Gå til innhold

Mine traumatiske Windows-opplevelser


Anbefalte innlegg

reg add hklm\software\microsoft\telnetserver\1.0 /v ntlm /t reg_dword /d 0

 

Med den linja slår du av NTLM i CLI

 

 

EDIT:

Men nå er det ca nok mas fra meg. Poenget mitt er at Windows ikke er så ufattelig simpelt og banalt som man får inntrykk av fra den vanlige brukermassen.

Men missforstå meg rett, jeg prøver på ingen måte å si at det er like avansert, verbosed, kraftig, konfigurerbart som linux.

Endret av Gunnar_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

I dag skulle eg legge inn Windows XP Professional for ein kamerat. Han hadde sjølvsagt ikkje lisens men ville absolutt heller ha Professional (cracka, kan ikkje bruke Windows Update) enn Home med lisens.

 

Prøvde å forklare han at han då hadde veeeldig mange sikkerheitshol han ikkje ville få tetta osv... Menmen, gjorde no berre som han sa, fekk no betaling så eg brydde meg ikkje.

 

Så skulle eg sjå om eg fant ein crack, rett etter at XP var installert. Cracken fungerar slik at Windows ikkje sluttar å fungere etter 30 dagar. Sjølvsagt er eg i mot det, men sidan han hadde Home-lisens tenkte eg at det får vel gå...

 

Besøkte diverse sider på leit etter ein fungerande crack, og trykte såklart "Nei" til alle ActiveX-ting. Etter besøk på nokre sider, var heile skrivebordet omgjort til ei einaste stor HTML-side med teksten "YOUR COMPUTER IS IN DANGER! Click here for removal instructions" osv osv. Searchbars hadde komt i IE, og pop-ups kom i hytt og pine.

 

Har brukt Windows ganske mykje, og har alltid klart å holde meg unna slikt sjølv om eg brukte IE, men makan til dette har eg aldri sett. Berre ved å besøke nokre web-sider var maskina full av drit. Kameratar som såg det, kom med kommentarar som: "Ja der kjem det", "det der har eg og" osv.

Lenke til kommentar

hehehe, nå har jeg ledd meg gjennom mesteparten av denne tråden, og tanken som stadig vender tilbake er: "user error. replace user and try again."

 

virker som veldig mange er sterkt imot windows fordi de ikke forstår enkle ting der, går amok og så setter de seg ned med en eller annen linuxdistro og sliter med den i ukesvis for så å bli frelst. dermed føler de seg såpass flinke at de kan si at windows suger og at linux er frelseren. men det hele startet med at de ikke klarte å skjønne windows - som egentlig er veldig enkelt å forstå... :)

 

er det ikke bedre å innrømme at hvert operativsystem har sin greie? linux er et ypperlig server-os, og windows er ypperlig på desktopen. linux *kan* brukes som desktop-os, og windows *kan* brukes som server-os. så enkelt er det egentlig - såfremt brukeren gidder å sette seg inn i hvordan ting virker, enten det gjelder windows, linux, mac eller whatever. :)

Lenke til kommentar

Du har lest gjennom hele tråden og klarer ikke å se alle de banale tingene som "bare skjer"? Jeg er en ganske erfaren Windows-bruker, og for tiden bruker jeg Windows og Linux omtrent like mye. I begge OS har jeg opplevd ting som virker "rare" men i Linux har det ikke tatt lang tid å fikse det som har vært problemet. Maskiner som fryser, BoD og det at man, uansett hva man gjør, ikke klarer å kommunisere begge veier på et nettverk mellom to Win-maskiner er typiske Windows-feil.

Lenke til kommentar

User error ja. Det er det man hører fra andre hver gang man ikke får noe til å virke i Windows. Likevel går alle rundt å snakker om hvor stabilt og lett det er å bruke. Jeg begynner å lure på hvorfor det er så ufattelig mange user errorer, hvis det er så lett å bruke, og stabilt? Oi, der fikk noen bluescreen. User error! Sannlig.

 

Jeg skal ikke si noe på at det i mange sammenhenger er user error, men det er mange som har flere års erfaring med Windows, som fortsatt har problemer. Det er ikke bare å si user error hver gang noe går galt.

Lenke til kommentar
hehehe, nå har jeg ledd meg gjennom mesteparten av denne tråden, og tanken som stadig vender tilbake er: "user error. replace user and try again."

