Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

 

Påbud for refleksvest for motorsyklister er og blir en tåpelighet i dag, da det ikke er vist noen nevneverdig positiv effekt av å ha refleksvest. Det er basert på føleri, bilister innbiller seg at MCer er "vanskelig å se", fordi de er dårlig til å observere, og tror refleksvest vil hjelpe, det som er gjort av forskning underbygger ikke at det hjelper noe som helst.

 

AtW

 

 

Er det forsket veldig mye på at det ikke hjelper da?

 

Sunn fornuft tilsier ihvertfall at en skrikende gul refleksvest er betydelig mer synlig i mørket enn svarte skinnklær.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Er det forsket veldig mye på at det ikke hjelper da?

 

Sunn fornuft tilsier ihvertfall at en skrikende gul refleksvest er betydelig mer synlig i mørket enn svarte skinnklær.

 

Det er forsket litt, og det som er av forskning viser ingen effekt. Men er liksom "ingen forskning" ett argument for påbud?

 

Motorsyklister blir særdeles sjelden påkjørt bakfra av biler, det er stort sett front mot front, og front mot side, samt feltskifte. Sistnevnte tilfellet er det sløvhet med å sjekke blindsoner o.l. førstnevnte har det lite å si fordi man er i stor grad dekt av sykkelen, man sitter fote nedbøyd, og ikke minst, man har lykt. Alternativet er ikke "svarte skinnklær", realiteten er refleksvest bak en kraftig lykt, vs kun en kraftig lykt.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er vel normal praksis at fører får førerkort beslaglagt ved påkjørsel og personskade (sikkert lettere å ta den på stedet enn og hente den i ettertid elns..)

 

En eks av meg, kjørte på en person som gikk helt svart kledd på en mørk og regnfull høstkveld langs veien i 60-sone, umulig å se. Ble fratatt førerkortet i 3mnd elns etter påkjørselen og mistet muligheten til å bli politi som hun hadde drømt om lenge.

 

myke trafikanter har lite ansvar i trafikken virker det som.

 

 

Når det gjelder å la kollisjoner skje når det er motparten sin feil, har jeg vært inne på tanken selv, men heldigvis så tar refleksene mine over og jeg unngår at det skjer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

. Men er liksom "ingen forskning" ett argument for påbud?

 

 

 

Tja, det er du som har trukket frem forskning her og henviser til det når du argumenterer mot påbud.

 

 

 

 

Motorsyklister blir særdeles sjelden påkjørt bakfra av biler, det er stort sett front mot front, og front mot side, samt feltskifte. Sistnevnte tilfellet er det sløvhet med å sjekke blindsoner o.l. førstnevnte har det lite å si fordi man er i stor grad dekt av sykkelen, man sitter fote nedbøyd, og ikke minst, man har lykt. Alternativet er ikke "svarte skinnklær", realiteten er refleksvest bak en kraftig lykt, vs kun en kraftig lykt.

 

AtW

 

Jeg er helt uenig i dine vurderinger her, opplever at refleksvesten på motorsyklister bidrar mye til å synliggjøre motorsyklistene i trafikken. Det er langt fra alle motorsyklister der man sitter nedbøyd og gjemt bak et deksel og lyktene på mc'er er ikke spesielt kraftige.

Min erfaring er at det er spesielt på dagtid og skumring at refleksvesten bidrar til å gjøre motorsyklistene mere synlige.

Lenke til kommentar

 

Sunn fornuft tilsier ihvertfall at en skrikende gul refleksvest er betydelig mer synlig i mørket enn svarte skinnklær.

 

 

Gulfargen hjelper ikke mørket, gult er en av de første fargene som forsvinner når dagslyset forsvinner. En lyseblå refleksvest (eller en lyseblå skinnjakke) ville faktisk vært lettere å se i skumring og mørke.

 

Men i dagslys er gulfargen svært synlig. Og da er den et godt supplement til lys i lyktene for å få halvsløve bilister til å oppdage tohjulingene.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tja, det er du som har trukket frem forskning her og henviser til det når du argumenterer mot påbud.

