Gå til innhold

Trafikalsk klagemur

Opus

Anbefalte innlegg

Skrevet
Fattiglus skrev (11 timer siden):

Er forbannet over hvor lav straff det er for å kjøre livsfarlig.

Er du under 18 år, uten førerkort og kjører sykt vilt er straffen lav.

Et eksempel er idioten i nabobyen (Fredrikstadfolk...) Kjørte i 200 km/t I 50-sone i sentrum, med en kraftig sterk elbil.

Krasjet og bare flaks han ikke drepe andre. Straffen ble: Utsettelse på lappen i 3 år og to måneder. Det ble filmet for å flashe seg på nett.

Det svir kanskje å måtte vente tre år på lappen. Men å kjøre rusa i over 200 i en by gir kanskje en opplevelse og cred  som er verdtvkun en utsettelse på lappen.

Lovverket tar litt lettere på ungdom, og det syns jeg er riktig. Er mange ungdommer som er veldig umodne i hodet sitt, og ville aldri gjort sånt når de blir litt voksnere og modnere. Sånn sett syns jeg straffen treffer bra. Trenger ikke å la en slik dumhet bli ødeleggende for et ungt påbegynt liv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hanhijnn skrev (13 minutter siden):

Lovverket tar litt lettere på ungdom, og det syns jeg er riktig. Er mange ungdommer som er veldig umodne i hodet sitt, og ville aldri gjort sånt når de blir litt voksnere og modnere. Sånn sett syns jeg straffen treffer bra. Trenger ikke å la en slik dumhet bli ødeleggende for et ungt påbegynt liv.

Jeg ser noe av argumentet, men ungdommer flest er ikke helt hjernedøde heller. Som å klare å få en bil over 200 km/t I et bysentrum, for å legge ut video av det og skryte. Det å måtte jobbe litt tilbake (samfunnsstraff) eller annen reaksjon syntes jeg hører med. Det er en økt utfordring at unge vet reaksjoner er så lave at det er verdt å utnytte det før man blir 18.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Fattiglus skrev (42 minutter siden):

Jeg ser noe av argumentet, men ungdommer flest er ikke helt hjernedøde heller. Som å klare å få en bil over 200 km/t I et bysentrum, for å legge ut video av det og skryte. Det å måtte jobbe litt tilbake (samfunnsstraff) eller annen reaksjon syntes jeg hører med. Det er en økt utfordring at unge vet reaksjoner er så lave at det er verdt å utnytte det før man blir 18.

Samfunnsstraff kunne vært et egnet tillegg i straffen ja. I motsetning til voldsomme bøter eller soning.

Skrevet
Fattiglus skrev (1 time siden):

eg ser noe av argumentet, men ungdommer flest er ikke helt hjernedøde heller. Som å klare å få en bil over 200 km/t I et bysentrum, for å legge ut video av det og skryte. Det å måtte jobbe litt tilbake (samfunnsstraff) eller annen reaksjon syntes jeg hører med. Det er en økt utfordring at unge vet reaksjoner er så lave at det er verdt å utnytte det før man blir 18.

Man trenger ikke være dum for å være hormonelt ute av balanse, det handler ikke alene om intelligens, hjernen er ikke moden før i 25 års alderen, å dømme for strengt når man strengt tatt er dopet ned\opp av egne hormoner blir veldig feil i mine øyne, selv om jeg synes denne dommen var for mild, 5 år uten lappen og litt holdnings endrende samfunnsstraff på et eller annet relevant sted, ikke nødvendigvis fjerne hjerne guffe ut av en kræsja bil, men noe som gir litt inntrykk. 

Skrevet
On 1/16/2026 at 7:58 AM, Hanhijnn said:

Tvert om, man blir straffet hardere i trafikken om man er under prøvetid.

• Liker 1
Skrevet
Snylter skrev (21 timer siden):

Tvert om, man blir straffet hardere i trafikken om man er under prøvetid.

Ja vanligvis så skal det vel praktiseres sånn, men det ser ikke sånn ut i dette tilfellet.

Skrevet
DrAlban3000 skrev (33 minutter siden):

Løsningen er jo enkel, sperr bilens hastighet til gitt fartsgrense konstant. 

