Kaplan Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Har en aldrende stasjonær som dessverre har begynt turen inn i solnedgangen, så da tenkte jeg å bygge noe litt mindre, stillere og bedre. Bruken er Plexserver for hjemmet og litt fillagring/backup. Jeg har ikke akkurat holdt meg oppdatert på slike ting siden jeg sist bygde sammen noe pc-greier 10+ år siden, så her er jeg på litt tynn is. Har satt sammen en enkel konfigurasjon her. Noen som har innspill, kommentarer, forbedringsforslag?
ZiggyStar Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden 20 minutes ago, Kaplan said: Noen som har innspill, kommentarer, forbedringsforslag? "spec-messig" holder det nok i massevis. Hvordan er kabinettet mtp hard-diskene, er slike skuffer som man enkelt kan ta ut eller må man skru opp? Spør mest av nyskjerrighet, det er jo nesten en smakssak.
Uderzo Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Ser greit ut, men jeg ville kanskje vurdert å legge litt mer penger i en bedre PSU. Jeg er også litt usikker på minnet, Innovation IT bruker etter det jeg vet brikker fra ulike produsenter, så kompatibiliteten med hovedkortet kan være litt vanskeligere å forutsi enn andre merker. Når det er sagt, er det ikke akkurat et drømmemarked å handle PC-deler i om dagen, så man må nesten ta det man får tak i til en fornuftig pris 😅
bzzlink Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Jeg ville kjøpt denne. Hvis du kan leve med Unix da. Jeg har en fra 2012, som har gjort jobben du beskriver hver dag de siste 14 årene. Uten et feilslag, kan telle på to hender antall ganger den har vært bootet på disse 14 årene. Den klarer fortsatt å servere 4K Blu-ray ISO til TV'n min. https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/465766559 Mac Mini M4 — som ny, fortsatt med garanti Til salgs 7 000 kr
Wheeljack Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Plex krever ikke veldig mye. Jeg kjører min på en TS464 Greit at du har en CPU/GPU som kan transkode så slipper du å spise opp alt av systemressurser, men heller ikke der er det store krav.
Kaplan Skrevet 6 timer siden Forfatter Skrevet 6 timer siden bzzlink skrev (1 time siden): Jeg ville kjøpt denne. Hvis du kan leve med Unix da. Jeg har en fra 2012, som har gjort jobben du beskriver hver dag de siste 14 årene. Uten et feilslag, kan telle på to hender antall ganger den har vært bootet på disse 14 årene. Den klarer fortsatt å servere 4K Blu-ray ISO til TV'n min. https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/465766559 Mac Mini M4 — som ny, fortsatt med garanti Til salgs 7 000 kr Den hadde sikkert fungert fint, men jeg vil ha en boks med innvendig plass for 3,5-disker, slik at jeg får kun én enhet med alt i, som kan stå i en hylle eller under en sofa. Uderzo skrev (2 timer siden): Ser greit ut, men jeg ville kanskje vurdert å legge litt mer penger i en bedre PSU. Jeg er også litt usikker på minnet, Innovation IT bruker etter det jeg vet brikker fra ulike produsenter, så kompatibiliteten med hovedkortet kan være litt vanskeligere å forutsi enn andre merker. Hva er grunnen til at du sier det med PSU? Er denne lav kvalitet? Eller litt liten? Og burde jeg velge RAM fra en annen produsent? Hvilken da i så fall?
Nimrad Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Vil fraråde deg tipset om Mac. Ellers noen kjappe tanker: Ikke kjøp CPU med "F". F betyr at det ikke er grafikkort, så du må kjøre headless, pluss at transkoding er forferdelig. F.eks denne. Kabinettet du har kjøpt er trangt og dyrt ift hva det trenger å være. Er det viktig at det er såpass lite rent fysisk? Ser ut som du må ha DDR5-ram på det hovedkortet. 2
Uderzo Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Kaplan skrev (25 minutter siden): Hva er grunnen til at du sier det med PSU? Er denne lav kvalitet? Eller litt liten? Og burde jeg velge RAM fra en annen produsent? Hvilken da i så fall? Den er ikke modulær som kan være litt kjipt, spesielt i små builds hvor det er begrenset med plass. Da kan det være fordelaktig å kun plugge i kablene du trenger og spare plass hvis det er mulig. Som @Nimrad påpeker, som jeg ikke la merke til selv, så støtter hovedkortet kun DDR5, så da utgår uansett det DDR4 minnet med mindre man bytter hovedkortet. Jeg vil anbefale å forsøke å holde seg til kompatibilitetslisten fra hovedkortprodusenten, om mulig. Da vet man at minnet er testet og skal fungere uten problemer. Det betyr ikke at minne som ikke står på listen ikke vil fungere, men da må man nesten bare prøve og se. Det er sjelden dette skaper store problemer, bare så det er sagt. https://www.gigabyte.com/Motherboard/H610I-rev-10/support#Support-Memory-Support
ilpostino Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Jeg synens også valgene ser greie ut. Ser du har valgt en Intel i3. For at du skal ha noe som varer lengst mulig vil jeg oppmuntre deg til å vurdere iallefall i5 da i3 er litt vel svake prosessorer. Du har også valgt kun en minnebrikke. Jeg vil oppfordre deg til å vurdere to brikker. Jeg har selv en i5 2500K til noe av den samme funksjonen som deg. Det er en hønngammel installasjon av windows 10 på den, så jeg teller på knappene om å oppgradere maskinvaren og installere Windows 2025 på den.
Nimrad Skrevet 38 minutter siden Skrevet 38 minutter siden ilpostino skrev (4 timer siden): For at du skal ha noe som varer lengst mulig vil jeg oppmuntre deg til å vurdere iallefall i5 da i3 er litt vel svake prosessorer. Veldig lite vits til plex-bruk. iGPU derimot vil gjøre gigantisk forskjell på transcoding.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå