Gå til innhold

Mine traumatiske Windows-opplevelser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Virker som dll-helvete i Windows har skapt grobunn for flere traumatiske Windows-opplevelser (http://reviews.cnet.com/4520-3513_7-5515107-1.html?tag=cnetfd.sd)

er det mulig??? :mad:

 

Hvilken IDIOT har bestemt at det nå skal være mulig å legge inn eksekverbar kode i en JPG fil???

 

Er dette nok et Microsoft påfunn slik at vi nå kan få til "stilige" og "brukervennlige" jpeg filer?? Tipper nok dette siden det virker som om det kun er gdiplus.dll (altså JPEG-render'n til IE/MS) som støtter dette LATTERLIGE PÅFUNNET!!

 

Nok en grunn til å bytte OS!

Eller i verste fall å ikke bruke et eneste MS-Office program (de som var på den listen)

 

jeg blir sint og kvalm!! :mad::sick:

Lenke til kommentar
Hvilken IDIOT har bestemt at det nå skal være mulig å legge inn eksekverbar kode i en JPG fil???

 

Er dette nok et Microsoft påfunn slik at vi nå kan få til "stilige" og "brukervennlige" jpeg filer?? Tipper nok dette siden det virker som om det kun er gdiplus.dll (altså JPEG-render'n til IE/MS) som støtter dette LATTERLIGE PÅFUNNET!!

Siden ActiveX har blitt så upopulært i det siste så bestemte microsoft seg for å gjøre en ny vri ved å tillate folk å installere spyware bare ved å vise et jpeg bilde. Det ble desverre oppdaget av noen som ikke likte det, og microsoft ble tvunget til å gi ut en patch for å fjerne den nye flotte installeren dems.

 

:!: :p

Lenke til kommentar

Hmm... Hadde vært interessant med 3 stk. polls og sammenliknet - i windows, linux, og mac forumet:

 

Liker du ditt Operativsystem? Føler du at dette er kvalitet, (etc etc). Vennligst svar kun her hvis du bruker (windows | Linux | Os X ) til daglig.

*Kjempefornøyd! Toppers! Og det blir stadig bedre!

*Helt greit

*Nja...

*Nei! Det suger!

*Nei! jeg vurderer å bytte

*Har forsøkt å bytte men kommet tilbake.

*Hater det!

 

etc

Mitt inntrykk er nemlig det at Linux og mac-brukere elsker sitt OS, mens windows-brukere hater det... Sånn grovt sett i alle fall.

Lenke til kommentar
Nå kjører jeg ikke nettverk hjemme ellerno slikt, men WindowsXP funker fint hos meg. De eventuelle feil med Windows er iallefall ikke grunn nok for at JEG skal bytte til Linux. Skjønner ikke at folk gidder å bruke energi på å hate Bill Gates og Microsoft! :roll:

hvis du er litt over middels interrisert i datamaskiner, så vil du få øya opp for at det finns andre operativ-systemer og at PC ikke er synonymt med MS Windows.

Lenke til kommentar
Nå kjører jeg ikke nettverk hjemme ellerno slikt, men WindowsXP funker fint hos meg. De eventuelle feil med Windows er iallefall ikke grunn nok for at JEG skal bytte til Linux. Skjønner ikke at folk gidder å bruke energi på å hate Bill Gates og Microsoft! :roll:

De fleste av oss bruker heller ikke tid på å hate Microsoft eller Bill Gates. Innse det; At du uttaler deg om et system du har null peiling på vitner om dårskap i bøtter og spann fra din side.

Lenke til kommentar

Sånn personlig så har jeg hatt mer problemer med å få Linux til å funke enn windows xp... I tillegg så er jeg fornøyd med windows. (Ikke at jeg misliker Linux mye, men jeg hater intenst den holdningen enkelte Linux brukere har om at det ikke er NOE galt med Linux. Etter 10 år med det maset der blir man litt lei... )

 

Vedr Blåskjerm synes dette som oftest å skyldes bruk av usertifiserte drivere. Klage og syte, javel, men det er jo litt tvilsomt å gi MS skylden for det?

