Gå til innhold

Mine traumatiske Windows-opplevelser


Anbefalte innlegg

Minner nesten om historien som starter tråden...

 

BTW suse 9.1 PE funker flott på pc'n (dog noen INSTABILITETSPROBLEMER før vi fikk byttet fra nv til VESA - /me liker ikke det gfx-kortet... - det gir røde flekker i 3d-spel i windows og striper på windows-skrivebordet med mindre man setter ned akserelasjonen. Kjører dog brillefint i Linux med vesa... Alltid like gøy å lære folk vim pr. tlf...)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og at for hver utgave av windows så må man kjøpe seg en ny maskin. Litt overdrivelse, men det er ikke langt unna.

 

Maskinen du har nå duger kanskje ikke til neste utgave av windows, og da tenker jeg på etter longhorn, da må du minst ha 4 gz, 2 gb ram og 10 gb bare for å få lagt inn skiten. Nei, jeg holder meg til linux *kose på boksen* :yes:

...Mens SuSE 9.1 funket glatt på en 500 mhz p3 maskin med 384 mb ram :!:

 

Windows er kun for spillere, siden de fleste spill er laget for Windows (desverre)...

Lenke til kommentar

Viktig å nevne er at det ikke er de tekniske bregrensninger som gjør Windows til en bedre (les: mer utbredt) plattform. F.eks så blir det rapportert at Doom 3 kjører i Cedega uten ytelsestap (kanskje på ca. 1%) når spillet avvikles på litt nyere NVIDIA-hardware

 

Enda et møte med litt brukervennlighet her

Endret av Manuel
Lenke til kommentar
Doom 3 finnes da native til linux?

Dessuten har jeg hørt flere si at et og annet spill som de har testet flyter mye bedre i wine/cedega.

Det skal legges ut native binaries til linux, men hvor lenge det er til de kommer ut vet jeg ikke. Spillet sies å flyte ganske greit selv med ATI sine møkkadrivere (riktignok med noen artifacts, har også hørt om en minnelekkasje...), og jeg skal iallfall "spare" spillet til linuxklienten dukker opp.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Du kan bli så provosert du vil, men andelen med linux-brukere med peiling er større enn andelen windows-brukere med peiling. Først og fremst fordi linux først og fremst har vært et os for spesielt interesserte, selvsagt. Om noen år er kanskje andelen folk med peiling like stor på begge plattformer...

*grøss*

 

Tenk på alle idiotene som åpner vedlegg pr. e-post som åpenbart er infistert med virus! Tenk når alle de skal emigrere til GNU/Linux.... Sikkerheten blir aldri høyere enn brukerens intelligens

Og det ville være et problem, fordi?

 

Det er ufarlig å åpne vedlegg på en Linux-maskin. Og om du skulle være så dum og lagre et ukjent program, og aktivt velge å starte programmet så vil du i verste fall kun herpe en enkelt bruker.

 

På windows er det slik at standardbrukeren har full tilgang til å endre det meste. Det blir det problemer ut av. Se denne tråden: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=287525

Lenke til kommentar
Det er vel bare 3. parts programvare som kan få noe nyttig ut av en Windows-insallasjon.

Og det er nettopp det som er et paradoks: Hvis noen klager på stabiliteten i Windows, er det vanligste argumentet at man ikke skal bruke 3. parts programvare! Nå kan en jo også lure på hvorfor det mangler så mange essensielle og ikke minst grunnleggende programmer i en standard Windows-installasjon.

Hey! Ikke glem notepad! Det desidert beste programmet som følger med Windows! :cool:

Lenke til kommentar
Du kan bli så provosert du vil, men andelen med linux-brukere med peiling er større enn andelen windows-brukere med peiling. Først og fremst fordi linux først og fremst har vært et os for spesielt interesserte, selvsagt. Om noen år er kanskje andelen folk med peiling like stor på begge plattformer...

*grøss*

 

Tenk på alle idiotene som åpner vedlegg pr. e-post som åpenbart er infistert med virus! Tenk når alle de skal emigrere til GNU/Linux.... Sikkerheten blir aldri høyere enn brukerens intelligens

Og det ville være et problem, fordi?

 

Det er ufarlig å åpne vedlegg på en Linux-maskin. Og om du skulle være så dum og lagre et ukjent program, og aktivt velge å starte programmet så vil du i verste fall kun herpe en enkelt bruker.

 

På windows er det slik at standardbrukeren har full tilgang til å endre det meste. Det blir det problemer ut av. Se denne tråden: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=287525

Det endrer fortsatt ikke på at det ville være jævlig dumt av brukeren å gjøre det. For eksempel kunne dette viruset (så sant det ikke er en exe-fil) utnytte en exploit eller, som du selv skriver, ødelegge hjemkatalogen din. Ingen av delene er særlig enkle å unngå hvis brukeren ikke engang tar seg bryet med å bruke hjernecella.

Lenke til kommentar
Opera står til å identifisere seg som IE6.0 i hvert fall... :shrug: Jeg får bare ta en reboot og la den stå og laste ned de 400MB eller hva det nå er mens jeg er på skolen en dag.

