt for lenge. Nå har det alltid vært litt synging i slike filmer, men det er flere og lengre sanger i Tangled enn i de fleste andre. Jeg har ingenting i mot en og annen sang, men i denne ble det litt for mye av det. På den annen side er historien svært tynn, så de var vel nødt til å finne på noe for å dra det ut så mye som mulig. Sånn sett er det bare de slengte på noen bra sanger i stedet for å gi oss de samme vitsene om og om igjen. Noen vitser er jo i reprise, men stort sett holder de det gående med mye variasjon.

 

Vurdering: 7.5/10 (jeg trekker et poeng pga for mange og lange sanger.)

 

(edit: btw jeg fant det bildet ved en tilfeldighet, så ikke tenk for mye på tittelen der. Den engelske tittelen er Tangled. Den norske er såvidt jeg vet det tragisk kjedelige "To på rømmen." Gå for den engelske, med andre ord.) :p

Endret av vikingkylling
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fuck det, får ikke sove nå. Skal jeg legge meg må jeg pusse tennene, skal jeg pusse tennene så må jeg se i speilet. Og det skjer ikke. Nei, jeg slenger på 127 Hours i stedet.

 

I hvilken form og i hvilken kvalitet har du den i?

Registrerer at vi må vente til den 11.02. for norsk release.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fuck det, får ikke sove nå. Skal jeg legge meg må jeg pusse tennene, skal jeg pusse tennene så må jeg se i speilet. Og det skjer ikke. Nei, jeg slenger på 127 Hours i stedet.

 

I hvilken form og i hvilken kvalitet har du den i?

Registrerer at vi må vente til den 11.02. for norsk release.

 

 

Det er nok Dvd Screener.

Lenke til kommentar

Jack Goes Boating (2010)

 

Bra "voksen" romantisk komedie. Filmet på en "independent" stil. Humoren er mer naturlig en presset inn som på fleste ungdoms komedier.

 

Hadde en Woody Allen følelse over det hele.

 

En film som ligger i hode etter å ha sett den. Masse bra synspunkter på forhold og kjærlighet og hva slaks menneske du vil være.

 

7/10

 

http://www.youtube.com/watch?v=Q1BwBhk9nqM

Lenke til kommentar

Jeg har ingenting imot piratkopiering, men når det er snakk om å se filmer man har ventet på lenge, filmer som sannsynligvis er over gjennomsnittet gode, så skjønner jeg ABSOLUTT ikke hvordan man kan nøye seg med selv den beste screener. Hvis man pleier å se film på laptopskjerm så har det kanskje mindre å si, jeg vet ikke.

 

Jeg klarte å motstå fristelsen og vente med å se Enter The Void på hjemmekinoanlegget til den var ute i 720p, og det samme har jeg tenkt til å gjøre med 127 Hours, Black Swan og en del andre filmer som har vært diskutert i denne tråden i det siste og tydeligvis også sett på diverse forskjellige måter.

 

Regner med de fleste som måtte føle seg truffet av dette tenker "jeg gir vel faen i deg og hva du mener", men jeg følte for å si det allikevel. Dagesvis med lesing om filmer jeg gleder meg ekstremt mye til å se, men som jeg i mine øyne ennå ikke har mulighet til å nyte gjør meg lettere frustrert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...