 

Når det gjelder sikkerhetsoppdateringene mener jeg de kan bestiller fra ms på en cd (betaler kun for frakten. Fikk cd levert på døren med DHL når jeg bestillte VS2005 beta dvd :thumbup: )

 

Og når du installerer windows på nytt... det finnes en egenskap som heter/kalles slipstreaming (har lite med tv serien Andromeda å gjøre), som lar deg integrere SP1 og SP2 før innstallasjonen til windows, slik at du ikke er så utsatt. (Med SP2 gir det deg en brannmur-lite også) I tillegg så sparer du masse nedlastingstid i etterkant.

 

Har ellers ingen traumatiske windows opplevelser å rapportere om, men jeg prøver å ødelegge enhver "nerdetilstelning" (f.eks to übergeeks sitter og koser seg over hvor råttent windows er) med å fortelle om den gangen jeg skulle kompilere kjernen på nytt. (Dette var for å få tilgang til ntfs disker, Red Hat var eneste distro som ikke støttet det en periode) 10 minutter etter at jeg kompilerte, fjernet jeg lilo, linux innstallsjonen var jo ubrukelig likevel... (Brukerfeil bla bla bla... hva er det da dere anklager windows for :p )

 

Det er jo faktisk noen av oss som er fornøyd med windows også...

 

Sånn, da kan dere fortsette.

 

Sp+

Lenke til kommentar

De som sier at det ikke er NOE i veien med Linux er som regel 14-åringer som synes det er tøft å si det fordi alle de "tøffe gutta" sier at man bør bruke det...

 

Tror dere ikke det er en grunn til at f.eks. jeg, som har brukt Linux paralellt med Windows (skole etc.) i under tre måneder nå HATER å skulle boote Windows? Dette har ikke noe med hat til Microsoft eller Bill Gates å gjøre, men rett og slett at jeg synes det er bedre å sitte i Linux.

 

Selvfølgelig var det endel krøll i starten, og sikkert mer enn en helt ny windows-bruker vil oppleve, men det er fordi Linux ikke har selvforklarende pop-up-ballonger som peker på "Start-menyen" og sier "Trykk her for å starte" Enkelte ting må man lete seg frem til selv når man bruker Linux.

Lenke til kommentar

Vedr Blåskjerm synes dette som oftest å skyldes bruk av usertifiserte drivere. Klage og syte, javel, men det er jo litt tvilsomt å gi MS skylden for det?

Microsoft-sertifiserte drivere fins ikke til alt utstyr, og selv om de fins er de ofte utdaterte. Hvorfor har jeg aldri vært plaget med slike buggy drivere i GNU/linux? Aldri opplevd at maskinen har hengt seg pga noe sånt. Kan det være fordi OS'et er fritt, og det derfor er lettere å drive utvikling på det? (retorisk spørsmål)

 

Og da er det faktisk Microsoft's skyld, fordi de holder tilbake informasjon som kunne lettet utvikling for tredjepart.

Har ellers ingen traumatiske windows opplevelser å rapportere om, men jeg prøver å ødelegge enhver "nerdetilstelning" (f.eks to übergeeks sitter og koser seg over hvor råttent windows er) med å fortelle om den gangen jeg skulle kompilere kjernen på nytt. (Dette var for å få tilgang til ntfs disker, Red Hat var eneste distro som ikke støttet det en periode) 10 minutter etter at jeg kompilerte, fjernet jeg lilo, linux innstallsjonen var jo ubrukelig likevel... (Brukerfeil bla bla bla... hva er det da dere anklager windows for  :p )

Dette skyldes en av verdens mest dustete idéer, nemlig at man skal kunne ta patenter på software idéer.

 

Jeg kjenner ikke detaljene om NTFS, men det er vel patenter de er redde for.

