Gå til innhold

Guide: Ny cpu les her!


pcgutten

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Altså, det blir sagt at AMD ikke klokker bra siden multiplier er låst, det er den på pentium også. Så den klokker dårlig der og eller? Å lage en guide ut i fra hva man tror og alle de gamle "mytene" blir galt.

 

Duron er jo også bedre kjøp enn celeron, som er dyrt i forhold til ytelse, en duron til 400 yter jo bedre enn Celeron til 800.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok at denne guiden kan gå i glemmeboken sånn som den er nå. Den har visse mangler, og noen ting er feil. Men alle må begynne et sted.

 

Manglene er:

Du har delt opp kategorien i 3, det finnes nok flere CPUer en det.

Her er et lite utvalg

P4E

P4EE

P4C

Celeron

AMD xp

AMD A-M

AMD A64

( dette er de vanligste)

Så finnes litt sterkere saker som

AMD 64 FX o.s.v

 

De litt sære CPUene ( ikke x86)

Power 4

G5( apple/ IBM PPC970/ PPC970fx)

Sun sine CPUer ( de har det desidert cooleste navnte)

 

Men det du har skrevet til nå kan anses som kladd, intill en større og bedre guide kommer. Og hvis den kommer så gir jeg gjerne en hjelpende hånd, hvis det trengs, spess om Power 4/ Power 5 og G4 /G5 cpuer.

Lenke til kommentar

En AMD xp klokker ikke dårlig fordi den har låst multiplier .

Man får bare litt mindre manipulerings muligheter.

 

Hadde selv låst xp2500 klokket til 2,42ghz før jeg gikk over til xp-m .

 

Klokke en låst ADM går ut på å kjøpe modellen som har

"riktig" multiplier for sitt system .

Av Bartoner vil jeg påstå at xp2500 med 11.0 og xp2600 med 11.5

er de som gir best rom/overklokkingsresultat med tanke på at

multi er låst .

 

...

Lenke til kommentar
1. Varmeutvikling: P4 utvikler MYE mer varme enn en AMD. Prescott er jo den CPU`en som har høyest varmeutvikling. En P4 egner seg meget godt til spill og det er jo ikke uten grunn at det er så mange som velger P4 istedet for AMD.

 

Jeg har hatt:

7stk AMD maskiner ifra Duron600 til XP2500

2stk Intel maskiner ifra 500 til 3.0.

 

Den maskinen jeg har klart vært mest fornøyd med er P4 [email protected]. XP2500`en kjørte på 2280mhz og jeg har hatt en XP2400 som kjører på 2.5ghz. P4`en var Mye raskere enn alle disse maskinene..

hmm litt rart det du sier med varme. Jeg har en tintel 2.4 som jeg har hatt siden 2002, vært klokka og slikt, tempraturene på cpuen har vært rundt 40-55 med boxed og 40-60 med sp94.

 

Jeg prøvde her en dag og stappe boxed kjølern på en amd.. bare ved å legge den oppå. og presse ned. Tempen var på 60+ idle...

 

HAr også vært borti mange amd maskiner med kritisk tempratur. blant annet en qtec maskin med psu rett over seg, amd xp 2200 under seg, load 70 og idle 63 , ribba var varm som jernet. har hatt samma kabinett med p4 2,4 og boxed. Temp 47~60. Vet ikke om det sier litt jeg.

 

brikkesetter var på 73 grader.. mitt var på 50 :) amd'en lagde realtivt mye varme.

Lenke til kommentar

Sånn kan det eksempelvis gjøres

 

G5 (130nm, PPC970) Skal bruke tallene fra en 1,8Ghz G5.

( jeg nevner en P4 CPU det er da P4 2,8Ghz (NW)

 

Die Size 121 mm2

Transistors 52 million

Core Voltage 1.3v

Power Dissipation 42 Watts

 

PPC970 som jeg kommer til å referere som G5 i resten av denne tekste, er en såkalt light versjon av Power 4+. Selv om G5 vil være raskerer enn Power 4+ når G5 når 2,5Ghz. Men Power 4+ er mye mer stabil grunnet at de har lykkere gate oxides, enn G5. ( Når jeg skriver at Power 4+ er mye mer stabil så er det slik at Power 4+ er mye mer stabile enn main streem CPUer.)

 

Mens P4 CPUer har dype og smale pipe lines, så har G5 dype og vide pipe lines. G5 har 16 steg på pipelinen. Dette gjør at P4 20 steg pipeline trenger høyere klokkefrekvens for å gjøre like mye. G5 har hele 200 instruksjoner på brikken på flere stadium av utførelsen. P4 har 126 instruksjoner.

 

G5 sine pipe lines er noe kortere enn P4 sine, grunnet at G5 mangler ?drive? stadiumet. Men dette stadiumet er bygget får å få sinsykt mye høyere klokke hastigheter. Dette gjør at G5 vil ha en betydelig lavere max klokkehastighet enn P4. Denne fundamentale forskjellen i arkitekturen gjenspeiler seg spesjelt i klokkehastighetene. Men en enorm klokkehastighet som P4 har så bruker den mye mer kraft. P4 er en singel CPU selv om Intel selger P4 Xeon i 2-way og 4-way setup, men prisen og strøm forbruket gjør at de bare kan brukes som servere. G5 på andre siden er bygget får å være en multiprosessor. Så isteden får å lage en CPU der de prøver å skvise ut ghz så ville heller IBM se multiprossesoer som er ikke fult så kraftige, men koblet sammen via veldig høy bandwidth connections. G5 er bygget opp slik at FSB er halve klokke hastigheten. Altså en G5 1,8Ghz har en FSB på 900Mhz.

 

G5 er en 64 bits CPU og er bedre til å prossesere 64 bits enn 32 bits( i forhold til Ghz), samme som itanium 2. G5 kommer nok førs til å vise sin ordentlige styrke når den får et ordentilig 64bits OS, og støtte i det i programmer.

 

G5 Caches

L1 I-cache 64KB direct-mapped

L1 D-cache 32KB 2-way assoc

L2 Cache 512KB

 

Det er mye mer enn P4 som har

 

L1 I-cache 12K

L1 D-cache 8KB 4-way assoc.

L2 Cache 512KB 8-way assoc.

 

Konklusjonen er at P4 er bedre singel mot singel, mens G5 er bedre dual mot dual og oppover. Dette forklare hvorfor det universitetet i USA klaret å komme høyt opp på listen med 1100 dual 2Ghz G5 processor, mens et annet universitet hadde kjøpt 2000 dual xeon 3,2Ghz og kommet lenger bak på listen. G5 skalere mye bedre enn P4, og er mye mer effektiv mhz per mhz slik AMD er.

 

( har ikke giddet å rette skrivefeilene, grunnet at jeg ikke gidder)

 

Et eksempel på hvordan det kan gjøres.

Endret av Macfan
Lenke til kommentar
1. Varmeutvikling: P4 utvikler MYE mer varme enn en AMD. Prescott er jo den CPU`en som har høyest varmeutvikling. En P4 egner seg meget godt til spill og det er jo ikke uten grunn at det er så mange som velger P4 istedet for AMD.

 

Jeg har hatt:

7stk AMD maskiner ifra Duron600 til XP2500

2stk Intel maskiner ifra 500 til 3.0.

 

Den maskinen jeg har klart vært mest fornøyd med er P4 [email protected]. XP2500`en kjørte på 2280mhz og jeg har hatt en XP2400 som kjører på 2.5ghz. P4`en var Mye raskere enn alle disse maskinene..

hmm litt rart det du sier med varme. Jeg har en tintel 2.4 som jeg har hatt siden 2002, vært klokka og slikt, tempraturene på cpuen har vært rundt 40-55 med boxed og 40-60 med sp94.

 

Jeg prøvde her en dag og stappe boxed kjølern på en amd.. bare ved å legge den oppå. og presse ned. Tempen var på 60+ idle...

 

HAr også vært borti mange amd maskiner med kritisk tempratur. blant annet en qtec maskin med psu rett over seg, amd xp 2200 under seg, load 70 og idle 63 , ribba var varm som jernet. har hatt samma kabinett med p4 2,4 og boxed. Temp 47~60. Vet ikke om det sier litt jeg.

 

brikkesetter var på 73 grader.. mitt var på 50 :) amd'en lagde realtivt mye varme.

For det første: Ikke stol på det som du får ifra MBM eller bios. Du kan bare sjekke datablader for og se at en AMD XP utvikler mindre varme enn en P4. Og ved og sjekke datablader så får man kanskje et litt bedre inntrykk enn og bare og sjekke med og holde CPU kjøleren nedpå CPU`en.

 

 

http://www.anandtech.com/cpu/showdoc.html?i=2026&p=3

 

Og som du ser.. De sier selv at man ikke skal stole på de tempraturene som de får med Barton2500 siden tempsensor ligger rett over core.

 

Det er folk som deg som virkelig trekker dette forumet ned siden du åpenbart viser at du ikke har sjekket noe som helst av hvor mange watt en CPU utvikler og slike ting.

 

EDIT: Macfan: Bra skrevet :D

Endret av CFD
Lenke til kommentar

Det var en utrolig tynn guide, du burde gått inn på flere typer CPU ihvertfall innen AMD som er mest poppulær og som er det folk her kjøper mest av og forklart hva som egnet seg til hva.

 

Du bør ikke skrive guide om noe du ikke kan, at AMD er varm er det dummeste jeg har hørt, hvorfor skrev du det egerntlig? Den vitsen er så utrolig gammel nå...Alle med litt peil vet at Intel er varmere nå, det er bare irriterende å lese sånnt tull. Og at ikke AMD kan overklokkes no særlig, kødder du? Det er heller ikke vanskelig å låse opp en XP CPU for å "trimme den"

 

Du er nok en dreven Intel-FanBoy, typisk å ha en favoritt og det må du gjerne få ha, men dra ikke visse andre fabrikanter ned i gjørma med usanne fakta og myter.

Lenke til kommentar

Macfan:

 

Skal dette være et eksempel på en guide så kan ikke jeg si at jeg ble så mye klokere på hvilken prosessor jeg skal kjøpe. Det var vell litt mye tekniske data og lite på hva prosessorene dugger til(bruksområde). Minner meg litt om et utdrag fra en test enn en guide.

 

Men den var ikke dårlig læll for det :thumbup:

Lenke til kommentar
Det var en utrolig tynn guide, du burde gått inn på flere typer CPU ihvertfall innen AMD som er mest poppulær og som er det folk her kjøper mest av og forklart hva som egnet seg til hva.

 

Du bør ikke skrive guide om noe du ikke kan, at AMD er varm er det dummeste jeg har hørt, hvorfor skrev du det egerntlig? Den vitsen er så utrolig gammel nå...Alle med litt peil vet at Intel er varmere nå, det er bare irriterende å lese sånnt tull. Og at ikke AMD kan overklokkes no særlig, kødder du? Det er heller ikke vanskelig å låse opp en XP CPU for å "trimme den"

 

Du er nok en dreven Intel-FanBoy, typisk å ha en favoritt og det må du gjerne få ha, men dra ikke visse andre fabrikanter ned i gjørma med usanne fakta og myter.

hadde du undersøkt litt hadde du funne ut at han har ein AMD duron 800mhz, gi fyren ein sjangse. Han har vert på forumet i 2 måndar, er jo først etter Prescott at P4 er blitt sikkelig varme.

Lenke til kommentar
Macfan:

 

Skal dette være et eksempel på en guide så kan ikke jeg si at jeg ble så mye klokere på hvilken prosessor jeg skal kjøpe. Det var vell litt mye tekniske data og lite på hva prosessorene dugger til(bruksområde). Minner meg litt om et utdrag fra en test enn en guide.

 

Men den var ikke dårlig læll for det :thumbup:

Når du først leser i dette forumet så er nerdefaktoren ganske høy ( i de aller fleste tilfeller, dette er også en liten brainstorming, og dette gir en mer subjektiv forhold enn de guidene.) Det jeg skrev var bare de tingene han burde ha tatt med. Og jeg kunne godt ha skrevet 1 side om bruks områder, fordeler ulemper o.s.v. Men er litt slapp i dag.

 

Men siden du pisker meg til det. G5 sine sterke områder er når den er dual, og i programmer som har 64bits støtte, og den er ellers en knasende god CPU, selv om den trenger litt høyere klokke hastigheter for å være bedre enn de fleste x86 CPUene i singel mot singel. Det er også litt feil å si at den er best til en ting eller en annen ting. Det er vel heller slik at den er best til det den er optimalisert for å gjøre. AMD spill, P4 Video ting og tang. Vel innen den skjangeren så er G5 opptimalisert på PS og sånne ting. Selv om jeg mener at hvis du tar en G5 2Ghz en 3,2Ghz P4C og en AMD A64 3200+ at du ikke vil merke en dritt forskjell mellom de. kanskje G5 er litt svaker på en eller annen test. Men hvis de er i dual / quad så er det omvent.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...