 

virker som veldig mange er sterkt imot windows fordi de ikke forstår enkle ting der, går amok og så setter de seg ned med en eller annen linuxdistro og sliter med den i ukesvis for så å bli frelst. dermed føler de seg såpass flinke at de kan si at windows suger og at linux er frelseren. men det hele startet med at de ikke klarte å skjønne windows - som egentlig er veldig enkelt å forstå...  :)

 

er det ikke bedre å innrømme at hvert operativsystem har sin greie? linux er et ypperlig server-os, og windows er ypperlig på desktopen. linux *kan* brukes som desktop-os, og windows *kan* brukes som server-os. så enkelt er det egentlig - såfremt brukeren gidder å sette seg inn i hvordan ting virker, enten det gjelder windows, linux, mac eller whatever.  :)

Jeg har over 10 års erfaring med windows (begynte med 3.1 faktisk), og rundt 4 års erfaring med linux. Hvis windows er så bra og enkelt, og linux så utrolig vanskelig, hvorfor klarer jeg da ting enkelt i linux, men har store problemer med å få windows til å gjøre slik jeg vil?

 

Teoretisk sett, så vil den ekstra windows-erfaringen min tilsi at at jeg burde kunne windows dobbelt så bra som linux. Og alle sier jo at windows er mye lettere enn linux, så da burde jeg jo teoretisk sett være enda bedre i windows i forhold til linux.

 

Virkeligheten er desverre en annen. Windows er forferdelig tungt å bruke, og linux er forfriskende lett i forhold. Ta og lær deg begge systemene (2+ års erfaring på begge), så kan vi diskutere det ;)

Endret av Terrasque
Lenke til kommentar
hehehe, nå har jeg ledd meg gjennom mesteparten av denne tråden, og tanken som stadig vender tilbake er: "user error. replace user and try again."

 

virker som veldig mange er sterkt imot windows fordi de ikke forstår enkle ting der, går amok og så setter de seg ned med en eller annen linuxdistro og sliter med den i ukesvis for så å bli frelst. dermed føler de seg såpass flinke at de kan si at windows suger og at linux er frelseren. men det hele startet med at de ikke klarte å skjønne windows - som egentlig er veldig enkelt å forstå... :)

 

er det ikke bedre å innrømme at hvert operativsystem har sin greie? linux er et ypperlig server-os, og windows er ypperlig på desktopen. linux *kan* brukes som desktop-os, og windows *kan* brukes som server-os. så enkelt er det egentlig - såfremt brukeren gidder å sette seg inn i hvordan ting virker, enten det gjelder windows, linux, mac eller whatever. :)

Jeg vil ha meg frabedt at jeg jeg ikke kan windows. Har brukt det os'et i nesten 10 (siden 3.1, ispedd en mengde DOS når windows krasja...) år før jeg hoppet over på Linux. Her har jeg holdt meg "fast" det siste 1½ året, men var første gang borti det for 2½ år siden.

 

Og jo jeg kjenner mange (de fleste?) av "triksene", har vært igjennom tallløse installasjoner etc. Men stadig føler jeg at jeg har bedre oversikt og at Linux gjør "det *JEG* vil" - ikke alt mulig annet.

 

Det inkluderer å spille stygg techno når den skrus på for første gang. :)

Lenke til kommentar
hehehe, nå har jeg ledd meg gjennom mesteparten av denne tråden, og tanken som stadig vender tilbake er: "user error. replace user and try again."

 

virker som veldig mange er sterkt imot windows fordi de ikke forstår enkle ting der, går amok og så setter de seg ned med en eller annen linuxdistro og sliter med den i ukesvis for så å bli frelst. dermed føler de seg såpass flinke at de kan si at windows suger og at linux er frelseren. men det hele startet med at de ikke klarte å skjønne windows - som egentlig er veldig enkelt å forstå...  :)

 

er det ikke bedre å innrømme at hvert operativsystem har sin greie? linux er et ypperlig server-os, og windows er ypperlig på desktopen. linux *kan* brukes som desktop-os, og windows *kan* brukes som server-os. så enkelt er det egentlig - såfremt brukeren gidder å sette seg inn i hvordan ting virker, enten det gjelder windows, linux, mac eller whatever.  :)

Jeg vil ha meg frabedt at jeg jeg ikke kan windows. Har brukt det os'et i nesten 10 (siden 3.1, ispedd en mengde DOS når windows krasja...) år før jeg hoppet over på Linux. Her har jeg holdt meg "fast" det siste 1½ året, men var første gang borti det for 2½ år siden.

 

Og jo jeg kjenner mange (de fleste?) av "triksene", har vært igjennom tallløse installasjoner etc. Men stadig føler jeg at jeg har bedre oversikt og at Linux gjør "det *JEG* vil" - ikke alt mulig annet.

