Hanhijnn Skrevet tirsdag kl 06:57 Skrevet tirsdag kl 06:57 skaftetryne32 skrev (På 30.3.2026 den 13.31): Jeg støtter dog et fullt utbygd sykkelvei nettverk, det kommer til å koste en formue, men får vi folk på en sykkel og ut av bilen så er det milliarder å spare på ren helsegevinst. Sikkert! Men her i landet så blir det jo ganske sesongbetont. Jeg har syklet til jobb gjennom vintermåneder, og det blir kun en nødløsning. Ikke så kjekt å komme gjennomvåt på jobb, hverken av regn eller svette.
skaftetryne32 Skrevet tirsdag kl 07:03 Skrevet tirsdag kl 07:03 Hanhijnn skrev (1 minutt siden): Sikkert! Men her i landet så blir det jo ganske sesongbetont. Jeg har syklet til jobb gjennom vintermåneder, og det blir kun en nødløsning. Ikke så kjekt å komme gjennomvåt på jobb, hverken av regn eller svette. Ja, men det er tilfelle med alle nord-europeiske land, det handler litt om å være forberedt på det, på samme vis som man går ut litt tidlig for å måke når man vet det har snødd et par meter i løpet av natta, dette er landet vi bor i. 1
Hugo_Hardnuts Skrevet tirsdag kl 07:58 Skrevet tirsdag kl 07:58 Snylter skrev (På 2.4.2026 den 13.19): Det største problemet i området der er jo at man har bestemt at det ikke skal være biler der, helt uten å legge tilrette for bilister så de kan unngå området. Vel, det er vedtatt at man generelt ønsker å få ned biltrafikken i sentrum ja, men det er fortsatt fullstendig mulig å ta seg inn der med bil. Det er riktignok kronglete, men hvis man tar seg bryet med å bruke de veiene som er åpne for biltrafikk, samt ikke forventer å kunne parkere rett utenfor bestemmelsesstedet, så kommer man frem. Og et av de stedene hvor det oftest står biler (gjerne flere taxier på rad) parkert i sykkelfeltet er utenfor Thon Hotel Opera, på tross av at det er av- og påstigningssone rett på baksiden av hotellet som man enkelt kommer seg inn på fra både øst og vest. Så dette handler imo. primært om latskap fra bilistenes side. 1
Matsemann Skrevet tirsdag kl 08:24 Skrevet tirsdag kl 08:24 Hanhijnn skrev (1 time siden): Sikkert! Men her i landet så blir det jo ganske sesongbetont. Jeg har syklet til jobb gjennom vintermåneder, og det blir kun en nødløsning. Ikke så kjekt å komme gjennomvåt på jobb, hverken av regn eller svette. Tull, for mange er det helt uproblematisk å sykle året rundt. At det ikke går "i vinterlandet Norge" er helt feil. De klarer det fint i Finland. Elsykkel funker for dem som ikke vil bli svette. God bekledning gjør underverker (har nordmenn blitt så late at vi har glemt "det finnes ikke dårlig vær"?), og eventuelt kan man bruke noen minutter på å skifte på jobb. 2 1
Hugo_Hardnuts Skrevet tirsdag kl 08:55 Skrevet tirsdag kl 08:55 Hanhijnn skrev (1 time siden): Sikkert! Men her i landet så blir det jo ganske sesongbetont. Jeg har syklet til jobb gjennom vintermåneder, og det blir kun en nødløsning. Ikke så kjekt å komme gjennomvåt på jobb, hverken av regn eller svette. Elsykkel og regntøy, så slipper man det problemet. Har vært helårssyklist i nærmere 15 år, og jeg må si at jeg egentlig foretrekker vinterhalvåret siden det er så mye rar oppførsel blant andre syklister (og ikke minst sparkesyklister) i sommerhalvåret. 1
Hanhijnn Skrevet tirsdag kl 09:30 Skrevet tirsdag kl 09:30 Matsemann skrev (1 time siden): Tull, for mange er det helt uproblematisk å sykle året rundt. At det ikke går "i vinterlandet Norge" er helt feil. De klarer det fint i Finland. Elsykkel funker for dem som ikke vil bli svette. God bekledning gjør underverker (har nordmenn blitt så late at vi har glemt "det finnes ikke dårlig vær"?), og eventuelt kan man bruke noen minutter på å skifte på jobb. Ja det kan godt hende at jeg bare innbilte meg at jeg ble både svettevåt og våt av horisontalt regn/vind. Dette vet du tydeligvis mye bedre enn meg, du som er sykkel-fanatiker. Har man råd til elsykkel, så har man råd til en billig bruktbil også, så da blir valget enkelt. 1
skaftetryne32 Skrevet tirsdag kl 09:33 Skrevet tirsdag kl 09:33 Hanhijnn skrev (1 minutt siden): Ja det kan godt hende at jeg bare innbilte meg at jeg ble både svettevåt og våt av horisontalt regn/vind. Som sagt litt fjellvettregler er faktisk nødvendig noen ganger, men det er noe ikke verre enn det.
barfoo Skrevet tirsdag kl 09:36 Skrevet tirsdag kl 09:36 5 minutes ago, Hanhijnn said: Har man råd til elsykkel, så har man råd til en billig bruktbil også, så da blir valget enkelt. Ikkje i nærheten. Vis meg bruktbilen du får til 30000,- som har driftsutgifter på under tusenlappen i året. 3 2
Hanhijnn Skrevet tirsdag kl 10:13 Skrevet tirsdag kl 10:13 barfoo skrev (33 minutter siden): Ikkje i nærheten. Vis meg bruktbilen du får til 30000,- som har driftsutgifter på under tusenlappen i året. En Nissan Leaf f.eks. Forsikring etc. er ikke mye dyrere enn det. BTDT. Eller trillingene fra Mitsubishi, Citroen, Peugeot. Ikke mye dyrere i drift enn en elsykkel, og uhorvelig mye mer komfortabelt i vinterhalvåret. Vår 2012 Leaf hadde t.o.m. varme i rattet og alle 3 sitteplassene i baksete.
barfoo Skrevet tirsdag kl 10:14 Skrevet tirsdag kl 10:14 Just now, Hanhijnn said: En Nissan Leaf f.eks. Forsikring etc. er ikke mye dyrere enn det. BTDT. Eller trillingene fra Mitsubishi, Citroen, Peugeot. Ikke mye dyrere i drift enn en elsykkel, og uhorvelig mye mer komfortabelt i vinterhalvåret. Vår 2012 Leaf hadde t.o.m. varme i rattet og alle 3 sitteplassene i baksete. Forsikring og årsavgift er minimum 4000,- i året. I tillegg kjem vedlikehold. Ikkje pokker om du greier å ha en bil du faktisk flytter på for under 10k i året. 3 1
Hanhijnn Skrevet tirsdag kl 10:16 Skrevet tirsdag kl 10:16 barfoo skrev (Akkurat nå): Forsikring og årsavgift er minimum 4000,- i året. I tillegg kjem vedlikehold. Ikkje pokker om du greier å ha en bil du faktisk flytter på for under 10k i året. Forsikring på en gammel Leaf er kun ansvarsforsikring. Hvilket vedlikehold er det du tenker på? Uansett nærme nok til å gjøre valget svært enkelt mellom sykkel og bil. 1
Matsemann Skrevet tirsdag kl 10:20 Skrevet tirsdag kl 10:20 (endret) Hanhijnn skrev (52 minutter siden): du som er sykkel-fanatiker. Det er vel mere du som er bilfanatiker her, for det du kommer med stemmer ikke med virkeligheten. Det er fair å være uenig, og greit å selv ikke ville sykle, men du trenger ikke lyve for å få frem poenget ditt. Du får inkludere parkering (både hjemme og på jobb, fort flere tusenlapper i måneden for de i byen, det), bompenger osv. Kanskje legge til at man må bruke 60k på å få lappen også? Regnestykket ditt er tullete og ærlig talt ikke vært å bruke energi på. Og forøvrig uenig i at det er mere behagelig med en Leaf. Jeg synes det er betydelig mere behagelig å bruke kort tid på jobb på sykkelen, ta snarturer innom butikker på vei hjem, enn å stå og stampe i bilkø og lete etter parkering Endret tirsdag kl 10:23 av Matsemann 3 2
del_diablo Skrevet tirsdag kl 10:26 Skrevet tirsdag kl 10:26 5 minutes ago, Hanhijnn said: Forsikring på en gammel Leaf er kun ansvarsforsikring. Hvilket vedlikehold er det du tenker på? Uansett nærme nok til å gjøre valget svært enkelt mellom sykkel og bil. Fordi det er urealistisk. Bare PKK blir fort 500 året + reparasjon. Forsikring er allerede omtalt. Og så har du også bompenger. For å ikke nevne hva som hendte med bilprisene under pandemien....
