Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilken forskjell gjør det for bilisten om syklisten ligger en meter fra den gule stripa vs en meter fra den hvite?

 

For meg som kjører forbi betyr det at avstanden blir svært liten uansett hvor langt ut i motgående jeg legger meg.

 

Du skrev vel selv at du ikke liker biler som kjører tett på, så regner med du skjønner hvorfor jeg som bilist heller ikke liker det..husk at det ikke er bare syklister som liker å ha marginer :)

Endret av OscarMike1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men da kan du, som bilist, velge å ikke kjøre forbi om du ikke liker marginene. DET valget har ikke syklisten.

 

Og for å få det på plass, eg mener at alle tohjulinger bør befinne seg ett eller annet sted i nærheten av midten på sitt eget kjørefelt. Ikke at de skal ligge på midtstripa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Riktig det, bilisten kan velge å ikke kjøre forbi, og ligge bak helt til syklisten svinger av etter noen km.

Men som det ble nevnt, finnes det jo de idiotsjåførene (vet om to-tre bare i denne delen av forumet), som kjører forbi uansett.

 

Så syklisten har valget mellom å risikere disse, eller å legge seg nærmere egen hvitstripe. Ca en meter mener jeg er ok. Vi er jo enige..

 

Men Nomore, om du mener syklister bør ligge i eget felt, hvorfor spør du meg om hvilken forskjell det har på en meter fra gulstripa eller en meter fra hvitstripa? Bare spør.

Lenke til kommentar

Apropos feltplassering. I Lillestrøm (og sikkert flere andre byer) har de laget et "sykkelfelt" helt til høyre i veibanen, det sikkert er meningen en skal sykle i. Feltet er ca. en meter bredt og adskilt med klare hvite striper. Min erfaring:

- Du får trafikk på venstre side jævlig nærme

- Søppel, glasskår og andre gjenstander blir feid inn i feltet

- Det er parkerte biler overalt

- Busser trenger seg forbi og slipper av folk i samme felt som du sykler

- Biler fra sidegater, parkeringsplasser etc. stopper gjerne med snuten rett i sykkelfeltet uten å se at du kommer syklende

 

Kort sagt, jeg sykler i veien. Samtidig må en jo gratulere politikerne for kreative løsninger som sikker skaffer dem anerkjennelse på interkommunale møter.

Lenke til kommentar

Riktig det, bilisten kan velge å ikke kjøre forbi, og ligge bak helt til syklisten svinger av etter noen km.

Men som det ble nevnt, finnes det jo de idiotsjåførene (vet om to-tre bare i denne delen av forumet), som kjører forbi uansett.

 

Så syklisten har valget mellom å risikere disse, eller å legge seg nærmere egen hvitstripe. Ca en meter mener jeg er ok. Vi er jo enige..

Den eneste måten syklisten kan påvirke hvorvidt bilister kjører forbi eller ikke er ved plassering i veibanen.

 

Men Nomore, om du mener syklister bør ligge i eget felt, hvorfor spør du meg om hvilken forskjell det har på en meter fra gulstripa eller en meter fra hvitstripa? Bare spør.

Fordi du virker veldig opphengt i den meteren din. En halvmeter til så er jo syklisten i midten av sitt kjørefelt. Og vil det utgjøre noen forskjell for bilisten sin del om det er en meter fra midten eller en meter fra siden? Bilisten _bør_ jo over i motsatt kjørefelt uansett... eller?

Lenke til kommentar

Atw, personlig har jeg i sommer sett to-tre syklister som lå tett på gullinja. Og for meg er det no-go.

 

Uansett, for å gjøre det helt klart. Å ligge en meter ut fra hvitstripa er for meg normal plassering av sykkel. Å ligge en halvmeter fra gulstripa er IKKE det.

 

Det er mange situasjoner som fordrer en posisjon nærere venstre kant av kjørefeltet, så jeg kan ikke være enig i din beskrivelse av denne posisjonen som 'no go' som jeg forstår dithen at aldri skal forekomme etter ditt syn.

 

Hvis man kjører i kø er dette en bedre posisjon da man blir sett i både bakspeil og sidespeilet til bilen foran samt blir lettere sett av motgående trafikk og trafikk lengre bak en kjøretøyet umiddelbart bak.

