Gå til innhold

Guide: dual/trippel skjerm oppsett v2.0!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Hallois.

 

Jeg har lyst å lage meg et oppsett med tre skjermer.

 

Vil dere anbefale 4:3 eller widescreen-skjermer?

 

Hva er det å tenke over?

Fordeler/Ulemper/Begrensninger?

 

Tenker skjermer i størrelsen 20-24 tommer, ikke helt bestemt meg.. 3x24" widescreen blir vel gjerne litt ekstremt?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Hei folkens, sitter her med et trippel screenoppsett dilemma.

 

Har 3 skjermer med 1920x1080 oppløsning

og 2x 9800Gx2

samt et nForce 780i hovedkort.

 

kjører windows xp på denne maskinen men jeg får ikke strukket wow over 3 skjermer1 :@

Jeg minnes da i gamle dager, så kunne man velge mellom dual view eller "en stor skjerm" hvor oppløsningen var da 3x1920 x 1080....

 

Men, så sitter jeg her og får det ikke til!

noen som har et tips eller triks?

 

-Thor

Lenke til kommentar

Bytt ut det ene 9800GX2 kortet ditt med et low end PCIe kort eller skaff et ekstra low end PCIe kort og benytt denne løsningen:

 

SoftTH

 

Usikker om det støtter SLI, støtter iværtfall ikke CF, iværtfall ikke offisielt :p

 

Det som er så genialt med denne løsningen er at du sparer penger på å kjøpe matrox sin triplehead2go som maks støtter 1680x1050 og du kan blande alle slags oppløsninger :D

Lenke til kommentar

SofTH funker kun med visse 3D applikasjoner (blant annet spill), men det er noe som heter omania eller noe sånt som du akn bruke til å lage en virituell "gruppe" og du kan også sette midtskjermen din til hovedskjerm så du får start linja og alt sånn på skjermen i midten, men om du bruker dette programmet vil du på 2D desktop kjøre eks 5760x1200 (3x1920x1200) og da kan du kjøre film over alle 3 skjermene, men husk at en film ofte er 16:9 da blir resten av skjermen bare svart om du ikke strekker bilde ....

 

Er veldig usiker på hva dette programmet heter, men vet det finnes der ute :p

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Hei!

Har rydda litt på rommet, og funnet fram en ekstra skjerm. Denne kunne jeg tenkt å ha i tillegg til TVen jeg bruker til hovedskjerm. Den er ikke større enn 20 eller 21", så skal bare ha den til spotify osv. Har et XFX radeon 5770, men litt usikker på hvordan jeg skal sette opp maskinen til å bruke begge skjermene uten at det lager problemer når jeg spiller spill. Og hvordan blir det med mus når jeg f.eks. spiller GTA IV? Vil den plutselig gå over på den andre skjermen, eller må jeg alt-tab for at den skal gå vekk fra GTA vinduet? Og vil jeg fortsatt ha programmer som spotify og msn på den lille skjermen hvis jeg kjører fullskjerm programmer på den store?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hvis skjermen kun støtter DVI-D er det et probem, men støtter skjermen DVI-I evnt en omtrent ikke eksisterende standard DVI-A så kan du bruke den VGA utgangen via et VGA -> DVI adapter, men om skjermen har en VGA inngang er det bedre å bruke denne istedenfor mange overganger da du ender opp med samme signal uansett .....

 

277px-DVI_Connector_Types.svg.png

 

Har også et bilde av åssen det er å spille over 3stk 24" om noen lurer og hadde tenkt seg noe lignenes, dette er med et 5970, men alle kort i ATI sin 500 serie har mulighet til 3 skjermer og kan kjøre eyefinity som jeg har brukt her for å kunne spille over alle tre samtidig.

 

Desverre er det kun DX9 da fraps utgaven jeg hadde da jeg tok bildene ikke støttet DX10 :(

 

index.php?act=Attach&type=post&id=342049.png

index.php?act=Attach&type=post&id=342050.png

index.php?act=Attach&type=post&id=342052.png

index.php?act=Attach&type=post&id=342054.png

index.php?act=Attach&type=post&id=342061.png

Endret av The Ghost
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg tenkte å kjøre ett trippel skjerm oppsett for bruk til spilling. Må jeg da ha 2 skjermkort for å gjøre dette ettersom de fleste bare har 2 DVI utganger? Og i såfall, hvordan blir belastningen delt? Siden det ene skjermkortet har 2 skjermer tilkoblet mens det andre bare har 1.

 

Blir arbeidet fordelt som i SLI, altså:

GPU 1: 67% ytelse på skjerm 1, 33% ytelse på skjerm 2

GPU 2: 34% ytelse på skjerm 2, 66% ytelse på skjerm 3

 

Eller kan du kun yte halvparten av det ene skjermkortet, altså:

GPU 1: 50% ytelse på skjerm 1, 50% ytelse på skjerm 2

GPU 2: 50% ytelse på skjerm 3, 50% ikke brukt

 

Lurte også på hvor god støtte spill har for dette (nye og gamle)? Er det en feature i Nvidia driverne som kan tvinge spill til å fungere på extrem oppløsning eller må spillet støtte det? Å om det må støtte det, finnes det en liste over spill som støtter det.

 

Hvilket skjerm format er å anbefale? 3 x 4:3, 3 x 16:9 eller 3 x 16:10

Med tanke på støtte og performance.

 

Tenkte å kjøpe meg 2x Nvidia GeForce GTX 470 å 3x 24" LCD 1920 x 1080, prisen for dette kommer på rundt 10k.

Endret av psychotim
Lenke til kommentar

Har i evigheter kjørt 2*19" og blitt supervant til det. Nå for noen uker siden fikk jeg meg en 24", så ble et oppsett med 1 24" og 1 19". Tenkte å kjøre på å bruke 2*19" på hver side og 24" i midten, men da trenger jeg jo enda et skjermkort. Hva anbefales om dagen for et billig enkelt skjermkort. Skal ikke brukes til spilling...

Lenke til kommentar

Jeg vurderer å kjøpe meg en 30" fra Dell, med 2560 x 1600 i oppløsning om jeg ikke husker helt feil. Denne vil jeg gjerne kjøre i tospann med en Samsung 24" som er tiltet 90 grader og som da vil få 1920 i høyden. Vil det gå bra?

 

Jeg har også en 20" laCie som er 1600 i høyden dersom jeg tilter den, som en nødløsning, men den er laaangt dårligere enn samsung-skjermen, for ikke å nevne mindre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...