Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Runar, forskjellen er vel at du ikke har det som vane å kjøre forbi biler i høyre felt, og at du heller ikke kjører forbi 23 til dagen - antar jeg. Jeg skjønner poenget ditt, men en mentalitet om at å kjøre forbi 23 biler i høyre felt er greit, synes jeg ikke noe om - men å kjøre forbi tre biler fra tid til annen som et ekstraordinært tilfelle har jeg ingen innvenninger mot.

 

Og du kaller meg en "moralsk vokter"? Dette handler om trafikksikkerhet, som går på andre personers liv og helse - ikke moral.

Endret av Zodihax
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Runar, forskjellen er vel at du ikke har det som vane å kjøre forbi biler i høyre felt, og at du heller ikke kjører forbi 23 til dagen - antar jeg. Jeg skjønner poenget ditt, men en mentalitet om at å kjøre forbi 23 biler i høyre felt er greit, synes jeg ikke noe om - men å kjøre forbi tre biler fra tid til annen som et ekstraordinært tilfelle har jeg ingen innvenninger mot.

Jeg er enig i at 23 biler (på en gang?) er et par for mange, men hvis ikke bilene i venstre felt flytter seg innen rimelig tid har jeg ingen problemer med å kjøre forbi på høyre side.

 

 

Og du kaller meg en "moralsk vokter"? Dette handler om trafikksikkerhet, som går på andre personers liv og helse - ikke moral.

Det er ikke alle trafikkreglene det er like alvorlig å bryte, og det er ikke alle som resulterer i at det går utover andre personers liv og helse. Jeg får ikke dårlig samvittighet av å holde 100 km/t i 80-sonen på E6, eller å kjøre forbi på høyre side i ny og ne. Men du er kanskje uenig?

 

Greit nok, man burde ikke bryte noen trafikkregler, men man burde heller ikke kjefte på folk og kalle de idioter "bare" fordi de snakker om at de har brutt enkelte av reglene. Men det er nå min mening. :)

Lenke til kommentar

Det er jeg helt enig i. Det nytter ikke.

 

Edit: Men det beste i slike situasjoner er ikke å kjøre forbi. Gi heller bilen i venstrefila et lite blink.

1 av 10 som ligger i venstrefilen legger merke til at det eksisterer en verden mer enn 2 grader foran han. De resterende 9 ligger og runker av gårde.

Lenke til kommentar

Er du fra utkant-Norge? Noe jeg har erfart mange ganger, er at snilekjøring i venstrefila er et mye større problem på for eksempel E18 i Vestfold og Agder, enn i Stor-Oslo. Jeg kan jo skjønne det. Osloregionen har hatt motorvei i mange år. På mindre steder har de dukket opp først for 0-5 år siden. Det tar litt tid å venne seg til. Hadde du oppkjøring i Kristiansand for 15 år siden, kjørte du ikke på motorvei...

Endret av Hanske
Lenke til kommentar

Jeg syns det er omvendt. På E6 og E18 utafor Oslo er folk generelt flinke til å flytte seg. Men en gang du entrer Oslo-grensa blir folk håpløse. Har ingenting å si om det er E6, E18 eller Ring 3. Her skal det holdes lik fart i venstre som i høyre, eller hvis du er heldig, 1 km/t mer enn høyre. Sannsynligvis ser fisekjøreren i venstre en bil i høyrefeltet flere kilometer unna, som gjør at han mener han skal kjøre forbi denne også først, før han finner på å legge seg ut. Fjompenisser. Irriterer meg over de som insisterer på å ligge i venstrefeltet forbi Økern i Oslo (begge veier), der de holder på å lage tunnel. Jeg klarer fint å ligge i 60 (fartsgrensa) i svingene der, mens fjompenissene ruller i 40-45, samtidig som de bremser febrilsk. Skammelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke alle trafikkreglene det er like alvorlig å bryte, og det er ikke alle som resulterer i at det går utover andre personers liv og helse. Jeg får ikke dårlig samvittighet av å holde 100 km/t i 80-sonen på E6, eller å kjøre forbi på høyre side i ny og ne. Men du er kanskje uenig?

Nei, er ikke uenig i noe av dette (100 i 80-sonen ville jeg nok ikke gjort selv, men det får så være). Problemet mitt var måten han formulerte seg på, som om det var eneste løsning å kjøre forbi 23 biler på høyre side og som om dette var noe det var vits å skrive hjem om (skrive på diskusjon om, i dette tilfellet :p).

 

Jeg har dog aldri selv kjørt fortere enn 10 km/t over fartsgrensen, og aldri hatt behov for å kjøre forbi på høyre side. Men det er kanskje bare jeg som er naiv nok til å tro at trafikkreglene er utformet for vårt eget beste - og den eneste her med god nok tid til å ikke bry seg om jeg må 5 km/t under fartsgrensen.

 

I dag møtte jeg foressten på en gammel mann i en rundkjøring. Han sto og dekka til halve rundkjøringen med bilen sin mens han venta på luke, og etter at fire biler hadde passert med meg rett bak den fjerde bilen kaster han seg ut foran meg - utrolig..

