Gå til innhold

Anmeldt av skolen for "hacking"!


eckmann

Anbefalte innlegg

Det gjør kanskje det, men jeg skulle virkelig ønske at det var oppdatert system og at de som jobbet med det kunne det de jobbet med. Kunne jo vært sånn at man f.eks. hadde et område man kunne logge på hjemmefra også, eller hvor som helst, for å hente filene sine, se på lekser osv. Husker ikke helt hva det heter, men det hadde vært noe. Tilbød meg å hjelpe til gratis, men de ville ikke, merkelig nok...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
På skolen vår leier de noen fra et datafirma tror jeg, det er altså noen som faktisk har peil på data og nettverket fungerer veldig bra, det er noe sånt som at vi logger på som vårs selv og har da eget skrivebord og c: samme hvilken data vi er på pluss at vi har nettverkssteder eller noe.. Så jeg synes det er et veldig bra nettverk selv om jg ikke har  noe peil da.. alt ble enda bedre etter noen fikk sneket inn MSN på scanner mappa og :p  hehe

slik er det nesten på nettverket mitt også, samme skrivebord(nesten), samme stasjon(x:)

man kan gjøre akkurat det man vil.

alle kan ødelegge så mye de vil på maskinene, det gjør INGENTING, de kan gjerne formatere hele maskinen :scared:

de bærbare vi har tar ca 2 min å få akkurat slik de var, hvis de klikker eller "uheldigvis" blir fomatert

og vi jobber med en bootdisk som vi bare setter inn i maskinen så ordner den os og div andre programmer av seg selv

 

lurer på hva jeg skal gjøre når jeg er ferdig med dette :hmm:

det er jo ca 0 jobbing med serverene våre nå, ALT funker slik det skal, men untak av 1 server da...

 

eckmann: it-folk tar ikke imot hjelp fra "vanelige" brukere :nei:

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Hehe, nei, det er kanskje ikke så rart, spesielt siden det er en elev, ikke så lurt det kanskje angående prøver o.l. Men om nettverkene til lærerne og elevene hadde vært adskilt hadde det jo ikke vært så stort problem om jeg hadde vært power user for holde orden på den delen av nettverket eller noe, men jeg forstår jo at det ikke går, selv om jeg kjenner en som er det på sin skole.

 

Og som jeg skulle ønske at det var slik hos meg som hos deg aklla, da hadde man hvertfall sluppet slike beskyldninger og anklager som jeg har vært utsatt for den siste uken, og ganske mye mer behagelig å jobbe på, kanskje hadde man sluppet å sitte på slike epilepsi skjermer som vi sitter på nå, slitsomme gamle skjermer med helt elendig refreshrate.

Endret av eckmann
Lenke til kommentar

Jeg har vært tiltalt for hacking engang.. Så skal det sies at vi var litt mer uskyldige enn det du var ,men vi gjorde ikke noe galt ,men muligheten var der. De sjekket loggene og fant ut at det ikke var gått noe ulovlig trafikk ut av den maskinen.

 

Så vis han hva du gjorde på en hvilken som helst annen maskin under en annen konto

 

På skolen vår har vi egentlig 20mb ,men vi har jo tatt med oss egne maskiner og laptops da. Også har vi knekt illusion. Så vi har vell 20gig på hver maskin med plass =)

Lenke til kommentar

det har skjedd med meg også, de hadde hatt en del problemer med hacking, så de resatte alle loggene osv, og sjekket hva som skjedde, og det var vist fra pc`jeg satt på det hadde blitt hacket fra.

 

heldigvis hadde de resatt kontoen min, så jeg mistet mine admin rettigheter, hadde de ikke gjort det hadde jeg nok blitt tatt for hacking, og måtte ha betalt en pen erstattning...

 

det var IKKE jeg som hacket...

 

edit: trykkfeil

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Hmm... Et siste spørsmål, er det for mye langt at de ber om unnskyldning? Jeg mener etter å ha anklaget meg for alt det, kommet med uttalelser om strafferamme på 2 år og erstatningskrav uten noe som helst form for bevis osv.?

Endret av eckmann
Lenke til kommentar

Kansje du hadde adminrettigheter på snarveien. Altså at du kunne endre og slette snarveien, også hadde han oppfattet det som admin til c: -disken. :p

 

På min ungdomsskole, så blir jeg ofte bedt om og sette opp diverse ting som nettverk og skrivere o.l.

Deilig og slippe undervisning for og knote med trege 200Mhz pc'er med Win98 jah :-|

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Det er alt jeg har gjort og det irriterer meg grenseløst. Han påsto at siden han kunne logge ionn på alle brukernes konto på C: med sin admin konto, så kunne jeg det også, bare jeg fikk tilgang til C:.

 

Er det forresten noen som har link til datatilsynets regler for nettverk på skoler?

jeg jobber selv i IT på en videregående skole, og vi utøver ikke sånn idiotisme som det.. De reglene som vi har (fra datatilsynet?) sier ikke no om å lage snarveier...

Lenke til kommentar
Noen som har noen tips om hva jeg kan bruke som argumenter mot dette her? Jeg prøvde å forklare ham at man ikke fikk admin rettigheter selvom jeg hadde tilgang til c:, og da svarte han bare: det er det delte meninger om. Det var da under møtet med rektor. Og nå er jeg da bannet fra alle skolens maskiner og datarom, så dette blir gøy på heldagsprøver i økonomi. Jippi.

Går da ikke an å ha en mening om det. Enten er det sånn eller så er det ikke.

For noe idiotisk. :roll:

Lenke til kommentar

Bare vent å se, blir neppe noe av det.

Hvis det blir noe av det, så sett deg litt inn i regler etc.

 

Uansett, sysadminer på skoler er små paranoide jævler som har et ettårig it studie på en stusslig skole. Så lenge du er fysikk større enn deg, gjør de deg ikke noe.

 

(Tvilsomt at å lage en snarvei er ulogvlig, men begynner du å rote i registre og kanskje innstalere div saker, så er det nok en eller annen artig strafferamme på det)

Lenke til kommentar
En venn av meg fikk skjenn av ham fordi han hadde utestengt admin fra kontoen sin. Han hadde visstnok trykket på security og fjernet administrator derifra, men har ikke admin ownership og kan ganske enkelt fikse på det?

admin kan jo bare overta eierskap av mappen da.. No big deal.

 

egenskaper -> sikkerhet -> avansert ->eier ...

Endret av tøs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...