Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Srpski film

 

Drøyt. Kan ikke komme på noe drøyere jeg har sett. Ellers ikke noe særlig spennende eller overraskende historie.

 

4/10

 

Den engelske tittelen er "A serbian film". Den er kanskje lettere å finne. :)

Får jo samme resultat når man googler den engelske og den orginale tittelen så ser ikke poenget.

 

* Noen av oss får filmer fra andre steder enn piratbukta.

* Hvem gidder google når man leser om en film i et blad?

* Ser man en film i butikken er det litt teit å gå hjem og goggle tittelen.

ovs

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eh... Ser ikke sammenhengen mellom at jeg skriver orginaltittelen fremfor den engelske og piratbukta. Filmen kan forøvrig kjøpes både på amazon, play og platekompaniet.

Har jeg sagt at man skal google når man leser om en film i et blad eller om man ser en film i butikken? Jeg snakker om den mini-anmeldelsen jeg skrev på nettet. Tar knapt 3 sekunder å google tittelen for å få greie på hva den engelske er om man på død og liv trenger den når man allerede sitter på nettet.

Lenke til kommentar

Det er mye rart man kan krangle om.

 

Siden det er kosher å anmelde serier i denne tråden her tar jeg en kjapp gjennomgang av noe jeg har sett den siste tida:

 

Sons of Anarchy (Sesong 1 & 2)

 

Storartet bikerunderholdning. Tar noen episoder før det setter seg, men halvveis ut i førstesesongen får man lyst til å hive på seg lærbuksene og melde seg inn i den lokale Hells Angels gjengen. Jeg er ikke helt fan av hovedpersonen Jax, men karaktergalleriet rundt er noe av det sterkeste jeg har sett.

 

24 (sesong 2)

 

Ca 80 % fantastisk og 20 % ræva. Heldigvis kan man spole på en rewatch. Et ganske gutsy plot for en nettverkserie med tanke på at det kun var ett år etter Bin Laden lekte rivningsekspert på Manhattan.

 

Bored to Death (sesong 1)

 

Jason Schwartzman har en kjip sveis, en stusselig attitude og er generelt sett lite morsom. Det er en dårlig start på en slik komiserie. Heldigvis har serien en hasjrøykende Ted Danson, og episodene mot slutten gjorde at jeg nesten vurderte å investere tid i sesong 2.

Lenke til kommentar
prat om Srpski film / A serbian movie
Jeg finner ikke filmen på IMDb, noe som ofte er første skritt for meg før jeg ser en film, i motsetning til å lete den opp i blader, filmsjapper eller nettbutikker.

 

Noen som har en link?

 

Edit: takk, Ginecólogo Necrolamedor. Fler enn meg som ikke finner tittelen når man søker på IMDb?

Endret av thesinner
Lenke til kommentar

The Social Network

 

Fikk endelig sett denne i kveld, og det var en flott opplevelse, men den nådde ikke helt opp til de høye forventningene jeg hadde. Det meste har vel allerede blitt sagt om denne filmen, den har et dritbra manus med ekstremt høyt tempo som er en fryd å se/høre på. Jeg synes også det var interessant å bli fortalt historien om oppstarten av noe så stort som Facebook. Filmen var stor inspirasjon til entrepenørskap, jeg må faktisk si jeg kjenner igjen litt av den samme ånden i miljøet ved universitetet jeg studerer ved nå. Sikkert flere andre som nærmer seg slutten av studiene som har tenkt på det samme.

 

Så over til det lille som skuffet meg. For det første, I Dovregubbens Hall under roscenen var totalt skivebom! Distraherte meg helt fra resten av scenen og er tragisk nok det eneste musikalske innslaget jeg husker nå, 4-5 timer etter jeg så filmen.

 

Den største svakheten ved filmen synes jeg som vanlig med sånne filmer er at den så åpenbart kunne vært så innmari mye bedre. Tenk så mye mer hardtslående det som skjedde mellom hovedpersonene kunne vært om vi hadde fått tid til å bli enda bedre kjent med karakterene! Når det gjelder historier som denne, som både er basert på en sann historie og foregår over lang tid (år) burde man enten lage en lenger film eller droppe hele greia.

 

Men alt i alt en flott film med bra manus, solid replikklevering og en elskbar stemning av typen "datanerder blir millionærer fra gutterommet".

 

8/10

 

 

Så forresten Piranha 3D i 2D kveld også.

 

Så dårlig at den blir morsom + mye lettkledde kvinns.

 

"Wet t-shirt... Wet t-shirt!"

