Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Mange får panikk når de ser et utrykningskjøretøy, og tenker ikke på at det beste for utrykningskjøretøyet er om trafikken kan flyte på en rolig og grei måte, samtidig som føreren kommer seg fram. I stedet hogger folk i bremsen, og setter gjerne bilen på tvers i vegbanen. Dette stopper trafikken, og da også utrykningskjøretøyet. Alt for fremkommeligheten...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har X-antall ganger blitt forbikjørt av bilen bak meg, som ikke har fått med seg utrykningskjøretøyet bak seg.

Jeg hadde en fire-fem biler bak meg da jeg oppdaget ambulansen, og visste samtidig at rett rundt svingen begynte midtrekkverket. Jeg holdt da god fart frem til like før svingen, satte på nødblinken, svingte litt ut til høyre og senket farten. Bilen rett bak meg skjønte nok ikke med en gang hva som skjedde, men oppdaget snart ambulansen og stoppet selv. Ingen kjørte forbi. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er det ikke egentlig litt rart at dette ikke er en del av kjøreopplæringen? Litt generelle regler/tips for hva man skal gjøre (eller helst ikke gjøre)i forbindelse med utrykningskjøretøy?

 

Greit nok at det meste burde være opplagt og logisk for de fleste, men det er jo tydeligvis ikke det. Og spesielt for oss som lever utenfor byene og dermed ikke møter på utrykningskjøretøy spesielt ofte (dette blir et problem når man da kommer til byene og sjansen for å se blålys i bakspeilet er en god del større, og trafikken i tillegg er mye tettere).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det står jo om det i lærebøkene, samt at du kan få spørsmål om det på teoriprøven. Kjørelæreren min snakket om hvordan vi skal oppføre oss i forbindelse med utrykningskjøretøy, men om dette er "påbudt" å lære bort vet jeg ikke.

 

 

Som innleggene her viser er det vanskelig å gi retningslinjer på hvordan man skal handle når man får blålys i speilet. Det er så mange forskjellige scenarioer, i tillegg til vei og trafikkmengde så må man ta hensyn til andres vurdering og handlemåte. Jeg forstår godt at noen får litt hetta når det kommer et utrykningskjøretøy med blålys og lyshorn.

 

Men honnør til norske trafikanter, når utrykningskjøretøyene kommer så virker det som om alle tar hensyn og streber etter å slippe dem frem.

 

Forøvrig må det være litt av en påkjenning å kjøre utrykning i tett trafikk...de sjåførene har virkelig nervene i behold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opplevde nettopp det merkeligste. Kommer ned en vei i ok fart som går inn på en enveiskjøringsvei. Der kjører det en gammel, fæl bil med fullsota ruter, og jeg ser at mannen inni ser meg i sidesynet sitt. Så velger han å stoppe helt opp! Og jeg bremser selvfølgelig, og når han ser at jeg har stoppet helt opp fortsetter han videre. Akkurat som om han ønsket at jeg skulle kjøre i siden på han. :hmm:

Lenke til kommentar

Har X-antall ganger blitt forbikjørt av bilen bak meg, som ikke har fått med seg utrykningskjøretøyet bak seg.

Jeg hadde en fire-fem biler bak meg da jeg oppdaget ambulansen, og visste samtidig at rett rundt svingen begynte midtrekkverket. Jeg holdt da god fart frem til like før svingen, satte på nødblinken, svingte litt ut til høyre og senket farten. Bilen rett bak meg skjønte nok ikke med en gang hva som skjedde, men oppdaget snart ambulansen og stoppet selv. Ingen kjørte forbi. :)

Hvorfor bruker du nødblinken til det? Du sier da "jeg har et problem, vennligst kjør forbi meg". Er du fremst i en kø og vil slippe forbi ambulanse lengre bak, så bremser du ned uten å bruke noe ekstra tegn. Setter du på høyre blinklys sier du til vedkommende bak "kjør forbi meg", enten i form av "jeg vil slippe deg forbi" eller "jeg vil svinge av". Bremser du ned uten å bruke tegn vil de færreste kjøre forbi uten å se seg litt ekstra for.

 

Jeg vet det står "ingen kjørte forbi", bare så det er sagt.

Lenke til kommentar

Hvorfor bruker du nødblinken til det? Du sier da "jeg har et problem, vennligst kjør forbi meg".

Du har helt rett. Etter at jeg hadde skrevet innlegget ble jeg usikker på hva jeg egentlig gjorde, for dette er godt over et år siden. Sannsynligvis blinket jeg kun med bremselysene (hvis det kan kalles blinking), og ikke nødblinken.

