Gå til innhold

Guide: dual/trippel skjerm oppsett v2.0!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trikset er å ha frekk nok PC til at det ikke har noe å si for spillopplevelsen ;)

 

Er det noen som har sett noen konkrete data på ytelsesforskjell en vs to skjermer i spill, hvilke parametre som som spilelr inn osv? Gjerne noe litt emr konkret enn det vi allerede har mistanke om (at det har noe å si)

 

AtW

 

Kan egentlig bare snakke for meg selv. Har 3x24" skjermer og merker strengt tatt ikke noe problem med ytelse. En helt midt på treet maskin også, kanskje med unntak av grafikkortet, ATI HD6970 2GB. Ellers Intel Quad Core 2.6GHz CPU, 6GB RAM og Intel X-25M Gen2 SSD. Spiller i alle fall BF3 i 1920x1200++ uten framedrops som jeg legger merke til.

Lenke til kommentar

Jeg sliter med å få til 3 skjermer på min PC.

Håper noen kan fortelle meg hva som er galt, siden jeg ikke får til 3 skjermer.

 

Min pc er utstyrt slik.

 

2 x XFX Radeon HD 6950 2GB GDDR5 "Dual Fan"

2 x Samsung 23,6" LED Syncmaster S24A300BZ

1 x Benq skjerm, som er ca. 2år, med DVI/VGA og HDMI inngang.

1 x Sapphire Adapter Active miniDP to SL-DVI

 

Slik jeg har forstått det med Eyefinity må man bruke det ene kortet til å koble skjermene, foreks slik. 2 på DVI og 1 på mini display porten, via en adapter.

Denne adapteren jeg har prøvd nevnt ovenfor virker ikke til det formålet jeg trodde den gjorde.

 

Hva er galt med oppsettet, da skjermkortet bare finner skjermene koblet til DVI, og ikke til mini display porten?

 

Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar

Jeg sliter med å få til 3 skjermer på min PC.

Håper noen kan fortelle meg hva som er galt, siden jeg ikke får til 3 skjermer.

 

Min pc er utstyrt slik.

 

2 x XFX Radeon HD 6950 2GB GDDR5 "Dual Fan"

2 x Samsung 23,6" LED Syncmaster S24A300BZ

1 x Benq skjerm, som er ca. 2år, med DVI/VGA og HDMI inngang.

1 x Sapphire Adapter Active miniDP to SL-DVI

 

Slik jeg har forstått det med Eyefinity må man bruke det ene kortet til å koble skjermene, foreks slik. 2 på DVI og 1 på mini display porten, via en adapter.

Denne adapteren jeg har prøvd nevnt ovenfor virker ikke til det formålet jeg trodde den gjorde.

 

Hva er galt med oppsettet, da skjermkortet bare finner skjermene koblet til DVI, og ikke til mini display porten?

 

Noen som kan hjelpe?

 

Som sagt i vedlegget mitt lenger oppe, så trenger du en displayport-skjerm, eller så trenger du et aktivt adapter med strømtilkobling.

 

 

 

Lenke til kommentar

Jeg sliter med å få til 3 skjermer på min PC.

Håper noen kan fortelle meg hva som er galt, siden jeg ikke får til 3 skjermer.

 

Min pc er utstyrt slik.

 

2 x XFX Radeon HD 6950 2GB GDDR5 "Dual Fan"

2 x Samsung 23,6" LED Syncmaster S24A300BZ

1 x Benq skjerm, som er ca. 2år, med DVI/VGA og HDMI inngang.

1 x Sapphire Adapter Active miniDP to SL-DVI

 

Slik jeg har forstått det med Eyefinity må man bruke det ene kortet til å koble skjermene, foreks slik. 2 på DVI og 1 på mini display porten, via en adapter.

Denne adapteren jeg har prøvd nevnt ovenfor virker ikke til det formålet jeg trodde den gjorde.

 

Hva er galt med oppsettet, da skjermkortet bare finner skjermene koblet til DVI, og ikke til mini display porten?

 

Noen som kan hjelpe?

 

Som sagt i vedlegget mitt lenger oppe, så trenger du en displayport-skjerm, eller så trenger du et aktivt adapter med strømtilkobling.

 

Jeg har i alle fall en kabel hjemme som ikke har ekstern strøm, DisplayPort -> DVI, som jeg har kjørt EyeFinity med (2x24" Dell DP skjermer + 1 gammel LaCie 20" DVI). Husker ikke hvilket merke kabelen er, men kjøpt på elkjøp...og den var grisedyr.

Lenke til kommentar

Jupp. Men hvis det ikke er noe info om det,må mann finne det ut THE HARD WAY :hmm: .

