Gå til innhold

Mine traumatiske Windows-opplevelser


Anbefalte innlegg

For det første trenger du ikke å bruke Partition Magic. Dette kan du gjøre i Windows-installasjonsprogrammet. Fjern alle partisjoner, og opprett en ny (sette til antall ønskede Gib, og la resten ligge til du skal installere Linux).

Velg for all del ikke grundig formatering. Det holder med hurtig (noe som tar 5-10 sek) og det sliter ikke på disken.

 

For det andre: Angående det å starte fra CD, så har ikke det noe med Windows å gjøre. Så lenge det står en boot-bar disc i rom, vil bios spørre om man skal starte fra CD.

 

For det tredje: Drivere er noe som følger med en CD-rom du får lagt ved hovedkortet. Dette er det første man setter inn etter at man har startet Windows første gang. I første omgang kjører du nemlig på minimale drivere for å kunne se innholdet på skjermen. Et OS som selges over disk og som kom ut i 2002, kan ikke være oppdatert med alle verdens drivere i mange år fremover. Dessuten støtter Windows mye mer Hardware enn Linux. Det er ikke rent lite mas å f.eks. få et Broadcom-kort til å fungere i Linux

 

For det fjerde: Problemene du beskriver med skjermkortet og annet må skyldes hardwarefeil, eller inkompetenthet på et eller annet plan.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For det første trenger du ikke å bruke Partition Magic. Dette kan du gjøre i Windows-installasjonsprogrammet. Fjern alle partisjoner, og opprett en ny (sette til antall ønskede Gib, og la resten ligge til du skal installere Linux).

Velg for all del ikke grundig formatering. Det holder med hurtig (noe som tar 5-10 sek) og det sliter ikke på disken.

 

For det andre: Angående det å starte fra CD, så har ikke det noe med Windows å gjøre. Så lenge det står en boot-bar disc i rom, vil bios spørre om man skal starte fra CD.

 

For det tredje: Drivere er noe som følger med en CD-rom du får lagt ved hovedkortet. Dette er det første man setter inn etter at man har startet Windows første gang. I første omgang kjører du nemlig på minimale drivere for å kunne se innholdet på skjermen. Et OS som selges over disk og som kom ut i 2002, kan ikke være oppdatert med alle verdens drivere i mange år fremover. Dessuten støtter Windows mye mer Hardware enn Linux. Det er ikke rent lite mas å f.eks. få et Broadcom-kort til å fungere i Linux

 

For det fjerde: Problemene du beskriver med skjermkortet og annet må skyldes hardwarefeil, eller inkompetenthet på et eller annet plan.

5126573[/snapback]

 

At windows støtter mye mer hardware enn en linux distro er å ta i litt mye. Wow, du fikk ikke et broadcom-kort til å fungere og plutselig så har windows mye bedre hardware støtte utifra det, glimrende observert <sarkasme>

 

Hvis det er noe som ikke fungerer helt som det skal i windows så er det hardwareprodusenten sin feil, som ikke gidder å gi ut drivere til linux, kun til Windows. Men det er ikke mye som ikke er støttet, og på alle mine maskiner har jeg hatt null problem med å få skjerm/lyd/ osv. til å fungere, uansett hva slags distro jeg har lagt inn.

Lenke til kommentar

En Windows fanatiker og en Linux fanatiker kan ikke ha en diskusjon om hvilket OS som er best. Det blir bare endeløse tråder med millioner av argumenter begge veier :)

 

Jeg har ikke hatt det problemene som trådstarter hadde, men jeg har hatt mange RARE problem. Som feks at maskinen starter bare nettverks kortet annen hver reboot osv. Det funka fint i linux, men windows ville bare bruker det annen hver reboot. Rart..

 

Uansett, Windows er bra til sitt. Linux til sitt. Jeg bruker begge deler til hvert sitt formål, og er fornøyd med det.

