Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Let Me In (2010) 8/10

post-38451-0-89750100-1296071382_thumb.png

Dette er noe så uvanlig som en remake av en kun 2 år gammel film. Den svenske "Let The Right One In (2008)" som jeg også så da den kom. I utgangspunktet var det merkelig med en remake av denne ganske så nye og allerede gode filmen, men vi kjenner til amerikanere som i grunn lager remake av alle europeiske og asiatiske filmer de liker. (patentrytter landet som gjerne "kopierer" filmer).

 

I utgangspunktet tenkte jeg at jeg ikke ville se denne fordi jeg likte orginalen meget godt. Men etter å ha lest andres tilbakemeldinger som har sett begge filmene og likt dem begge bestemte jeg meg for å se den. Filmen er meget god og såpass god at jeg ikke klarer å bestemme meg for hvilken jeg liker best. Det svake med denne må være noen litt knirkete CGI animasjoner innimellom men bortsett fra det er den meget bra. Ingen av disse kommer høyt på listen over beste filmer i 2010, men den har en såpass magisk og annerledes stemning og formidler mange elementer såpass godt at den fortjener en 8/10 i min bok.

 

Anbefales absolutt selv om du har sett den svenske filmatiseringen. Denne er i så måte meget tro mot den svenske filmatiseringen (eller om vi skal si boken og kulissene) at du vil kjenne deg igjen hele veien om du har sett den svenske.

 

Her er forøvrig brukertilbakemeldingen som fikk meg til å se den.

 

What a shocking surprise!

14 September 2010 | by Nicholas Lyons

 

 

As a fan of the 2008 Swedish film "Let The Right One In", I was originally very frustrated when I heard the news about the upcoming remake. "How do you ameliorate something that is already perfect?", I asked myself. I treated the remake with hostility and vowed to stay away from it. And then, I decided to open my mind.

 

I attended the world premiere of this film at the Toronto International Film Festival on Monday, September 13. I am very lucky to live in the proximity. This was the first year that I've attended the festival. Before seeing "Let Me In", I saw "127 Hours".

 

I liked the idea of seeing the remake of a film that I recently gave a second viewing. I thought it would be a fun challenge to sit there and compare both films while watching.

 

Before the screening (or it might have been after), the director, Matt Reeves (who launched his career with "Cloverfield"), was welcomed on stage to say a few words. It surprised me to find out that he, too, thought the original was fantastic and didn't understand why he was asked to remake it. However, after reading the book as well, he had the desire to work on his interpretation of it. After this speech, I gained a significant amount of respect for this man.

 

When the movie began, I was only expecting something satisfactory. But as the story progressed, I was breathless. It was a very captivating, interesting take, and I loved all the little modifications. I honestly believe that "Let Me In" is one of the greatest American remakes of all time.

 

Nevertheless, I still see the original, "Let The Right One In", as a superior film. Although it may be a biased opinion, I preferred the mood, atmosphere, and cinematography in the original. While the remake seemed to take a greater interest in the horrific violence, the original had the perfect blend of genres (thriller, romance, horror, fantasy). Both films had many beautiful contrasts: coldness vs warmth, chaos vs peace, guilt vs innocence, darkness vs delicacy, and despair vs hope.

 

I must also mention that I preferred the sense of ambiguity presented in the original. Very few questions were answered, and the whole film was more of a mystery left to interpretation. In contrast, Matt Reeves was more clear and direct in his screenplay with the mystery surrounding his characters. It's all a matter of personal preference, though. I believe that most people will prefer what Matt did, since the original has a certain style that less people can appreciate.

 

Despite the comparison, I believe that they are both great movies that can be enjoyed by everyone. Fans of the original-- rather than being narrow-minded and boycotting this version-- should give it a chance and appreciate it for what it is. Wouldn't you want more people in North America to discover this mesmerizing vampire tale, anyway?

 

I really enjoyed every aspect of "Let Me In". The child actors, Chloe Moretz (Kick-Ass) and Kodi Smit-McPhee (The Road) were both excellent choices. They proved to us, once again, that they are among the only child actors who actually have talent. Now that I think of it, the only thing that didn't impress me was the music. For an original score composed by Michael Giacchino (Up), I was quite disappointed. It was mediocre, in my opinion. It didn't convey the same emotion as Johan Soderqvist's music in "Let The Right One In".

 

Aside from that, "Let Me In" is a surprisingly great film for the fans of the original. And it would probably be a bloody masterpiece for those who haven't seen it. And yes, that lame vampire pun was definitely intended.

 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

The American

MV5BMjAxMDg1NDcxM15BMl5BanBnXkFtZTcwODc3MDg1Mw@@._V1._SY317_.jpg

 

Dette er en type film som er alt annet enn hva den ser ut til å være. Litt som Revolver.

