Gå til innhold

Anmeldt av skolen for "hacking"!


eckmann

Anbefalte innlegg

it-ansvarlige har en tendens til å overkjøre vanelige brukere, it-ansvarlig har på en måte rett uansett, og blir veldig ofte hørt, da det er it-ansvarlig som kan alt, og vet hva som må gjøres eller har blitt gjort..

 

ikke la han true deg på noen måte

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil anta det dreier seg om citrixservere. Hvis du har tilgang til å legge snarveier på skrivebordet har du utgangspungtet tilgang til å endre på alle brukerne. Når du lager en snarvei til c:\ så lager du en snarvei til serverens c:\.

Under c:\winnt har du en fil som heter poledit.exe. Ved å kjøre den filen kan du sette rettigheter på alle brukerne.

 

Så på den ene siden har it-avsvarlig rett, men om du var klar over dette på forhånd er tvilsomt. At du har installert saker på serveren taler heller ikke i ditt favør.

 

Hvis ikke dere har citrixservere så kan du bare glemme dette.

Lenke til kommentar

Har ikke hatt nytt møte med rektor enda, men det som har blitt klart etter at jeg har snakket med en jurist er hvertfall at jeg kan anmelde ham for trakkassering etter uttalelsene hans, for det er opp til påtalemyndighetene å komme med straffen, han har null rett til å komme med uttalelsene sine om 2 års strafferamme og erstatning.

 

Selvfølgelig gjør jeg jo ikke det, hvertfall ikke enda.

Endret av eckmann
Lenke til kommentar
Så på den ene siden har it-avsvarlig rett, men om du var klar over dette på forhånd er tvilsomt. At du har installert saker på serveren taler heller ikke i ditt favør.

 

Hvis ikke dere har citrixservere så kan du bare glemme dette.

Hva mener du her, dvs. så aner jeg verken om vi har citrx servere eller hva det nå måtte være. Jeg har ikke installert noe på serveren, og dessuten så skal jo poleedit og regfilen som det lagres i være sperret for oss vanlige brukere? Hvertfall den reg filen det lagres i? Uansett så kan jeg ca lik null om nettverk og servere, så kan du forklare hva du mente her? Falt litt ut da du kom til citrix servere, hva er det for noe? Hvordan vet jeg om vi har det?

Endret av eckmann
Lenke til kommentar

Jeg har ikke gjort noe som helst skade, men siden jeg "hadde muligheten" iflg. ham, så er det like ille. Forstår ikke helt hva han mener, han er litt diffus i det han sier, men jeg vet helt ærlig med meg selv at jeg ikke har gjort noe skade, men han påstår at jeg har gjort det, siden jeg hadde muligheten, og det er derfor jeg er utestengt slik at jeg ikke skal påføre mere skade, og så kom han med noe greier om at det ikke var så farlig nå, men at det kunne være det senere i samfunnet og at jeg heller skulle bruke "talentet" mitt på den riktige måten og heller styre mot høyre istedet for venstre osv. Men jeg har jo ikke forvoldt noen som helst form for skade?

Endret av eckmann
Lenke til kommentar

Hvis det er snakk om helt vanlig win2k AD domene, så får du vel bare tilgang til den lokale c: via en snarvei til "c:\"? Da skal jo alt kjøres lokalt, og en snarvei til "c:\" vil føre deg til den lokale "c:\". Om det er snakk om en eller annen form for tynnklienter så blir saken en annen, men da er det admin som har bæsjet på leggen, og ikke du.

 

BTW: Det var vel bare elevenes brukerkontoer du fikk tilgang til, og ikke lærerne? For om du fikk tilgang til lærernes brukerkontoer og hjemmområde, så har ikke læreren fulgt datatilsynets krav om sikkerhet. iflg datatilsynet så skal elevnett og lærernett være fysisk adskilt, om det ikke er det så kan faktisk DU anmelde it-ansvarlig. muhahahaha :twisted:

 

Forresten, be it-ansvarlig vurdere stillingen sin ;)

Lenke til kommentar
men at det kunne være det senere i samfunnet og at jeg heller skulle bruke "talentet" mitt på den riktige måten og heller styre mot høyre istedet for venstre osv. Men jeg har jo ikke forvoldt noen som helst form for skade?

Åh, en reaksjonær skrulling :p Mot slike skrullinger som prater fyllerør hjelper bare en ting, makt! Sett hardt mot hardt!

