Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Havnet i en nesten situasjon i ei rundkjøring i dag. En bil som blinket til høgre(i retning der eg kom fra) når han kjørte inn i rundkjøringa. Jeg kjørte ut siden han skulle ut ved første avkjørsel. Problemet var at han ikke gjorde det, men holdt på å sette fronten i venstre hjørnet bak på min bil når jeg kjørte ut. Han skulle ut i avkjørsel nummer 2(samme som meg).

Det som er mest irriterende, er jo det at eg hadde fått skylda.

Lenke til kommentar

Dessverre, tegn er irrelevant. Vikeplikt er vikeplikt, uansett om det blir brukt feil tegn. De fleste kjører i sånne situasjoner, men den gangen en fyr blinker feil og du kjører, får du mest sannsynlig skyld.

Om ein ikkje kjører i den situasjonen ved f.eks en oppkjøring, så får ein merknad på det. For å ikke holde flyten.

DVS. Ikkje akkurat denne situasjonen.

Lenke til kommentar

Det tror jeg er bare tull. Man kan ikke kjøre ut når korrekt eller feil bruk av blinklys kan være avgjørende for sammenstøt eller ikke. Skal man kjøre ut foran blinklys skal det pr. bok som da vil være det som avgjør anmerkning eller ikke på oppkjøring være at:

- Tegn gis.

- Plassering er korrekt for gitt tegn.

- Nødvendig hastighetsreduksjon er tydelig.

 

Er ikke alle disse 3 punktene oppfyllt kjører man ikke. Jeg for min del vil ikke kjøre selv om alle 3 er oppfylt, jeg vil se at bilen faktisk svinger dersom jeg ikke kjører så tidlig at det er umulig at et sammenstøt kan skje bare pga feil tegn er gitt.

 

Jeg kjører en veldig enkel regel: Jeg stoler på ingen. Ingen annnen enn meg selv skal avgjøre hvorvidt kollisjon skjer eller ikke. Det betyr at jeg gjør det jeg kan for å unngå mulig sammenstøt også der andre har vikeplikt, og det har holdt meg fra å kollidere flere ganger. Man klarer å se hva andre ønsker å gjøre, og der man faktisk ikke kan se at den som har vikeplikt stopper opp, så er det om nødvendig bråbrems for å unngå mulig sammenstøt.

 

Jeg ville nok kollidert et par ganger i året om jeg hadde stolt 100% på blinklys og andre tegn til hva andre foretar seg. Jeg kan i vertfall huske èn situasjon siste år hvor en blinket ut, og så kjørte ut. Jeg gjorde en siste sjekk i retning denne bilen kom fra, siden jeg visste den var der, og akkurat idèt jeg så den veien kjørte vedkommende rett forbi meg. Hadde jeg bare sett blinklys, sjekket til venstre, så kjørt slik svært mange gjør, så hadde det, uten tvil, vært et sammenstøt der.

 

Kjører man f.eks 10 000km i året, så vil man i gjennomsnitt treffe på samme situasjon som jeg treffer på årlig, hvert 5. år.. med mine 50 000km i året kan jeg ikke gå på tilfeldigheter ganske enkelt pga dette tallet. Med noen få tusen km hvert år kan man i teorien kjøre i årevis bare på tilfeldigheter, men før eller senere smeller det, og det har mange fått oppleve.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Nei, det har man ikke. Blinklys er noe som kan fortelle andre hva man er i ferd med å gjøre, slik at de andre kan tilpasse seg det og se fremover i hva som vil skje i trafikken rundt seg. Dette kan f.eks bety at trafikken bakover kan tilpasse sin hastighet til en nødvendig nedbremsing før sving, og at de som er på vei inn på veien kan gjøre seg klar til å kjøre når handlingen skjer fremfor noe senere som det ville vært dersom ingen visste hva som var i ferd med å skje.

 

Dette betyr at blinklyset er endel av det som gjør det mulig å forutse sansynlige handlinger før de skjer, ikke noe som forteller nøyaktig hva som vil skje. Det vil øke trafikkflyten i den form av at man kan gjøre seg klar til at en handling kan skje, fremfor å måtte gjøre seg klar i ettertid av at man har sett handlingen.

 

Et eksempel på dette kan være dersom man står i en rundkjøring klar til å kjøre ut, men fra høyre kommer det en lang kø. Ser man en bil inne i denne køen med sitt blinklys påslått vil man kunne gjøre seg klar til å kjøre akkuart idèt man ser vedkommende svinger av, fremfor å måtte sitte og stirre på trafikken mens man venter på at noe ukjent skal skje. Dersom den som blinker likevel velger å ikke svinge av betyr det egentlig bare at man har gjort noe unødvendig ved å f.eks slippe bremsen og dermed måtte starte på nytt.