Da må fartsmålerne kalibreres sånn at en faktisk kjører fartsgrensen, og selv da så bør sperren være 10 over. 
Lastebiler er sperret på 90, 10 over 80 som er lovlig hastighet. 

Skal jeg holde god flyt opp bakker så må jeg gasse på over 80. 
Ikke så mange som liker å ligge i 60, eller enda lavere i 80 soner. 
Nedover kan jeg i teorien ligge i 100. Sperren er på gassen. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Dubious skrev (7 minutter siden):

Da må fartsmålerne kalibreres sånn at en faktisk kjører fartsgrensen, og selv da så bør sperren være 10 over. 

Bør ikke være vanskelig i det hele tatt. Små forskjeller vil det bli, men problemet med råkjøring blir jo helt borte. Det er snakk om ganske mange menneskeliv som reddes.

• Liker 2
Skrevet
DrAlban3000 skrev (46 minutter siden):

Bør ikke være vanskelig i det hele tatt. Små forskjeller vil det bli, men problemet med råkjøring blir jo helt borte. Det er snakk om ganske mange menneskeliv som reddes.

Svært få som blir drept på grunn av at de kjørte over fartsgrensen. 

Blir mer og mer dødsfall på grunn av uoppmerksomhet, som mest sansynlig har en sammenheng med mer duppeditter, og sikkerhetssystemer, så folk slutter å følge med,  siden bilen ordner opp.
Jeg bruker så og si aldri CC da jeg føler at jeg mister kontroll. 

• Liker 1
Skrevet
Dubious skrev (1 time siden):

Bare 100? 😉

Skrevet (endret)
Dubious skrev (38 minutter siden):

Svært få som blir drept på grunn av at de kjørte over fartsgrensen. 

Blir mer og mer dødsfall på grunn av uoppmerksomhet, som mest sansynlig har en sammenheng med mer duppeditter, og sikkerhetssystemer, så folk slutter å følge med,  siden bilen ordner opp.
Jeg bruker så og si aldri CC da jeg føler at jeg mister kontroll. 

Det er helt feil, her har du mye å lære:

"Fart er en vesentlig årsak til dødsulykker i trafikken, og statistikk viser at rundt én av tre dødsulykker (cirka 33–35 %) involverer høy fart som en medvirkende faktor, i perioder som 2012–2024. Høy fart gjør ikke bare ulykken mer sannsynlig, men øker også alvorlighetsgraden betraktelig, da risikoen for å dø dobles ved hastighetsøkning fra 80 km/t til 93 km/t. "

Blant unge er fart en større del av regnskapet.

Så da er vi enige da :) Du bør lese deg opp her, oppdatere databasen:

https://www.vegvesen.no/om-oss/presse/aktuelt/2023/11/uag/

Endret av DrAlban3000
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
DrAlban3000 skrev (1 time siden):

"Fart er en vesentlig årsak til dødsulykker i trafikken, og statistikk viser at rundt én av tre dødsulykker (cirka 33–35 %) involverer høy fart som en medvirkende faktor, i perioder som 2012–2024. Høy fart gjør ikke bare ulykken mer sannsynlig, men øker også alvorlighetsgraden betraktelig, da risikoen for å dø dobles ved hastighetsøkning fra 80 km/t til 93 km/t. "

Ja, fart er vesentlig i dødsulykker. En annen vesentlighet, er at farten er MARKANT høyere enn fartsgrensen på stedet. I tillegg ser man at ulykken utløses av mer enn bare fart. Typiske førerfeil; lav oppmerksomhet, rus, tretthet, og ikke minst folk som kjører totalt uten respekt for regler og fartsgrenser! 

Fartsgrense alene er altså ikke problemet. Problemet er folk som gjør helt stupide vurderinger, og som bryter lover og regler så til de grader, at de gjerne fyker rundt godt over dobbelt så fort som hastigheten på stedet tilsier. Eller de som ser ned i mobiltelefonen sin. Eller er rusa, osv!

Ved å senke alle fartsgrenser med f.eks. 10 km/t, så rammer man kun de som allerede følger reglene. Du rammer ikke de som mister livet i fatale kollisjoner; de fortsetter jo å fyke rundt i alt for stor fart, eller med hodet ned i telefonen. 

