Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

grue bevare meg for helvette vel...

I godeste Trondheim, har vi en del veiarbeid, blant annet i rundkjøringen på solsiden. Her er det når man kjører Inherredsveien, 2 felt ut av byen, det ytterste kollektivfelt. Det er ikke markering mellom feltene, da veien flyttes pga veiarbeidet. Hvorfor skal hver en eneste billist flytte seg over i kollektivfeltet for å ta til høyre i denne rundkjøringa, når de uansett må inn i venstre felt 10 m etterpå, gjerne kutter de svingen rett fra venstre felt midt i rundkjøringa... Spesielt i rushtrafikk er dette et velkjent fenomen, noe som sperrer oss som kjører buss og taxi.

Finn en plass og brenn!

 

Fenomenet gjelder forøvrig alle rundkjøringer med to felt i veiens naturlige forløp.

 

Vil også skrike litt ut til folk som svinger til høyre ut på en vei, hvor feltet de skal inn i er fullt, og trafikken står i ro, og jeg kommer i kollektivfeltet som taxi og må vente til gjøken har kommet inn i køen.So much for kollektivfelt...

 

ETID: Skrilvefei

Endret av EMiRo
Lenke til kommentar

Tøft å kjøre 100 i en 80-sone på en dårlig vei! :new_woot:

 

Du er superawesome når du kjører fort som faen og får fartsbot og kanskje tilogmed mister lappen. Jeg ser virkelig opp til deg/du/de :w00t:

 

Det at jeg kjørte i 100 var mer en "talemåte" trengte jo ikke store farten siden han kjørte i 60.

 

Og har kjørt veien i over ett år fram og tilbake til skole/jobb og den er bare litt humpete her og der ;) (ikke var det noe is eller vann på veien så den var fin og kjøre på den dagen)

 

Skulle kansje beskrevet situasjonen bedre siden jeg ble så "kul" plutselig.

Lenke til kommentar

De som stopper opp for hver jævla lemen som løper over veien! Er i Sverige nå, og det er utvilsomt lemenår i år, fordi det er så latterlig mye lemen overalt. Nå istad så lå vi bak en ost som bremset ned hver gang det kom en lemen over veien. Seriøst, LEMEN?! Det er sikkert en million av de her oppe, du stopper ikke opp for å spare EN! Faen også.

Lenke til kommentar

Har en historie fra fetteren til en venn av meg, som forteller litt om den feilslåtte veipolitikken her i landet:

 

Stedet er et lite tettsted den gamle E18 går forbi. Veien er bygget slik at en vanlig bilist synes det er naturlig å holde 70-80 km/t, men fordi det er en Kiwi-butikk og en Esso-stasjon der, må de holde 50. I tillegg er det tre fotobokser på denne 2,5-kilometersstrekningen.

 

Fetteren til vennen min kommer bortover sykkelstien på skateboardet sitt. Samtidig kjører en 65 år gammel mann mot han på veien. Mannen er livredd fotoboksene, og ser mer ned på speedometeret, enn på veien. Dette resulterer i at han kjører av veien i en svak sving, og kjører på gutten. Han får alvorlige brudd i ansiktet, men utrolig nok greide han seg. Bilsjåføren fikk 21 dagers ubetinget fengsel, og må betale offeret 60 000 i erstatning.

 

Her er link til historien.

 

Det er ingen tvil om at mannen har stor skyld i dette, men hadde det vært en naturlig fartsgrense, ville nok ikke dette skjedd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har en historie fra fetteren til en venn av meg, som forteller litt om den feilslåtte veipolitikken her i landet:

 

Stedet er et lite tettsted den gamle E18 går forbi. Veien er bygget slik at en vanlig bilist synes det er naturlig å holde 70-80 km/t, men fordi det er en Kiwi-butikk og en Esso-stasjon der, må de holde 50. I tillegg er det tre fotobokser på denne 2,5-kilometersstrekningen.

 

Fetteren til vennen min kommer bortover sykkelstien på skateboardet sitt. Samtidig kjører en 65 år gammel mann mot han på veien. Mannen er livredd fotoboksene, og ser mer ned på speedometeret, enn på veien. Dette resulterer i at han kjører av veien i en svak sving, og kjører på gutten. Han får alvorlige brudd i ansiktet, men utrolig nok greide han seg. Bilsjåføren fikk 21 dagers ubetinget fengsel, og må betale offeret 60 000 i erstatning.

 

Her er link til historien.

 

Det er ingen tvil om at mannen har stor skyld i dette, men hadde det vært en naturlig fartsgrense, ville nok ikke dette skjedd.

 

Farten der er jo satt der for å unngå alvorlige ulykker.

 

Mulig at de ville ha vær bedre om de la om veien.

 

Nå er det da ikke meningen at man skal være manisk opptatt av å holde øye med spedometret hele tiden

Lenke til kommentar

At folk ferdes på den veien beviser vel nettopp at 50 er den naturlige fartsgrensen på stedet?

 

Jo, men man kommer fra et område med 70km/t, og må plutselig ned i 50, selv om det ikke er noen forskjell på veien.

 

Farten der er jo satt der for å unngå alvorlige ulykker.

 

Mulig at de ville ha vær bedre om de la om veien.