 

 

Jeg er helt uenig i dine vurderinger her, opplever at refleksvesten på motorsyklister bidrar mye til å synliggjøre motorsyklistene i trafikken. Det er langt fra alle motorsyklister der man sitter nedbøyd og gjemt bak et deksel og lyktene på mc'er er ikke spesielt kraftige.

Min erfaring er at det er spesielt på dagtid og skumring at refleksvesten bidrar til å gjøre motorsyklistene mere synlige.

 

Korrekt, det er ett kraftig argument mot påbud, og selv om det ikke eksisterte forskning, så er ville jeg vært imot, fordi jeg synes det er latterlig å påby ting basert på føleri.

 

Din erfaring er strengt tatt ganske verdiløs her, dette er det gjort undersøkelser på. Folk har forøvrig på lys på dagtid og i skumring også.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Gulfargen hjelper ikke mørket, gult er en av de første fargene som forsvinner når dagslyset forsvinner. En lyseblå refleksvest (eller en lyseblå skinnjakke) ville faktisk vært lettere å se i skumring og mørke.

 

Men i dagslys er gulfargen svært synlig. Og da er den et godt supplement til lys i lyktene for å få halvsløve bilister til å oppdage tohjulingene.

 

 

Er det det? Synes feks rødt forsvinner tidligere?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Jeg skrev ikke at gult var den første fargen som forsvant, gjorde jeg vel? Jeg skrev:

"En av de første" er vel ikke det samme som "den første"?

 

Ok, hva mener du er rekkefølgen da? Ting som brunt, grått osv forsvinner jo rakst, det er vel de fleste enig i. Hva mener du forsvinner saktere enn gult utover lyseblått som du allerede har nevnt?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Ok, hva mener du er rekkefølgen da? Ting som brunt, grått osv forsvinner jo rakst, det er vel de fleste enig i. Hva mener du forsvinner saktere enn gult utover lyseblått som du allerede har nevnt?

 

AtW

Netthinnen består av tapper og staver, der tapper registrerer farger og stavene ikke gjør det. Under skotopiske forhold (forhold uten lys) er det bare stavene som virker, altså du ser ikke farger og alt vil være grått (fargeløst). Så rødt vil forsvinne først og til slutt blått lys.

Lenke til kommentar

Refleksvest på motorsykkel reduserer ulykksesrisikoen:

 

"MC-klær med refleks / fluorescerende farger har vist seg å redusere antall MC-ulykker, mest i mørke, men også i dagslys. For klær eller hjelm i lyse farger derimot ble det ikke funnet noen signifikante virkninger på antall ulykker (tabell 4.8.1). Studier av virkningen på reaksjonstid og oppdagelsesavstand har vist at MC-klær med retroreflekterende eller fluorescerende materialer og farger øker synligheten og oppdagelsesavstanden, at virkningen er større enn virkningen av de samme farger / materialer på motorsykkelen, og at slike farger og materialer på klær og hjelm også reduserer faren for at andre undervurderer motorsykkelens fart (Olson m.fl., 1981; Huang & Preston, 2004). Resultatene fra Brenac m.fl. (2006) tyder på at økt synlighet har størst effekt på antall ulykker ved høy fart, noe som kan forklares med at synlige farger gjør det lettere å vurdere farten og at det er spesielt vanskelig for bilførere å vurdere farten på kjøretøy med svake kontraster (Horswill & Plooy, 2008). Elliott m.fl. (2003) viste i både laboratorieforsøk og feltstudier at jakker eller vester i fluorescerende farger gjør det lettere å oppdage motorsyklister, mens fluorescerende farger på hjelm eller buksene ikke har noen signifikant effekt, noe som bekrefter resultatene fra ulykkesstudien (tabell 4.8.1)."

 

http://tsh.toi.no/doc680.htm

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Refleksvest på motorsykkel reduserer ulykksesrisikoen:

 

"MC-klær med refleks / fluorescerende farger har vist seg å redusere antall MC-ulykker, mest i mørke, men også i dagslys. For klær eller hjelm i lyse farger derimot ble det ikke funnet noen signifikante virkninger på antall ulykker (tabell 4.8.1). Studier av virkningen på reaksjonstid og oppdagelsesavstand har vist at MC-klær med retroreflekterende eller fluorescerende materialer og farger øker synligheten og oppdagelsesavstanden, at virkningen er større enn virkningen av de samme farger / materialer på motorsykkelen, og at slike farger og materialer på klær og hjelm også reduserer faren for at andre undervurderer motorsykkelens fart (Olson m.fl., 1981; Huang & Preston, 2004). Resultatene fra Brenac m.fl. (2006) tyder på at økt synlighet har størst effekt på antall ulykker ved høy fart, noe som kan forklares med at synlige farger gjør det lettere å vurdere farten og at det er spesielt vanskelig for bilførere å vurdere farten på kjøretøy med svake kontraster (Horswill & Plooy, 2008). Elliott m.fl. (2003) viste i både laboratorieforsøk og feltstudier at jakker eller vester i fluorescerende farger gjør det lettere å oppdage motorsyklister, mens fluorescerende farger på hjelm eller buksene ikke har noen signifikant effekt, noe som bekrefter resultatene fra ulykkesstudien (tabell 4.8.1)."

 

http://tsh.toi.no/doc680.htm

 

Påstandene er i hovedsak bygd på Elliot et.a.l (2003) og Wells et. al (2004), Elliot gjorde to undersøkelser, den ene der man skulle se en motorsyklist på ett fotografi, her ble riktignok personen med refleksvest sett lettere, men man hensyntar ikke at man har lys på noen særlig god måte. I feltundersøkelsen i samme artikkel er normale lys på motorsykkelen like bra som refleksvest (dvs noe bedre), effekten av vest og lys er omtrent den samme også i Wells (dvs marginalt dårligere), man bruker forbedring kontra ett ikke-ekssiterende scenario i norge som argument, nemlig at refleksvest er bedre om man ikke har lys på. Det er det. Men folk kjører med lys her til lands. Se feks felttestet gjort av Av Hans-Yngve Berg, Nationalföreningen för Trafiksäkerhetens Främjande/NTF og Anders Bruks der man ikke finner noen forskjell om vedkommende har vest eller ikke.

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

myke trafikanter har lite ansvar i trafikken virker det som.

Det er riktig. Myke trafikanter (antatt ikke førere av motorkjøretøy) er ikke underlagt lisenskrav. Førere av motorkjøretøy er å betrakte som en professjonell part i.o.m. at de har krav til opplæring og lisensiering. En lisens som kan trekkes tilbake (M.a.o. lisensen er et privelegie, ikke en rettighet). De kan og må derfor holdes til en langt høyere standard enn myke trafikanter

 

I praksis er kravene til motorvognførere i norge ganske lemfeldige i forhold til det de kunne ha vært. I nederland (Landet med best trafikksikkerhetsstatstikk by far) er motorvognførere pr. def skyldige i alle kollisjoner mellom motorvogn og myk trafikant. Eneste unntak er om retten finner det bevist at den myke trafikanten med viten og vilje gikk inn for å skape ulykken, noe som naturlig nok er temmelig sjeldent.

 

I norge blir motorvognførere jevnlig sluppet ut på veiene igjen selv etter gjentatte grove overtramp. Inndragelse av førerkort for alltid blir nesten aldri benyttet, og selv da kan føreren søke om å få det tilbake etter 5 år.

Endret av sverreb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Var vel en episode i Fredrikstad en gang, hvor en arrestant m/håndjern skulle føres av et par politibetjenter fra arrest til forhørsrett, og når de stod på fortauet å ventet på grønn-mann så heiv plutselig fyr'n seg ut i fotgjengerfeltet foran en bil som kom.

 

Altså, et helt opplagt tilfelle hvor bilføreren (som kjørte på grønt lys) var uskyldig, men vedkommende sjåfør fikk allikevel beslaglagt førerkortet på stedet. Ganske horribel praksis ang. slikt.

 

(saken ble så vidt jeg minnes "ryddet opp i" kort tid senere, siden "alle" innså hvor urimelig det var)

 

Ehh, det finnes ingen trafikklys i Fredrikstad.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...