Får vel lyd Gjennom displayport også? adapter DVI/HDMI?

 

Adapter fra DVi, over til receiver men så? DMI ut fra receiver vil ikke kunne kjøre nok oppløsning om skjermens HDMI inn kun takler 1080p, i tillegg har jeg prøvd det samme på mine nåværende skjermer, og da må jeg velge mellom feil oppløsning eller lyd. pga EDID-problemer og fordi jeg ikke får overstyr hva som sendes.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Her et spørsmål jeg.

 

Satte nettopp opp min andre skjerm ved siden av min første med et nvidia-kort, og verden er ypperlig. MEN jeg skulle ønske at, når jeg kom til kanten av skjermen, måtte jeg trykke en modifier eller no for å skifte skjerm. Eller bare muligheten til å bytte skjerm med noe sånt som win+J eller ctrl-alt-K (hva kombinasjonen er spiller liten rolle).

 

Går det an på noe nogenlunde tilgjengelig vis å få til det? Kan godt installere et program for å få det til, men jeg vil helst ikke være nødt til å skrive nye drivere for å få det til, y'know?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hallois!

 

Jeg går med ønske om å sette sammen en ny stasjonær maskin med trippel skjerm. Hovedsaklig vil maskinen brukes til surfing, programmering, office-programmer og div desktop-bruk. Dette krever jo ikke spesielt kraftig maskinvare, så lenge skjermkortet/ene støtter 3 skjermer.

 

Samtidig har jeg lyst til å ha mulighet til å spille på maskinen av og til, og da blir det spill som Diablo III, Anno 2070, BF 3.. Skal jeg da ha surround-gaming med spillet strukket over alle skjermene antar jeg kravet til maskinen går drastisk opp. Samtidig har jeg fått indikasjon på at trippelskjerm-spilling også kan kreve adskillig mer båndbredde ved online gaming?

 

Jeg har begynt å lage en liste over komponenter som er offentlig, så om du har forslag kan de legges rett inn i listen, gjerne med en kommentar..

Opprinnelig hadde jeg tenkt å få til en god maskin for mitt bruk innenfor 15.000 kr, men ser for øyeblikket ut som det kan bli litt vanskelig - men samtidig er det gjerne ikke nødvendig med så kraftige komponenter som jeg har lagt opp til foreløbig.. Vurderer også å vente til Ivy Bridge kommer ut, enten for å få bedre ytelse og lavere effektbruk (lydnivå) eller kjøpe dagens chipset til en billigere penge..

 

Problemstillinger som melder seg med tanke på trippelskjerm er bl.a.:

 

1. Skjermstørrelse. Er 22" passe størrelse, eller bør 24" og 27" også vurderes? Og hva blir optimal sitteavstand med de forskjellige størrelsene?

 

2. Formfaktor. Ser det selges en del både 16:9 og 16:10 skjermer. Er det noen spesiell formfaktor som er å foretrekke for trippelskjerm-oppsett, og hvorfor? Vil pivot-funksjon gjør 16:10 mindre "nødvendig" ??

 

3. Skjermoppløsning. Er skjermoppløsning 3x 1920 x 1080 passende mtp desktop og spilling. Vil høyere oppløsning bli alt for krevende for de fleste skjermkort? (spesielt mtp spill)

 

4. Montering. Bør skjermene ha egen sokkel, gjerne med pivot funksjon? Eller er det bedre å gå til anskaffelse av en sokkel beregnet for 3 skjermer?

 

5. Skjermkort. Sist jeg lagde en maskin for trippelskjerm var det kun tiltenkt desktop-bruk (powerpoint-presentasjon), og jeg gikk da for en eyefinity-løsning. Når jeg sjekker for eyefinity i dag ser det ikke ut som det er tilgjengelig på de nyeste skjermkortene, eller kanskje det bare ikke markedsføres som det lenger? Det ser også ut til å være veldig begrenset utvalg av skjermkort med 3x displayport. Er det displayport som er anbefalt for høyere oppløsning enn 1920x1080? Bør jeg heller gå for to skjermkort med Sli/Crossfire e.l. enn ett skjermkort med 3 skjermutganger?

 

6. Hvor kraftig maskinvare må en antagelig ha for å spille f.eks. Diablo 3 eller Battlefield 3 i 5760x1080 på bra grafikknivå?

 

...Og mange flere spørsmål.. men om dere har tanker å dele rundt noen av problemstillingene ovenfor, eller forslag til den foreløbige komponentlisten min på prisjakt er jeg veldig takknemlig :)

 

 

Cheers!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...