Gå til innhold

Mine traumatiske Windows-opplevelser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forleden skulle jeg ompartisjonere harddisken med S-ATA interface pga. elendig Linux-støtte. Fordi jeg allerede hadde en alt-mulig-rart-av-verdifull-data-partisjon med filsystemet NTFS, og ville beholde dette, foregikk operasjonen fra Windows XP Home med Partition Magic. Needless to say: Hele møkka gikk til helvete, og jeg sitter igjen med en partisjon med skadet data (og jeg tør ikke prøve å få tilgang til dem ennå) fordi noen idioter hos Powerquest eller Microsoft ikke har fått det inn i skallen, at det er mulig å ha opp til 4 primære partisjoner (1 NTFS, /boot, / og swap). Derfor bootet jeg Linux og fjernet ext3-partisjonene, men når jeg startet Windows igjen oppdaget jeg at jeg ikke hadde adgang til NTFS-partisjonen....

 

For å legge til det lille ekstra kjørte jeg nylig Windows for å.... "skaffe" et dataredningsprogram (med hensikt å kunne redde noe av dataene på harddisken). Faktisk så skulle jeg skrive i denne tråden da faenskapet kom med en BSOD, med feilmeldingen IRQ_LESS_OR_EQUAL og en driver ved navn tdi_rd.sys. Merkelig nok skjer ikke dette hvis jeg tar ned firewallen.... Er virkelig Windows så sug?

 

Har en dualboot-løsning, men nå vil jeg si at jeg primært har kjørt GNU/Linux, med Windows XP som alternativ den siste måneden. Blir bare mer og mer lei det mølet :mad:

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

tdi_rd.sys tilhører Norman Firewall, og grunnen til at du får blåskjerm er at kjernen oppdager at driveren har gjort noe den ikke skal. Siden driveren kjører i kjernens adresserom, kan den faktisk herpe riktig så mye.

Så - man har en driver som gjør ting den ikke skal. Hva gjør man? Lar den fortsette å "misbehave", eller prøver å hindre at mer skade skjer? Det er det siste som inntreffer ved en blåskjerm.

 

"OMG, WINDOWS SUXX0RZZZ" :roll:

Lenke til kommentar
tdi_rd.sys tilhører Norman Firewall, og grunnen til at du får blåskjerm er at kjernen oppdager at driveren har gjort noe den ikke skal. Siden driveren kjører i kjernens adresserom, kan den faktisk herpe riktig så mye.

Så - man har en driver som gjør ting den ikke skal. Hva gjør man? Lar den fortsette å "misbehave", eller prøver å hindre at mer skade skjer? Det er det siste som inntreffer ved en blåskjerm.

 

"OMG, WINDOWS SUXX0RZZZ" :roll:

Da får jeg takke Microsoft så meget for at de slenger opp BSOD'er for å beskytte mine interesser. Merkelig nok har utviklerne fått finger'n ut av rævem og begynt å lage bedre drivere de siste årene (nei, eller er det Microsoft som har begynt å herme etter unix?)

 

Windows kræsjer bare hvis jeg kjører et fildelingsprogram som Shareaza eller emule samtidig. DC++ ser ikke ut til å ha noen innvirkning. Ellers så er man bare nødt til å smøre seg med tålmodighet og vente 10 minutter på at Windows skal kunne avslutte et program som har hengt seg (selv etter "brukervennlige" endringer i registeret).

 

I Linux er firewallen en del av kjernen og det er derfor ikke nødvendig å installere 3. parts programvare for å få samme funksjonene. Men igjen: Er det ikke bare 3. parts programvare som kan få Windows til å kræsje?

Lenke til kommentar
Det er vel bare 3. parts programvare som kan få noe nyttig ut av en Windows-insallasjon.

Og det er nettopp det som er et paradoks: Hvis noen klager på stabiliteten i Windows, er det vanligste argumentet at man ikke skal bruke 3. parts programvare! Nå kan en jo også lure på hvorfor det mangler så mange essensielle og ikke minst grunnleggende programmer i en standard Windows-installasjon.

Lenke til kommentar
Det er vel bare 3. parts programvare som kan få noe nyttig ut av en Windows-insallasjon.

Og det er nettopp det som er et paradoks: Hvis noen klager på stabiliteten i Windows, er det vanligste argumentet at man ikke skal bruke 3. parts programvare! Nå kan en jo også lure på hvorfor det mangler så mange essensielle og ikke minst grunnleggende programmer i en standard Windows-installasjon.