Faktisk er det slik at en generell reduksjon av grenser, kan få motsatt effekt enn man ønsker. Vi risikerer å senke toleransen og forståelsen for hvorfor grensene er satt slik de er. Dersom folk flest ikke støtter opp under fartsgrensene, men konsekvent begynner å råkjøre, får vi et stort problem.

Respekt for lover og regler er viktig! Respekt er dessverre noe som er vanskelig å bygge opp, men svært kjapt å bryte ned. 

Jeg ville vært ekstremt forsiktig med store tiltak, hvis effekt kun er symbolikk, og som i tillegg har risiko ved seg for å senke den generelle respekt for våre trafikkregler!

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

Fart er en vesentlig årsak til dødsulykker i trafikken […]

Selvfølgelig har fart mye å si for utfallet av ulykker, og det er åpenbart større kraft i bildet, og dermed større sannsynlighet for å dø, om man treffer en fjellvegg i 90 km/t kontra 50 km/t. Samtidig synes jeg personlig det blir for enkelt å skylde på fart, og å si at å senke fartsgrensene eller innføre fartssperre er den beste løsningen på problemet.

Som @qualbeen skriver over meg, så er ikke fartsgrensene alene problemet, men i kombinasjon med helt andre feil som uoppmerksomhet, rus, manglende bruk av bilbelte og generell idioti.

Du bør lese deg opp her, oppdatere databasen:

I rapporten du henviser til finner jeg følgende tall om medvirkende faktorer til dødsulykker i perioden 2013 til 2022:

• Manglende førerdyktighet: 47 %
  • Høy fart: 33 %
  • Faktorer knyttet til veg og vegmiljø: 28 %
  • Faktorer knyttet til kjøretøy: 25 %
  • Ruspåvirkning: 22 %
  • Tretthet: 14 %
  • Sykdom: 13 %
  • Mistanke om selvvalgt ulykke: 7 %

I 2022 medvirket høy fart til at ulykker skjedde i 30 ulykker (29 % av ulykkene). Dette deles videre opp i følgende:

• Høy fart etter forholdene: 10 ulykker
  • Fart over fartsgrensen: 9 ulykker
  • Fart godt over fartsgrensen (førerkortbeslag): 11 ulykker

Disse tallene gjelder dog kun medvirkende faktorer til ulykkene. Hvis vi ser på faktorene som medvirket til skadeomfanget vurderes høy fart til å ha medvirket til skadeomfang i 60 % av ulykkene i 2022. Det er i mine øyne åpenbart: jo høyere fart og mer kraft når du treffer lastebilen, jo større sjanse for å dø.

Samtidig er en annen viktig faktor mangelfull bilbeltebruk, og i samme tiårsperiode som nevnt over hadde 33 % av de omkomne ikke brukt bilbelte eller brukt det feil. I 2022 kunne 11 personer involvert i dødsulykker ha overlevd om de hadde brukt bilbelte, og én motorsyklist overlevd om vedkommende hadde brukt hjelm. Hvis du mener fartssperre er løsningen her, så har vi så ulikt syn på saken at det er best å være enige om å være uenige.

• Liker 1
Skrevet (endret)
2 hours ago, DrAlban3000 said:

Tror kanskje du bør lese på nytt.

Medvirkende årsak til at ulykken oppstår?

Høy fart er oppgitt å være en medvirkende årsak i relativt mange dødulykker, alle tallene nedenfor omhandler kun dødsulykker.

I gjennomsnitt for årene 2013 til 2022 var fart en medvirkende årsak til 33% av ulykkene, det er da definert som høy fart etter forholdene / godt over fartsgrensen.

Til sammenligning var manglende førerdyktighet medvirkende årsak i 47% av ulykkene i samme tidsrom, ruspåvirkning 22% og tretthet/sovning 14%.

Faktorer knyttet til vei og veimiljø 28%, faktorer knyttet til involverte kjøretøy 25% og faktorer knyttet til ytre forhold 19%.

Mistanke om selvvalgt ulykke utgjør kun 7%.

Her har de altså flere lavthengende frukter å plukke lenge før man skal redusere fartsgrensen, redusert fartsgrense fører nemlig ikke til at folk slutter å bryte fartsgrensen..

