Gå til innhold

Tatt i fotoboks, juridisk hjelp?


skyline

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv
Bare dumt å rote advokat inn i saken, går sterkt utfra at du må betale han og i tillegg kommer bot og ny oppkjøring...

Nope, siden denne saken i utgangspunktet må opp i retten (pga. at straffe rammen kvalifiserer til fengsels straff) så har jeg krav på advokat, dette blir koster tiltalte (meg) ingenting. Jeg kan bli dømt til å betale saksomkostninger, men siden jeg er student så regner jeg med at jeg slipper det. Saksomkostninger blir vanligvis satt til 4000 + kr i slike saker (symbolsk sum i så måte, koster mye mer for en rettsak i realiteten). Men slik det ser ut nå, så blir saken sannsynligvis foreldet alikevel. Så da blir det ikke noe rettsak eller noe. Kun teori prøve og oppkjøring.

Ooops, her kan du gå på en smell. Du har krav på advokat under selve hovedforhandlingen. Utenom dette må du punge ut av egen lomme. Men her vet jeg ikke hva du har avtalt med din egen advokat.

 

Saksomkostninger får du ganske sikkert på toppen HVIS du blir dømt.

 

Angående foreldelse så har jeg vel sagt mitt der, saken blir ikke foreldet så lenge siktelse er tatt ut.

Lenke til kommentar

Jeg har lært å kjøre 20 over grensa til alle tider,da mister jeg i allefall ikke lappen,men i enkelte tilfeller går det fort opp til 50 over grensa... Ta det som en mann og bli uten førerkort et par-3 år så kan du nyte livet igjen ;) Men det er faen ikke forsvarlig å kjøre 166 i 80 sone! Det fortjener du straff for! PSSHH down boy ! Take it easy ! :p

Lenke til kommentar
Ooops, her kan du gå på en smell. Du har krav på advokat under selve hovedforhandlingen. Utenom dette må du punge ut av egen lomme. Men her vet jeg ikke hva du har avtalt med din egen advokat.

 

Saksomkostninger får du ganske sikkert på toppen HVIS du blir dømt.

 

Angående foreldelse så har jeg vel sagt mitt der, saken blir ikke foreldet så lenge siktelse er tatt ut.

Tja, jeg forholder meg til det advokaten sa. Han sa at hvis ikke saken var kommt opp innen 2 år etter overtredelsen så ble saken foreldet. Siktelse eller ikke siktelse. Dette har jeg fått bekreftet fra flere hold. Har vært i kontakt med flere advokater, første konsultasjon har vært gratis. Når/hvis det blir rettsak så vil jeg uansett slippe å betale for advokat selv, pga. inntekt under 200`000kr. osv. Jeg kan i teorien få bot og saksomkostninger i eventuelt rettsak, men saksomkostningene i slike saker blir vanligvis ikke så høye.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv

Jeg er ganske sikker på at du har misforstått advokaten din, eller råket ut for den mest udugelige advokaten i landet. Det er ikke særlig komplisert egentlig, jf strl. § 69

 

Fristen for foreldelse avbrytes ved rettergangsskritt som medfører at den mistenkte får stilling som siktet. Skjer siktelsen ved utenrettslig erklæring eller ved utferdigelse av forelegg, avbrytes foreldelsesfristen ved meddelelse til mistenkte om at han er siktet.

 

Og du ER siktet i saken... Så regn med å bli skuffet. Men du kan få deg en strafferabatt pga.sommel. Er egentlig ikke noe vits å diskutere frem og tilbake, vi får rett og slett vente og se.

 

Du kan også få saksomkostninger på et par tusen og eventuelt en bot på toppen.

Lenke til kommentar
*Slettet*

Vel, man greier ikke å kjøre ifra en fotoboks, uansett hvor hardt man prøver.

Dessuten er Skylinen solgt nå, men ny er på vei selfølgelig. Nå med enda litt mer power. R32 GT-R drifte bil med 550 + hk.

Tja... TopGears fotoboks registrerte ikke at den ble forbikjørt da de kjørte i 270 km/t. ;)

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar
*Slettet*

Vel, man greier ikke å kjøre ifra en fotoboks, uansett hvor hardt man prøver.

Dessuten er Skylinen solgt nå, men ny er på vei selfølgelig. Nå med enda litt mer power. R32 GT-R drifte bil med 550 + hk.

Tja... TopGears fotoboks registrerte ikke at den ble forbikjørt da de kjørte i 270 km/t. ;)

Dessuten klarer man jo lett å kjøre IFRA en fotoboks, har gjort det med et utall selv, de står jo på stedet hvil ;)

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg kan bli dømt til å betale saksomkostninger, men siden jeg er student så regner jeg med at jeg slipper det. Saksomkostninger blir vanligvis satt til 4000 + kr i slike saker (symbolsk sum i så måte, koster mye mer for en rettsak i realiteten). Men slik det ser ut nå, så blir saken sannsynligvis foreldet alikevel. Så da blir det ikke noe rettsak eller noe. Kun teori prøve og oppkjøring.

At du er student er vel ikke viktig. Det er vel inntekt/formue som er relevant. I og med at du har råd til å kjøpe slike biler, er vel inntekten din ikke ubetydelig.

Lenke til kommentar
Jeg kan bli dømt til å betale saksomkostninger, men siden jeg er student så regner jeg med at jeg slipper det. Saksomkostninger blir vanligvis satt til 4000 + kr i slike saker (symbolsk sum i så måte, koster mye mer for en rettsak i realiteten). Men slik det ser ut nå, så blir saken sannsynligvis foreldet alikevel. Så da blir det ikke noe rettsak eller noe. Kun teori prøve og oppkjøring.

At du er student er vel ikke viktig. Det er vel inntekt/formue som er relevant. I og med at du har råd til å kjøpe slike biler, er vel inntekten din ikke ubetydelig.

Vel, bilen som ble brukt i "forbrytelsen" var en 91 mod Primera 2.0dLX

Hva slags bil jeg har hatt i etterkant er fullstendig uintresant.

Hørt om lån? Dessuten går dette under mitt nyoppstartede firma.

Inntekten min var mindre enn 30`000kr ifjor pga. førstegangstjeneste. Dette kvalifiserer vel ikke til høy inntekt ville jeg tro.

 

BennyBanassi;

Jeg ble siktet den 2. August 2004, men mistet førerkortet 14. Juli. Hva slags status har jeg da hatt den 14. Juli?

Lenke til kommentar
Bare et sp fra en som ikke har fulg sä mye med i saken:

@skyline, har du ingen anger overhodet pä hva du har gjort? Skal sö <-> mye til for ä skade noen i den farten..

Tja, nå kan ikke jeg snakke for skyline, men personlig ville jeg ikke angret. Jeg ville kanskje angret på at jeg var så dum å bli tatt, men jeg ville neppe gått rundt med dårlig samvittighet to år senere og angret bittert på at jeg ga flatt jern en gang det var minimalt med trafikk og jeg hadde alle odds på min side for at det skulle gå bra. En moderne bil er konstruert for hastigheter på 160 km/t, det er ikke slik at du plutselig kjører av veien på en rett strekning selv om hastigheten er høy. Dersom skyline sin kjøring ikke skapte noen farlige situasjoner ser jeg igrunn ikke på det som særlig farlig. Tror det er vel så farlig å foreta en vanlig forbikjøring der man suser over i motgående kjørefelt selv som hastigheten er lavere da. Jeg ser bare ikke hvorfor folk ikke slutter å la seg sjokkere av denne tråden, ærlig talt folk presser bilene sine opp i slike hastigheter som skyline presterte hver jævla dag i dette landet. Kjører mye i jobben og ser nærmest daglig forbikjøringer som gjør skyline sin lille fartstest til barnemat i forhold.

Lenke til kommentar
Bare et sp fra en som ikke har fulg sä mye med i saken:

@skyline, har du ingen anger overhodet pä hva du har gjort? Skal sö <-> mye til for ä skade noen i den farten..

Vel, for å si det sånn jeg angrer ingenting. (Vel, jeg angrer på at jeg ble tatt)

"Forbrytelsen" jeg gjorde ser jeg på som mindre alvorlig enn å laste ned Smurfehits fra Limewire el. Laster man ned noe, så lider skaperen. Hvor mangen har måttet lide pga. hva jeg gjorde i mitt tilfelle? Ingen. (vel, kanskje jeg da)

Komme her med en haug med hvis ditt, hvis datt er bare tåpelig. Det som skjedde har skjedd, og sånn er det. End of story. Når jeg gjikk på VGS. hadde jeg minst en gang til dagen over den hastigheten jeg ble tatt for å ha i bømlafjord tunnelen, jeg er ganske sikker på at jeg passert den hastigheten sånn ca. 1000 ganger opp gjennom årene. Ingen ulykke så langt. Flaks? NEI! Kjører man på strekkninger med lite trafikk, og som er oversiktlige, og i tilleg har en bil som ikke her helt på jordet, så er ikk 160 km/t + noen voldsom hastighet, tvert imot.

Lenke til kommentar
"forbrytelsen"
Du kan godt skrive ordet forbrytelsen uten anførselstegn for det er vel ikke mye tvil om at det var et lovbrudd.

 

Det å bruke anførselstegn viser bare arroganse og lite respekt ovenfor loven.

"forbrytelsen"

Forstår jeg deg riktig hvis innrømmer å ha kjørt i 160 km/t ++, uten å forstå at det er et brudd på veitrafikkloven?

Eller er du bare ute etter å bevare et arrogant og respektløst image?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
"forbrytelsen"
Du kan godt skrive ordet forbrytelsen uten anførselstegn for det er vel ikke mye tvil om at det var et lovbrudd.

 

Det å bruke anførselstegn viser bare arroganse og lite respekt ovenfor loven.

"forbrytelsen"

Forstår jeg deg riktig hvis innrømmer å ha kjørt i 160 km/t ++, uten å forstå at det er et brudd på veitrafikkloven?

Eller er du bare ute etter å bevare et arrogant og respektløst image?

Eller er det enkelte her som henger seg opp i en enkelt sak? Dette skjer jo daglig i det ganske land.

 

For å si det på en annen måte, skal man bare kverrulere uten å faktisk se dette fra flere sider bør man vel egentlig droppe skrive i tråden. Det er to sider av alle saker, spesiellt denne...

 

En liten ting, hva er værst en person som kjører fort og faktisk er klar over det og konsekvensene, eller en som sløver av gårde i for høy, litt lav, litt surrete hastighet og ikke er helt sikker når han evnt blir stoppet nettopp fordi han ikke følger med...?

Personlig vil jeg heller ha folk som kjører i 130 og er klar over det enn folk som sløver av gårde i 90...

Lenke til kommentar
En liten ting, hva er værst en person som kjører fort og faktisk er klar over det og konsekvensene, eller en som sløver av gårde i for høy, litt lav, litt surrete hastighet og ikke er helt sikker når han evnt blir stoppet nettopp fordi han ikke følger med...?

Personlig vil jeg heller ha folk som kjører i 130 og er klar over det enn folk som sløver av gårde i 90...

Nå virker det ikek som vår venn skyline helt tar innomver seg konsekvensene av å kjøre i høy fart akkurat da :). Det er jo et uomtvistelig faktum at risikoen øker i høy fart.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv
[bennyBanassi;

Jeg ble siktet den 2. August 2004, men mistet førerkortet 14. Juli. Hva slags status har jeg da hatt den 14. Juli?

Den 14. juli var du fremdeles mistenkt. Men det er uinterresant, fordi foreldelse skjer i tidsrommet fra forbrytelsen skjer til du blir siktet. Det skjer ingen foreldelse etter at du er siktet og frem til saken din blir pådømt. Det eneste du kan håpe på er at lang ventetid kan ha en gunstig effekt på straffeutmålingen, men da må det nok gå veldig lang tid igjen. Men altså -glem foreldelse.

 

Og aporpos økonomien din: Det er økonomien på domstidspunktet som skal legges til grunn, men ikke regn med at du slipper særlig billigere unna fordi du er student eller har laber økonomi. Det finnes en slags nedre grense i rettspraksis, under denne kommer du uansett ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...