 

Hvis man kommer opp mot et uoversiktlig kryss til høyre bør man legge seg mot venstre i kjørefeltet for å maksimere siktlinjer og ha mer manøverrom om det skulle bli konflikt.

 

Noen ganger kan man også velge å legge seg ekstra mot venstre for å understreke at det her er uforsvarlig å kjøre forbi.

 

Skal man svinge til venstre skal man legge seg til venstre i kjørefeltet (Her der det påkrevd*, ikke bare anbefalt)

 

*) Påkrevd for motorsykler. Uten motor er det tillatt å ligge til høyre og foreta en såkalt stor venstresving. Noe jeg vil absolutt advare mot. For meg vitner dette bare om hvor lite veimyndigheter har forstått/bryr seg om trafikksikkerhet for syklister.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Apropos feltplassering. I Lillestrøm (og sikkert flere andre byer) har de laget et "sykkelfelt" helt til høyre i veibanen, det sikkert er meningen en skal sykle i. Feltet er ca. en meter bredt og adskilt med klare hvite striper. Min erfaring:

- Du får trafikk på venstre side jævlig nærme

- Søppel, glasskår og andre gjenstander blir feid inn i feltet

- Det er parkerte biler overalt

- Busser trenger seg forbi og slipper av folk i samme felt som du sykler

- Biler fra sidegater, parkeringsplasser etc. stopper gjerne med snuten rett i sykkelfeltet uten å se at du kommer syklende

 

Kort sagt, jeg sykler i veien. Samtidig må en jo gratulere politikerne for kreative løsninger som sikker skaffer dem anerkjennelse på interkommunale møter.

 

Enig. For smale sykkelfelt eller feilkonstruerte sykkelfelt (F.eks med parkeringsplasser på utsiden*) er verre enn ingen sykkelfelt. Det man oppnår med disse er å lure uerfarne syklister inn i en farlig posisjon samt legge opp til trakkassering av forsiktige syklister som velger å ikke la seg lure. Veinormalen tilsier at sykkelfelt skal være minimum 1.3m brede og det skal normalt et vedtak til for å fravike dette. Dette mistenker jeg veimyndighetene ignorerer til stadighet. 1.3 m er jo egentlig fortsatt for smalt. Med 1m margin (fra senterlinje) mot kantsten 65 cm styre og 1.5 m avstand til passerende trafikk (Delt likt på sykkelfelt og alminnelig kjørefelt) kommer jeg til en fornuftig bredde på sykkelfelt på ca 2m.

 

*) Intressant nok er de fleste parkeringsplasser anlagt på utsiden av sykkelfelt etter hva jeg kan se ulovlige å bruke etter en streng tolkning av trafikkreglene. Motorkjøretøy har ikke lov til å hverken kjøre eller stoppe innenfor i sykkelfeltet. Følgelig er det ulovlig å kjøre slik at man kommer til parkeringsplassen.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Intressant nok er de fleste parkeringsplasser anlagt på utsiden av sykkelfelt etter hva jeg kan se ulovlige å bruke etter en streng tolkning av trafikkreglene. Motorkjøretøy har ikke lov til å hverken kjøre eller stoppe innenfor i sykkelfeltet. Følgelig er det ulovlig å kjøre slik at man kommer til parkeringsplassen.

 

Hehe, var ikke klar over dette. Parkeringsplasser anlagt på denne måten er uansett risikabelt. Åpnes det en dør i den parkerte bilen på feil tidspunkt kan det bli helt katastrofalt. Foruten knekte ribbein og knust ansikt har jeg alltid lurt på hvem som har skylda i en slik ulykke? Personen som åpnet bildøra litt uheldig eller syklisten som ikke greide å stoppe?

Lenke til kommentar

Hehe, var ikke klar over dette. Parkeringsplasser anlagt på denne måten er uansett risikabelt. Åpnes det en dør i den parkerte bilen på feil tidspunkt kan det bli helt katastrofalt. Foruten knekte ribbein og knust ansikt har jeg alltid lurt på hvem som har skylda i en slik ulykke? Personen som åpnet bildøra litt uheldig eller syklisten som ikke greide å stoppe?