Medvirkende faktorer til alvorlig skadeomfang

Like viktig som ulykkesårsakene er også faktorer som medvirker til skadeomfanget, sammen ulykkesårsakene utgjør dette det vi gjerne kaller risiko. Også her er tallene for perioden 2013-2022.

33% av alle omkomne i trafikken brukte ikke bilbelte eller brukte det feil.

11% av de på MC som omkom brukte ikke hjelm.

41% av syklistene brukte ikke hjelm.

Men det viktigste med alt dette, fart er ikke angitt som utløsende årsak til disse ulykkene, kun en medvirkende årsak. Vi har også såpass lave tall for dødelighet i trafikken at tallene vil variere en del fra år til år så myndighetenes håpløse mas om hvor mye verre det var når 3 stk mer døde enn året før er bare tull.

Hvorfor skjer ulykker?

Hvis målet faktisk er å hindre ulykker med død eller alvorlig personskade må de gjøre helt andre skritt enn de driver med nå.

Vi MÅ bygge ut et stamveinett basert på veier der man ikke møter andre, altså flerfeltsveier.

I perioden døde 3% i ulykker mellom kjøretøy i samme kjøreretning.

39% døde i møteulykker, og 33% i utforkjøringsulykker.

Kun 12% døde i fotgjengerulykker.

Man altså, hele 70% av dødsulykkene og 72% av dødsfallene skjer i møteulykker og utforkjøringsulykker.

Møteulykkene har i 2022 tatt flest liv i Viken, Innlandet, Agder og Vestland. I Troms og Finnmark var det ingen.

Det hadde vært interessant om de oppga dødelighet pr. passasjerkilometer i de ulyke fylkene også.

Min konklusjon er enkel, jeg skal fortsette med min trafikale adferd.

Jeg er stort sett blant de raskere trafikantene i trafikken når forholdene er gode, jeg kjører ofte over maksimal tillatt hastighet.

Men jeg har ikke på radio, jeg prater ikke i telefonen, skriver ikke SMS, dimmer lyset i kupeen passe for å holde fokus på trafikken.

Men når det plutselig er drittføre, snø, is osv tar jeg det rolig så jeg også da kjører etter forholdene.. Det virker til å være en ganske god strategi.

Endret av Snylter
  • Liker 1
Skrevet

Manglende førerdyktighet vurderes å ha vært en medvirkende faktor i 42 % av dødsulykkene i 2022. For
perioden 2013 – 2022 vurderes manglende førerdyktighet til å ha vært en medvirkende faktor i
gjennomsnittlig 47 % av dødsulykkene. 

Høy fart etter forholdene eller fart over fartsgrensen har vært en sannsynlig medvirkende faktor i 29 %
av dødsulykkene i 2022. 
Høy fart har vært medvirkende til at ulykken skjedde i 30 ulykker (29 %) i 2022. Av disse 30 ulykkene har
høy fart etter forholdene vært medvirkende i 10 ulykker, fart over fartsgrensen i 9 ulykker og fart godt over
fartsgrensen i 11 ulykker. 
Ulykkene med høy fart (alle tre kategorier) fordeler seg på 15 utforkjøringsulykker, 6 møteulykker, 6
kryssulykker, 2 fotgjengerulykker og en andre uhell.

De skriver ikke hastigheten så la oss si at over fartsgrensen er opp mot 10 over.
Da er det 11 som døde på grunn av hastigheten, altså svært få. 

Skrevet (endret)
qualbeen skrev (37 minutter siden):

Respekt for lover og regler er viktig! Respekt er dessverre noe som er vanskelig å bygge opp, men svært kjapt å bryte ned. 

Skriver du etter å ha påstått at enorme mengder mennesker dør hvert år fordi de gir beng i reglene, lol. Ergo er det ikke noe "farlig" å endre fartsgrenser, fordi de er allerede ikke respektert. Hva er det, 6/10 bilister bryter loven hver dag eller noe i de seneste tallene?

Men ok, sett fartsgrensene lavere, innfør sperrer i bilene (så da trenger man ikke den "viktige respekten" 😂), og smell opp litt fartsdumper. Så blir det bra.

Endret av Matsemann
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...