Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Det er dessuten også forbudt. Forbikjøring skal skje på venstre side dersom vedkommende man kjører forbi ikke gir tydelig tegn til venstresving.

Uhm, du mener altså at man ikke har lov til å passere noen på høyre side i en tofelts rundkjøring? Jeg kan ikke helt se at den regelen skal komme til anvendelse i rundkjøringer (og feltene like før en rundkjøring for den saks skyld), ettersom disse feltene normalt sett er markert med en påbudt retning, og da blir det ikke helt logisk det du sier? Det eneste som gjelder inni rundkjøringen er at du har vikeplikt når du skal forlate det inderste feltet (noe jeg oppfattet at lastebilsjåføren gjor i dette tilfellet), da må du ikke begynne å rote med forbikjøringsregler.

Lenke til kommentar

Der tar du feil. Forbikjøring er å passere annet kjøretøy på veien man kjører på. En vei med to felt i kjøreretningen er ikke et unntak. Her kommer reglene med køkjøring inn, har man biler foran seg, er det korrekt å kjøre forbi på høyre side (det vil også da være mulighet for den evt. lastebilføreren å se at det ligger biler der).

 

Førere av lastebiler har som nevnt ikke mulighet for å se at biler står på sin høyre side. De må faktisk se dem før de kommer dit, og derfor er det veldig greit å aldri kjøre opp på høyre side av en lastebil med mindre det er 100% sikkert at det er mulig for lastebilfører å forutse dette. Lastebiler har også en tendens til å ligge på venstre side av veien før en høyresving som følge av vanskeligheter med å foreta skarpe svinger.

 

Jeg er forøvrig helt enig i et blinklys burde vært til stede her, men jeg holder fortsatt på at det er feil å kjøre opp på høyre side av en lastebil med mindre vedkommende gir noe tegn til venstresving, av ovennevnte to grunner.

 

Et godt spørsmål her er hvor ofte folk egentlig sjekker at blinklys og lignende faktisk fungerer? Hvor ofte går man bak bilen og ser at lys fungerer eller bruker annen metode for å sjekke det? Mange klarer f.eks å kjøre til de mangler både det ene og det andre..

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg er fortsatt ikke enig med deg da, ettersom det du sier gjør at de to reglene vil komme i konflikt med hverandre. Hvis to biler ligger side om side i en rundkjøring blir de nødt til å stå der til evigheten tar dem, ettersom den venstre bilen har vikeplikt for den høyre, og den høyre ikke har lov til å passere den venstre...

 

Når det kommer til sjekk av lys er blinklys ganske enkelt å sjekke, er en pære røket øker blinkefrekvensen (tror også det står i kjøretøyforskriftene eller noe slikt at det skal være en hørbar forskjell). Resten av lys sjekker jeg sånn nå og da, frontlysene ser jeg når jeg stanser for å hente posten (eller når jeg kjører bak noen i mørket), baklysene ser jeg i butikkvinduet når jeg parkerer for å handle. Man trenger ikke nødvendigvis å gå ut av bilen for å sjekke slikt, om man bare tenker litt.

Lenke til kommentar

Du kan godt være uenig i mine tolkninger, men det er kombinasjonen i denne situasjonen som er problemet. Det er en lastebil, og det er ikke anbefalt å kjøre opp på høyre side av en lastebil pga blidsone (det skal alle vite), det er ikke anbefalt å kjøre forbi på høyre side, det er å forvente at lastebiler tar en større svingradius enn andre biler, osv. Her er det bare en indikasjon fra lastebilfører om høyresving som mangler, og manglende blinklys er noe man skal forvente, fordi det er helt vanlig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg er enig når det kommer til det faktum at det er en lastebil, jeg er alltid ekstra forsiktig når det er snakk om kjøretøy med større svingradius, men jeg er ikke enig i at forbikjøringsregelen vil gjelde i en rundkjøring (ei heller inn mot rundkjøringer med 2-3 felt, selv om det ikke er kø). Og om det så skulle gjelde må det være noe som hverken blir praktisert eller håndhevet.

Lenke til kommentar

Javel, så når jeg kommer inn mot en rundkjøring, skal til høyre, første avkjørsel. Så skal jeg alltid tenke på at transportselskapet ikke har råd til å sponse sjåføren med blinklysolje slik at han får vist at han også skal ut der selv om han ligger innerst i rundkjøringa?:) Om lastebilen har så dårlig svingradius, så må han da for faen ta de forholdsregler det medfører; være ekstra tydelig med tegn og plassering... Om man må ligge langt inn i rundkjøringa for å klare svingen så kan han vel blinke tidlig?

Du skal tenke på hvordan det føles å være skvist inn under høyre bakhjul på lastebilen fordi du ville spare 200 millisekund ved å kjøre tett opp mot et flere tonns kjøretøy i blindsonen til sjåføren. Deretter kan du tenke på at når redningsmannskapet har pirket deg ut av felgen så er du heldig om du klarer å uttale "blinklysolje".

 

Samarbeid og forståelse for andre i trafikken er et nøkkelord her, og eg mener at å følge med på og vurdere andre trafikanter sin blindsone bør være en vesentlig del av den aktive kjøringen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en selvfølge at man ikke legger seg i en posisjon til høyre for en lastebil som potensielt kan skape en konflikt ifbm. feltskifte. Det er bare en ting man kan være sikker på i en rundkjøring, og det er at alle skal ut igjen fra den. Således må lastebilen skifte felt, og bør få gjøre dette i fred. I min mening er det lite aktpågivende å bruke høyre feltet ved siden av lastebilen i en slik situasjon.

