Gå til innhold

Tatt i fotoboks, juridisk hjelp?


skyline

Anbefalte innlegg

Finnes det umerkede bokser, jeg har aldri sett det? De må vel merkes, hvis ikke så vil vel datatilsynet komme med ulovlig overvåknings paragrafen sin. Men som sagt beste hadde jo vært om de ikke hadde vært merket, hadde jo fått luket ut mange idioter...

5787001[/snapback]

 

Men hvordan er det i andre land? Er fotoboksene merket? Jeg støtter datatilsynet generelt, men dette anng overvåknings paragrafen for fotobokser blir for drøyt!

Helt idiotisk spør du meg... Hva er vitsen å ha fotobokser hvis man blir varslet på forhånd?

5787111[/snapback]

 

 

I Sverige og Tyskland er det ihvertfall varsling for fotobokser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg syns synd på han... Men herregud.. vi kan være heldig at det er satt opp skilter som advarer oss om fotobokser... Uten skiltene, hadde vi slitte totalt... Men selv med skiltene, blir folk tatt.. snakk om idioti!

5786786[/snapback]

Hvis du mener at fotoboksene er det som er farlig, dumt og uønsket her så har du vel missforstått litt. Det som er farlig er grisekjørerne. Det er de som er problemet, og fotoboksene er bare til hjelp for resten av bilistene på veiene. Fotoboksene hjelper til med å holde antallet grisekjørere lavt slik at det blir et lavt antall trafikkulykker. Som representat for "resten" av bilistene (uten å si at jeg har kjørt perfekt bestandig), så synes jeg det er flott at det finnes umerkede fotobokser og uanmeldte kontroller som luker ut en del grisekjørere fra trafikken. Hvis det er noe jeg missliker sterkt å møte på veiene så er det grisekjørere som kjører forbi i 150 km/t, tar usikre forbekjøringer, oppfører seg idiotisk i kryss og rundkjøringer osv. Egentlig håper jeg det kommer opp mer trafikkovervåkning, særlig i kryss og rundkjøringer.

5786886[/snapback]

Det her er jeg til dels sterkt uenig i. Fotoboksene er etter min mening livsfarlige. Det er en ren oppfording til kengerukjøring og medfører at til og med de som kjører rundt fartsgrensen plutselig hugger i bremsene bare for å sikre seg at man er under. Det er ren idioti og jeg er overbevist om at det skaper mange farlige situasjoner i trafikken.

 

Når det er sagt, jeg er ikke imot selve fotoboksene, bare måten de er satt opp idag. Det jeg skulle ønske er at man har mobile, kamuflerte fotobokser (i Nederland kan man oppleve at en fotoboks er en søplekasse f.eks) som måler gjennomsnittsfart. Det hadde hjulpet mye bedre (hvor står boksene idag tro?) og man hadde sluppet livsfarlig kengerukjøring. Dagens ordning mener iallfall jeg er mer farlig enn selve kjøringen, jeg blir iallfall mektig irritert når jeg og bilene foran og bak holder fartsgrensen og en av bilene plutselig ser en boks, hugger i bremsene og skaper kø. Er det 80km/h så er det faen meg samma om man kjører forbi boksen i 80km/h eller 60km/h (ja, det er faktisk noen premieidioter som bremser såpass ned ... :no: )

Endret av Ernie
Lenke til kommentar

Det ALLER hverste med de er jo blitzen, litt vanskelig å ta bilder i mørket uten. Men når man ligger i god fart og cruser i god fart på motorveien mens det er mørkt - så kommer det et himla blink, støkker som et h*lvette!

 

Og alle vet jo hva som skjer om man drar fort i rattet i god fart...

Lenke til kommentar
Men hvordan er det i andre land? Er fotoboksene merket?  Jeg støtter datatilsynet generelt, men dette anng overvåknings paragrafen for fotobokser blir for drøyt!

Helt idiotisk spør du meg... Hva er vitsen å ha fotobokser hvis man blir varslet på forhånd?

5787111[/snapback]

Poenget med fotoboksene er jo ikke å tjene penger(vel det sier dem i hvertfall), men å senke hastighetene på den aktuelle strekka. Du får jo ikke akkurat senka hastigheten hvis ingen vet at fotoboksen kommer ett sted mellom 0-5km.

5787177[/snapback]

 

 

 

Fikk med meg en diskusjon i en av disse "politiske diskusjonsmøtene" for en stund siden, og der blei det sagt at de ville doble antallet fotobokser, og da i den hensikt i å få inn penger :cry:

 

Noe av samtalen: Nordmenn bryr seg jo ikke stort om fartsgrensene, de betaler boten, også er det på'an igjen..

 

 

En annen ting: På vei fra Siljan til Skien sentrum blir det satt opp 3 bokser, men disse 3 blir satt på alle småstrekka som er nedover..

Ingen er tenkt for å sette ned farten i svingene (der ulykkene skjer på den veien)

 

De som har kjørt sistnevnte strekning vet hva jeg prater om :)

Lenke til kommentar
Det ALLER hverste med de er jo blitzen, litt vanskelig å ta bilder i mørket uten. Men når man ligger i god fart og cruser i god fart på motorveien mens det er mørkt - så kommer det et himla blink, støkker som et h*lvette!

5788163[/snapback]

 

Skal jeg hviske deg en hemmelighet, sånn om hvordan du unngår dette?

 

Hold fartsgrensen.

5788214[/snapback]

Man kan bli blendet selv om man holder fartsgrensen. Det er det nemlig ikke alle andre som gjør. Jeg har selv vært faretruende nær å få hjerteinfarkt i Fløyfjellet da en hissig bilist skulle kjøre forbi meg.

Lenke til kommentar

For å sitrere en kjennt person hvis program har rundt 250mill. tv tittere...alle som er gjennomsnittlig bilinteressert bør vite hvem det er snakk om...

 

And to make sure this happens you’re limited to 4mph and the roads are littered with forward-facing speed cameras that go off in a burst of blinding red light so intense it can strip all the paint off the front of your car. They don’t take your licence for speeding over there. They take your sight.

 

I triggered one in the middle of a blizzard and it was like I’d driven through an acid trip. I was so disoriented I had to pull over and get a colleague to drive, and that was a shame because we were in the new Mercedes M-class. And I was rather enjoying it.

http://driving.timesonline.co.uk/article/0...12846_1,00.html

Lenke til kommentar

Det verste er ikke at man kjører for fort helt alene i bilen, alene i tunellen, rett strekning, sikker bil osv...

 

Det som irriterer meg er de som kjører i 65-75km/h i 80sona som lager lange køer, de som blir tatt igjen av busser, trailere som må kjøre forbi trege bilister.

Dere sørpå vet sikkert ikke hva jeg snakker om, men vi som bor nord for polarsirkelen kjenner til det dær.

 

Jeg skal på skola, bor 4Mil unna, da kjører gamlingene laaangt under fartsgrensa eller akkurat på.

Ligger som bil nr. 5-6 i køa, og har ikke tid til dette og skal begynne å kjøre forbi. Innrømmer at jeg ikke klarer å ligge i snøkovet til en som kjører sakte, med det er det som lager farlige forbikjøringer.

 

Har fått kommentarer for kjøringa mi og som de fleste vet at, om man kjører 4x4 så er det trix å gi gass i svingene, det er det ikke alle som skjønner og man får en jævla refs ( er fortsatt innfor 100km/h )

 

En annen ting er at jeg fikk familiepris for bilen 5k, den er strøken, splitter nye dekk all over, så brute jeg 5100kr på Xenon lys, og da vil man helst bruke de når det er mørkt. Da legger man seg førbi og slår på lys, da kjøringa blir MYE sikrere.. ( Ja det er et sinnsykt lys, mye bedre enn 3 Bøtter 100w pærer)

 

Så det er mange måter å kjøre på, og ikke finnpå å kjøre langt under fartsgrensa, det lager bare stygge situasjoner for andre bilister.

 

:)

Lenke til kommentar
Så det er mange måter å kjøre på, og ikke finnpå å kjøre langt under fartsgrensa, det lager bare stygge situasjoner for andre bilister.

5805844[/snapback]

 

§ 6. Fartsregler.

 

Fører av kjøretøy skal avpasse farten etter sted, føre-, sikt- og trafikkforholdene slik at det ikke kan oppstå fare eller voldes ulempe for andre, og slik at annen trafikk blir minst mulig hindret eller forstyrret. Føreren skal alltid ha fullt herredømme over kjøretøyet.

 

Med andre ord, om noen føler seg ukomfortabel med å ligge i 80 på snødekt føre, har de all rett til å slakke av på farten. Fartsgrensene gjelder opp til nummeret som står på skiltet, 80 er ikke dermed ensbetydende med 80.

Lenke til kommentar
Så det er mange måter å kjøre på, og ikke finnpå å kjøre langt under fartsgrensa, det lager bare stygge situasjoner for andre bilister.

5805844[/snapback]

 

§ 6. Fartsregler.

 

Fører av kjøretøy skal avpasse farten etter sted, føre-, sikt- og trafikkforholdene slik at det ikke kan oppstå fare eller voldes ulempe for andre, og slik at annen trafikk blir minst mulig hindret eller forstyrret. Føreren skal alltid ha fullt herredømme over kjøretøyet.

 

Med andre ord, om noen føler seg ukomfortabel med å ligge i 80 på snødekt føre, har de all rett til å slakke av på farten. Fartsgrensene gjelder opp til nummeret som står på skiltet, 80 er ikke dermed ensbetydende med 80.

5819924[/snapback]

 

Nå står det jo at annen trafikk skal hindres og forstyrres minst mulig også, og i enkelte tilfeller vil jeg si folk ikke har noe på veien å gjøre som sjåfører om de de kjører så fort de er konfortable med (og til tross for dette kjører mye saktere en alle andre).

 

AtW

Lenke til kommentar
Nå står det jo at annen trafikk skal hindres og forstyrres minst mulig også, og i enkelte tilfeller vil jeg si folk ikke har noe på veien å gjøre som sjåfører om de de kjører så fort de er konfortable med (og til tross for dette kjører mye saktere en alle andre).

 

AtW

5820004[/snapback]

 

Det gjør det, men så virker det jo som en del av dere fartsglade har en særdeles lav terskel for hva som kan regnes for "hinder". Prøv å kjøre i 80 på en vei med 80-grense, så ser du jo fort hvor mange som blir hindret av deg.

 

For å bruke en klisjé, å være bilist handler om gjensidig respekt. Det er ikke bare din vei.

Lenke til kommentar
Det er jo folk som blir tatt for å kjøre for sakte..

 

Jeg fikk beskjed av onkel blålys at det ikke var lov til å råne i 10-20 km/t på stripa i Skien, men noe bot fikk jeg ikke :)

5820290[/snapback]

 

Da hadde jeg bedt han dra opp lovverket og peke hvor det står! Kjører man i ei gate med mye folk sent en lørdagskveld er det ikke uvanlig å kjøre i gangfart, bare for å unngå alle de fulle folka som tror ALLE gatene i hele jævla norge blir gågater etter kl 22.00

Lenke til kommentar
Det er jo folk som blir tatt for å kjøre for sakte..

 

Jeg fikk beskjed av onkel blålys at det ikke var lov til å råne i 10-20 km/t på stripa i Skien, men noe bot fikk jeg ikke :)

5820290[/snapback]

 

Da hadde jeg bedt han dra opp lovverket og peke hvor det står! Kjører man i ei gate med mye folk sent en lørdagskveld er det ikke uvanlig å kjøre i gangfart, bare for å unngå alle de fulle folka som tror ALLE gatene i hele jævla norge blir gågater etter kl 22.00

5820566[/snapback]

Nå vil jeg tro at politiet bruker litt skjønn på det her. I slike tilfeller vil det jo være naturlig å holde lav fart, derimot vil det jo være teit å holde gangfart på dagtid med lite trafikk og folk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...