Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

 

"Slapp av, jeg har kontroll" er en klassiker blant råkjørere. Ett minutt senere ligger bilen i grøfta.

"Je har hatt lappen i 1 helt år nå og kjører Volvo så je er proff!

Derfør jells itte loven for mei!"

 

Man kan heller aldri ha kontroll over hva med-trafikanter gjør, så med viten om at slike finnes gjør jeg vel egentlig alt jeg kan for å holde fartsgrensen, ligge riktig i veien etc.

Dauer jeg er det ihvertfall ikke min feil..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Antar personen orginalt sikter til folk som kjører ut av parkeringsplass fremover, og bruker blinklyset ut. Ingenting galt med det. Om man skal eller ikke skal gjøre det er nesten en personlig avgjørelse.

Men tilbake til hva jeg sa:

Du har bilen hvor blinklyset varer automatisk en liten stund så lenge bilen triller. F.eks 3 sekunder. Dette er vel det greieste.

Men du har du det mer vanlige: Du skrur på blinklyset, og de skrus automatisk av vis du treffer enkelte soner av rattet når det svinges. Det varierer jo fra bil til bil, men noen ganger skrur du det på, og du treffer aldri sonen etter at du ar ferdig med avsvingingen. Eller du treffer den før du skal svinge av.

Selvsagt noe du blir vant til etter at par hundre timer med bilen(e), men det er nå som det er.

Lenke til kommentar

Skulle mekke timelapse fra Sogndal - Førde og heim igjen.

Fikk fanga disse bilda på microsd kortet.

 

Dette er på strekninga eg er godt kjendt, har kjøyrt der daglig i 12 år, og skjønte at det ikkje var heilt optimalt å kjøyre forbi der...

 

http://www.flickr.com/photos/runevenes/9937824856/in/set-72157635887454176/

 

Bruk pil til høgre og bla deg gjennom "timelapsen" min...

Lurer på kor nær eg var for å komme først på staden etter ei ulykke...

Lenke til kommentar

Kom til Carl Berners plass i Oslo i dag - ei fælsleg rundkøyr-- æ, firkantkøyring for dei av dykk som har hatt gleda av å ikkje køyre der enno. Uansett står eg jo fyrst i køen inn i firkantkøyringa då det ser ut som at eg får køyrt ut. slepper bremsen, men Innser kjapt at det ikkje går og må tråkke han inn att. Så får eg eit dunk bakfrå og medfølgjande skrapeljod. Eg køyrer så til sides, men då køyrer berre han andre av garde! Eg kunne nesten ikkje tru det.

Eg hadde gløymt bort hengarfestet mitt heilt, og blei utruleg letta då eg så at det var det som var treft. Nettopp teke Plasti Dip på både hengarfestet og plastdelane av støtfangaren bak for å få dei til å sjå nye ut (tilråst!/anbefalest!), så hengarfestekoppen var teken av og fekk ikkje verja noko. Men med berre litt gummi på festet skrapa av, var det lite skade samanlikna med om det var støtfangaren han hadde treft.

Uansett - å stanse for noko slikt hadde eg likevel trudd var vanleg folkeskikk :blink: Håpar at det er det for brorparten av Noregs folk...

 

Såg at dette blei litt langt for nokre. Samandrag: ein Passat-førar køyrde på meg i rumpa og køyrde vidare, men hengarfestet berga meg frå store skadar.

Endret av Vierett
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Uansett - å stanse for noko slikt hadde eg likevel trudd var vanleg folkeskikk :blink: Håpar at det er det for brorparten av Noregs folk...

 

 

Det hjelper lite å håpe..

8 av 10 nordmenn stikker av uten å varsle eier hvis de bulker en bil på en parkeringsplass, inkludert Norges statsminister.

Egoismen råder i verdens rikeste land

Lenke til kommentar

 

Det hjelper lite å håpe..

8 av 10 nordmenn stikker av uten å varsle eier hvis de bulker en bil på en parkeringsplass, inkludert Norges statsminister.

Egoismen råder i verdens rikeste land

Hva? Når har Erna gjort det? Håper du vet hvem som er statsminister da.

Men det er vel ikke så ofte at billistene prøver å stikke av, når de bulker med andre trafikkanter da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ang. det å stikke av hadde jeg en opplevelse forrige lørdag:

 

Kjørte østover langs Rv7 i 80 km/t. Kommer en enslig møtende bil i mot, som plutselig skeier ut i min side av veien, sånn at jeg ser frontlyktene til vedkommende rett foran meg. Jeg vrenger rattet mot høyre, humper litt i grøfta og ender opp på veien igjen og stopper opp. I bakspeilet ser jeg 4 andre biler i eller like ved grøfta, alle hadde kastet seg av veien for å unngå front-mot-front i 80.

 

Så også den skyldige bilen kjøre videre...

 

Jeg ringte politiet, men kunne ikke gi særlig beskrivelse av bilen, håper noen av de andre kunne gi en bedre en. Var så skjelven av hvor nærme det var en frontkollisjon at det tok en stund før jeg klarte å kjøre videre. :ermm:

Lenke til kommentar

Hva? Når har Erna gjort det? Håper du vet hvem som er statsminister da.

Men det er vel ikke så ofte at billistene prøver å stikke av, når de bulker med andre trafikkanter da.

 

Jeg har registrert at det blir regjeringsskifte, men trodde ikke Erna formelt hadde overtatt når jeg skrev innlegget....men det er altså bulkeJensemann jeg siktet til.

Lenke til kommentar

8 av 10 nordmenn stikker av uten å varsle eier hvis de bulker en bil på en parkeringsplass, inkludert Norges statsminister.

Egoismen råder i verdens rikeste land

Så mange? Når kom denne statistikken ut?

 

Vurdert å skaffe dashcam? Det er ihvertfall kjekke greier når man først har behov for det.

Bestilte eit bilkamera for ei stund sidan. Ventar berre på at det skal koma :/ Jo før jo betre... Trur eg må få eitt å setja bak òg, men.

 

Ang. det å stikke av hadde jeg en opplevelse forrige lørdag:

[...]

Nifst! Skjønar godt at du blir sitjande skjelven nokre minutt etter ei slik hending.

Lenke til kommentar

  • Mopeder og enkelte motorsyklister som buser forbi i rushtrafikken, kjører sikk-sakk i køen og snitter sidespeilene på bilen. Ren og skjær flaks at det ikke går galt...

  • Busser, varebiler og lastebiler som buser inn i kryss og ut på veien bare fordi de er størst.

  • Biler og særlig noen lastebiler som rævkjører bilen foran. Har enkelte aldri hørt om 3-sekunder regelen? 1001-1002-1003?

  • Enkelte som SKAL inn på veien foran meg - selv om de har vikeplikt. Jeg skjønner det i rushen, men ikke når jeg er eneste bil på veien. Jeg hater å måtte bremse hardt ned fordi en gjøk bryter vikeplikten sin og attpåtil bruker 3-400m på å snegle seg opp i fartsgrensa.

  • Folk som kommer i svært stor fart mot kryss og rundkjøringer som gjør at jeg ikke tør kjøre, selv om jeg egentlig hadde kunnet om de hadde kjørt litt mer hensynsfullt og varsomt.

  • Folk som ikke blinker. Særlig i rushen. Og da mener jeg spesielt de idiotene som mener at de ikke trenger å blinke når de skal til høyre i en rundkjøring. Det er også mange som venter med å bremse før de faktisk er INNI rundkjøringa.

  • Busser som kjører rett ut av busslomma selv om fartsgrensa er 70km/t eller mer, uavhengig om det er en bil på siden eller ikke. Mange som ogsa blinker seg ut idet de vrenger bussen ut på veien igjen. Åssen i svarte skal vi som er rett bak få tid til å reagere da?!

  • Folk som legger seg inn når de er mindre enn to sekunder foran meg på firefelts motorvei. Mange som legger seg inn bare en til to billengder foran også. Uavhengig om det er snø, slaps, is, regn, tåke, sol, eller hvordan nå været er den dagen. Det er faktisk ganske irriterende å høre masse småstein sprute på bilen.

  • Folk som ikke legger seg helt til venstre i kjørefeltet når de skal svinge av veien. Det er ganske unødvendig å sperre for bilene bak når det er mye trafikk.
Endret av CFM
  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

  • Folk som legger seg inn når de er mindre enn to sekunder foran meg på firefelts motorvei. Mange som legger seg inn bare en til to billengder foran også. Uavhengig om det er snø, slaps, is, regn, tåke, sol, eller hvordan nå været er den dagen. Det er faktisk ganske irriterende å høre masse småstein sprute på bilen.

 

 

Veldig mange bremser ned etterpå og. Eller bremser i det de legger seg inn. WTF.

Lenke til kommentar

Akkurat det jeg mener. I Oslo gjør alle det, men der er også trafikken tett som bare det store deler av dagen. Her i Østfold er det sjelden man MÅ rett inn foran en annen bil. Tror det er mye sløvhet og folk generelt tenker ikke på konsekvensene dersom noe skulle skje akkurat idet de legger seg inn. Dessuten er jo bil et fremkomstmiddel så steinsprut må man bare regne med. Så lenge de ikke får det selv... :nei:

Endret av CFM
Lenke til kommentar

Min irritasjon ang. hva folk gjør feil i trafikken kan enkelt oppsummeres i to regler.

 

 

§ 7. Vikeplikt

1. Trafikant som det skal vikes for, må ikke hindres eller forstyrres. Den som har vikeplikt, skal tydelig vise dette ved i god tid å sette ned farten eller stanse.

 

og

 

 

§ 3. Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

 

 

Dette gjelder omtrent alle feil jeg opplever.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...