Det er da ikke så ille, windows media er jo tross alt med :p

Lenke til kommentar
at det er mulig å ha opp til 4 primære partisjoner (1 NTFS, /boot, / og swap).

Vel, men i såfall er det bare mulig å ha 4 partisjoner på hele disken.

Partisjon 5 og oppover ligger inni en "extended" partisjon, som opptar en primærpartisjon.

som sagt så hadde jeg totalt sett fire partisjoner og ingen logiske partisjoner på en "extended" partisjon.

Lenke til kommentar

Når vi snakker om merkelige ting i Windows:

Jeg har ennå ikke funnet ut hvordan man kan få alle maskinene i et hjemmenettverk basert på windows til å "finne hverandre" i nettverksutforskeren, og da vi til tider har 4-5 win-maskiner hjemme er det alltid noen som ikke finner hverandre.

 

Stor var overraskelsen da Linux klarte å finne alle maskinene vi har hjemme, uten at jeg gjorde noe som helst med innstillingene... Eneste problemet var at den ikke klarte å finne det som var på den ene maskinen, den bare så den i nettverksutforskeren.

Lenke til kommentar

Kan jo helle litt eld på bålet, og fortelle om den koselige kvelden jeg har hatt.

 

Fattern har en windows xp maskin, som er veldig lite brukt. (Så den er stort sett "ren".) Så skulle vi hive inn adsl på den, og for det trenger man nettverkskort.

Tok med meg bort et 3com 905 pci nettverkskort som hadde stått i ene linux boksen min, og som jeg visste fungerte.

Så, av med windows, opp med kabinettet, og putte inn kortet. Startet windows, og den fant kortet, la inn drivere, og alt virket AOK. Tilkoblingen ble autodetected til 100mbit full duplex, og alt virket såre vel. "Det var det", tenkte jeg, og fyrte opp internett explorer. Ingen internett. Ok, sjekke litt, ip 0.0.0.0, ingen dhcp reply, og 0 pakker mottatt i connection status.

"Dette var da merkelig", tenkte jeg, og forsøkte en reboot. Etter desktop kom frem, måtte jeg vente i rundt et minutt før windows fant ut at man nok ikke fikk dhcp på det kortet. (All forsøk på å forandre nettverks-instillinger loket i denne perioden). Ok, fjerne kortet fra maskinvarebehandling (jepp, norsk. Gubben kan ikke engelsk), og inn igjen med kortet, denne gangen med de andre driverene (XP fant to drivere til kortet), samme resultat. Drog litt i andre tråder (prøvde manuelt å sette til 10mbit half duplex, det gikk ok, switchen skiftet farge på lyset, men ingenting annet skjedde. Sjekket feil-loggene i windows (event watcher eller hva det heter nå). To errors når det gjalt nettverk: en eller annen tjeneste fikk ikke resolvet dns (dooh), andre var at nettverkskortet ikke fikk DHCP (Nei jasså, sier du det du..) - ingen grunn eller forklaring.)

 

Nå begynte jeg virkelig å lure på om kortet hadde blitt skadet på turen, eller at kabelen var skadet. På tide å teste med noe annet. Stakk hjem, hentet en knoppix cd, og startet opp med den. Den startet opp, velkomst-browser-vinduet poppet opp, og jeg bare skrev inn vg.no - stor var forbløffelsen da VG nett kom opp med en gang. Så ikke kortet. Og ikke kabelen. Windows. Og når jeg var kommet så langt, var klokken mye, og nedtrykt gav jeg meg for kvelden.

 

I morgen blir det linux laptop, hente ned drivere, brenne til cd, og teste.

 

Og jeg lurer igjen på å gå jihad mot microsoft. Det skjer merkelig nok hver gang jeg har måttet fikset en windows maskin.

Forrige gang var det en onkel's XP som var dypt og helligt overbevist om at ISDN-adapteren hans var et ethernet kort. Til slutt måtte vi bare reinstallere, og fikk endelig kortet til å virke. I en uke, før det samme skjedde igjen.

