Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Thesinner:

Jeg prøvde hardt å huske tittelen til "Mary and Max" når jeg kastet sammen lista over noen forslag, da den var en helt klar anbefalning jeg gjerne skulle hatt med. Jeg så den i fjor og synes den var strålende.

 

Artig at du tenkte på akkurat den samme hehe.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Up (2009)

 

Fantastisk liten film. Ikke bandt de beste Pixar-filmene jeg har sett, men helt klart den mest rørende "innføringsekvensen" av deres filmer: 15 min uten tale, men med fantastisk passende musikk. En fin film om ekte kjærlighet og hva man gjør for sine drømmer, men ikke noe kliss av den grunn.

 

The Princess Bride (1987)

 

Et klassisk eventyr ansett som et av de bedre. En bondepike som blir dronning, ekte kjærlighet, en korrupt prins, fektemestere og det hele. En film jeg har gledet meg til å se lenge. Filmen er litt for enkel som et vokseneventyr, men helt klart en fin opplevelse. De snille rollefigurene er elskverdige og noble, ekte eventyrhelter, de onde er litt for enkle.

 

Uten å røpe handlingen kan jeg si at den ikke var helt så enkel som jeg antok. Filmen har litt trege scener, og det virker som de hopper over noen mellomsekvenser for å få den inn i datidens gyldne 90 minutter.

Lenke til kommentar

Tangled (2010)

 

God animasjon, god historie, herlige karakterer og alt føles veldig Disney.

Store vide landskap. Farger som popper ut mot deg. Søte og elskbare personer og dyr.

Er ikke stor fan av musikaler, og noen av sangen virket overflødig, men den herlige historien gjorde opp for dette.

Kamelonen var kul :]

 

7/10

Endret av Hille
Lenke til kommentar

Har ikke fått sett hverken Mary and Max, Toy Story 3 eller Fantastic Mr. Fox, men det er helt klart filmer som skal sees veldig fort. Alle tre ser utrolig bra ut. Har hørt veldig mye bra om de. Spesielt Fantastic Mr. Fox.

 

 

Og dere må ikke hisse dere opp over hva jeg sier, gutter/jenter. Jeg overdriver selvfølgelig endel litt når jeg sier at en film eller to er obligatoriske for folk med et snev av interesse for film. :whistle:

 

Nei, du overdriver ikke. To av tidenes beste filmer bør man se om man er interessert i film.

Lenke til kommentar

Dinner for Schmucks (2010)

 

Meh, helt grei underholdning for en søndags kveld.

 

Det beste i filmen er når vi treffer Chris O'Dowd (The IT Crowd) som en blind mann. Sattan som jeg lo!!!! Han er så gull! Måten han leverer de enkle linjene er rett og slett hysterisk.

Jeg sitter her og ler når jeg tenker på det. :!:

 

Chris O'Dowd (blind mann): I also paint.

Man: Oh, are you any good?

Chris O'Dowd (blind mann): I don't know....

 

:!: :!:

 

6/10

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Scott Pilgrim vs. the World

 

Visuelt sett en artig liten godsak, ble kanskje vel mye tegneserieeffekter etter min smak. Det var en et par veldig komiske øyeblikk, men ble i sin helhet bare helt grei for min del. Plottet var ikke særlig engasjerende og skuffet over at Micheal Cera nok en gang gjentar rollen som usikker og puslete nerd. Kanskje er dette det eneste Cera egner seg til å spille, men hadde vært artig å sett han prøvd noe annet.

 

Alt i alt en helt grei film, men som jeg neppe kommer til å se igjen.

 

5/10

Lenke til kommentar

 

Kanskje animasjon rett og slett ikke er for meg. Jeg liker Pixar sine, selvfølgelig, men det meste av japansk animasjon (og film) blir for tullete for meg. Enten så er filmene barnslige og da klarer jeg ikke å engasjere meg, eller så er de gravalvorlige (Fireflies) i så stor grad at det nesten virker rart at det er animert og ikke live-action. Jeg føler at jeg ser på en Tom & Jerry-episode om holocaust - helt feil format. Det hjelper sikkert å vokse opp enten med filmene eller i Asia, hvor animasjon virker til å være mye mer respektert enn i vesten.

En hver for sin smak, men det blir alikevel lite konstruktivt å diskutere hvorvidt en hel sjanger er mindreverdig(i mangel på bedre ord) eller ei. Det er ikke til å se bort i fra at i slike tilfeller så ligger ofte problemet på person og ikke omvendt. Av den samme grunn holder jeg som regel tett når det feks. er snakk om musikaler. Selvsagt kan man ytre seg, men det er lite vits i å gå dypere enn det.