 

Nå er det da ikke meningen at man skal være manisk opptatt av å holde øye med spedometret hele tiden

 

Neida, men jeg har selv vært der, og forskjellen er ikke stor fra områder på E18 i Bamble, hvor farten er 70.

 

Tror den forklaringen tar kaka (iallefall i dag). At vedkommende ikke klarer å tilpasse farten etter fartsgrensene på stedet, skyldes ene og alene personens udugelighet i trafikken.

 

Er bildet i artikkelen fra stedet der ulykken skjedde?

 

Jo, er enig i at han ikke var noen god sjåfør. Nei, så vidt jeg vet er det ikke det. Jeg mener å ha blitt fortalt at det går en sykkel- og gangvei parallelt med hovedveien. Dette gjøres mange steder langs feks E18.

Lenke til kommentar

At folk ferdes på den veien beviser vel nettopp at 50 er den naturlige fartsgrensen på stedet?

 

Jo, men man kommer fra et område med 70km/t, og må plutselig ned i 50, selv om det ikke er noen forskjell på veien.

Folk og bensinstasjoner er da nok forskjeller til å måtte gjøre fartsgrensen lavere.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

At folk ferdes på den veien beviser vel nettopp at 50 er den naturlige fartsgrensen på stedet?

 

Jo, men man kommer fra et område med 70km/t, og må plutselig ned i 50, selv om det ikke er noen forskjell på veien.

 

 

Fartgrenser er ikke bare satt pga veien man kjører på, men også hva som er rundt veien man kjører på. Klarer man ikke å takle en "hindring" på størrelse med en fotoboks uten å kjøre av veien har man ikke noe på veien å gjøre.

 

AtW

  • Liker 4
Lenke til kommentar

På en annen side, fotobokser bidrar ikke til mer oppmerksomhet mot veibanen heller. Men de skal uansett ikke være grunn til å kjøre av.

 

Det er nok sant, men det illustrer min hovedinnvending mot bilister i særdeleshet, det er alt for mange bilister (det er merkbart verre blant bilister enn andre kjøretøygrupper) som tror å kjøre er noe dilldall man kan gjøre med et halv øye, som rett og slett ikke er oppmerksomme nok, de følger ikke med på veien, de leser ikke trafikkbildet, de bare cruiser rundt. Jeg skulle ønske folk hadde en annen holdning i trafikken, få slått det inn i hodet deres at de kjører et to-tonns kjøretøy i høy hastighet som er farlig for omgivelsene, og det må de ta konsekvensen av, og følge litt med.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Helt enig med AtW i at mange bilister slurver mye i kjøringen. Dette er nok dessverre ikke et problem som vil gå bort før alle biler er 100% datastyrte. :(

 

Alt dette kommer av behovet man har for kjøre bil , for komme seg dit man skal.

 

Nå er samfunnet lagt opp slik at alle har et vis behov for reise mellom flere steder, samtidig som bilen ofte er eneste mulighet.

Her nyter det ikke med noen unnskyldning om at en annen kan kjøre for den andre personen kan også gjøre en feil.

Det er ikke alltid at det er bilisten som gjør feilen men han må likevel ta hensyn til omgivelsene i den grad det er mulig.

Selv da er det ikke alltid at det er nok til å unngå uhell.

 

Selv om bilene blir sikrere så gjør ikke myndighetene så mye for fremme denne utviklingen.

Det samme gjelder når det handler om veiene.

 

Og da ender man opp med at det er bilisten som blir stil til ansvar hver gang.

 

Hvem hadde ikke ønsket at den generelle prisen på nye og nesten nye biler hadde minket til halvparten av det er i dag.

Problemet er at noen vil tape stort på det uansett.

 

Jeg tar ikke så mye med om kollektivtransporten da dere vet hvor dårlig den likevel er i forhold til behovet.

Det er også derfor så mange har engen bil ( eller har muntligheter il å bruke en)

 

Da får man vente 50 år til alle har råd til en sikker , datastyr bil.

Lenke til kommentar

Nå snakket vi spesifikt om slurvete kjøring. Det er klart at ulykker alltid vil skje og sikkert også vil skje med datastyrte biler (selv om de antagelig vil være langt, langt mer sjeldne da). Men ulykkestallene hadde sikkert gått kraftig ned om folk faktisk gadd å følge mer med på veien og ellers var mer klar over den faktiske risikoen i de ulike valgene de gjør i trafikken.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Man slurver i kjøringen fordi man ikke er så nøye.

 

Da kan man stille spørsmålet hvorfor man ikke er så nøye når man kjører.

 

En av årsaken er nok at man har det for travelt.Da burde man ha startet tidligere.

Andre årsaker er alle irritasjonsmomentene som dukker opp.

Et eksempel er campingvogner i lav fart , som nekter å la noen komme forbi.

 

Så har man kø-kjøringen der enkelte tar sjansen for å komme lit lenger frem

 

 

Hvis alle blir blir fullstendig datastyrt så vil det ikke skje noen ulykke.

(forutsett at bilen blir vedlikehold ).

Men så lange det er en blanding mellom ny og gammel teknologi ( gammel og ny bil) så skjer det ulykker av alvorlig art

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...