Lenke til kommentar
For det første trenger du ikke å bruke Partition Magic. Dette kan du gjøre i Windows-installasjonsprogrammet. Fjern alle partisjoner, og opprett en ny (sette til antall ønskede Gib, og la resten ligge til du skal installere Linux).

Velg for all del ikke grundig formatering. Det holder med hurtig (noe som tar 5-10 sek) og det sliter ikke på disken.

5126573[/snapback]

"Trenger ikke å bruke PM"? Nei, selvfølgelig ikke. Men PM gir faktisk brukeren *mye* mer frihet og kontroll enn installasjonsprogg'et til win. Hvis noen ønsker å bruke PM for å partisjonere opp harddisken sin før en installasjon burde de få lov til det, og ikke oppleve at installasjonsprogg'et ikke skjønner at det er en NTFS partisjon og reformaterer den.

Det kan jo hende at PM har en dårlig implementasjon av NTFS slik at de NTFS partisjonene PM lager ikke blir korrekt gjenkjent av f.eks. win's installasjonsprogg. Men NTFS er et properiært filsystem og jeg er rimelig sikker på at firma bak PM har kjøpt rettigheter til NTFS APIet el. GNU/Linux har ikke god NTFS støtte av den grunn: Det koster å finne ut av hvordan NTFS funker.

 

For det andre: Angående det å starte fra CD, så har ikke det noe med Windows å gjøre. Så lenge det står en boot-bar disc i rom, vil bios spørre om man skal starte fra CD.

5126573[/snapback]

Når jeg putter inn min win2K cd og har BIOS satt til å boote fra CDROM før HD, blir jeg av win2K cd'en spurt om jeg vil: 1. starte installasjonsprogrammet, 2. boote fra cd, 3. boote fra hd (rekkefølge kan være annerledes)

BIOS *spør* aldri om du vil boote fra cd. Hvis du har satt BIOS til å boote fra cd først og det er en cd i drevet, vil BIOS prøve å boote fra cd uavhengig om du "vil" eller ikke.

 

For det tredje: Drivere er noe som følger med en CD-rom du får lagt ved hovedkortet. Dette er det første man setter inn etter at man har startet Windows første gang. I første omgang kjører du nemlig på minimale drivere for å kunne se innholdet på skjermen. Et OS som selges over disk og som kom ut i 2002, kan ikke være oppdatert med alle verdens drivere i mange år fremover. Dessuten støtter Windows mye mer Hardware enn Linux. Det er ikke rent lite mas å f.eks. få et Broadcom-kort til å fungere i Linux

5126573[/snapback]

Drivere legges inn etterpå helt greit. En kan ikke forvente at en installasjonscd alltid er oppdatert på drivere. Men det er ikke windows som støtter mer HW enn GNU/Linux. Det er HW-produsentene som lager drivere primært til windows pga windows enorme bruksspredning. Dessuten prøv å få en printer eller scanner som ble lagd i -95 til å fungere med winXP, eller en matriseskriver eller plotter fra MS-DOS/win3.11 tiden. To ord: jævla vanskelig. Eller: går ikke.

Jeg vedder en gammel 4 GB Maxtor HDD på at det går kjapt og lett i GNU/Linux.

 

For det fjerde: Problemene du beskriver med skjermkortet og annet må skyldes hardwarefeil, eller inkompetenthet på et eller annet plan.

5126573[/snapback]

Så det kan ikke skyldes driverproblemer? Det er ikke alle drivere som er like bra skrevet og eldre drivere spør etter eldre .dll enn det winXP kommer med. Hvis du leser innlegget finner du ut av at nVidia-kortet funker flott med "nv" driveren før. Hvis kortet funket bra med en tredjepartsdriver ("nv") hvorfor skulle det ikke funke med fabrikatdriver? Det er så jævla lett å skylde på "inkompetenthet på et eller annet plan" når folk har problemer.

 

Mener bare at problemene bak nevnte installasjon av trådstarter skyldes mennesklige feil, og ikke Windows.

5126697[/snapback]

Ja, du har helt rett. Menneskelige feil ved programmering av windows, ved programmering av drivere, ved konstruksjon av hardware.

Det virker som om du syns det er mer sannsynlig at det er trådstarter som har dreti seg ut enn at det kanskje er feil ved programvare eller maskinvare. Hvorfor er det slik egentlig? Hvorfor er det alltid brukeren som har skylda snarere enn MS, eller nVidia, eller produsentene av ISDN kortet eller ... mannen med hjå'n? MS har lagt *mye* arbeid ned i å windows skal være enkelt å bruke og installere. Fordi det skal være "Hvermannsen" som skal bruke os'et.

Hvis MS har gjort så mye for brukervennligheten, hvorfor er det da alltid brukers feil?

Lenke til kommentar

Begynner å bli en stund siden, men...

 

For det første trenger du ikke å bruke Partition Magic. Dette kan du gjøre i Windows-installasjonsprogrammet. Fjern alle partisjoner, og opprett en ny (sette til antall ønskede Gib, og la resten ligge til du skal installere Linux).

Velg for all del ikke grundig formatering. Det holder med hurtig (noe som tar 5-10 sek) og det sliter ikke på disken.

 

Vel... Windows sin installer lot oss noen ganger, noen ganger ikke, helt tilfeldig, lage FAT32-partisjoner eller ikke.

 

Forøvrig sliter ikke formatering mer på disken en en vanlig lineær skriveprosess (dvs. det sliter ikke i det hele tatt..), men vi får til gjengjeld sjekka at disken fungerer flott uten blokkfeil (så vidt jeg husker døde denne et år seinere. Vi fikk redda dataene takket være en linuxcd, krysset kabel, NFS, tonnevis med tolmodighet.

 

For det andre: Angående det å starte fra CD, så har ikke det noe med Windows å gjøre. Så lenge det står en boot-bar disc i rom, vil bios spørre om man skal starte fra CD.

 

Feil. Bios *starter* windows-cd'n, som så igjen spør om brukeren ønsker å starte denne cd'n. Dersom brukeren ikke svarer innen et gitt tidsintervall, booter cd'n harddisken etter MBR.

 

Andre cd'r starter direkte, enten uten å spørre om noe som helst, eller uten å spørre om du ønsker å starte harddisk, bare hvilke options du ønsker å laste os'et/hvilket OS.

 

Enkelte BIOS'er spør ja, men dette skjer før nevnte melding.

 

For det tredje: Drivere er noe som følger med en CD-rom du får lagt ved hovedkortet. Dette er det første man setter inn etter at man har startet Windows første gang. I første omgang kjører du nemlig på minimale drivere for å kunne se innholdet på skjermen. Et OS som selges over disk og som kom ut i 2002, kan ikke være oppdatert med alle verdens drivere i mange år fremover. Dessuten støtter Windows mye mer Hardware enn Linux. Det er ikke rent lite mas å f.eks. få et Broadcom-kort til å fungere i Linux

 

Feil igjen. Med denne pc'n fulgte en winme-måk-over-alt-uten-å-spørre-om-noe CD fra Dell. PC'n var et par år eldre enn XP.

 

Forøvrig: fortell det med HW-støtte til TV-kortet mitt, som kunn viser skurr i windows > ME/98. Eller trådløskortet til meg/pappa/mamma, som under windows mister forbindelsen 17 ganger i minuttet - OG MASER OM DET - dersom:

1. To stykker bruker internett samtid

2. Ene har god dekning, andre dårlig dekning

3. Begge laster samtidig.

 

Eneste jeg merker under Linux, er:

1. en haug med meldinger om connect/reconnect i loggen

2. pappa blir sur fordi han ikke får brukt internett

 

Ellers så kan all ikke-x86 maskinvare nevnes.

 

For det fjerde: Problemene du beskriver med skjermkortet og annet må skyldes hardwarefeil, eller inkompetenthet på et eller annet plan.