Den handler i korte trekk om en leiemorders "pensjonering". Filmen begynner ordentlig i en liten landsby i Italia hvor filmen utvikler seg i sneglefart. En typisk europeisk film som kaster alt som heter Hollywood treatment ut av vinduet og serverer ei suppe som holder sammen hovedsakelig ved hjelp av godt skuespill. Filmen sliter rett og slett litt med å finne ut hva den er og hva den vil, og jeg føler i grunnen at jeg har bevitnet et kunstprosjekt. Dette er en studie av et menneskesinn, så er du over gjennomsnittet interessert i mennesker og psykologi er den verdt hvert sekund.

Lenke til kommentar

Den handler vel ikke om pensjonering, selv om han antyder at det er hva han ønsker etter åpningen så kommer ikke beslutningen før langt ut i filmen. Jeg vil heller si at det handler om det siste oppdraget som kommer etter han har søkt dekning fra åpningshandlingen og dette inneholder like mye relevant handling som et hvilket som helst annet oppdrag ville gjort selv om det er av den mer rolige sorten.

Vil ikke si det handler noe spesielt mer om psykologi enn andre filmer men heller hvordan en slik person jobber, ter seg og utfører fagarbeidet samt hvilke betraktninger han gjør ift. hva annet han ønsker av livet. Selv syntes jeg ikke den var hverken spesielt treg, stillegående eller kjedelig og det er interesant å følge med på alle aveielser og betraktninger han gjør samt hvordan han utfører en del ting.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Pensjonering, "in lack of a better word". Jeg hadde nok vært mer mottakelig for filmen om jeg hadde hatt andre forventninger. Jeg tror det var der problemet lå for min del. Jeg forventet kjøtt på tallerkenen, men fikk salat.

I starten ble jeg bare smått irritert hver gang filmen gikk inn på diverse sidespor, men det var noe jeg lærte å like mer etterhvert. Hadde jeg bare ikke blitt lurt av det Bond-ish coveret hadde jeg nok greid å sette meg inn i riktig modus, men tror heller jeg får la den ligge et par år og se den igjen senere. Kan godt være jeg vil ha et ganske annet syn på den da.

Endret av lokeland
Lenke til kommentar

Jupp, det er et vanlig greie at man ikke leser hva filmen handler om annet enn et par få ord før man bestemmer seg for å se den. Jeg gjør også det innimellom, men blir ikke skuffet av det aspektet siden jeg da har valgt å ikke sette meg inn i handlingen på forhånd.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg også var litt usikker på hva jeg hadde i vente før jeg så den, men likte godt stemningen i filmen og at det gikk sakte framover gjorde forsåvidt ikke meg noe.

Forventer man James Bond eller Jason Bourne blir det såklart en nedtur... gav filmen 7/10 da jeg hadde litt høyere forhåpninger til spenningsnivået, men alt i alt en god film.

 

Clooney gjør som vanlig en god jobb og takket være han, så havner filmen på den såpass høye karakteren jeg gir.

Lenke til kommentar

Pan's Labyrint (El laberinto del fauno) 2006

 

Utrolig skuffet... Det bygger seg opp fint i starten (de første par minuttene...) men så når de begynner på fantasidelen av historien så går det bare nedover. Jenta og fantasiverdenen er utrolig lite interessant. Hun virker som om hun har sånne drømmer hver kveld for hun bare kjører på med utfordringene uten noe særlig kuriositet, og det skaper null spenning og null interesse fra meg. På toppen av denne fantasi-historien så er det en middels krigs-historie mellom to parter vi så vidt får kjenne bortsett fra at han ene er sadist, noe vi får nok av eksempler på. Filmen burde kanskje vært en time lenger for å fylle den mye mer fra fantasi-verdenen, for krigshistorien tar opp altfor mye av tiden.

 

At det hele ender tragisk pga en idiot av en mor og en latterlig "drøm" gjør det bare til en meningsløs affære.

 

4/10

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Somewhere 2010

 

Frøken Coppola gir nok en gang faen i publikumsfrierier og har lagd noe mange vil føle som en endeløs ørkenvandring med døvstumme. Heldigvis elsker jeg dama som en stemningsbygger og sceneskaper, og et par-tre sekvenser fra Somewhere er fjorårets aller beste. Tenk at tvillingstripping kan bli så usexy.

 

Og endelig en barnerolle som ikke irriterer!