*hils på fyren som brukte wget kreativt til å laste ned alle oppdateringene til FC1 på skolen*

 

Peke wget til en side, beordre den til å laste ned alt der er linket til i 1 nivå. sette nohup på wget og stikke hjem. Ta med laptop og hente ut dataene dagen etter :D

Lenke til kommentar

Ny erfaring:

 

Jeg skulle installere en nettverksskriver, delt ut av en winXP-maskin, på FC2-boksen min. Jeg sloss lenge med FC2 og rotet rundt i innstillinger etc. men fant ingenting. Til slutt kikket jeg over innstillingene for nettverket på winXP-maskinen, og der var det: Uten at jeg hadde bedt om det hadde den plutselig aktivert den innebygde brannumre, så det var umulig å koble til, selv for å bruke delte ressurser. Merkelig nok kom en win-maskin seg inn på skriveren selv om brannmuren var aktiver :roll:

Lenke til kommentar

....

 

Det er ufarlig å åpne vedlegg på en Linux-maskin. Og om du skulle være så dum og lagre et ukjent program, og aktivt velge å starte programmet så vil du i verste fall kun herpe en enkelt bruker.

 

På windows er det slik at standardbrukeren har full tilgang til å endre det meste. Det blir det problemer ut av. Se denne tråden: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=287525

Det endrer fortsatt ikke på at det ville være jævlig dumt av brukeren å gjøre det. For eksempel kunne dette viruset (så sant det ikke er en exe-fil) utnytte en exploit eller, som du selv skriver, ødelegge hjemkatalogen din. Ingen av delene er særlig enkle å unngå hvis brukeren ikke engang tar seg bryet med å bruke hjernecella.

Den der skjønte jeg ikke? Det finnes ingen exploits som kan få f.x mozilla til å automatisk åpne vedlgegg i mail og kjøre disse. For det er ikke en del av funksjonaliteten til mozilla.

 

Har du forresten lest det innlegget jeg linket til? Den forklarer en del om at sikkerhet ikke bare handler om hvor trygt program er laget, men om hvordan systemet som helhet er designet.

 

Det er selvsagt alltid slik at en bruker med full kontroll har full kontroll. Men dersom systemet er gjort slik at det er vanskelig å få oversikt over hva som skjer, at det legges opp til utrygge måter å jobbe på osv., da krever det mye mer bevissthet av brukeren.

 

Windows er lagt opp slik at mye skal skje uten at brukeren trenger å bekymre seg over det. Brukeren mister oversikt og blir lite bevisst på hva han gjør. Dette er, svært kort oppsumert, en viktig grunn til at Windows er så usikkert.

 

Når systemet, ved installering, ber deg om å lage en bruker som potensielt kan ødelegge hele systemet. Og i tillegg unnlater å melde fra om denne faren. Da må brukeren enten sitte med masse forhåndskunnskap, eller bli en usikker bruker.

 

Når du hver gang du skal gjøre administrative oppgaver blir tvunget til å looge deg på en admin-bruker. Da er sansynligheten mye større for at du skal finne på å gå på nett med denne brukeren. Og sansynligheten for at exploits blir utnytta er mye større.

 

Paradokset med Windows: Du må ha bedre kontroll for å trygg. Samtidig så gir Windows deg mindre kontroll. Dårlig design, rett og slett.

Endret av JBlack
Lenke til kommentar

Etter request fra kyrsjo så poster jeg min siste erfaring med windows! Orginalt postet her.

Huff og huff :(

 

Jeg hadde både linux og windows på laptopen min, fordi jeg trenger windowsprogrammer til skolebruk. Så begynte windows å oppføre seg unormalt, som det ofte gjør. Jaja, tid for en reinstallasjon tenkte jeg da.

 

Satt inn XP cden, og starta maskinen på nytt. Valgte å boote fra cd, og forventa å sitte de nærmeste 30 minuttene å trykke "neste". Men nei da. Jeg kom ikke stort lenger enn "trykk en tast for å starte fra cd". Ja, det gikk fint å trykke på en tast, og det kom opp "inspiserer hardware" og greier. Altså før den blå skjermen med hvor den laster drivere osv. Da stoppa alt opp. En svart skjerm, og et hdd led som lyste konstant. "Hva er detta for no drit a?" tenkte jeg da, og prøvde igjen. Neida. Samma greiene. Prøvde alt mulig rart, resatt biosen til default og greier. Men ingen ting skjedde.

 

På det tidspunktet tenkte jeg at maskinen hadde blitt herpa på no vis, og lurte på om jeg var nødt til å sende den inn til psdata. Så tenkte jeg at som en siste utvei så kan jeg fjerne alle partisjonene mine. Jeg hadde jo 5 partisjoner som hørte til linux. Det viktigste var å få windows til å virke, siden jeg trenger den på skolen hver dag.

 

Boote gentoo live cd, slette alle linux partisjonene. Lå ikke noe viktig der, så det var ikke noe stort problem. Reboote, sette i windows xp cd, og joda, kom rett inn i setup programmet med en gang!

 

Hva pokker? Her er det no mystisk på gang. Windows xp installasjonsprogrammet nekta rett og slett å starte når den oppdaga at jeg hadde linux partisjoner. Det er det frekkeste jeg har vært borti noengang.

 

Ikke tro at jeg gir meg med det, linux skal tilbake igjen! Men jeg får ta det når jeg har god tid. Skole først. Jeg er grådig skuffa og oppgitt over installasjonsprogrammet. Rett og slett grådig oppgitt.  :thumbdown:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...