 

Blinklys er dessuten ekstremt viktig der biler står og må vente på hverandre i kryss, spesielt der det oppstår fullstendig deadlocks hvor ingen kan kjøre pga alle har vikeplikt. Binklyset forteller da hvem som skal hvor, og dermed er det mulig å avgjøre hvem som burde kjøre først.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Er du fra utkant-Norge? Noe jeg har erfart mange ganger, er at snilekjøring i venstrefila er et mye større problem på for eksempel E18 i Vestfold og Agder, enn i Stor-Oslo. Jeg kan jo skjønne det. Osloregionen har hatt motorvei i mange år. På mindre steder har de dukket opp først for 0-5 år siden. Det tar litt tid å venne seg til. Hadde du oppkjøring i Kristiansand for 15 år siden, kjørte du ikke på motorvei...

Oslo og sørover på østsiden har jeg hatt de største problemene med dette. Aldri sett det i sverige her jeg bor nå.

 

Stedene jeg har opplevd trafikkbildet som best, er England, Sverige og Danmark. Til dels også Italia. Tyskerne skrytes det jo så voldsomt av, men min erfaring, og jeg har kjørt der masse, er at de er omtrent som nordmenn. Ligger i venstrefila til det tutes på dem, og flere steder er det flere biler i venstrefila enn i høyre.

 

I Italia er problemet at trailere kjører forbi andre trailere. Når en trailer legger seg ut i venstrefila på en vei med 130km/t-grense, for å kjøre i 90 km/t, blir det problemer.

 

Var på vei ut fra en butikk i dag, da en ungdomsdust naturligvis måtte ta en ukontrollert brekksladd på parkeringsplassen, slik at han var 10 cm fra å treffe siden på bilen min. Like før jeg hentet noe kraftig verktøy i bagasjen. Iblant er lykken bedre enn forstanden.

 

Sa du noe til han?

Lenke til kommentar

Akkurat returnert fra Sør-Afrika, som jeg må si er bedre enn Norge traffikmessig på flere måter. Veiene er generelt god standard (bortsett fra enkelte strekker med potholes) de er brede og veiskulderen er flere steder nesten like bred som et kjørefelt, folk er generelt flinke til å slippe forbi, selv der det bare er en fil hver retning.

 

Veien under ville vel i Norge bli klassifisert som landevei og med fartsgrense på 80 km/t. Denne hadde 120 km/t.

Nå er det generelt sett lite svingete veier i dette området da det stort sett består av sletter. Hvordan det er i fjellene og langs kysten vet jeg ikke.

 

 

post-175792-0-15476200-1298825617_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Var på vei ut fra en butikk i dag, da en ungdomsdust naturligvis måtte ta en ukontrollert brekksladd på parkeringsplassen, slik at han var 10 cm fra å treffe siden på bilen min. Like før jeg hentet noe kraftig verktøy i bagasjen. Iblant er lykken bedre enn forstanden.

 

Sa du noe til han?

Fikk ikke gjort stort annet enn å bruke hornet, dessverre :)

Lenke til kommentar

For et par dager siden holdt jeg på å krasje med (les: bli krasjet av) en trailer. Jeg skulle rett gjennom en rundkjøring, og traileren som kom fra høyre bare kjørte. Det var en stor lastebil med like stor tilhenger, og han kom svært fort. Jeg måtte selvsagt bråbremse, og brukte lydhornet for å gjøre det klart hva jeg mente om slik oppførsel.

 

Jeg tenker at alle kan gjøre feil, og at noen ganger tar man litt for store sjanser, men det som provoserte meg grenseløst og som gjorde at jeg fikk lyst til å følge etter traileren og gå løs på den med samekniv, var at trailersjåføren holdt hånden ut vinduet og viste fingeren, flere ganger, mens han fortsatte å kjøre fort og uforsvarlig gjennom rundkjøringen. Makan.

Lenke til kommentar

Det betyr ikke at de vil gå ned når grensa går fra 90 til 110, er en vesentlig forskjell på 90-110 og 110-130..

 

Nå er fartsgrensen på de fleste norske motorveier 100 km/t, ikke 90, selv om det forekommer. Det naturlige er å øke til 120 eller 130 km/t, men det diskuteres av en eller annen grunn bare å øke til 110 km/t...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...