 

Distroer med basis i Europa (Slackware, SUSE m.fl.) inneholder ofte mere "problematisk" software for MP3, MPEG2 osv. som er omfattet av patenter i bla. USA.

 

Problemet er at det for tiden også diskteres i EU om man skal følge USA.

 

Si nei til patenter!

http://petition.eurolinux.org/

 

Hjelp til med å få politikere (selv om det kanskje ikke er så lett :p ) til å forstå farene med slike patenter

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
De som sier at det ikke er NOE i veien med Linux er som regel 14-åringer som synes det er tøft å si det fordi alle de "tøffe gutta" sier at man bør bruke det...

Joda, som oftest, men når du hører det fra de samme personene i 10 år (og jada, de var ca 14 når de begynte) så blir litt... skeptisk. I tillegg så har de kun argumenter tatt fra forsiden til gnu.org. Før Linux skal bli tatt "seriøst" tror jeg disse må omskoleres ;)

 

For å si det på en annen måte, jeg har ikke oppdaget noe jeg trenger Linux til som Windows ikke klarer. (Med unntak av at det er rimeligere å drive en server med Linux fordi win2k3 server lisensen koster litt for mye) Windows passer meg utmerket (og jeg spiller ikke noe særlig, par timer i månden)

Det er en stund siden vi droppet myten om at Linux bare var for Hackere, så da er det vel kanskje på tide å innse at ikke alle de som bruker windows gjør det "fordi de må" men faktisk har valgt det og trives med det, og at windows ikke er 100% tull (var en slik påstand tidligere i tråden), men faktisk har mange gode sider?

Når det gjelder programmering holder Visual Studio i massevis (Eller Eclipse, til nød :p ) , og flertallet av sourceforge prosjektene er vel til windows? (Ok, jeg har ikke sjekket det selv, har bare hørt 2-3 personer si det)

 

Skal ikke starte noen flamewar (de er det nok av på nettet) men det er litt for mye forhærligelse av Linux synes jeg. (Og som sagt, OSet er greit nok det, det er en del av brukerene (de som skriker høyest) jeg reagerer på)

 

Edit:

Grunnen satt til side, hele Linux innstallasjonen min var ubrukelig etter det kernel-compile stuntet. Sertifisering av driverene tar tid, vil man satse på usertifiserte drivere, go ahead. (Jeg gjør det da selv) Blir som å kjøre bil uten sikkerhetsbelte og skylde på bilprodusenten etter du vraker bilen og skader deg.

 

Sp+

Endret av solar_panel+
Lenke til kommentar
Det er en stund siden vi droppet myten om at Linux bare var for Hackere, så da er det vel kanskje på tide å innse at ikke alle de som bruker windows gjør det "fordi de må" men faktisk har valgt det og trives med det, og at windows ikke er 100% tull (var en slik påstand tidligere i tråden), men faktisk har mange gode sider?

Se hvor lang tid det har tatt før vanlige folk har funnet ut at det finnes sikrere og bedre alternativ til MSIE (ex firefox). Når det tar så lang tid, hvorfor forventer du at en overgang til linux skal være noe raskere? Poenget er at folk flest bruker det OSet som kommer med maskinen, og vil aldri drømme om å installere et annet OS, om det er så er bedre og/eller billigere. Pokker heller, folk flest vet knapt hva et OS er ....

Lenke til kommentar

Da lenker jeg likegodt til artikkelen -- Gi meg en mac! (lenke)

 

Ikke linux, sier dere?

 

Det er forsåvidt riktig, men artikkelen belyser på en fin måte det problemet denne tråden handler om.

 

For å være helt sikker på at jeg er "on topic" sitterer jeg siste avsnitt i artikkelen:

"Nå har jeg etablert sparebøsse på kjøleskapet. En vakker dag skal jeg få råd, en mac skal på plass i heimen, så kan resten av verden slippe mer sutring fra meg og slite med sikkerhetsproblemene sine helt i fred."

 

Vi andre installerer bare Linux :thumbup:

 

- Kristian

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...