 

Ble vel mer ett generelt utsagn snarere enn en respons dette her, men whatever...

Lenke til kommentar

Så også Mary and Max, likte den ikke. =D

 

edit:

Kanskje animasjon rett og slett ikke er for meg. Jeg liker Pixar sine, selvfølgelig, men det meste av japansk animasjon (og film) blir for tullete for meg. Enten så er filmene barnslige og da klarer jeg ikke å engasjere meg, eller så er de gravalvorlige (Fireflies) i så stor grad at det nesten virker rart at det er animert og ikke live-action. Jeg føler at jeg ser på en Tom & Jerry-episode om holocaust - helt feil format. Det hjelper sikkert å vokse opp enten med filmene eller i Asia, hvor animasjon virker til å være mye mer respektert enn i vesten.

 

Du må ikke skjære alle over en kam. Animasjon er en teknikk, ikke en sjanger i seg selv. At du liker filmene til Pixar betyr ikke at du automatisk liker alle animasjonsfilmer. På samme vis kan du like komedier fra Hollywood uten å like komedier fra Norge eller Japan. Jeg er en stor fan av skrekkfilmer, men det er få asiatiske skrekkfilmer jeg har likt. Det betyr bare at jeg ikke liker den stilen de ofte bruker, for eksempel i Japan. For den saks skyld kan vi dra det til bøker også. Hva er best av ren tekst og grafiske noveller? Det avhenger helt av hva du prøver å fortelle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så er tiden kommet for den lille perlen jeg hentydet til i går og som jeg nylig oppdaget.

Perler behøver ikke være enormt flotte verk men at det gir en søt klang på noen strenger innenfor en sjanger man er glad i.

 

Denne gangen skal det dreie seg om en produksjon fra Sveits og en film jeg virkelig falt for. Liker man i tillegg sci-fi så vil hjertet banke som tilnærmet nyforelsket når man slår av lyset, rigger seg til i godstolen eller sofaen og setter i gang denne.

Jeg anbefaler ikke noe mer avansert å spise på enn ting man kan stikke hånden nedi uten å flytte blikket vekk fra skjermen, dette var en ren nytelse for mitt gamle sci-fi hjerte.

 

 

Cargo (2009) 8/10

post-38451-0-74587500-1294676131_thumb.png

 

Filmen har den fantastiske slitne, mekaniske og smågrisete sci-fi stilen som jeg liker mye mer enn den blankpolerte finishen en del produksjoner har. Den har også noen storslåtte scener hvor den nye plasmaen min virkelig fikk vist seg frem fra sin beste side og sang med en dyp sødme som gikk langt inn i sci-fi sjela mi. Det visuelle og lydsporet er fabelaktig.

 

Den har noen opplagte feil og mangler samt at skuespillet ikke er helt topp som er årsaken til at jeg ikke går noe høyere enn 8/10 men samtidig er det så mye godt med den at den fortjener en høy karakter. Muligens burde svakhetene trekke den lenger ned men shit au, dette var for meg som å gjenoppdage god gammel og glemt sci-fi kunst eller i hvertfall et veldig godt forsøk på det.

 

Jeg ønsker ikke å si så mye om filmen, skaff den, sett den på og nyt den.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

C'era una volta il West // Once Upon a Time in the West // Ondt blod i Vesten (1968)

Jeg sitter igjen med et inntrykk av at det jeg så på var et fantastisk "first edit" av det som kunne blitt en fantastisk film. Den varer for lenge og likevel ville jeg at den ikke skulle ta slutt. Jeg vil vite mer om karakterene, jeg vil se mer karakterutvikling, jeg vil at handlingen skal komme i gang raskere og at den skal vare lenger. Selve handlingen, når den først setter i gang etter en time med stemningsmusikk, nærbilder og wide shots, er veldig interessant, men den får ikke fokus. Den fungerer nesten utelukkende som et utgangspunkt for at Leone skal få vise frem lysbildefremvisningen av svette menn, kløende skytefingre og menn med munnspill til musikk som egentlig er for episk for sitt eget beste. Kamera stiger over en liten country town i Arizona og musikken svulmer i så stor grad at man blir presset til å føle seg imponert, men det hele slo meg heller som underveldende.

