Gå til innhold

Hva nå Norge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kongen er død, leve kongen...

Blomsterhavet på slottsplassen hyller og takker den gamle.
Eller som det stod på en blomsterhilsen :

Du har vært en hyggelig konge.

image.thumb.png.d6c86f7e1733f6f9ad7fabdf93be3e65.png

Men hva med den nye? 

Vil han klare å bære monarkiet videre? Har han støtten i familien han trenger?

Utenlandsk presse forteller om en Konge som i stor grad må forberede seg på å bære frem monarkiet alene :

image.thumb.png.f5a6cddd63ddc2d946d31a5c570b5542.png

Allerede første minnegudstjeneste må vår nye Dronning melde avbud til :

image.png.1b5691a0bd50dc0adf212a93c0512a17.png

Jeg vet at mange i disse dager står brask og bram ved Kongens side - det er nå det er tyngst - det er nå landet må vise sin støtte. Og det kommer Nordmenn til å gjøre ifølge ekspertene som har snakket om dette.

Men har kongehuset den støtten det trenger i årene som kommer? 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De kommer til å få mye støtte i Norge, på grunn av flinke Haakon og nordmenns sunne nasjonalfølelse. Men Epstein-forbindelsene henger som en skygge over dem. Epstein-forbindelser er kryptonitt for en offentlig person. Se bare hvordan det gikk med andre som hadde mye mindre kontakt enn MM hadde. Børge Brende for eksempel. 

• Liker 1
Skrevet
Ytringer skrev (10 minutter siden):

De kommer til å få mye støtte i Norge, på grunn av flinke Haakon og nordmenns sunne nasjonalfølelse. Men Epstein-forbindelsene henger som en skygge over dem. Epstein-forbindelser er kryptonitt for en offentlig person. Se bare hvordan det gikk med andre som hadde mye mindre kontakt enn MM hadde. Børge Brende for eksempel. 

Jeg tror Haakons utfordringer nettopp vil gå mot Mette Marit (eller Mette mareritt som ungdommen sier) og Marius. Det kan fort være at vi får en konge som ikke finner støtten han trenger på privaten. Det kan slite mye er jeg redd.

Skrevet

Daily Mail har en kort videosnutt i dag om den nye kongen. Halvparten av den var om Epstein og Marius. Du kan si hva du vil om Daily Mail, men de kan sitt kongestoff. Det var en del detaljer der, og alt var korrekt etter det jeg kunne se.

• Liker 2
Skrevet

Kong Haakon virker mer en forberedt, han har også gått på Berkely, er både kunnskapsrik, veltalende og virker motivert. Dette vil gå veldig bra. Ingrid Alexandra vil få flere oppgaver når moren er syk. Livet skjer og noen opplever flere utfordringer enn andre, sykdom er ikke noe man rår over. Det er ingen grunn til å ikke kunne utføre en god jobb som konge. Husk at de også har mange rundt dem som bistår. På tross av at det siste året har vært spesielt, har både Kong Haakon og Mette-Marit gjort en utmerket jobb til nå. Så kan man være for eller i mot monarkiet.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Mette Marit er sykemeldt - så hun var ikke med på dagens minnegudstjeneste i Asker.

Märtha og hennes barn var heller ikke der. Og forklaringen : Ingen kommentar

image.thumb.png.3966c86c53bd0d371b21adcbe6e25920.png

Det var faren til Märtha som skulle minnes...og bestefaren til hennes barn....Jeg finner det ganske snodig.......

Durek hadde denne meldingen :

image.thumb.png.71e482d44d6ff79b65f4fcbfa905c505.png

Haakon KAN få utfordringer allerede i Begravelsen om Trump skulle dukke opp :

image.png.87087f6d1a28f7c01a871234c352bc35.png

Jeg vil mene et besøk fra Trump ville være ekstremt upassende.........

Endret av obygda
Skrevet

Haakon kommer garantert til å gjøre som sin far, finne sin egen måte å utføre rollen på. Hvordan det blir, vil bare tida vise. 

Jeg har trua fram til det motsatte er bevist. Hvordan han kommer til å håndtere alt det kontroversielle som har storma rundt kongefamilien dem seinere åra vil bli interessant å følge med på. Jeg har ikke noe fasit-svar sjølv. 

Skrevet
Ytringer skrev (3 minutter siden):

Ville tro det var selvsagt at Märtha gikk. Og helt uten forklaring? Hm.

Vanskelig å forstå dette her...Derfor avisene skriver om det også...

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker det har liten til ingen effekt for folk flest. Jeg har tro på vår nye konge, jeg har hatt gleden av å vise han rundt på min tidligere arbeidsplass og han virket interessert i å satse på Norsk teknologi.

• Liker 1
Skrevet
Ytringer skrev (5 timer siden):

Du snakker som om Epstein-forbindelsene er støy og ubelelig, ikke som et innsyn i hvordan kongefamilien ikke er moralsk overlegne, men snarere moralsk korrupte.

• Liker 4
Skrevet (endret)
Salvesen. skrev (12 minutter siden):

Jeg tenker det har liten til ingen effekt for folk flest. Jeg har tro på vår nye konge, jeg har hatt gleden av å vise han rundt på min tidligere arbeidsplass og han virket interessert i å satse på Norsk teknologi.

Ja,kongen har alltid vist interesse på de stedene han har besøkt. Men spørsmålet er jo hvem vil støtte ham privat? Han har en syk kone som resten av sin levetid trolig aldri vil kunne stille opp slik Sonja gjorde. Han har en søster som giftet seg med en person hvis interesse er å tjene penger på forholdet til kongefamilien. Og han har en stesønn som han vil måtte besøke i fengsel...

Endret av obygda
  • Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (9 minutter siden):

Han har også ett enormt hoff og om han trenger intimitet så er nok ikke det ett problem..

Akkurat den var litt under beltefestet..bokstavelig talt.

Men slik jeg ser det vil han stå mye alene..og nær familie vil også kunne bli en byrde.

• Liker 2
Skrevet (endret)
6 minutes ago, jjkoggan said:

Hva skjer med monarkiet hvis det blir en konge/dronning som få respekterer eller liker?

Stortinget stemmer fortsatt med jevne mellomrom over hvorvidt monarkiet skal beholdes (sist gang var i februar i år). Det er mange partier som ønsker republikk og disse partiene kan stemmes på om man som borger ønsker å bidra til dette. 

Endret av Wheeljack
Skrevet
jjkoggan skrev (3 minutter siden):

Hva skjer med monarkiet hvis det blir en konge/dronning som få respekterer eller liker?

Godt spørsmål, men i Norge ville toleransen vært bortimot uendelig. Nordmenn vil ha monarki. (Gjennomsnittlig sett da).

• Liker 1
Skrevet

Tror han kommer til å klare seg meget godt som vår nye konge. Dessverre så har det vært mange skandaler og sykdom i familien hans og det spørs hvor mye Mette-Marit klarer å bidra med som dronning. Hvertfall sammenlignet med Dronning Sonja, som var en fantastisk dronning og støtte til Kong Harald.

Det kommer til å bli mer ansvar på IA, men heldigvis er vår nye konge forholdsvis ung enda og i god form, så hun bør ha mulighetene til å fullføre studiene sine i det minste før hun tar på seg mer og mer oppgaver hun også. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...