 

Det inkluderer å spille stygg techno når den skrus på for første gang. :)

Og ja jeg kan blant annet programmering, serveradministrasjon (dog mest Linux - min erfaring med windows på server er heller... dårlig...), vært supportsentral for halve skolen, hatt betalt jobb som windowsadmin (ikke så veldig offisielt, men...), og rådgitt vgs. angående switch til XP.

Lenke til kommentar
hehehe, nå har jeg ledd meg gjennom mesteparten av denne tråden, og tanken som stadig vender tilbake er: "user error. replace user and try again."

 

virker som veldig mange er sterkt imot windows fordi de ikke forstår enkle ting der, går amok og så setter de seg ned med en eller annen linuxdistro og sliter med den i ukesvis for så å bli frelst. dermed føler de seg såpass flinke at de kan si at windows suger og at linux er frelseren. men det hele startet med at de ikke klarte å skjønne windows - som egentlig er veldig enkelt å forstå... :)

 

er det ikke bedre å innrømme at hvert operativsystem har sin greie? linux er et ypperlig server-os, og windows er ypperlig på desktopen. linux *kan* brukes som desktop-os, og windows *kan* brukes som server-os. så enkelt er det egentlig - såfremt brukeren gidder å sette seg inn i hvordan ting virker, enten det gjelder windows, linux, mac eller whatever. :)

Hm. Veldig ofte når folk skriver slik som du gjer no så kjenner dei Linux av «andre sine erfaringar»

osv. Stereotypiske bilete som er feil. Ein har kanskje prøvd Linux i ein 2 uker eller noko. Vel, - eg

må seie; eg har som mange andre her 10års erfaring med Windows. Eg har 4 års erfaring med

Linux, - av dei er 1 år «effektiv» erfaring :)

 

Unnskyld at eg seier det, - men eg føler meg faktisk betre rusta til å snakke om Windows/Linux enn

ein som berre har prøvd Linux litt. -- Du kan Windows. Ja. Det kan eg óg. Men til forskjell kan eg

begge OS'a - har mykje mindre erfaring i Linux, men eg likar det mykje betre fordi. Det er enklare

å gjere ting og tang (ikkje når det kjem til video enno, men det kjem!) - og feil er lette å fikse.

Eg skal ikkje skrive alt det som allereie er skrive i tråden, - men må seie at eg meiner du ser heile

situasjonen frå ei side. -- Men ikkje ta deg særleg nær av det, for 1½ år sida sa eg óg; «Windows

til desktop, Linux til server». Men då hadde eg ikkje erfaringa. Var ung og dum ;]

 

 

-----------------------------------------------------------------

Elles. I går formaterte eg SISTE Windowspcen i huset! - Pappa og Mamma klikka totalt på win2ksp4

laptopen, etter han blei invadert av altslags dritt. Dei kjøpte Norton, Norman, - la inn ZoneAlarm

og Sygate, - køyrde AdAware kvar dag, skifta vevlesar til FireFox - blokka IE ute, lasta ned alle

oppdateringane frå Windows Update. --- Men pcen blei treigare og treigare..... Virus sneik seg inn

på datamaskina, - spyware tilstades kvar gong AdAware blei køyrd. Nei. Det gjekk dårleg med

den datamaskina. Eg har streika med Windowssupport i nærare eit år no (sjølv om det er vanskeleg

eg har hjulpe mange folk likevel) - så dei stod for meste av vedlikehaldet. Og dei gjorde det bra.

 

NEI, - så blei dei sinte, - og ba meg installere Linux. Så no får me sjå korleis det går ;) -- Men det

er nok ikkje noko problem med ein gong eg får satt opp printeren (lett, - faktisk lettare enn det

var i Windows, fordi der måtte eg hente drivere osv) samt satt opp NFS på alle pcane. :]

 

Wohoo! 8/8 pcar køyrer Linux! ;)

Lenke til kommentar
I dag skulle eg legge inn Windows XP Professional for ein kamerat. Han hadde sjølvsagt ikkje lisens men ville absolutt heller ha Professional (cracka, kan ikkje bruke Windows Update) enn Home med lisens.

 

Prøvde å forklare han at han då hadde veeeldig mange sikkerheitshol han ikkje ville få tetta osv... Menmen, gjorde no berre som han sa, fekk no betaling så eg brydde meg ikkje.