Lenke til kommentar

For det første, så har jeg ikke fått tilgang til noens brukerkontoer, ellers dvs. når jeg skulle vise at jeg ikke hadde det, så var det en konto som jeg fikk halvveis tilgang til og det var admin kontoen, men bare en av dem, da ble jeg litt sjokkert, men nok om det. Fikk Access Denied på alle de andre kontoene, men han gjorde ikke det fra sin admin konto, og siden han ike gjorde det fra sin admin konto, så mente at jeg heller ikke skulle få det. Jeg trodde også at det var C:\ lokalt helt til han kom med alt dette.

 

Har du noen link eller ett eller ett elelr annet med dette med elevenes og lærærnes nett fysisk adskilt? Prøvde meg med den i går, men da sa han det KUN skulle være selve administrator nettet som skulle være fysisk adskilt, ikke lærernes nett og elevene, for ellers ville det blitt veldig slitsomt ang. prøver o.l. men jeg har hele tiden trodd at det skulle være fysisk adskilt jeg òg, så om jeg kune vise til noe ang. det, så hadde det vært fint.

 

EDIT: Skrivefeil som vanlig.

Endret av eckmann
Lenke til kommentar

de skal ikke være fysisk adskilte, men adskilte, jeg kan ikke si hvordan, altså admin og elev nettene, lærere er på samme nett som elever

og så lenge du ikke har gjort noe, og han ikke merker noe galt, så er det jo uansett ikke en erstatnings sak.

det er en dårlig it-admin der...

Endret av aklla
Lenke til kommentar
de skal ikke være fysisk adskilte, men adskilte, jeg kan ikke si hvordan...

og så lenge du ikke har gjort noe, og han ikke merker noe galt, så er det jo uansett ikke en erstatnings sak.

det er en dårlig it-admin der...

OK, takk skal du ha, forstår at du ikke kan si hvordan adskilt de skal være, det ville kanskje bli litt for enkelt om man faktisk ville gjøre noe tvilsomt.

Lenke til kommentar

Når du logger deg på en citrixserver, så jobber du på serveren. Når du lager snarveier til stasjoner, samme om det er c, d eller x, så er det stasjoner på serveren. På c:\ kan du gjøre akkurat som du vil, selv om du egentlig ikke skulle ha rettigheter til det. Du kunne teoretisk sett skapt mye ekstra arbeid i et allerede stusslig nett.

 

Talentet ditt faller i retning av at du ikke vet helt hva du gjør, på lik linje med it-avnsvarlig :p

 

Fra spøk til alvor. Ta kontakt med klassforstander, rådgiver, rektor eller en lærer som du kan snakke med. Du har funnet et hull i nettet deres som ikke bør være der. Det at du ikke var klar over dette og ikke gjorde noe skade bør holde. It-ansvarlig bør snarest tette igjen dette hullet.

Lenke til kommentar

på spissen: tja, hvis det står spesifikt i retningslinjene for IT bruk ved skolen at det er ulovlig å lage snarveier, og du skreiv under på ett eller annet papir som sa at du hadde gjort deg kjent med retningslinjene kan han ta deg...ikke juridisk, men innenfor de regler de har på skolen iallefall i.e. utestenging fra datamaskiner på skolen, men ikke mye mer...

 

 

 

men, altså, hvis han Admin tror at ved å få tilgang til C: (noe du hadde hatt uansett gjennom my computer), så burde du snakke med rektor om å få overtatt jobben hans, for han er udugelig.

 

hvis han har klart å sette opp nettverket slik at det ER en sårbarhet ved å få tilgang til C: på en disk på den måten, burde du gå til rektor og få ham sparket p.g.a. generell inkompetanse...HERRREGUD...

Lenke til kommentar
Når du logger deg på en citrixserver, så jobber du på serveren. Når du lager snarveier til stasjoner, samme om det er c, d eller x, så er det stasjoner på serveren. På c:\ kan du gjøre akkurat som du vil, selv om du egentlig ikke skulle ha rettigheter til det. Du kunne teoretisk sett skapt mye ekstra arbeid i et allerede stusslig nett.

OK, forstod litt mere, er ikke sikker på om det er det vi har, men det er slik at vi alle har 10mb med plass på den serveren da, om jeg har forstått det riktig, og at alt blir lagret der. Men hvordan virker det da med diskettstasjoner og sånt som vi har?

 

Bruker ikke den mere, for hver eneste gang jeg har hatt med en diskett med skolearbeid på på skolen og kommet hjem igjen, har det sneket seg idiotiske boot sector virus på disketten og det har kostet meg en god del timer med ekstraarbeid her hjemme før prøver bl.a.

 

Snakket med rektor og han sa at vi skulle legge denne saken bak oss nå, og begynne å se fremover, men jeg vet fremdeles ikke hva it-admin kommer til å gjøre. IT-admin er ikke amerikaner, ei heller norsk. Mer vil jeg ikke si om han, annet enn at han kan være både hissig og sta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...