Gå til innhold

Mine traumatiske Windows-opplevelser


Anbefalte innlegg

Mine traumatiske Windows-opplevelser

 

Her for et par dager siden fikk jeg en telefon fra en venn av meg - den stakkars, dog ikke så forferdelig kjære Windowsen hans hadde tålt det heller dårlig å oppholde seg alene under samme tak som søsknene og foreldrene hans et par måneder i strekk. Blant annet et nyinstallert ISDN-kort og diverse annet hadde blitt for mye for den stakkars installasjonen.

 

Så etter å ha sporet opp min gamle XP norsk cd (som befant seg hos en annen kamerat av meg, hvor jeg hadde "glemt" den for 6 mnd. siden), satt vi i gang. Først backe opp alt til min laptop, noe som gikk litt fortere etter at vi fikk SMB i gang i stedet for FTP. Under disse forsøkene måtte jeg igjen stifte bekjentskap med Windows sin fildelings-veiviser, da det tydeligvis ikke var nok å installere Windows File Sharing på nettverkskortet jeg var koplet til med krysset kabel (mon tro om det ikke kjørte på ISDN-kortet?), deaktivere brannmuren, og dele ut noe greier. Joda, greiene var delt, brannmuren var, og vi var på samme subnett (192.168.0.1/255.255.255.0 og 192.168.0.2/255.255.255.0). Men nei da. Først etter en tur innom den kjempe-brukervennlige veiviseren, hvor vi i tilleg måtte aktivere deling av internettforbindelse (som ikke ble aktivert likevel), fikk vi kontakt. Så vel, så godt. Inn og hente greiene.

 

Når dette så var gjort unna, var det klart for formatering. Inn med partition-magic (han insisterte på at jeg skulle installere SuSE 9.1 personal på fredag, så vi måtte sette av litt plass), lage en NTFS-partisjon på 40 000 MB, en FAT32-partisjon på 10 000 MB for delte filer, samt ca 8 GB med plass til SuSE (uformatert). Okeydokey. Reboote, dytte inn Windows-cd'n. Denne installeren sier jo alle at er så enkel å bruke... Opp starter pc'n i en blå, DOS-aktig skjerm (skulle ikke DOS - noe av det beste MS noen gang har laget - være borte i WinXP? Neivelnei.) Etter å ha ventet i 5 minutter på at den skal laste installasjonsprogrammet (snakk om en 1,4 GHz med 256 RAM og sikkert en heeeelt grei DVD/cd-rom) dukker partisjoneringen opp. Og etter å ha fått lurt den til å forstå at vi faktisk ønsket å REINSTALLERE det fantastiske OS'et deres, dukker partisjoneringsskjermen opp. Her står det hvitt-på-blått at vi har en ukjent partisjon, samt en FAT32-partisjon. OK. Installer på den ukjente (som i PM heter NTFS??). Vi får denne gangen valget mellom å formatere NTFS eller FAT, hurtig eller grundig. Vi trykker på grundig, og går og ser på en eller annen fotballkamp som stod på i stua. Dette kommer til å ta en stund...

 

Når denne stunden har gått, vagger installasjonen videre. Vi kommer til der den teller ned til 15 før den rebooter, men gidder ikke vente og omtrent hopper på enter. (delvis i håp om å oppnå litt større interaktivitet), og maskinen rebooter. Vi blir spurt om å starte fra CD, men lar viselig vær i visshet (etter en del tidligere erfaring) om at den skal starte fra hardisken etter første reboot midtveis i installasjonen. Og opp kommer XP-loader-skjermen, og vi er i gang. Etter å ha ventet en laaang stund mens den installerer diverse ting med kryptisk navn (med de navnene må det jo bare bli masse tull - stakkars utviklere!), og forklarer oss hvor brukervennlige funksjoner det finnes i XP - funksjoner jeg aldri har sett, selv med en bakgrunn som en svært aktiv bruker av det OS'et...

 

Vi blir gitt muligheten til å velge å legge inn noen ekstra tegnsett (pluss noe krøll med internasjonalisering av tastatur), men håper vi ikke trenger det, og trykker neste. Mer venting. Noe med nettverksoppsett, men vi regner igjen med å kunne fikse det etterpå, og trykker neste. Ok. mer venting, og en reboot. Igjen unngå å velge å starte fra cd, og etter å ha ventet "en stund" mens den lastet inn et eller annet (hva aner vi ikke - det stod bare "vennligst vent...". Sikkert noen flere kryptiske DLL'er samt den fancy videoen til etterpå). I alle fall dukket denne videoen opp, og etter å ha klikket seg forbi diverse påminnelser om å registrere samt avbrutt alle forsøk på å kople seg til internett via nettverkskortet hvor min laptop hang i kryss-kabel, kom vi inn. Hurra! Da var det bare å begynne å dytte inn drivere. Virket som om nVidia-kortet ikke var helt godt støttet, for skjermen var full av streker, som selv ikke orginaldriverene kunne bøte på. Men å skru av maskinvareakserelasjon kunne (delevis) gjøre dette. Unødvendig å si - kortet fungerte helt flott med "nv" driveren under en eller annen mdk versjon for vel ett år siden.

 

Når så alle driverene var inne, og "sett opp hjemmenettverk"-veiviseren var gjennomgått, fikk jeg lastet opp filene igjen. Mer fotball... Men tror du ikke den stygge bug'en stakk hodet sitt fram igjen... Når vi gikk inn på min datamaskin, kom det en søkelykt, og når den hadde søkt en stund (et par minutter?), lå alt hulter-i-bulter. Borte var de ganske digge "skilleveggene" mellom forskjellig type ting som lå der... Dette var nettopp noe av selve grunnen til at vi reinstallerte! (samt at internett-ikonet plutselig kunne bli borte, helt av seg selv, noe som medførte at eneste måten å få logget seg av nettet på var å reboote...). Arg... Dytte alt over på D: (fat-partisjonen), og prøve på nytt. Fram med windows-cd'n.

 

Etter en reinstallasjon var igjen alt på plass, og vi installerte nVidia, ISDN, og printer. Problemet kommer igjen... Avinstallere disse driverene med legg til/fjern programmer. Borte ble de - men filene var igjen (rpm4win? finnes det? hadde vært greit...). I tilleg hadde installeren greid å lage C: inne i en extended partisjon (uten å gi noe valg mellom NTFS og FAT, kun NTFS var tilgjengelig, hvordan avgjør den hva jeg skal få lov å bruke? random()?) - så disken så nå slik ut:

 

<extended>C:/NTFS</extended> - D:/FAT32 - Ingenting

 

Jaja. Vi prøver ENDA en gang...

 

Reinstall. Nå greier den å fucke opp partisjonstabellen enda mer, så nå ser disken slik ut: (framleis uten noe valg)

 

8 MB ingenting - D:/NTFS (her er windows installert) - C:/FAT32 (gamle D:) - Ingenting

 

Hmm... Jaja. Men nå skal vi allefall bruke den hypotetisk-deduktive metode for å installere drivere, for finne ut hva som forårsaker dette... Men, min venn foreslår at vi starter med en reboot, bare for å skjekke om den er selve Windows som loker (meg: herregud! Selv ikke windows er så fucka! Min venn: Vi prøver...). Ettersom en reboot heldigvis ikke tar så fryktelig lang tid på en ny-installert windows (en av de få fordelene med det OS'et. Men det har _svært_ lite å stille opp i mot en annen venn av meg sin Gentoo-install - på en langt svakere maskin...), gir jeg meg. Og hva tror du skjer når vi åpner "min datamaskin"? Joda... søke-søke... Eneste som var gjort med denne installen, var å installere windows og reboote...

 

Vi gikk ut og spillte volleyball.

 

Get the facts: Windows SUGER!!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som ikke kan fikses med en slegge og litt gaffateip kan ikke fikses!

 

I dette tilfellet tror jeg slegge på win-cd'en, samt div hardware og noen driverCD'er ville løst mye, Selv om jeg kjenner meg igjen fra min hverdag har jeg sjelden opplevd noe så kranglete som det du beskriver her.

Lenke til kommentar

Javel syar2003 - gleder meg til de får testet ut et annet OS på den da (*host* Linux *host*).... ;)

 

Redigert: Faktisk så kjenner jeg til en hel del av dette selv! Hvorfor tror du jeg bruker kun Linux nå? Det var en gang for et år siden det skjedde.... Windows2000, og krøll. - Her også kjørte jeg reinstall og lot den få flere sjangser... "hardware" feil. Den kan du dra lengre inn i skauen med! - Har kjørt Linux stabilt på maskina i over et år nå - og ikke EN ENESTE feil som ikke har vært selvforskylt og lett å fikse.. Så der var den ;)

Endret av Velmont
Lenke til kommentar

har vært borti noe liggnende. men hva gjorde dere da? du kan jo heller si til kompisen din at dere kan installere Linux på hele maskina hans. hvis han har alt det viktige sakene sine på en FAT32 partisjon så går det jo fint å finne det igjen i Linux. høres ut som maskina hans+xp=dum pc. PC`en er ikke for dårlig til XP iallefall. har kjørt XP på flere dårligere pc`er enn det der. hele XP er jo noe shit i seg selv.