Lenke til kommentar

Pan's Labyrint (El laberinto del fauno) 2006

 

Utrolig skuffet... Det bygger seg opp fint i starten (de første par minuttene...) men så når de begynner på fantasidelen av historien så går det bare nedover. Jenta og fantasiverdenen er utrolig lite interessant. Hun virker som om hun har sånne drømmer hver kveld for hun bare kjører på med utfordringene uten noe særlig kuriositet, og det skaper null spenning og null interesse fra meg. På toppen av denne fantasi-historien så er det en middels krigs-historie mellom to parter vi så vidt får kjenne bortsett fra at han ene er sadist, noe vi får nok av eksempler på. Filmen burde kanskje vært en time lenger for å fylle den mye mer fra fantasi-verdenen, for krigshistorien tar opp altfor mye av tiden.

 

At det hele ender tragisk pga en idiot av en mor og en latterlig "drøm" gjør det bare til en meningsløs affære.

 

4/10

 

Dumt, syntes selv det er på kanten til et mesterverk :)

 

Forresten, det er mulig å tolke den filmen som en vil basert på slutten.

Lenke til kommentar

Du liker ikke fantasydelen, men fremdeles vil du ha en time mer av den? :hmm: Forøvrig skal det ikke dype analysen til for å skjønne årsaken til at fantasiverdenen ikke skremmer henne.

 

Krigen er skildret god nok til å få med seg realiteten. Brutal og jævlig; ikke tro at det var et enkelttilfelle du fikk se.

 

Er vel snart på tide med et gjensyn av den. Holder på å bli noen år siden jeg så den. Husker det var litt av en opplevelse, og at jeg hadde få forventninger.

Lenke til kommentar

Legger alt i spoiler:

 

 

Ja 1 time mer med fantasi for å få mye mer ut av den verdenen enn bare "yet another" (for henne) imaginær liten drøm som betyr så lite og virket som betydde enda mindre for jenta. Håper at du skjønte at selvom det var enkelt sagt så mente jeg ikke at jeg ville se jenta gå gjennom 5 nye meningsløse oppgaver pga hun "må"... At den ikke skremte henne gjorde ingenting, men at hun ikke virket særlig nysgjerrig eller interessert var dårlig.

 

Den eneste brutaliteten var fra én typisk brutal facistleder, aldri sett det før? (Men det var litt gøy da damen tok hevn) Ellers var det ikke mye god skildring av hvordan facistene var/hadde det ei heller hvordan gruppen i skogen var/hadde det. Eneste de viste grundig var hvordan de gikk og skjøt alle som var skadet/døde etter en kamp. At de ikke klarte å få særlig mer til følelsesmessig enn en enkel bror-søster connection på all den tiden de brukte på den historien var trist. Kanskje jeg er kald men det er slik jeg følte det.

 

Også de to infiltrørene var skildret veldig enkelt.

 

 

Endret av sureup
Lenke til kommentar

 

The Flash

 

Tidlig på 90-tallet ble det laget en tv-serie om The Flash, men den ble dessverre kansellert etter en sesong. Serien måtte sloss med Simpsons og Gulfkrigen om seere og ble flyttet rundt på sendeskjemaet, så til slutt endte det dessverre opp som taperen.

 

Denne filmen ble laget som en pilot og senere delt opp i to episoder, og er en originhistorie. Vi som har litt kunnskap om DC og alt det der vet det selvsagt fra før. Laboratorie, eksplosjon, dynket i kjemikalier osv. Det interessante er at denne filmen er svært mørk, og da tenker jeg ikke bare på lyset. Det er null superskurker (ennå), men i stedet har vi en gjeng skurker som herjer i byen og en politistyrke som ikke er i stand til å gjøre så mye. I tillegg har vi jo The Flash selv, en superhelt omtrent uten superkrefter. Han kan bevege seg veldig raskt og løper raskt nok, men han er ikke supersterk, udødelig og så videre. Blir han stukket med en kniv merker han det like bra som en vanlig person. I tillegg kommer ikke kreftene hans uten en pris, så helsen hans er ikke alltid den beste.

 

Alt i alt er dette en veldig fornøyelig film, spesielt for fans av The Flash. Den er ganske tro mot den The Flash vi kjenner fra tegneseriene og gjør en bra jobb til å være en tv-serie. Effektene er mer enn godkjente, skuespillerne vet hva de gjør og de som skrev historien fikk senere skrive historier i The Flash: The fastest man alive tegneseriene. Absoluitt godkjent film.

 

Når det gjelder selve tv-serien er den vanskelig å få tak i, og så vidt jeg vet er den ennå ikke gitt ut her i Norge. Derimot er fire av episodene gitt ut på VHS som The Flash 2: Revenge of the Trickster (med Mark Hamill som The Trickster) og The Flash 3: Deadly Nightshade. Disse episodene kom sent i serien og prøvde å trekke seere med superhelter og superskurker, men feilet dessverre. Som Firefly og Farscape har bevist holder det ikke å ha en bra serie om du ikke har seere.

 

Vurdering: 8/10

 

Endret av vikingkylling
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...