Gå til innhold

Anmeldt av skolen for "hacking"!


eckmann

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

:thumbs: En gledelig melding: Jeg har blitt frikjent av rektor, og får tilbake kontoen min etter påske! Får den ikke tilbake før fordi de tydeligvis må rydde opp i serveren, ikke at jeg skjønner hva det er å rydde opp, men nå er det nå sånn, og jeg bør vel ikke klage, det virker osm om det hjalp å sette hardt mot hardt. Så takk til alle som har kommet med forslag og støttet meg i saken.

 

Sitter nå på skolen og har økonomi på en testkonto, men det er ikke noe å gjøre her egentlig, for jeg er jo ferdig med oppgavene fra før av... Det som kanskje er litt ille er at det fremdeles ikke er sperret for å lage snarveier til verken C:\ eller diskettstasjonen, noe jeg syns de burdeha gjort om de mente det var ulovlig.

 

Fikk forresten også vite at denne saken har vært heftig samtaleemne på lærerværelset, hva nå enn det måtte bety, virker som om vi har fått et rykte blant alle lærerne på skolen, og jeg syns faktisk at det har ødelagt troverdigheten min en smule, men jeg skal ikke bry meg om det, tror jeg... Er ikke noe vits i å være kverrulant nå som det virker osm om det ordner seg igjen.

Endret av eckmann
Lenke til kommentar

Nå har jeg fått litt mere oppklart. De mente at jeg hadde fått admin rettigheter fordi de hadde sett på snarveien til c:\. Og når de hadde logget seg på admin kontoen og trykket trykket på snarveien jeg hadde på hjemmeområdet mitt, så hadde de admin rettigheter. Og de mente tydeligvis at jeg hadde laget en snarvei som gjorde at jeg fikk admin rettigheter, og da spør jeg dere: er det mulig i det hele tatt?

 

Er det mulig å lage en snarvei som gir deg admimn rettigheter helt uten videre?

Endret av eckmann
Lenke til kommentar
De mente at jeg hadde fått admin rettigheter fordi de hadde sett på snarveien til c:\. Og når de hadde logget seg på admin kontoen og trykket trykket på snarveien jeg hadde på hjemmeområdet mitt, så hadde de admin rettigheter.

altså.. nå måtte jeg bare si noe

 

hvis de logger seg inn med adminkontoen, å trykker på linken til C:\

på serveren de selv har admin på.. så får de jo ikke noe mindre

rettigheter fordi det var du som laget linken, de får faktisk admin rettigheter!

 

dette er det dummeste jeg har hørt.. trodde de virkelig at de ikke skulle få

adminrettigheter på C:\ når de trykte på C:\ som du lagde som din bruker?

 

(btw, på ungd.skolen var lærernettverket adskilt fysisk, skolen hadde 2inet linjer)

Lenke til kommentar

Huff minner meg litt om duden som ble kalt "it ansvarlig" på ungdomsskolen. Ansvarlig my ass. Han fikk hakeslipp når jeg viste han at det er mulig å høyreklikke i selve startmenyen og dermed få opp en masse alternativer som gjør at man får en del tilgang han forsøkte å ikke gi elevene.... :hmm:

Lenke til kommentar
de skal ikke være fysisk adskilte, men adskilte, jeg kan ikke si hvordan...

og så lenge du ikke har gjort noe, og han ikke merker noe galt, så er det jo uansett ikke en erstatnings sak.

det er en dårlig it-admin der...

OK, takk skal du ha, forstår at du ikke kan si hvordan adskilt de skal være, det ville kanskje bli litt for enkelt om man faktisk ville gjøre noe tvilsomt.

Nå har ikke jeg orka og lese lengre enn til denne posten, men ihvertfall på min skole har lærerne og elevene egne servere vi logger på.

Tidligere het elevenes server "elevdom" og var basert på WinNT, men nå har vi fått en ny de kaller "taerudserver", mens lærerne sin er omdøpt til "taerler". Og dette er faktisk 2 fysiske maskiner nede på serverrommet, og INGEN av klassene eller elevene har brukernavn eller passord til Lærernes server. Det er sikkert etter min mening. (De nye maskinene Kjører Windows server 2003, men huff for en dataansvarlig, han måtte bestille hjelp for å sette de opp lol)

 

Jaja, uansett synes jeg du burde straffe it-ansvarlig på en eller annen måte. Sett deg ned (På datamskinene?! :p) og skriv et høflig brev til ham og forklar med tegninger og litt avansert språk hva som har skjedd osv. Mulig send et brev til nærmeste lokalavis å få de til å snakke med han eller trykke saken. ;) )

Lenke til kommentar
Fikk forresten også vite at denne saken har vært heftig samtaleemne på lærerværelset, hva nå enn det måtte bety, virker som om vi har fått et rykte blant alle lærerne på skolen, og jeg syns faktisk at det har ødelagt troverdigheten min en smule, men jeg skal ikke bry meg om det, tror jeg... Er ikke noe vits i å være kverrulant nå som det virker osm om det ordner seg igjen.

Du, kanskje du kan ta lærerne der også, for hvis di har nevnt DEG i saken ovenfor andre lærere har de vel ikke lov til det heller?! Taushetsplikt har vel noe å si i sånne saker også, at bare de involverte skal ha noe med det å gjøre..

hvis de isåfall har brutt denne på noen måte er det etter min mening god nok grunn til å få personen sparket fra stillingen. (*host* IT-Ansvarlig *HARK* ) ;)

Lenke til kommentar

Vet egentlig ikke hvor lurt det er å gi et intervju, må tenkte over saken.

 

Men jeg mener at det er hvertfall ganske frekt og litt tvilsomt at det i det hele tatt er et samtaleemne blant lærerne hva jeg har "gjort", og syns ikke det burde være slik. Jeg mister jo tillit blant de andre lærerne for noe jeg ikke har gjort.

 

Og man blir ganske irritert når it-admin ikke forstår at det er forskjell på å klikke på c:\ som admin og som elev. Og da gå rundt å fortelle de andre lærerne, inkludert rektor, økit lærer og inspektør at man har "hacket" er vel egentlig æreskrenkelse for å dra det langt, og det er hvertfall sikkert at jeg har mistet tillit pga dette. Tror det står noe om æreskrenkelse i straffeloven :roll:

Endret av eckmann
Lenke til kommentar

Kan sikkert gjøre dette til en sak hvis du vil. Gå til lokalavisen og si at sikkerheten er forferdelig på skolens nettverk. Avisen, hvis de tar det som en sak, kan jo hyre en skikkelig it-fyr og sjekke nettverket i samarbeid med skolen.

 

Sprøsmålet er hvor farlig det er at nettverket er usikkert. Har man tilgang til fremtidige prøver, karakterer osv.

 

Media elsker slike saker.

 

Er det it-ansvarlige nå som har satt opp nettverket? Eller bare administrere han et som var satt opp før han begynte?

 

Uansett så virker ikke han it-fyren særlig kompetent, og man kan jo stille alvorlige spørsmål ved hans evne til å drive et skolenettverk sikkert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...