Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det blir veldig hypotetisk å si at han kan ha hatt en god grunn til å kjøre for fort. Filmeren kan i prinsippet også ha hatt en god grunn til å ligge i venstre felt.

 

Faktum er at det overveldende flertallet av de som råkjører (og også de som konstant ligger i venstre fil) ikke har en aktverdig grunn til det, så det blir en meningsløs øvelse å prøve å rettferdiggjøre det med konstruerte eksempler.

Tja.

All min erfaring tilsier at folk som vil kjøre fort gjør det uavhengig av selvutnevnte trafikkbetjenter og hva de utfører av egne tiltak for å forhindre andre i trafikken. I flere tilfeller vil nok situasjonene bli farligere på grunn av dette enn det gagner noen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor antar du han ligger i venstre felt for å "leke politi", når en like sannsynlig forklaring er latskap og/eller uvitenhet?

 

Jeg registrerer at du forsvarer råkjøreren ved å tolke hans oppførsel i beste mening (nødstilfelle eller lignende), mens du samtidig tolker venstrefilkjørerens oppførsel på verst mulig måte (leke politi, blokkere med overlegg).

 

Jeg er enig i at en drosjesjåfør antagelig har så dårlige kunnskaper om trafikkregler at de tror det er greit å ligge i venstre felt selv om det er ledig i høyre felt. Faktisk får jeg stadig vekk inntrykk av at drosjesjåfører har deres eget sett av trafikkregler, for de fleste av de oppfører seg sånn. Selv ved tilsnakk trekker de bare på skuldrene.

 

De bruker f.eks forbausende ofte gang- og sykkelveier som snarveier og sykkelfelt som drosjeholdeplasser. Jeg har selv opplevd å blitt presset ut av et kjørefelt av en drosje som demonstrativt brukte motgående sykkelfelt som forbikjøringsfelt (rett før et blindt hjørne). De kjører ofte på "grødt", parkerer på fortau og i gågater, kort sagt ser det ikke ut som trafikkreglene gjelder for dem. Om denne oppførselen er bevisst eller kommer av dårlige kunnskaper om de normale trafikkreglene aner jeg ikke, men det virker litt påfallende at drosjesjåfører generelt har såpass mangelfulle kunnskaper om trafikkregler.

 

Latskap? Neppe, man bruker ikke mange kaloriene på å skifte felt ...

Lenke til kommentar

Må vel være like "ulovlig" å ligge i midterste feltet som det venstre, når høyre felt er ledig?

Kan vel bare bekrefte denne av personlig erfaring fra Tyskland. Som det blir nevnt, litt latskap for å slippe og bytte felt. Autobahn, tre felter. Venstre er så klart for forbikjøring, og i det høyre feltet ligger det vogntog på rekke og rad. Ligger da i høyre felt for å slippe "maset". Plutselig dukker det opp en politibil av type BMW 3-serie. Fult blålys og hele pakka.

Skjønner ikke helt greia, så legger meg i inn i høyre felt og prøver å finne et sted jeg kan stoppe. Plutselig suser bare bilen forbi. 

 

Var en rimelig grei kommando jeg fikk der  :wee:

Lenke til kommentar

Kan vel bare bekrefte denne av personlig erfaring fra Tyskland. Som det blir nevnt, litt latskap for å slippe og bytte felt. Autobahn, tre felter. Venstre er så klart for forbikjøring, og i det høyre feltet ligger det vogntog på rekke og rad. Ligger da i høyre felt for å slippe "maset". Plutselig dukker det opp en politibil av type BMW 3-serie. Fult blålys og hele pakka.

Skjønner ikke helt greia, så legger meg i inn i høyre felt og prøver å finne et sted jeg kan stoppe. Plutselig suser bare bilen forbi. 

 

Var en rimelig grei kommando jeg fikk der  :wee:

I Tyskland er det jo til tider såpass mye vogntog at man gjerne driver med kontinuerlig forbikjøring i midterste feltet.

Kan vel skjønne tankegangen til folk i Norge, f.eks ut av Oslo sørover, ligger man i midterste feltet kan man gjerne kjøre gjevnere enn i høyre da man slipper av- og påkjøringer og busstopp. Men greit for meg, da går det kjappere i høyre, selv om det vel heller ikke er helt greit sånn med forbikjøring?

Lenke til kommentar

Angående drosjesjåfører, så får de holde på sånn fordi vi ikke har nok politi i Norge

 

Legg ned politiske partier, spark politikere, få mer politi i gatene

 

Jeg møter Ambulanser nesten hver dag, men politiet ser jeg kanskje noen ganger i måneden

Ser faktisk brannbiler, som ikke er på utrykning, oftere enn jeg ser politibiler/politi

Lenke til kommentar

Angående drosjesjåfører, så får de holde på sånn fordi vi ikke har nok politi i Norge

 

Legg ned politiske partier, spark politikere, få mer politi i gatene

 

Jeg møter Ambulanser nesten hver dag, men politiet ser jeg kanskje noen ganger i måneden

Ser faktisk brannbiler, som ikke er på utrykning, oftere enn jeg ser politibiler/politi

 

Drosjesåfører får holde på som de vil fordi vi ikke har nok politi? Hva i universets navn mener du?

 

Å legge ned politiske partier og sparke politikere betyr vel ikke at vi får mer politi i gatene? Skal politikerne bli politi? 

At du ser flere ambulanser (med stor A, ifølge deg) hva betyr det?

Du ser også flere brannbiler enn du ser politibiler. Bor du nærmere en brannstasjon enn du gjør en politistasjon?

Lenke til kommentar

Grunnen til at det er lite politi er fordi de skal spare penger

Kutter de ned på politikere kan de spare mye mer penger

 

Knapt halvparten av de som tar politiutdannelse får jobb etter fullført skole, så det er mange som er utdannet politi som jobber som noe annet, kun fordi de ikke har penger til å ansette flere

 

Så har vi reformen som pågår, hvor kommuner/tettsteder før hadde lensmann og kort utrykningstid, må nå vente i flere timer på politi

Lenke til kommentar

Grunnen til at det er lite politi er fordi de skal spare penger

Kutter de ned på politikere kan de spare mye mer penger

 

Knapt halvparten av de som tar politiutdannelse får jobb etter fullført skole, så det er mange som er utdannet politi som jobber som noe annet, kun fordi de ikke har penger til å ansette flere

 

Så har vi reformen som pågår, hvor kommuner/tettsteder før hadde lensmann og kort utrykningstid, må nå vente i flere timer på politi

 

Det er helt fantastisk hvor mye du vet. Se på meg som en amøbe som ikke følger med på dagens nyheter. Hvor henter du faktaene dine fra?

Lenke til kommentar

En henstilling: Kan alle som har cruisecontrol vennligst bruke faenskapet? Har kjørt ca 4000km på europeiske motorveier den siste uken og er dritt lei kengurukjøring. Det blir en bedre opplevelse for alle parter om farten er konsistent.

I visse deler av Tyskland er det ikke så farlig da jeg enten ligger i 280 km/t i venstre felt eller i 5 km/t i kø.

 

På forhånd takk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...