Endret av Zodihax
Lenke til kommentar

[…] men å frese forbi på høyresiden og så komme på et forum for å skryte av det vitner om manglende trafikkforståelse og generell idioti.

En gang kjørte jeg forbi fem biler i en 50-sone. En annen gang lå det to biler i venstre felt på E6 mot Gardermoen, men de ville ikke flytte seg selv etter at jeg blinket med både fjernlys og blinklys samt brukte den fantastiske oppfinnelsen vi kaller lydhorn, så jeg suste forbi på høyre side. Jeg følte meg skikkelig tøff!

 

Skryter jeg nå? Kan du og resten av forumets moralske voktere nå, på grunnlag av disse to "historiene" hendelsene, anta at jeg er en uansvarlig sjåfør som umiddelbart burde levere fra meg førerkortet?

 

</sutre>

Nå er det litt forskjell på å gjøre dette unntaksvis og å gjøre som Andzel. Men hvis du i tillegg til å skrive dette hadde skrevet at du så en politibil som kjørte for fort, og så grisekjørte du i en 60-sone (når du lå rett ved politibilen) bare for adrenalinet hadde jeg nok kalt deg også for en idiot.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når jeg møter biler som lusekjører i venstre felt uten grunn, så kjører jeg bare forbi dem i høyre felt. Uten å tute eller bruke lysene mine. De gangene jeg må ty til fjernlys er når bilen til venstre kjører i nesten lik fart som bilen til høyre. Alle, med unntak av noen få, legger seg da til høyre. Jeg blinker forresten ikke bare én gang. Det vil ikke sjåføren oppfatte. Her må jeg blinke i 2-5 sekunder før personen reagerer.

Lenke til kommentar

Jeg kjørte ikke forbi 23 biler på samme tid da, det er jo umulig(I høyrefeltet) og jeg hadde aldri gjort det heller. Si fem biler der og tre biler der osv. Dette her er ring 3, til Drammen på E18 og den strekken er lang.

 

Når du passerer Asker så er det ingen som legger seg til venstre nesten så kjører du der ved 2-4 tiden bare ligg i høyrefelt noen ganger ettersom det går fortere.

 

Ved å blinke på biler i venstre funker noen ganger men er ikke alltid noen gidder å flyte seg forbi. Har skrevet flere ganger dette i tråden tror jeg.

 

Jeg kjører forsiktig hele tiden, når en legger seg over til høyre, enten ved å blinke eller ikke så tuter jeg aldri, blinker heller ikke. Lar han komme inn foran meg uansett hastighet. Det er bare å lese trafikkbilde langt frem som mange ikke klarer desverre eller bak. Deretter flytter jeg meg til venstre når jeg har sjans til det. :)

 

 

Det politi greien har skjedd engang og skjer vel aldri igjen.

 

Jeg følger lover og regler så langt det lar seg å gjøre. MEn når andre folk bryter dem og lager faenskap så orker ikke jeg å ligge bak de å bli irritert noe som kan medføre en sikkelig kollisjon et annet sted pga at man er irritert.

Endret av Andzel
Lenke til kommentar

Er du fra utkant-Norge? Noe jeg har erfart mange ganger, er at snilekjøring i venstrefila er et mye større problem på for eksempel E18 i Vestfold og Agder, enn i Stor-Oslo. Jeg kan jo skjønne det. Osloregionen har hatt motorvei i mange år. På mindre steder har de dukket opp først for 0-5 år siden. Det tar litt tid å venne seg til. Hadde du oppkjøring i Kristiansand for 15 år siden, kjørte du ikke på motorvei...

Oslo og sørover på østsiden har jeg hatt de største problemene med dette. Aldri sett det i sverige her jeg bor nå.

Lenke til kommentar

Nå sitter jeg her igjen i Nord-Norge etter å ha kjørt 1.698,6km gjennom 4 land de siste to dagene.

 

Jeg har følgende oppgulp:

 

Vegsalt! :mad:

 

Polske trailersjåfører; Yrkesidioter av noen forbanna hestkuker. De ligger 4-5 etter hverandre i 5-10 under fartsgrensen og tettere enn 0,5 s. De er U.M.U.L.I.G.E å kjøre forbi om du ikke har minst 3km lang strekke. (Heldigvis finnes det slike strekker i Estland)

 

Vegsalt! :mad:

 

Norske svemlinger bak rattet som skal leke trafikkpoliti. Hvis jeg vil kjøre i fartsgrensen (etter GPS) og har dekk/bil/vurdering til dette så skal ikke en S.N.Ø.R.R.J.Æ.V.E.L breie seg ut og hindre meg bare fordi denne mener at jeg har værs'go å holde 11km/t lavere fart som denne mener "sikker fart".

 

Vegsalt! :mad:

 

Norske veger; Nå har jeg kjørt 1.550km fra Riga/Latvia, gjennom Estland og Finland til Kilpisjärvi uten å røre nevneverdig på rattet. Så kommer jeg over grensen til Norge og Skibotndalen og pådratt meg tennisalbue og utslitt servopumpe på de resterende 150km til Tromsø..

 

Vegsalt! :mad:

 

Speedcamera i Estland (får nok en bot, og det er nok ikke helt uforskyldt ;) )

 

Nevnte jeg Vegsalt! :mad: ?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...