 

Mest sannsynligvis bilisten med mindre syklisten har sykklet veldig uannsvarlig.

Lenke til kommentar

Hehe, var ikke klar over dette. Parkeringsplasser anlagt på denne måten er uansett risikabelt. Åpnes det en dør i den parkerte bilen på feil tidspunkt kan det bli helt katastrofalt. Foruten knekte ribbein og knust ansikt har jeg alltid lurt på hvem som har skylda i en slik ulykke? Personen som åpnet bildøra litt uheldig eller syklisten som ikke greide å stoppe?

 

Jeg mener at den som åpner bildøren har fullt ut ansvar for å påse at det ikke kan medføre skade. Men jeg mistenker at dette er fra rettspraksis ikke noe som står nedfellt eksplisitt i lov så sikker er jeg ikke.

 

Ikke at det spiller noen rolle. Syklister har blitt drept i kollisjon med åpnende bildører. 2m fra eller gangfart er de eneste akseptable måtene å ferdes ved parkerte biler.

Lenke til kommentar
Moderatornotis

Lengre diskusjoner flyttes til egne tråder, og tar jeg ikke feil har vi nok av tråder for den gode, gamle syklister vs. bilister-diskusjonen. Vær snille å avslutte diskusjonen, evt. opprette en egen tråd hvis dere føler dere har mer å diskutere.

Dette innlegget skal ikke kommenteres. Reaksjoner på moderering tas på privat melding eller i Klager på moderatoravgjørelser.

Lenke til kommentar

Fyrer løs en to-delt klage/glede-post:

 

Jeg er drittlei små råkjørere i slitte, senkede volvoer som presser seg helt opp i ræva på bilen min selv om jeg allerede ligger fem, kanskje ti km/t over fartsgrensa. Hva er greia? Som regel slipper jeg dem forbi, men av og til blir jeg regelrett så irritert over den plagsomme og hasardiøse kjøringen at jeg blir liggende i samme fart. Greit nok å vise at man vil forbi på oversiktlige strekninger, men å ligge tre meter bak en annen bil i en svingete og uoversiktlig strekning hvor det uansett ikke er muligheter for forbikjøringer er så uffatelig plagsomt at jeg nesten ikke har ord for det. For å ikke snakke om trafikkfarlig! Apropos det, gledesutbrudet:

 

Det blir mye synsing fra min side, dette, men jeg var altså på vei hjem fra en liten "bilferie" (Hovefestivalen, Oslo, Sverige, Bergen) som jeg hadde hatt i lag med kjæresten min. Hun har ikke lappen, så jeg stod for all kjøringa. Vi nærmet oss hjemme (Bergen) og jeg hadde kjørt i nærmere åtte timer, det begynte å bli sent og jeg begynte å bli sliten; ikke trøtt, men lei av å kjøre. Vi befant oss i tunnelen rett før Trengereid-rundkjøringen (kom fra fjellet), hvis noen kjenner til den, hvor vi planla å stoppe slik at jeg kunne få trekke litt frisk luft og strekke på beina. Jeg kjører nok mellom 80 og 90, ingen biler i mot så langt øyet kan se, men en fire-fem biler bak oss, som heldigvis har grei nok avstand til å reagere på det som snart skjer. For plutselig, midt inne i mørkeste tunnelen, bråbremser jeg/bilen helt uten videre. Jeg vet ikke hva som skjedde for å være helt ærlig, men det eneste jeg anser som logisk nå i ettertid er at jeg rett og slett har plassert foten på gal pedal og trykka til (bilen er seig i femtegir, så gassen går som regel helt i bunn dersom man vil akselerere i 80~). I "sjokket" som oppstår av å bråbremse tror jeg rett og slett ikke jeg klarte å flytte foten fra bremsa, og det hyler og skriker i bilen og bakken og bremsene. Heldigvis rekker alle bilene bak meg å bremse tilstrekkelig opp og komme seg over i andre kjørefelt for å kjøre videre. Det er ikke før bilen står helt i ro på at jeg får summet meg og klarer å sette i gang igjen og kjøre videre. Det var mye tanker som surra rundt i hodet der og da, om noe låste seg i bilen, om det var noe galt, eller om jeg rett og slett dreit meg kraftig ut. Jeg aner virkelig ikke, men bremser skal så vidt jeg vet ikke kunne låse seg helt fast på den måten jeg nettopp hadde opplevd. Var i alle fall sjeleglad for at jeg slapp å bli krasjet inn i bakfra, for det hadde virkelig vært dritkjipt og trolig farlig som faen, i og med at farten var temmelig høy.