 

Når det gjelder forbikjøring til høyre i rundkjøringer når lastebiler ikke er involvert, byr vel dette sjeldent på problemer med mindre man har tett trafikk. Da har man også lov til å kjøre forbi på høyre side.

Lenke til kommentar

Når det gjelder forbikjøring til høyre i rundkjøringer når lastebiler ikke er involvert, byr vel dette sjeldent på problemer med mindre man har tett trafikk. Da har man også lov til å kjøre forbi på høyre side.

Enig.

 

I tillegg må enten du kjøre som en forbanna tulling eller personen i venstre felt nærmest stå stille, før en forbikjøring faktisk er mulig i en rundkjøring. I de fleste rundkjøringer er bilen i venstre felt borte før du rekker å komme forbi eller av.

Lenke til kommentar

Hadde en mildt sagt hårreisende opplevelse i dag. Jeg skulle kjøre igjennom en rundkjøring, alt foregår rutinemessing, jeg noterer at jeg har en bil bak til venstre. På tur ut av rundkjøring (jeg skal rett fram) kommer plutselig bilen som lå til venstre fram i sideruta og *svosj*, der var plutselig bilen framfor meg. Er dette i det hele tatt lov?. Det er i alle fall skummelt. Hadde jeg gått mer til venstre i det jeg skulle ut hadde det blitt et kjedelig fargebytte på bilene våre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Såklart er det ikke lov, bilen lå bak deg og hadde vikeplikt for deg.

Jeg opplever ofte noe lignende etter en rundkjøring her i Stavanger (Tjensvollkrysset, retning Randaberg), det er to felt ut av rundkjøringen, som etter 3-400 meter (eller noe slikt) er markert med fletteskilt. Jeg lager alltid avstand til bilen foran, slik at det er mulig å flette, men folk skjønner faen ikke hva fletting betyr, så selv om de ligger bak meg når det nesten ikke er mer igjen av fletteområdet presser de seg frem og inn foran meg.

Lenke til kommentar

På lørdager mellom 9 og 17-18 bruker jeg å holde meg unna sentrumskjernen her jeg bor. Grunnen er enkel; Folk kan ikke å kjøre, og spesielt ikke å parkere. Siden det er parkeringsanarki her jeg bor (gratis parkering, og ingen parkeringsvakter til å straffe dem som parkerer ulovlig) så er det håpløst å tenke rasjonelt, og alt er bare fuck & faen.

 

Uansett, jeg var nødt til å ta en tur ned i dag for å gjøre et lite ærend, og var heldig og fant en parkeringsplass. Når jeg skulle hjem så stod trafikken ved utgangen på parkeringsplassen blokkert av trafikk, så skulle kjøre bak bygget forbi varemottaket, som også er åpen for trafikk.

 

Hva møter meg der? Joda, biler som har parkert foran portene på varemottaket, og på andre siden av veien. Dette er litt håpløst av spesielt to grunner. (1) Ja, vet det er lørdag, men hadde det kommet varelevering i dag, så hadde de kunne kjørt hjem igjen, og (2) det var ikke mulig å komme seg frem. Så kort sagt så var jeg omtrent parkert inne, sammen med flere hundre biler. Jeg la merke til at at homsen som parkerte sist fortsatt var i bilen, så jeg fant frem sintestemmen min og ba fyren se seg litt rundt og se om dette var riktig plass å parkere på.

 

Han var kanskje litt enig med meg at det var litt lite smart, så etter en lengre diskusjon med kone/elsker/kjæreste whatever, så flyttet de seg, og åpnet en glippe på en bils bredde, så jeg og flere andre kom oss ut. Jeg lurer litt på hva folk tenker med? Man må da skjønne at parkering forbudt, betyr parkering forbudt.

Lenke til kommentar

Jeg lurer litt på hva folk tenker med? Man må da skjønne at parkering forbudt, betyr parkering forbudt.

Jeg tror problemet er det at mange har utviklet en evne til å fullstendig ignorere samtlige runde (og andre former for) trafikkskilt. Jeg har flere ganger de siste ukene sett biler parkert bokstavelig talt under parkering- og stopp forbudt-skilt. Når du i tillegg parkerer så nærme krysset at bilen din stikker ut i veibanen ... :no:

Lenke til kommentar

Var nettopp ute og kjørte i rundt 20 minutter for å lesse av noen. De første ti minuttene møtte jeg på:

 

  • En idiot med henger som satt fra seg bilen i innkjørselen til sameieparkeringa. Vi har en gedigen parkeringsplass, men han stoppet før han kom så langt for å se på hengeren sin og tok seg god tid også mens jeg ventet.
  • En som kommer i full fart mot en rundkjøring og viser ingen tegn til hvor han har tenkt seg. Jeg må jo stoppe i tilfelle han skal videre rundt, men han svinger klart av samme vei som jeg kommer fra uten å se seg rundt engang. Jeg viste pent fingeren i håp om at han la merke til den.
  • En mor i svær SUV liggende godt under fartsgrensa og litt mot midten av veien, på en vei for smal til å ha midtstripe. Hun slakker også litt på farten i svinger og oppoverbakker.
  • En traktor parkert på skrå midt i veien, og han ble stående noen sekunder mens vi ventet. Igjen er jeg inne på bønder og traktorene dems…
  • En syklist i kondomdrakt som absolutt ville ligge fremst. Han la ikke merke til den første bilen som passerte, men så seg dermed raskt bakover og la merke til køen som ville forbi. Jeg tuller ikke når jeg sier han deretter la seg midt i feltet og sveiet fra side til side mens han forsøkte å sykle så fort som mulig. Aldri har jeg hatt så lyst til å kjøre på noen.

 

Turen hjem igjen gikk derimot feilfritt, heldigvis.

 

Red.: Liten leif.

Endret av Saft Suse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...