 

Så skulle eg sjå om eg fant ein crack, rett etter at XP var installert. Cracken fungerar slik at Windows ikkje sluttar å fungere etter 30 dagar. Sjølvsagt er eg i mot det, men sidan han hadde Home-lisens tenkte eg at det får vel gå...

 

Besøkte diverse sider på leit etter ein fungerande crack, og trykte såklart "Nei" til alle ActiveX-ting. Etter besøk på nokre sider, var heile skrivebordet omgjort til ei einaste stor HTML-side med teksten "YOUR COMPUTER IS IN DANGER! Click here for removal instructions" osv osv. Searchbars hadde komt i IE, og pop-ups kom i hytt og pine.

 

Har brukt Windows ganske mykje, og har alltid klart å holde meg unna slikt sjølv om eg brukte IE, men makan til dette har eg aldri sett. Berre ved å besøke nokre web-sider var maskina full av drit. Kameratar som såg det, kom med kommentarar som: "Ja der kjem det", "det der har eg og" osv.

Dette blir jo rett og slett for dumt?

 

Inkompetanse tror jeg det kalles:)

Lenke til kommentar
hehehe, nå har jeg ledd meg gjennom mesteparten av denne tråden, og tanken som stadig vender tilbake er: "user error. replace user and try again."

 

virker som veldig mange er sterkt imot windows fordi de ikke forstår enkle ting der, går amok og så setter de seg ned med en eller annen linuxdistro og sliter med den i ukesvis for så å bli frelst. dermed føler de seg såpass flinke at de kan si at windows suger og at linux er frelseren. men det hele startet med at de ikke klarte å skjønne windows - som egentlig er veldig enkelt å forstå... :)

 

er det ikke bedre å innrømme at hvert operativsystem har sin greie? linux er et ypperlig server-os, og windows er ypperlig på desktopen. linux *kan* brukes som desktop-os, og windows *kan* brukes som server-os. så enkelt er det egentlig - såfremt brukeren gidder å sette seg inn i hvordan ting virker, enten det gjelder windows, linux, mac eller whatever. :)

hahaha, morsomt.

 

Det du ikke er klar over er at veldig mange av personene her har brukt windows i mange år før de prøvde en linux distro, så de har erfaring. Selv har jeg brukt Windows i nesten 9 år før jeg gikk over til Linux på full tid, og jeg hadde vel neppe brukt windows i 9 år hvis jeg ikke skjønte det. Jeg (og alle de andre på forumet) ville prøve noe nytt, og bruker det nå fordi det er mer stabilt og bedre, så finnes det de som bruker det kun for å tøffe seg. "Se, jeg har en linux distro på maskinen, er ikke jeg tøff?", joda, kjempe tøff.

 

Det er så idiotisk argument at vi ikke forstår oss på Windows, kommentarer som det får meg bare til å le. :yes:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Har vært inne i mye rot med windows. F. eks. en gang jeg reinstallerte win98 for en kamerat. Skulle installere skjermkortdriveren, men den ville ikke. Til slutt fant vi ut at det var brannmuren som hadde forårsaket det, av en eller annen grunn. Ikke nødvendigvis Windows' feil, men det hadde ikke skjedd i linux ihvertfall. Har brukt Windows i ca 6 og et halvt år (altså siden jeg var seks år, da var det 3.11 jeg hadde...), og det er sannelig ikke så lett og stabilt som det sies å være.

 

Edit: 2/4 pc'er kjører linux; min desktop og MIN server.. hehe

Endret av Slettet+432
Lenke til kommentar
Har vært inne i mye rot med windows. F. eks. en gang jeg reinstallerte win98 for en kamerat. Skulle installere skjermkortdriveren, men den ville ikke. Til slutt fant vi ut at det var brannmuren som hadde forårsaket det, av en eller annen grunn. Ikke nødvendigvis Windows' feil, men det hadde ikke skjedd i linux ihvertfall. Har brukt Windows i ca 6 og et halvt år (altså siden jeg var seks år, da var det 3.11 jeg hadde...), og det er sannelig ikke så lett og stabilt som det sies å være.

 

Edit: 2/4 pc'er kjører linux; min desktop og MIN server.. hehe

Ååå nei, den innebygde brannmuren har aldri skapt problemer for meg med divers linux-distroer. Det du beskrev var overhodet abslolutt ikke noe windows-problem.

 

Jeg har forresten funnet mange bra brannmurer i Windows, men bare en jeg kan leve med i Linux - Firestarter.

 

Sorry, men jeg syns det blir litt for dumt når man kaller alt windows-problemer kun fordi operativsystemet man kjørte da var windows.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...