 

lol

 

4/10

 

 

Jeg har hatt lyst til å skrive en ordentlig anmeldelse av Enter The Void siden jeg så den også, men nå begynner det å bli så lenge siden at jeg tror jeg må se den igjen. Kanskje like greit. Det er virkelig en film som fortjener litt ettertanke og diskusjon. Det er også en film jeg synes det er ganske vanskelig å gi karakter eller rangere på noen måte, mest fordi den er så ulik alle andre filmer jeg har sett. Stalker er kanskje den som likner mest.

Endret av thesinner
Lenke til kommentar

Roscenen er et penselstrøk av genialitet fra Finchers side. Akkurat i det man er i ferd med å bli helt eggerøre oppe i tenkeboksen av all ra-ta-ta-ta-dialogen til Sorkin, bryter denne scenen opp alt og gir oss en mental pause man først etterpå skjønner at man trengte. Og så er man klar for 2 omgang av maskingeværpratet.

Lenke til kommentar

Inception

 

(Små spoilers)

 

Ja da har jeg endelig fått sett denne prisbelønnede filmen som alle snakket om i månedsvis. Jeg hadde egentlig ganske store forventninger til denne filmen, spesielt siden Leonardo og Joseph var ombord. I de første timene av filmen var hele greia ganske minblowing rett og slett. Måten det hele ble presentert på føltes veldig troverdig og tankevekkende, for å ikke snakke om de fantastiske effektene.

 

Problemet for meg oppsto vel først når de skulle utføre "mesterplanen" sin. Vi hadde bare så vidt fått pirket litt under huden på noen av karakterene også blir de bare slengt til side (Unntatt Leonardo). I den siste halvdelen av filmen drukner den nærmest i sin egen "smarthet" og forsøk på å gi oss noe "dypt". Det var et par interessante scener så klart, men stort sett var det bare så overdreven og latterlig action scener at jeg nesten ikke orket å se på, tenker da spesielt på vinter scenen.

 

Alt i alt en film med et jævlig interessant konsept, men som ender opp med å gi faen i alt av handling og karakter utvikling for å presentere sine ideer. Jeg fikk nesten litt intrykk av at noen, Regissør, manuskript samma kan det være, var helt opphengt i en ting og var villig til å ofre hele filmen for å bringe frem sitt budskap. Veldig synd at jeg ikke likte den og at filmen gikk den retningen den gjorde for den første timen var så sykt bra. Kan jo være at jeg liker den bedre etter å ha sett den et par ganger og latt den falle litt.

 

6/10

Endret av Carlgutt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bored to Death (sesong 1)

 

Jason Schwartzman har en kjip sveis, en stusselig attitude og er generelt sett lite morsom. Det er en dårlig start på en slik komiserie. Heldigvis har serien en hasjrøykende Ted Danson, og episodene mot slutten gjorde at jeg nesten vurderte å investere tid i sesong 2.

 

Hva med Zach Galifianakis da? Han er jo også en stor del av trioen. Han er definitivt en av de største grunnene til at jeg ser på.

Endret av .........
Lenke til kommentar

Synd for meg at jeg følte musikken bare distraherte istedet for å tilføre scenen mer genialitet.

Ble lettere distrahert selv av denne scena, og følte i øyeblikket for å pante panna godt ned i håndflata. I ettertid gikk det opp for meg at det i større grad var min nasjonalitet som tvang på meg skamfulle Peer Gynt-konnotasjoner. Faen ta Grieg for at hans verk er overspilt.

Lenke til kommentar

 

 

The Rocketeer

 

Jeg husker jeg gledet meg til denne kom på kino for tyve år siden, og på den tiden forventet jeg fint lite av filmer. Det å dra på kino eller leie en film på video var som regel viktigere enn hvilken film vi så. Men jeg mener jeg likte denne, så jeg har vurdert et gjensyn ganske lenge. Det kunne jeg egentlig ha spart meg. Back to the future er den definitive 80-tallsfilmen og et bra eksempel på at film og effekter kan holde seg over lang tid. Denne er ikke fullt så bra. Det er ikke direkte dårlig, men den har tapt seg veldig mye. Vi snakker en fyr som finner en jetpack og bestemmer seg for å bli en maskert superhelt og banke nazister. (det foregår under andre verdenskrig, btw.) Handlingen er litt for tynn, og siden fyren ikke er spesiell annet enn jetpacken er han ikke akkurat en superhelt heller. Han kunne vært spion, bortsett fra at han ikke spionerer. Faktisk aner jeg ikke helt hva han er for noe annet enn en tulling med maske og jetpack.