Hanhijnn Skrevet tirsdag kl 11:13 Skrevet tirsdag kl 11:13 Matsemann skrev (45 minutter siden): Det er vel mere du som er bilfanatiker her, for det du kommer med stemmer ikke med virkeligheten. Det er fair å være uenig, og greit å selv ikke ville sykle, men du trenger ikke lyve for å få frem poenget ditt. Du får inkludere parkering (både hjemme og på jobb, fort flere tusenlapper i måneden for de i byen, det), bompenger osv. Kanskje legge til at man må bruke 60k på å få lappen også? Regnestykket ditt er tullete og ærlig talt ikke vært å bruke energi på. Og forøvrig uenig i at det er mere behagelig med en Leaf. Jeg synes det er betydelig mere behagelig å bruke kort tid på jobb på sykkelen, ta snarturer innom butikker på vei hjem, enn å stå og stampe i bilkø og lete etter parkering At du må ty til beskyldning om løgn, uten å spesifisere hva du mener er løgn, sier mye mer om deg enn om meg. Du bor tydeligvis i byen. Det gjør heldigvis ikke jeg. Har aldri betalt noe for parkering hverken på jobb eller hjemme. Bilkø er vi har vi heller ikke. Kanskje hvis det er noe veiarbeid en sjelden gang. Sertifikatet tok jeg for noen tiår siden, og har heller ikke kostet meg noe siden den gang. Bompenger har vi heller ikke. Hva var det som var løgn sa du? 2
Hanhijnn Skrevet tirsdag kl 11:18 Skrevet tirsdag kl 11:18 del_diablo skrev (48 minutter siden): Fordi det er urealistisk. Bare PKK blir fort 500 året + reparasjon. Forsikring er allerede omtalt. Og så har du også bompenger. For å ikke nevne hva som hendte med bilprisene under pandemien.... HVA er urealistisk? PKK seilte Leaf'en gjennom. Ingen krav til utbedring av noe slag. Nei, vi har ikke bompenger her. Bor på "bøgda". Solgte Leaf'en vår for et år siden, for 32000kr. Den er fortsatt i daglig drift, og nye eieren er godt fornøyd. 1
Matsemann Skrevet tirsdag kl 12:04 Skrevet tirsdag kl 12:04 Hanhijnn skrev (50 minutter siden): Du bor tydeligvis i byen. Det var din påstand at man ikke kan sykle om vinteren. Glemte du kanskje at ikke alle bor på bygda? Så du innrømmer at det, i det minste i byen, går helt fint å sykle om vinteren og trolig er langt billigere og enklere enn å kjøre bil? Bra. 1 2
DrAlban3000 Skrevet tirsdag kl 12:13 Skrevet tirsdag kl 12:13 Nordlendingene vettu, åkker seg så fort det kommer litt vær! Nå håper jeg de får kostet veiene snart, for motorsyklistene titter frem og det ser pokker ikke ut på veiene her rundt Oslo. Kombinasjonen av lang pause fra tohjuling og kjipe forhold.
Hansien Skrevet tirsdag kl 12:28 Skrevet tirsdag kl 12:28 (endret) Matsemann skrev (2 timer siden): Kanskje legge til at man må bruke 60k på å få lappen også? Et kjapt søk tilsier at gjennomsnittet ligger på nær halvparten av din påstand i fra diverse tilfeldige titt på resultater, Trenger man nær dobbelt av den prisen så burde man ha øvelsekjørt langt mer privat før man fortsatt for mye hos trafikkskole. Også burde vel kjørelærer være flinkere på å oppfordre til privat læring. Endret tirsdag kl 12:33 av Hansien
WiiBoy Skrevet tirsdag kl 12:41 Skrevet tirsdag kl 12:41 On 4/2/2026 at 1:19 PM, Snylter said: Det største problemet i området der er jo at man har bestemt at det ikke skal være biler der, helt uten å legge tilrette for bilister så de kan unngå området. Det er litt rart at biler som parkerer ulovlig i kjørebanene for syklister forsvares med; "Ja det er ulovlig, men alternativene er for tungvinte og/eller dyre for min smak" ..men dersom en syklist sykler fullt ut lovlig i veibanene da er det ramaskrik fordi de ikke sykler på gangveier som overhode ikke egner seg for hurtig sykling. 5
Matsemann Skrevet tirsdag kl 13:48 Skrevet tirsdag kl 13:48 Hansien skrev (1 time siden): Et kjapt søk tilsier at gjennomsnittet ligger på nær halvparten av din påstand i fra diverse tilfeldige titt på resultater, Trenger man nær dobbelt av den prisen så burde man ha øvelsekjørt langt mer privat Øvelseskjøre privat er kun gratis om man tenker at man bruker foreldres bil eller noe uten kostnad. De jeg kjenner som har tatt lappen i voksen alder her i Oslo har måttet leie bil for mengdetrening eller brukt flere kjøretimer, og attpåtil betalt dyrere for kjøretimene fordi man ofte er avhengig av å ha dem utenfor arbeidstid (så på kveldstid). Poenget var uansett at å ha bil er enormt dyrt. Folk ser bare marginalkostnadene per kjørte km som er relativt lav, men glemmer alt de har betalt i tillegg som flyr ut. Selvfølgelig "kan" man bruke penger på det, men ønsker vi virkelig at alle skal måtte det? Se på dieselbrølet, hvor mange som nå påføres en ekstra kostnad fordi samfunnet og livet er lagt opp rundt bil. I mine øyne hadde det vært bedre om det var lettere for folk å velge alternativt. Og sykkel funker bra for mange. Husk, ikke alle kan kjøre heller. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå