Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Nei, jeg missforstår ikke. Fartsgrensene er satt i forhold til veistandard mm - om det er svingete så er det likt med når fartsgrensene ble satt.

Selvfølgelig er fartsgrensene en øvre grense og man skal hele tiden kjøre etter forholdene i øyeblikket.

Hvis du lager kø eller at du får noen som når deg igjen, men innenfor fartsgrensene så er det naturlig at disse gjerne vil forbi når muligheten kommer.

Når jeg igjen deg med tyngre kjøretøy i svingene og du øker hastigheten slik at jeg ikke kommer forbi der det er naturlig å kjøre forbi så sier det seg selv at du ikke er hjelpsom med dette. Dermed bryter du altså lovverket.

Jo, helt tydelig at du misforstår...jeg bryter ikke på noen måte lovverket.

Jeg har ikke sagt at man skal heve farten på rettstrekkene for å sabotere forbikjøringer, men det er naturlig å heve farten når veistandard blir bedre....og gjør man ikke det så skaper man ihvertfall irritasjon blant bilene bak.

Så det er faktisk et lite dilemma hvordan man skal kjøre når man får rævkjørere bak seg, ikke så lett å være tankeleser.

Ikke alltid de faktisk vil forbi, svært mange har dessverre innarbeidet kjøremønster å legge seg tett opptil bilen foran, uten at de faktisk ønsker å kjøre forbi.

Tvinge noen forbi ved å senke fart og blinke til høyre kan også være risikosport.

Blinke ut på busslomme hver gang biler bak vil kjøre fortere kan man like gjerne parkere doningen permanent og ta bena fatt...folk kjører utrolig aggressivt i dagens trafikkbilde.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange fartsgrenser er satt på måfå, eller med terning.

Kjører på mange veier som fartsgrensen er alt for høy, og like mange hvor grensen er alt for lav, sammenlignet med veier i samme området

F.eks 60 og 70 sone på vei med masse svinger, hvor man ikke ser rundt svingen, uten fortau

Så kommer man til rette strekninger hvor man ser langt fram, med fortau bak rekkverk eller grøft, og fartsgrensen er 50..

§ 13.Særlige bestemmelser om kjørefarten

1. Kjørende må kunne stanse på den vegstrekning som den kjørende har oversikt over, og foran enhver påregnelig hindring.

 

Det er en fartsgrense. Ikke et fartspåbud.

Lenke til kommentar

Dette innlegget er like mye et spørsmål som en klage.

 

Hvis en vanlig vei ikke har gul midtlinje, er det da veien enveiskjørt?!

 

For å starte i den andre enden, på vei med gul midtlinje er det nesten ingen som krysser denne bortsett fra de som kutter svingen litt i oversiktlige venstresvinger.

Her hvor jeg bor er veien såpass smal at det ikke er gul midtlinje, men den er likevel ikke utpreget smal og man kan fint passere samme hva man møter så lenge man legger seg godt ut, og trafikken går i 80km/t alle steder bortsett fra i de skarpeste svingene. Kan også opplyse om at veien er "åpen" i begge ender til større veier slik at man kan møte på både store turistbusser og vogntog. Midt på veien ser man godt skjøten etter asfaltleggingen i begge retninger og denne vil da være der hvor man naturlig ville ha hatt en gul midtlinje.

 

Nesten daglig observeres bilister som har denne skjøten midt under bilen eller mere, i uoversiktlige venstresvinger! Det verste jeg har sett er da jeg lå med god avstand til bilen foran og denne var mindre en én meter fra hvitstripa på venstre side av veien i en uoversiktlig venstresving hvor farten var 80 km/t +. Flere ganger i uka møter man sjåfører som veiver febrilsk med rattet for å komme seg tilbake på riktig side av veien i svinger. På meg virker det som om mange tror at hvis veien ikke har gul midtlinje, kan man plassere kjøretøyet sitt som det passer seg mellom de ytre, hvite stripene, om det er svinger spiller ingen rolle. På relativt rette strekninger med svake svinger er det mange som er like mye på venstre side av veien som den høyre. Om vinteren med nysnø, kan jeg kjøre i flere kilometer og spekulere på hvilken vei bilen som har laget sporene i snøen har kjørt, det er ofte like mye innersvinger i venstresvinger som i høyresvinger og på mer rett vei er hjulsporene like mye på den ene siden av veien som den andre. Slik adferd ser man minimalt av på veier med gul midtlinje.

 

Jeg bare lurer på hvorfor.....

 

I lys av innlegget over har jeg en sann historie fra samme vei.

 

Veien går i slakk oppoverbakke hvor det er en liten men skarp høyre knekk på veien. Ikke verre sving enn at det går fint å kjøre 70-80km/t uten at det skulle by på problemer så lenge man holder sin side av veien. På dette strekke kom jeg oppover, hadde en bil til bak, og ser at jeg kommer til å møte en annen bil akkurat i knekken og slipper opp litt på gassen for sikkerhets skyld. Så ser jeg at møtende bil peiler seg til med innersving og over på min side av veien, og jeg bremser det bilen er god for. Der hvor jeg naturlig skulle ha vært hvis jeg ikke hadde bremset, var det mindre enn én meter fra møtende bil og bort til autovernet på min side av veien. Da vi møttes så sjåføren helt uforstyrret ut og så ikke ut til å være det minste overrasket over at jeg nesten stod parkert klin inntil autovernet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jo, helt tydelig at du misforstår...jeg bryter ikke på noen måte lovverket.

Jeg har ikke sagt at man skal heve farten på rettstrekkene for å sabotere forbikjøringer, men det er naturlig å heve farten når veistandard blir bedre....og gjør man ikke det så skaper man ihvertfall irritasjon blant bilene bak.

Så det er faktisk et lite dilemma hvordan man skal kjøre når man får rævkjørere bak seg, ikke så lett å være tankeleser.

Ikke alltid de faktisk vil forbi, svært mange har dessverre innarbeidet kjøremønster å legge seg tett opptil bilen foran, uten at de faktisk ønsker å kjøre forbi.

Tvinge noen forbi ved å senke fart og blinke til høyre kan også være risikosport.

Blinke ut på busslomme hver gang biler bak vil kjøre fortere kan man like gjerne parkere doningen permanent og ta bena fatt...folk kjører utrolig aggressivt i dagens trafikkbilde.

Nei, jeg missforstår ikke.

At intensjonen din ikke er å irritere har null med saken å gjøre. Er det lov eller ei å kjøre slik at man ikke slipper fram biler på f.eks forbikjøringsfelt, men øker farten for så å legge seg under fartsgrensen og sperre/være til unødig hinder. Først svinger, jeg når deg igjen med større kjøretøy, omsider kommer forbikjøringsfelt og du drar på og jeg har ikke sjans til å komme forbi. (eller andre, lovlig ihht fartsgrense) og så senker du farten igjen i svingene og sperrer. 

 

Det du sier er at det er lov for å kjøre i svingene (f.eks 60 sone) i 30-35, for så å dra på til fartsgrense når det er mulig å komme forbi (dermed umuliggjør lovlig forbikjøring), for så å ligge i 30-35 i svingene igjen. 

Loven er uenig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, jeg missforstår ikke.

At intensjonen din ikke er å irritere har null med saken å gjøre. Er det lov eller ei å kjøre slik at man ikke slipper fram biler på f.eks forbikjøringsfelt, men øker farten for så å legge seg under fartsgrensen og sperre/være til unødig hinder. Først svinger, jeg når deg igjen med større kjøretøy, omsider kommer forbikjøringsfelt og du drar på og jeg har ikke sjans til å komme forbi. (eller andre, lovlig ihht fartsgrense) og så senker du farten igjen i svingene og sperrer. 

 

Det du sier er at det er lov for å kjøre i svingene (f.eks 60 sone) i 30-35, for så å dra på til fartsgrense når det er mulig å komme forbi (dermed umuliggjør lovlig forbikjøring), for så å ligge i 30-35 i svingene igjen. 

Loven er uenig.

 

Sinker som dette, i trafikken skaper definitivt irritasjon.

Og. sinkene skaper eventuelle farlige forbikjøringer når sinkene ikke legger til rette for forbikjøring.

 

Irriterer meg ganske kraftig selv over sinker som ikke kommer opp i fart/hastighet som tilsier skilt, før veistrekken med den hastigheten er over.

 

Dvs, sinkene har akkurat nådd korrekt fartgrense rett før dem må bremse ned igjen, for neste strekning med annet skilt.

 

Eller, sinkene bremser overhodet ikke ned til korrekt fartgrense i det hele tatt, og dermed kjører ulovlig uansett. Typisk Kruise kontroll kjøring.

Endret av spetter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En velbrukt og tåpelig klisje at det er sinkene som skaper de farlige forbikjøringene.

Når man påstår at bilen foran kjørte så sent at man ble tvunget til å foreta en farlig forbikjøring så burde man kanskje ikke ha lappen?

 

Er da mulig å tenke litt selv også da ? Normalt sett så kjører man normalt , så det er noen sinker som ikke gjøre normalt, dvs for sakt og langt under fartgrensen. Eller er ikke trygge nok til å gjøre "normalt" og dermed kjører ekstremt forsiktig og sakte.

 

Og dermed til hinder og er hovedgrunnen for at skaper farlige situasjoner.

 

"sinker" som ikke slipper andre forbi er noe av det værste som finnes i trafikken.

Endret av spetter
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Njet, sinker er kun hindringer. Hovedgrunnen til farlige situasjoner er når hodeløse trafikanter beslutter å iverksette risikable forbikjøringer.

 

Jepp. Helt enig.

 

slike hindringer er det som er hovedgrunnen skaper trafikkfarlige situasjoner.

Og som noen kan bli ekstremt irriterte på og tar sjansen på å gjøre forbi, da hindringen kjører for sakte i forhold til fartgrensen og fornuftig fart i forhold til ansvarlig kjøring. 

 

Da er det hindringen som er årsaken til den trafikkfarlige situasjonen. Og hindringene bør absolutt vike når det er mulig, noe mange hindringer ikke gjør.

Endret av spetter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bah. Selvfølgelig er det tullete, dumt, idiotisk og vanvittig irriterende når folk "nekter" å la deg kjøre forbi, men jeg får helt mark av dette tullet med at det er den forankjørende sin "skyld" at den bak gjør noe dumt. 

 

Med mindre det er snakk om nødverge/unnamanøver el.l. for å eksempelvis forsøke å forhindre en ulykke, så er MINE handlinger MITT ansvar - HELT uavhengig av hvor provoserende andres oppførsel er. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det er definitivt IKKE det jeg sier..det er et scenario du har i ditt lille hode!

Jo, det er nettopp det du sier.

Du sier du senker hastigheten i svinger (altså til en slik hastighet du finner er innenfor det sikkerhetsmessige) 

Da er det helt perfekt eksemplet jeg ga pga denne hastighet har jeg opplevd - den personen (eldre mann) syntes nettopp det du uttaler, at 30-35 var sikker hastighet. Så dro denne på der veien fikk bedre standard - altså umulig å komme forbi lovlig. (Du ligger kanskje i 50-55 elns i samme svingene(?), og øker på rettstrekkene, som du sa)

Hvilken hastighet det er i svingene er likegyldig (så lenge man er innenfor loven), for det er ikke du eller den eldre mannen som bestemmer hva som er sikker hastighet i svingene - dere får syns så mye dere vil (likt oss andre), men man bør forholde seg til loven. 

 

Det er nettopp det du sier. At du (folk) kan senke hastigheten i svinger, for så å dra på der det er naturlig å kjøre forbi, bedre veistandard. Da gjør man det altså umulig å kjøre forbi lovlig og ligger å sperrer i svingene. 

 

Hva er det som ikke stemmer med eksemplet/scenario utifra det du har uttalt? (du har ikke sagt spesifikk hastighet, men prinsippet er akkurat det samme)

Endret av K.S
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folk som gir på når man er underveis i en forbikjøring er de verste.

Det tror jeg alle som stopper opp og tenker er enige om. I de fleste tilfellene der man opplever at noen gir gass når man skal foreta forbikjøring så er det nettopp fordi den forankjørende oppfatter veien som trygg nok til å øke hastigheten og ikke får med seg at noen bak starter en forbikjøring.

 

I resten av tilfellene.. vel.. holdningen "du skal faen ikke komme forbi meg" hører ikke hjemme i trafikken.

Endret av Vegard#
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...