5126573[/snapback]

 

Noe av skjermkort trøblene skyldes nok HW-feil, men dette taklet windowsdriverene særdeles dårlig. Under Linux fungerte kortet.

 

Anth - du er et troll, både her og på Teknologi&Vitenskap. Venligst trekk deg ut herfra, og ta med deg trærne som detter av hodet ditt. Takk.

Lenke til kommentar

Jeg har vært bort i så mye rart med windows at jeg har ikke ord for det..

 

La meg se... Vi har jo windows installen som plutselig fant ut at isdn-kortet var et ethernetkort, og selv ikke manuell installasjon av drivere forandret noe, installasjonen som helt uten videre slettet hele tcp/ip stack'en (var ikke koblet til internett, brukt 2-3 ganger av en upriviligert bruker), installasjonen som gikk i blåskjerm fordi et par pci-kort hadde byttet plass, den gangen installasjons-programmet ikke ville starte fordi .. eh .. win95 ikke hadde sett large drive flag på partisjonen? (etter å ha kjørt win98 cd som automatisk opprettet et par partisjoner, virket plutselig win2k/xp installasjonen...)

 

Videre..

Installerte XP på maskina mi. Problem: over halvparten av 3d-programmer restarter pc'en. Prøvd å bytte drivere, reinstallere, fremdeles samme problem. Hardware? Nja.. bortsett fra at det funker utmerket på linux og i windows 2000.....

 

På win2k installasjonen jeg har nå, så klikker av og til pc'en (ca 1-2 ganger om dagen..). Alt fryser, og kommer en høy pipelyd fra høyttaleren. Reset knappen er eneste utvei. Dette skjer også rett etter en nyinstallasjon. Hardware problem? Nja... bortsett fra at maskina har kjørt (og fremdeles kjører) linux i flere år uten et eneste slikt problem.

 

 

[RANT target=anth]

Men slikt betyr vel ingenting for en som deg, som er overbevist om at windows er det beste på jord, og at ingenting kan være gale med det, og alle problemer må være brukerne som står for. (merkelig at hvis det er noe problem på windows, så er det brukerens feil, men er det på linux, er det fordi at linux er for vanskelig.....)

For, jeg har jo selv inrømmet at jeg er en linux bruker, og det beviser jo at jeg er en ekstrem fanatiker og bare sprer løgner, mens de som priser windows er helt normale og rett-tenkende mennesker, og som beviser at du alltid har rett hele tiden.

 

Så greitt du må ha det, bare følge saueflokken, og passe på og breke innimellom, for å vise hvor flink du er.....

[/RANT]

Lenke til kommentar

Terrasque: Priser ikke Windows jeg, og har ikke sagt at Linux er dårlig. Men jeg ser ikke helt problemet til trådstarter, for de feilene han har møtt på, er sannheter med modifikasjoner. Jeg har aldri hatt problemer med Windows XP som er traumatiske, og synes ikke feilene som ble beskrevet her heller er traumatiske. Så slapp av to hakk. Dette er ikke et angrep på Linux. Det som jeg ser på som trolling, er Linux-folkets holdninger til Microsoft. Jeg har ikke slike holdninger ovenfor Linux.

 

Edit: Prøv å holde debatten saklig. Maken til temperement som du viser nå, er ikke ikke vanlig på dette forumet.

Endret av anth
Lenke til kommentar

Ja, er helt enig i at innlegg som det jeg nettop skrev ikke er vanlig på dette forumet.

 

Men så er det av og til ting koker litt over for folk, spesielt når et troll finner en årgammel tråd å kose seg i.

 

Forresten: "Drivere er noe som følger med en CD-rom du får lagt ved hovedkortet. Dette er det første man setter inn etter at man har startet Windows første gang."

 

Nå skal du få lov til å gjøre noen morsomme ting! Ene er å installere windows på en pc med sata harddisker, uten disketter. Det andre er å bruke en slik standard driver cd som har drivere for heele maskina (som betyr at det er ferdigbygd maskin, og det betyr som oftest at cd'en er stappfull av dritt som man ikke vil ha på maskina).

Kos deg, og ha det gøy! Og hvis det blir for kjedelig, kan vi ta en av klassikerene, som for eksempel "windows installasjons-programmet vil ikke starte".

 

Det at du ikke finner slike ting traumatiske viser vel mer hvilken behandlig du har blitt vant med fra datamaskinen din.

 

EDIT: Fant en ny morsom ting med windows: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=494644

 

og, ja, jeg har opplevd det der selv.

Endret av Terrasque
Lenke til kommentar
Jeg vil ha meg frabedt at jeg jeg ikke kan windows. Har brukt det os'et i nesten 10 (siden 3.1, ispedd en mengde DOS når windows krasja...) år før jeg hoppet over på Linux.

3339438[/snapback]

Riktignok en eldgammel tråd, men i første innlegget ditt gjør du det klinkende klart at du IKKE har noe annet enn grunnleggende kunnskaper om Windows. Makan... :nei:

 

Når noen skal håne Windows, er det jo en fordel å dra frem et eksempel hvor faktiske feil og problemer med operativsystemet kommer frem - ikke brukerfeil.

 

Hele episoden din bar preg av å være 80% brukerfeil, og 20% uflaks/feil hardware/drivere.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

Godt ikke alle er fanatikere da... Jeg har installert begge saker x antall ganger, og har ikke hatt problem med noen av dem. Det eneste jeg har å sette på Linux, er at jeg har hatt store problemer med å få maskinene mine på nett. Vet det ikke skyldes Linux, men produsentene. Det er dog et like stort problem uansett.

 

Den gang vi hadde noe grusomt som het Windows 98 derimot, da hatet jeg hele Windows-systemet. For det OS-et var synonymt med blåskjerm. Men inntrykket ble rettet opp da XP kom, og jeg er godt fornøyd med systemet. Litt vel mye såkalt "brukervennlighet" finner man, men det er jo fordi systemet skal passe for alle. Det er mulig å ta kontroll og gjøre mer avanserte ting i windows også. Men man må vite hvordan man går frem. Sånn er det i Linux også... Det er ikke lett for en nybegynner å vite hvordan han kan ta kontrollover systemet der heller. det var også snakk om operativsystemer som skjuler alt som foregår. Kan ikke si at Windows skjuler noe. Man må bare finne de rette menyene og kommandoene. Et OS jeg føler skjuler veldig mye av det som egentlig skjer, er OSX.

 

Edit: Må få understreke at oppførselen til enkelte her på Linux-forumet er graverende. Det er ikke god reklame for de som driver med Linux.

Endret av anth
Lenke til kommentar
Godt ikke alle er fanatikere da... Jeg har installert begge saker x antall ganger, og har ikke hatt problem med noen av dem. Det eneste jeg har å sette på Linux, er at jeg har hatt store problemer med å få maskinene mine på nett. Vet det ikke skyldes Linux, men produsentene. Det er dog et like stort problem uansett.

 

Den gang vi hadde noe grusomt som het Windows 98 derimot, da hatet jeg hele Windows-systemet. For det OS-et var synonymt med blåskjerm. Men inntrykket ble rettet opp da XP kom, og jeg er godt fornøyd med systemet. Litt vel mye såkalt "brukervennlighet" finner man, men det er jo fordi systemet skal passe for alle. Det er mulig å ta kontroll og gjøre mer avanserte ting i windows også. Men man må vite hvordan man går frem. Sånn er det i Linux også... Det er ikke lett for en nybegynner å vite hvordan han kan ta kontrollover systemet der heller. det var også snakk om operativsystemer som skjuler alt som foregår. Kan ikke si at Windows skjuler noe. Man må bare finne de rette menyene og kommandoene. Et OS jeg føler skjuler veldig mye av det som egentlig skjer, er OSX.

 

Edit: Må få understreke at oppførselen til enkelte her på Linux-forumet er graverende. Det er ikke god reklame for de som driver med Linux.

5131984[/snapback]

Graverende?

Jeg har ikke lest hele tråden så jeg kan ikke snakke om den, men hva har vært så graverende med innleggene etter din gjenopplivelse av tråden?

 

Den holdningen Linux-fanatikere har ovenfor alt som er stemplet MS, det er hva jeg vil kalle trollete.
Dette syns *jeg* er graverende fordi du uten videre skjærer alle med en kam. Jeg kjører GNU/Linux "fanatisk" på alle mine maskiner, men jeg har ikke samme holdning til alt stemplet MS. Access er noe av det beste jeg har brukt. SQL er ikke akkurat lett, som f.eks. Python, men Access gjør en meget god jobb.

På en annen side syns også jeg at Terrasque tok av litt mye.

 

Ja, noe av det kyrsjo forteller om er klart ikke feil ved windows og kanskje ikke traumatiske for andre enn han. Men skal kyrsjo bli stemplet som linux-fanatisker fordi windowsinstallasjonsprogrammet ikke klarer å gjenkjenne en NTFS partisjon lagd av et annet program? Siden NTFS er eid av MS kan jo ikke PM ha en helt annen implimentasjon?

Jeg har nå lest førstepost grundig et par ganger, og kyrsjo måtte reinstallere hele tre ganger (slik jeg leser). Ikke fordi han gjorde noe feil, men fordi installasjonsprogrammet ikke fungerte som det burde. Hvor er feilen her?

 

Og dessuten, alle kommentarer alá "jeg har installert winXP på ti-talls, hundre-talls, maskiner" er faktisk poengløse fordi dette gjelder en spesifik maskin. Da hjelper det ikke at en har installert problemfritt på mange andre.

 

På temaet trolling: *ingen* av innleggene (etter gjenopplivningen) har vært troll-innlegg. Jeg har "møtt" troll, og hverken kyrsjo, anth, Terrasque eller Lurifaksen (som forresten ligger nærmest) er et troll i dette diskusjonen. Så videre referanser til troll er irrelevant og dumt. HER er et eksempel på et troll:

kyrsjo er en dust. Alle kan se at HAN har dreti seg ut! Gates eier alle lin-sukx pcer! Win4ever

...eller...

kyrsjo er min helt! winsux suger kanalvann av en annen verden! Faan ta Gates og Balmer! Håper de blir voldtatt av Tux og Beastie!

 

Så, anth, du må bare forvente at linux-folket reagerer på kommentarene dine. Men jeg må si at jeg reagerte best :D

Klart at noen kan moderere seg, men dette går alltid begge veier...

 

Noe mer en dette trur jeg ikke jeg kommer til å skrive. Jeg syns da også at gjenopplivningen av tråden var passe unødvendig, innlegget før anths er faktisk 9,5 måneder gammelt, og jeg regner med at orginalposten til kyrsjo har blitt behørig diskutert over 13 sider.

 

Takk for meg og god lunsj :)

 

PS.

 

Win9x suger, win3.11 4 ever :!:

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Den access / sql-debatten skal jeg la ligge.

*Kremt*Access er søppel*Kremt*

 

Kyrsjo har en undertone i innlegget sitt. Det ser du vel? Sarkastiske bemerkninger på alt, som henviser til hvor idiotisk Windows er.

 

Og ja, denne tråden er eldgammel. Men så lenge den finnes i en signatur som en slags protest mot Windows, blir man oppfordret til å skrive i tråden.

 

Edit:

Get the facts: Windows SUGER!!
<- Slike utsagn går utover Linux-folk som deg også, olefiver, desverre! Endret av anth
Lenke til kommentar

Sorry, men dette er en 1 år gammel tråd som har dødd ut. Å bumpe denne opp igjen var unødvendig, da det fører bare til masse forvirring, diskusjon av 1 år gamle utsagn, samme regla om igjen osv. Dette fører ikke noe godt med seg - og bumping av gamle tråder er uansett ikke noe vi vil ha, så tråd stenges.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...