 

Det er rart med denne, hvor mye negativt man kan trekke frem og likevel sitte igjen med en god opplevelse. Klippingen virker ufullstendig, men det er kanskje typisk Leone. Jeg klaget også på Inglourious Basterds, som var klippet som en Leone-tribute. Musikken er til tider for episk, men den har svært gode themes og man lærer den å kjenne på tre timer. Det er uten tvil positivt. Dubbingen er uten tvil det svakeste leddet, men det blir håpløst å henge seg opp i - det var tydeligvis ikke noe Leone prioriterte. Musikken var til tider svært god, nærbildene er pene før de til slutt blir en parodi på seg selv, historien er svært fengende og Henry Fonda er fantastisk i alt han gjør. Dette er den klart beste Leone-filmen jeg har sett (dvs Dollars-triologien og denne), og den får den høyeste karakteren jeg noengang har gitt Leone:

7/10

Lenke til kommentar

Død Snø (2009)

 

Tenkte det var greit å sjekke ut en av Norges få filmer som har fått litt oppmerksomhet utenlands, og jeg kan vel slå fast at det er det spenstige konseptet og settingen (nazi-zombier i det norske påskefjellet) og ikke filmen i seg selv som har fått kontinentale øyenbryn til å heve seg. Til det er Død Snø en altfor schizofren opplevelse; den skal både ta seg selv veldig seriøst og være Zombieland-morsom. Wirkola skulle konsentrert seg om det siste, da det er vanskelig å ta noe av alt tullet som skjer på skjermen særlig på alvor.

 

Jeg likte dessuten ikke zombiene. Jeg er ikke en av disse Romero-nerdene som skriker blasfemi om all oppførsel som ikke er i nøyaktig tråd med de såkalte hellige skrifter, men når sjefszombien drar opp en kikkert synes jeg oppførselen blir litt vel menneskelig. På plussiden kan man bokføre gode, blodige effekter og fint foto, men som film er ikke Død Snø noe mer enn en småartig kuriositet som tilfører fint lite til sjangeren.

Endret av KjemikerJon
Lenke til kommentar

Så er tiden kommet for den lille perlen jeg hentydet til i går og som jeg nylig oppdaget.

Perler behøver ikke være enormt flotte verk men at det gir en søt klang på noen strenger innenfor en sjanger man er glad i.

 

Denne gangen skal det dreie seg om en produksjon fra Sveits og en film jeg virkelig falt for. Liker man i tillegg sci-fi så vil hjertet banke som tilnærmet nyforelsket når man slår av lyset, rigger seg til i godstolen eller sofaen og setter i gang denne.

Jeg anbefaler ikke noe mer avansert å spise på enn ting man kan stikke hånden nedi uten å flytte blikket vekk fra skjermen, dette var en ren nytelse for mitt gamle sci-fi hjerte.

 

 

Cargo (2009) 8/10

post-38451-0-74587500-1294676131_thumb.png

 

Filmen har den fantastiske slitne, mekaniske og smågrisete sci-fi stilen som jeg liker mye mer enn den blankpolerte finishen en del produksjoner har. Den har også noen storslåtte scener hvor den nye plasmaen min virkelig fikk vist seg frem fra sin beste side og sang med en dyp sødme som gikk langt inn i sci-fi sjela mi. Det visuelle og lydsporet er fabelaktig.

 

Den har noen opplagte feil og mangler samt at skuespillet ikke er helt topp som er årsaken til at jeg ikke går noe høyere enn 8/10 men samtidig er det så mye godt med den at den fortjener en høy karakter. Muligens burde svakhetene trekke den lenger ned men shit au, dette var for meg som å gjenoppdage god gammel og glemt sci-fi kunst eller i hvertfall et veldig godt forsøk på det.

 

Jeg ønsker ikke å si så mye om filmen, skaff den, sett den på og nyt den.

 

Denne skal skaffes på Blu-Ray å sjekkes ut asap. :)

Lenke til kommentar

Black Swan (2010)

Filmen ligger på 50. plass på IMDb sin liste. Er dette virkelig en av de 50 beste filmene noensinne? Fra Kubrick til Hitchcock, PTA, Scorsese, Kurosawa og Bergman, er denne ballettfilmen med Natalie Portman og Mila Kunis i hovedrollene virkelig så bra at det kun finnes ~50 filmer som er bedre enn denne? Har Aronofsky virkelig klart det nok en gang, etter å ha truffet blink gang på gang tidligere? Spiller disse to jentene så bra, har de så sterk kjemi at det kan sammenlignes med det beste fra de siste 100 årene? Jepp. Og vel så det. Herregud.

10/10

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...