Gå til innhold

Mine traumatiske Windows-opplevelser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ja, nå trenger du jo egentlig ikke MS office til noe det er sant, men det er jo bare hvis du skal bruke MS Access at det kan bli litt vanskelig da.

 

finnes det ingen slags kloner til MS Access out there?

17:31:36 < seigemann> wtf skal du med ms access?

17:31:43 < seigemann> når det finnes ting som sql..

Lenke til kommentar

Det er forventa at vi bruker microsoft project blant annet til å planlegge alle prosjektene våre. Det er et skikkelig dritt-program! Men jeg er nødt til å bruke det. Når vi begynner med prosjekter så må vi kunne utveksle filer mellom hverandre i gruppa/gruppene og da kan det bli problematisk å være den eneste med openoffice f.eks. Skolen bruker office i alle sammenhenger, så man er på en måte avhengig av det selv.

 

Hadde vært fint hvis de gikk bort i fra office selvsagt, men det er ikke så lett å overtale de til å bytte ut noe som de har brukt i mange år.

Jeg kommer nok til å prøve ut alternativene etterhvert, men foreløpig så blir det office og windows (kun på laptopen da).

Lenke til kommentar
Det er forventa at vi bruker microsoft project blant annet til å planlegge alle prosjektene våre. Det er et skikkelig dritt-program! Men jeg er nødt til å bruke det. Når vi begynner med prosjekter så må vi kunne utveksle filer mellom hverandre i gruppa/gruppene og da kan det bli problematisk å være den eneste med openoffice f.eks. Skolen bruker office i alle sammenhenger, så man er på en måte avhengig av det selv.

Dette er noe av det frekeste jeg har hørt!! Kan en skole kreve at du som elev sitter med en datamaskin med Windows og Office installert?

For meg så virker det som om en idiot av en IT-sjef på skolen ikke sitter med nok kunnskap om datamaskiner, for deretter bruke bare de "trygge og brukervennlige" programmene han har hørt om; nemlig MSWin og MS Office. :thumbdown:

 

Tenk hvor mye penger en skole hadde tjent på å bruke Linux som OS sammen med OpenOffice for eks?? Noen som har tall på dette?? Mulig jeg er litt treig, men en skole kan jo være selve triggeren for da å rekrutere elever til å bruke Linux, ikke bare i skolesammenheng, men resten av livet også.

Lenke til kommentar
Dette er noe av det frekeste jeg har hørt!! Kan en skole kreve at du som elev sitter med en datamaskin med Windows og Office installert?

For meg så virker det som om en idiot av en IT-sjef på skolen ikke sitter med nok kunnskap om datamaskiner, for deretter bruke bare de "trygge og brukervennlige" programmene han har hørt om; nemlig MSWin og MS Office.  :thumbdown:

 

Tenk hvor mye penger en skole hadde tjent på å bruke Linux som OS sammen med OpenOffice for eks?? Noen som har tall på dette?? Mulig jeg er litt treig, men en skole kan jo være selve triggeren for da å rekrutere elever til å bruke Linux, ikke bare i skolesammenheng, men resten av livet også.

De krever ikke at jeg skal ha det på min pc, men de krever at vi bruker office programmene. Det betyr at hvis jeg ikke har windows på min egen pc så er jeg nødt til å bruke maskinene på skolen. Jeg liker å ha alt på min egen maskin, for da er jeg ikke avhengig av å jobbe på skolen. Og vi har fått alle lisensene vi trenger for å bruke office og windows osv, så det blir ingen utgifter på det området.

 

Når det gjelder admin, så kjenner jeg ikke han, men jeg tipper at de ikke tør å bruke noe annet fordi office blir beregna som standarden veldig ofte. Jeg skal se etterhvert om jeg finner alternativer som er såpass "like" at de ikke merker forskjell ;)

 

Jeg er helt enig i at skoler hadde spart utrolig mye penger på å bruke linux og openoffice f.eks. Men jeg tviler sterkt på at det skjer med det første ihvertfall.

Lenke til kommentar

Jeg tror det som regel finnes to årsaker til at bedrifter / skoler er låst til Microsoft:

 

1) System Administrator føler seg ikke usikker på om de vil mestre Linux eller BSD, eller nekter tvert å investere den ekstra innsatsen det krever å bytte system.

 

2) Brukerne er livredde for å prøve noe nytt som krever innsats, og hvor de kanskje ikke vil finne duppedittene sine de første par ukene.

 

Jeg holder faktisk en knapp på at nummer 2 er det viktigste. Poenget mitt er at det er brukerne som må vinnes over og at det er lite vits i å kjefte på sjelen som drifter maskinene. Som regel har denne personen hendene fulle nok som det er. Administrator er maktesløs hvis brukerne bestemmer seg for det ene eller andre.

 

På skolen hvor jeg går har dette blitt gjort særdeles effektivt: Mac OSX, Linux og Windows maskiner står om hverandre på biblioteket. Windows maskinene er alltid fulle med virus (men bak separat firewall/proxy) og kræsjer stadig vekk. Administrator, som liker Linux, gjør ikke noe særlig for å unngå dette. Flere brukere, som senest ifjor sverget til Windows, har nå uttrykt at det er på tide at skolen kvitter seg med Windows-tullet og får konvertert de resterende x86ene til Linux, slik at køene ikke blir så lange.

Endret av lillemykhater
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...