 

Trivia: En morsom detalj er en viss Terry O'Quinn som Howard Huges. Denne filmen er så gammel at han fremdeles har hår og bart. :p

 

Vurdering: 5/10

Lenke til kommentar

Hoop Dreams

Dokumentar om to svarte,unge, talentfulle, fattige basketballspillere i Chicagos ghetto som begge gjør alt de kan for å havne i NBA. Valget om å følge to forskjellige ungdommer, i samme posisjon, uavhengig av hverandre bidrar til å gjøre dette til en svært interessant dokumentar. Foruten ungdommene selv, er det også en del andre interessante karakterer i filmen som trenerne og den eldre broren som ønsker å leve drømmen han selv var nær ved å oppnå gjennom sin yngre bror. En av de beste dokumentarene jeg har sett på lenge.

 

10/10

 

The Other Guys

Typisk Will Ferrel film. Plottet er totalt uinteressant og ganske kjedelig i seg selv. Jeg ble likevel noe positivt overrasket, trolig delvis grunnet lave forventninger. Selv om plottet som sagt ikke er noe å skryte av som helhet var det flere scener og replikker som traff ganske bra og som fikk meg til å le, flere enn jeg hadde fryktet på forhånd.

 

7/10

 

Carlos

Mini-serie om livet til en av de mest kjente terroristene i nyere historie. Vi får servert solide skuespillerprestasjoner, en interessant og relativt historisk korrekt historie. Serien blir dessverre tidvis noe langdryg og mangler, overraskende nok med tanke på tema, litt spenning. Det er klart at man vet mer eller mindre hva som skal skje, men gode serier klarer å være spennende på tross av dette. Mulig dette skyldes at jeg ikke helt klarer å sympatisere eller identifisere meg med hovedkarakteren "Carlos" selv om Édgar Ramirez gjør en strålende jobb på mange forskjellige språk gjennom hele serien.

 

8/10

Endret av Geir M
Lenke til kommentar

SAW VII

Okei, denne filmen har fått så utrolig dårlige tilbakemeldinger at jeg nesten blir forbanna. De går altså for å se en GRØSSERfilm på kino, og så for å anmelde den, og de sier at det er for mye blod. For mye blod? Hva faen? Det er jo en grøsser! Det er som å gå og se American Pie og si at det er for mye pupp.

 

Uansett, over til filmen... Jeg likte den faktisk mye bedre enn de to foregående SAW-filmene. Jeg ELSKET Hoffman i denne filmen, og skuespilleren ga virkelig alt. Vi fikk også se hvordan det gikk med Dr. Gordon etter at han kuttet av seg foten og det, og fy søren for en EPIC ending! Bare elsket den!

 

Det eneste negative jeg har å tilføye var at de kunne vist oss hva som skjedde med hovedpersonen, samt. gitt Jigsaw og Dr. Gordon mer screentime.

 

Er du SAW fan? Så se den!

Er du bare fan av komedier og romantiske thrilere? Hold deg unna!

 

9/10

 

[RECord]

Denne spanske grøsserfilmen er noe av det beste jeg har sett! Noensinne!

 

En journalist for tv-programmet "While you're asleep" og hennes kameramann lager en dokumentar om livene til brannmenn. De skal følge de en natt på jobben, og blir med de når de rykker ut for å hjelpe en gammel dame - tror de. Det viser seg, like etter at de har gått inn i bygget, at det er et virus der inne og bygningen blir satt i karantene og våre kjære karakterer befinner seg i deres, og våres, værste mareritt.

 

Record er kanskje den skummleste grøsseren du noensinne kommer til å se på linje med Paranormal Activity og Blair Witch Project, og det er ikke så mye som en pustepause i hele filmen. Du kommer aldri til å gå opp på et forlatt loft etter denne filmen, fordi her skjer de sykeste ting. Ikke minst har filmen kanskje den skummleste slutten jeg har sett noensinne! Huff og huff... ett ord: Anoreksia-jenten! Denne filmen er en must see!

 

10/10

Endret av FredrikH
Lenke til kommentar

SAW VII

Okei, denne filmen har fått så utrolig dårlige tilbakemeldinger at jeg nesten blir forbanna. De går altså for å se en GRØSSERfilm på kino, og så for å anmelde den, og de sier at det er for mye blod. For mye blod? Hva faen? Det er jo en grøsser! Det er som å gå og se American Pie og si at det er for mye pupp.

Nå er det ikke slik at alle blir skremt av å se blod. Jeg for min del blir mer skremt av en skummel stemning enn blod og gørr som flyr veggimellom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...