Lenke til kommentar

syar2003:

Så maskinene skal være designet til operativsystemet, istedet for operativsystemet designet til maskina? Og jeg som alltid har hørt at windows er så mye bedre enn alt annet til å få hardware til å bare "just work".

 

Vel vel, det er ting som blir beskrevet her som er grunnen til at jeg nå bruker linux.

Lenke til kommentar

sysar: Jeg ble aldri bedt om å trykke f5 under installasjonen. Er dette noe man må være sertifisert windows-ingeniør og generellt stappe masse gryn opp i rompa til bill for å vite om?

 

Vil faktisk karakterisere meg som en relativt erfaren bruker, også av BillOS - har hengt på fra 3.1, via DOS (liten opprydding i windows mappa på 386 med 300 MB disk som gikk ad helvete), 3.11, 95, 98, ME, XP. Har installert sikkert 100 bokser, var lønnet dataansvarlig på ungdomsskolen. Så selv om du sikkert har mer windows-install-erfaring enn meg, må jeg faktisk innrømme at jeg heller ville installert debian (cfdisk!) enn de greiene windows utgjør. Det er f.meg lettere! Og hvis vi sammenlikner med f.eks. anaconda, begynner Windows-installer å se rimelig gammeldags og u-bruker-vennlig og svak ut...

 

Det rare er at den virket i nesten 1 år +(reinstall) 6 mnd før den fikk denne sykesyke bug'en. Og den kom igjen etter en reinstall.

 

Men hva er det med windows, som gjør at det blir treigere etterhvert? Det kan da for *** ikke være så vanskelig å lage ett skikkelig pakkesystem hvis du har like mange milliarder som bill til å tørke seg bak med? Eller kansje er han redd for å gå tom for dopapir?

 

sim: Bruk den så mye du vil. Alt for å spre det glade budskap!

 

Tror jeg legger den inn i min egen signatur :p

Lenke til kommentar
Kan vel være maskinens apic's mps versjon .

Installere xp med F5 kan noen ganger være lurt .

Det er også en grunn til at det er merkelapper på nye pc'er

(designed for windows 2000 eller windows xp).

hehe, det kan godt være at det er en grunn til at merkelappen på pc`er er der, men det skal jo ikke klikke allikevel selv om man bytter os. hmmm. husker på en annen pc hjemme her at vi måtte bytte skjermkort for å få inn Windows XP på den faktisk. :p det var litt så rart det.

Lenke til kommentar

Virker som om mens Linux for stadig bedre HW-støtte for hver versjon, blir det stadig dårligere med Windows.

 

Denne pc'n er ikke gammel. Den kom helt på slutten av WinME's æra. Og hvis det var meningen at man ikke skulle bytte OS på pc'r, hvorfor er ikke OS'et i ROM (takk og pris! Da måtte man kjøpt ny pc hver gang wintel kom med ny versjon, og kunne ikke kvittet seg med møkka uten å bytte til sær HW... Noen som har lest Azur, Zalt, og Mizt av Jon Bing? Annbefales selv om det er leeenge siden jeg leste dem!)?

Lenke til kommentar

Tydligvis som å rope i motvind dette .

Virker som du egentlig ikke vil ha noen tips .

Er du drittlei windows kan ikke jeg annet en forstå det .

Jeg er bruker av både xp og linux selv , begge har sine fordeler

og bakdeler .

F5 får du ikke beskjed om , den skal trykkes når det vises F6 for inst av raid drivere.

 

At windows blir tregere over tid kan ha flere grunner ,

den vanligste er install unistall av program som ikke rydder opp etter

seg i registry . Mye av dette = store registry hives .

Så har man alle f* sikkerhets hull og usynlig spyware da.

 

Kjør med en linux distro du .

Men husk at det er fremdeles mange hundre millioner pc'er med windows-xp som ikke har problemene du beskriver .

 

...

Lenke til kommentar

Og at for hver utgave av windows så må man kjøpe seg en ny maskin. Litt overdrivelse, men det er ikke langt unna.

 

Maskinen du har nå duger kanskje ikke til neste utgave av windows, og da tenker jeg på etter longhorn, da må du minst ha 4 gz, 2 gb ram og 10 gb bare for å få lagt inn skiten. Nei, jeg holder meg til linux *kose på boksen* :yes:

Endret av Scrim
Lenke til kommentar

det er et faktim at linux faktisk er bedre en windows. men når så og si 99% av spille ikke funker på linux så er det uaktuellt for en som spiller mye. selv om man kan bruke wine osv. men windows derrimot er mye mere brukervenntlig og tar mye kortere til å lære seg......... har lnux på en annen pc og kan det og windoes. linux slår windows på alt utenom brukervennlighet(lære seg det) å spill........

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...