Endret av Terrasque
Lenke til kommentar

Jeg klarte å endre partisjonstypen tilbake til NTFS, men jeg regner med at noe data er uopprettelig. Men dette var ikke nok for Windows.... Partisjonen dukket fortsatt ikke opp. Jeg ble lei å sose rundt i masse menyer og bøttevis med svada, så jeg bootet GNU/Linux, og monterte partisjonen enkelt og greit med mount /dev/hde1 /mnt/win_i -t ntfs -o ro. Deretter er det bare å kopiere innholdet til en sikker partisjon! Begynner å føle at jeg mister kontrollen over Windows :thumbdown:

Lenke til kommentar

En ny, festlig Windows-opplevelse:

 

Jeg installerte SP2 til en maskin med engelsk Windows XP Pro, og da jeg startet maskinen på nytt fikk jeg opp "Windows Security Manager" eller noe liknende. Den fortalte meg at jeg hadde Avast antivirus (D'OH, det visste jeg på en måte selv...) og at jeg ikke hadde noen brannmur: "Trykk her for å aktivere Windows' egen brannmur."

 

Jeg ville selvfølgelig ikke gjøre det, da CC-firewallen min fungerer ypperlig... Så hver gang jeg starter maskinen nå får jeg en überstygg pop-up-ballong som sier "Du har ingen brannmur, klikk her for å fikse problemet." Er det rart jeg skriver dette fra Linux?

Lenke til kommentar
Når vi snakker om merkelige ting i Windows:

Jeg har ennå ikke funnet ut hvordan man kan få alle maskinene i et hjemmenettverk basert på windows til å "finne hverandre" i nettverksutforskeren, og da vi til tider har 4-5 win-maskiner hjemme er det alltid noen som ikke finner hverandre.

 

Stor var overraskelsen da Linux klarte å finne alle maskinene vi har hjemme, uten at jeg gjorde noe som helst med innstillingene... Eneste problemet var at den ikke klarte å finne det som var på den ene maskinen, den bare så den i nettverksutforskeren.

IFL. en venn av meg må du installere NetBios - denne er ikke standard inne på XP. Så skal det virke.

 

BTW. FC2 pc'ne mine (nautilus) er til tider overbevist om at jeg ikke kan autentifisere meg... Ikke at den gidder å spørre meg om passord. :roll:

Lenke til kommentar

Jeg har så og si aldri hatt problemer med Windows. Hvordan operativsystemet oppfører seg, er i bunn og grunn, veldig opp til brukeren - ikke nødvendigvis OS'et/produsenten. Jeg bruker nå Mac daglig (bærbar), og jeg må si at stabiliteten ikke kan sammenliknes. I windows er det alltid en eller annen feilmelding som dukker opp i ny og ne.

Senest på fredag fikk jeg oppleve windows på sitt beste. Skulle installere winxp på en HELT ny maskin. XP-installasjonen kom forbi "Trykk F6 for SCSI/RAID" og "F2 for ASR", deretter fikk den lastet 2 av filene som kreves for installasjonen, og stoppet på "Kjernefeilsøkings-DLL". Om dette er windows i seg selv, eller om den får hjelp av ein hardware-feil og/eller konflikt, vet jeg ikke. Maskinen er uansett sendt inn til service hos Flexi :roll:

 

Dere visste at Mac OS X bygger på FreeBSD, sant? :w00t:

Lenke til kommentar
Jeg har så og si aldri hatt problemer med Windows. Hvordan operativsystemet oppfører seg, er i bunn og grunn, veldig opp til brukeren - ikke nødvendigvis OS'et/produsenten. Jeg bruker nå Mac daglig (bærbar), og jeg må si at stabiliteten ikke kan sammenliknes. I windows er det alltid en eller annen feilmelding som dukker opp i ny og ne.

Senest på fredag fikk jeg oppleve windows på sitt beste. Skulle installere winxp på en HELT ny maskin. XP-installasjonen kom forbi "Trykk F6 for SCSI/RAID" og "F2 for ASR", deretter fikk den lastet 2 av filene som kreves for installasjonen, og stoppet på "Kjernefeilsøkings-DLL". Om dette er windows i seg selv, eller om den får hjelp av ein hardware-feil og/eller konflikt, vet jeg ikke. Maskinen er uansett sendt inn til service hos Flexi :roll:

 

Dere visste at Mac OS X bygger på FreeBSD, sant? :w00t:

Du snakker litt mot deg selv...

 

BTW jeg trodde OSX var basert på plan 9, med moduler (drivere) fra BSD jeg?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...