Lenke til kommentar

Det gjør også at veibanen er konstant våt, noe som i kombinasjon med piggdekk gjør at asfalten slites veldig mye raskere enn vanlig tørr asfalt (og selvsagt asfalt med snø oppå). Hjulsporene som oppstår på grunn av dette fører til økte kostnader med vedlikehold og større sjanse for vannplaning når det regner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mener da at salt kan ikke "overbrukes". Det er enten ingen salt, eller absolutt så mye salt som er nødvendig for å holde veien 100% isfri. Det minste for lite salt, så er det speilblank is, og det trenger ikke å gjelde overalt. Dersom snøen ikke fjernes før salting blir det barvei i sporene, og snø resten, snøen smelter gradvis, renner ned i saltlaken som vannes ut, og etterhvert fryser.

 

Desverre virker det som at dette er akkurat det som skjer. SVV går inn for å salte "mindre". I vertfall virker det på meg nå. Hele denne vinteren har jeg sett det gang på gang at selv uker etter et snøfall er det enda snø igjen på veien utenfor hjulsporene, og gjerne når det fryser ned til -10 og lavere, og de ikke bruker mer salt. Snøen smelter gradvis, fyller hjulsporene, og det fryser til is. Ingenting de kan gjøre med det da.

 

Veiene utenfor byen der det ikke saltes til vanlig er tørre, helt greie, veiene på hovedveiene inn til byen er søkkvåte om dagen, og fullstendig nediset med et tynt lag med speilblank is om natta og om morgenen. Hadde man latt være å salte ville alle veiene vært helt tørre, istedet er det de veiene som de sliter "glatt vei / slutt på saltet veg" som er perfekte å kjøre på med tørr asfalt, og resten er enten våt asfalt hvor "vannet" her er ei gugge som selv ikke helt nye viskere med masse spylevæske klarer å fjerne fra ruta, is eller en kombinasjon av begge deler.

Lenke til kommentar

Denne vinteren har det blitt overbrukt i den forstand at det har blitt pøset på med salt når temperaturene har vært altfor lave. Saltet senker frysetemperaturen til vannet, ja, men det er fremdeles grenser for hvor mange minus det kan være før saltet blir ineffektivt. Denne vinteren har det vært svært stabilt lave temperaturer over store deler av landet, og da er det poengløst å salte, ettersom veiene ville vært minst like gode å kjøre på dersom snøen hadde fått ligge og man i stedet hadde brøyta på skikkelig måte.

 

I overgangsperiodene (der vi uten salting ville opplevd "slush", deretter "frossen slush", deretter "frossen slush med snø på", og så "mer slush" og så videre) kan salt med fordel brukes for å tine opp, men da må det skrapes grundig etterpå. Dette er altså i perioder med temperaturer litt under 0, eller lufttemperatur over 0 og bakketemperatur under 0.

 

Dessverre ser det ut til at man tror det holder å pøse på med salt til man kommer ned til asfalten i hjulsporene, og så la den smelta sørpa ligge til den enten renner ned i hjulsporene og fryse der, eller fryser rett ved siden av hjulsporene så resultatet blir iskanter i veibanen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opplevde nettopp det merkeligste. Kommer ned en vei i ok fart som går inn på en enveiskjøringsvei. Der kjører det en gammel, fæl bil med fullsota ruter, og jeg ser at mannen inni ser meg i sidesynet sitt. Så velger han å stoppe helt opp! Og jeg bremser selvfølgelig, og når han ser at jeg har stoppet helt opp fortsetter han videre. Akkurat som om han ønsket at jeg skulle kjøre i siden på han. :hmm:

 

 

Sånne som dem kalles Retard.

 

Denne vinteren har det blitt overbrukt i den forstand at det har blitt pøset på med salt når temperaturene har vært altfor lave. Saltet senker frysetemperaturen til vannet, ja, men det er fremdeles grenser for hvor mange minus det kan være før saltet blir ineffektivt. Denne vinteren har det vært svært stabilt lave temperaturer over store deler av landet, og da er det poengløst å salte, ettersom veiene ville vært minst like gode å kjøre på dersom snøen hadde fått ligge og man i stedet hadde brøyta på skikkelig måte.

 

I overgangsperiodene (der vi uten salting ville opplevd "slush", deretter "frossen slush", deretter "frossen slush med snø på", og så "mer slush" og så videre) kan salt med fordel brukes for å tine opp, men da må det skrapes grundig etterpå. Dette er altså i perioder med temperaturer litt under 0, eller lufttemperatur over 0 og bakketemperatur under 0.

 

Dessverre ser det ut til at man tror det holder å pøse på med salt til man kommer ned til asfalten i hjulsporene, og så la den smelta sørpa ligge til den enten renner ned i hjulsporene og fryse der, eller fryser rett ved siden av hjulsporene så resultatet blir iskanter i veibanen.

 

Hvor blir det av veiskrapene egentlig? Hørt de driver å selger dem til utlandet.

Endret av asswipe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De har en her i byen som visstnok er relativt dårlig stand og bare virker av og til. Har opplevd at et lite stykke vei er blitt skrapet, mens de 50 resterende meterene av veien som var dekket av et fint lag is som ikke ble fjernet da, er en hullete innsjø nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...