 

Forøvrig sendte jeg bilen rett på full service etter jeg kom hjem og det ble ikke funnet store feil på den som kunne relatere til det jeg opplevde. Så mest sannsynlig var det helt og holdent jeg som rett og slett var sliten og gjorde noe feil. Skummel opplevelse, og igjen, det kunne gått mye verre om folka bak meg var uobservante eller lå nærmere enn de gjorde. Takk gud. :(

Lenke til kommentar

Jeg starter med å fortelle om det geniale medlemmet av Volkswagen-Audi Club Norwegen...

 

Idioten lå så nære meg opp Lierbakkene at jeg ikke kunne se nærlysene hans i sladrespeilet lenger..

Jeg blinket først med nødblink, deretter slapp jeg opp gassen og reduserte hastigheten vesentlig.. Hintet ble aldri tatt.

Jeg lå sikkert litt for langt bak bilen foran etter hans syn, men akkurat passe etter mitt syn.

 

Til slutt forsvant han heldigvis ut til høyre.

 

 

 

 

 

Men som det ble nevnt, finnes det jo de idiotsjåførene (vet om to-tre bare i denne delen av forumet), som kjører forbi uansett.

 

 

Hvem er disse? Jeg liker at man omtaler andre forumdeltakere ved navn.

 

For plutselig, midt inne i mørkeste tunnelen, bråbremser jeg/bilen helt uten videre. Jeg vet ikke hva som skjedde for å være helt ærlig, men det eneste jeg anser som logisk nå i ettertid er at jeg rett og slett har plassert foten på gal pedal og trykka til (bilen er seig i femtegir, så gassen går som regel helt i bunn dersom man vil akselerere i 80~). I "sjokket" som oppstår av å bråbremse tror jeg rett og slett ikke jeg klarte å flytte foten fra bremsa, og det hyler og skriker i bilen og bakken og bremsene. Heldigvis rekker alle bilene bak meg å bremse tilstrekkelig opp og komme seg over i andre kjørefelt for å kjøre videre. Det er ikke før bilen står helt i ro på at jeg får summet meg og klarer å sette i gang igjen og kjøre videre.

 

Sett i lys av dette, anser du deg selv som skikket til å kjøre bil?

Bortfall av bevissthet høres dette ut som for meg, det er noe som kvalifiserer til førerkortbeslag for minst 2 år.

 

Forøvrig sendte jeg bilen rett på full service etter jeg kom hjem og det ble ikke funnet store feil på den som kunne relatere til det jeg opplevde. Så mest sannsynlig var det helt og holdent jeg som rett og slett var sliten og gjorde noe feil. Skummel opplevelse, og igjen, det kunne gått mye verre om folka bak meg var uobservante eller lå nærmere enn de gjorde. Takk gud. :(

 

Slikt er ikke mulig at skjer av seg selv med mindre du har elektriske bremser.

Lenke til kommentar

Ja, jeg gjør vel det. Kjørte videre hjem ute problemer. Begynner å bli en stund siden nå. Er ganske sikker på at jeg rett og slett bomma på pedalen. Feil kan gjøres. Var sannelig bevisst hele tiden i og med at jeg snakket med kjæresten min. Egentlig tror jeg det skjedde noe helt uforklarlig med bilen, grunnen til at jeg har synset meg frem til at "sjokket" gjorde meg udugelig er at jeg er skråsikker på at pedalen nektet å slippe (type, den kom ikke opp igjen til vanlig stilling) etter jeg hadde trykka på den, før bilen stoppet opp.

 

For å være helt ærlig kan jeg rett og slett ikke forklare hva som skjedde. Aldri opplevd noe lignende før eller siden og har ingen sykdommer eller annet å vise til. Hadde du sluttet å kjøre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...